• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kilofazeri romuna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja iso M
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

iso M

New member
No niin. Tulihan tämäkin sitten koettua. Eilen n. klo. 19.25. päätin sitten ajaa auton kanssa yhteen. Ajoin Mäkelänkatua (Helsingissä) vasemmanpuoleisella kaistalla. Vierelläni ajoi kaksi rekkaa joiden edestä päätin vaihtaa kaistaa laitimmaiselle oikeanpuoleiselle kaistalle. Vauhtia oli n. 50 km/h ja reippaasti vaihdoin kaistaa. Suoraan henkilöauton vasempaan etukulmaan. En vieläkään tajua, miten en autoa huomannut. Kummallakin meistä oli vauhtia n. 50km/h ja kakkoseksihan minä jäin osumassa. Lensin reilun kymmenen metriä ilmassa ja mäjähdin asfaltille. Pyörä liukui hieman pidemmälle.

Vahingot: fasussa osumia joka puolella. Vasemmalla puolella suurimmat vahingot. Stonga aivan kieroksi vääntynyt. Vasen ja oikea koneenposki syvillä naarmuilla. Katteet rikki vasemmalta puolelta edestä ja takaa. Tankki klommoilla. Vasemman puoleiset jalkatapit poikki. Peilit lentäneet irti. Pakoputki klommoilla. Ilmeisesti jostain valunut hieman vettä(?), kierroslukumittari näytti jotain vikakoodia, en muista mitä. Ja seisontajalka umpisolmussa.

Itse olen kuin piesty. Ruhjeita ja naarmuja ympäri kroppaa, oikea polvi, oikea ranne, oikea käsi ja olkapää kipeä. Ei murtumia. Olkapää oli hetken aikaa sijoiltaan mutta muljahti takaisin paikalleen kun riisuin takkia. Sattui muuten aivan sairaasti. Kaksi viikkoa sairauslomaa ja kantosidettä pidettävä. Henkiset kärsimykset ovat aivan mahdottomat, vituttaa moinen törttöily.

10 päiväsakkoa poliisi kirjoitti liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Vastapuolen Audi kärsi myös. Konepelti, etupuskuri vasemmalta ruvella, ja halki. Autolla pystyi kyllä ajamaan, vaikka pyyhkijät menivät osumasta päälle ja eivätkä suostuneet sammumaan.

Nyt vakuutustarkastajan lausuntoa odottamaan, mitähän mahtaa käydä? Auto osui suoraan oikealle puolelle pyörää, magneettokopassa on painauma auton osumasta, miten mahtaa moottori ja runko kestää moista?

Saako olla utelias ja kysyä minkälaiset varusteet sulla oli päällä ?

Kyllä fasu kestää, mutta lunariin taitaa mennä. Voi olla että se audi tuli vähän hätäisesti sieltä. ylinopeutta?

Hyvä ettei pahemmin käynyt. Kaupungissa on enemmän kohtaamisia, risteyksiä ja liikennetapahtumia, joten vahingon todennäköisyys kasvaa väistämättä. 'Reippaat' kaistanvaihdot on yleensä pahoja, jos on jäänyt jotain huomaamatta, niin ei toisellakaan ole aikaa väistää.

Jake

No eipäs nyt aloteta heti sitä kotilokuskin mollaamista... Sattuuhan näitä vahinkoja meille mopoilijoillekkin... Pää ei käänny tms. jää muuten vaan huomaamatta kun on niin puusilmä...  
tounge.gif

Rahallahan sitä rautaa saa uutta, onneksi ei käynyt pahemmin.  
pftroest.gif

Olet onnenhanhi, kun ei kummemmin käynyt Sinulle!!!

Kyllä mopohenkilö on altavastaaja kun poksahtaa!!!

Peltiä/muovia saa aina kaupasta ja se on vielä halpaa...

Kun minä poksautin viimeksi, niin vieläkin leikkauksia on edessä ja luita korjaillaan... Tosin meni kyllä Busakin uusiksi, mutta ei se mua ollenkaan vituttanut (ainakaan jälkeenpäin miettiessä).

Olin menossa lähikauppaan, joten päällä oli farkut ja collegetakki (ja tietysti kypärä). Täysin omaa tyhmyyttäni! Tähän asti ole _joka_ kerta ajaessani vetänyt täyden varustuksen päälle, hanskat, housut, takin, ajosaappaat. Nyt kun oli lämmin ilma, niin ajattelin käydä kevyemmässä varustuksessa, kun kerta kauppaan on pari kilsaa matkaa.

Elämäni typerin teko, myönnän että kaduttaa. Illalla pisti miettimään, että mitä kaikkea olisi voinut käydä. Sen yhden ainoan kerran kun kaikki ajokamat ei ole päällä, niin näin käy. Toivottavasti joku edes ottaa opikseen ja käyttää _täydellistä_ ajovarustusta joka ikinen hetki kun mopon selässä on. Tästä eteenpäin en edes ajattele mopoa ilman täydellistä sotisopaa.

Ja syy oli täysin minun oma. En pysty ketään muuta kuin itseäni tilanteesta syyttämään. Pää ei kääntynyt tarpeeksi ja luotin peileihin. Virhe!

No eipäs nyt aloteta heti sitä kotilokuskin mollaamista... Sattuuhan näitä vahinkoja meille mopoilijoillekkin... Pää ei käänny tms. jää muuten vaan huomaamatta kun on niin puusilmä...
tounge.gif

Rahallahan sitä rautaa saa uutta, onneksi ei käynyt pahemmin.
pftroest.gif
Ei aloiteta; lähes jokainen prätkäkuski tietää, että autokuskit ovat puusilmiä.
tounge.gif

Tässä Iso M:n tapauksessa syynä oli kylläkin mitä todennäköisimmin se, että prätkäkuski ei suorittanut automaattista sivulle vilkaisua kaistaa vaihtaessaan. Hyvä, että ei käynyt sen pahemmin; ei muuta kuin uutta fillaria peliin.
thumbs-up.gif
Kannattaa ottaa sitten tarpeeksi tehokas kyykky, niin kaistat vaihtuvat nopeasti ja kannattaa pitää nahat päällä, ettei omasta nahasta tule olutrullaadia asfaltilla liukuessa.

Hyvä tuuri kävi kuskilla, Nyt ei muutakuin parantelemaan kipuja hetkeksi, sen jälkeen uutta mopotinta alle ja baanalle.

Eihän pikkuauto vaan ohittanut rekkoja bussikaistaa pitkin? Tuohon kellonaikaan niin saa tehdä, mutta se selittäisi mikset nähnyt sitä. Hyvä kun ei käynyt pahempaa sinulle, pyörä tietty lunnaiksi mutta eihän se nyt niin paha juttu ole kuitenkaan.
bawling.gif

Olin menossa lähikauppaan, joten päällä oli farkut ja collegetakki (ja tietysti kypärä). Täysin omaa tyhmyyttäni! Tähän asti ole _joka_ kerta ajaessani vetänyt täyden varustuksen päälle, hanskat, housut, takin, ajosaappaat. Nyt kun oli lämmin ilma, niin ajattelin käydä kevyemmässä varustuksessa, kun kerta kauppaan on pari kilsaa matkaa.

Elämäni typerin teko, myönnän että kaduttaa.
Niinpä, ainoastaan oppii kantapään kautta.

Itse lippasin viime kesänä, onneksi kaatuminen ei ollut kuin about kävelyvauhdista mutta silti olin tyytyväinen että oli kaikki roinat niskassa - ja tuon johdosta puen releet päälle vaikka kiskamatkaa varten. koskaan ei tiedä millon rysähtää, oli sitten kyseessä 1000 km matka tai 1 km kiskalle ja takas...

Eihän pikkuauto vaan ohittanut rekkoja bussikaistaa pitkin? Tuohon kellonaikaan niin saa tehdä, mutta se selittäisi mikset nähnyt sitä. Hyvä kun ei käynyt pahempaa sinulle, pyörä tietty lunnaiksi mutta eihän se nyt niin paha juttu ole kuitenkaan.
bawling.gif

Todennäköisesti näin juuri kävi. Pikkuauto meni rekkojen ohi oikealta ja minä vasemmalta. Jotenkin se Audi jäi huomaamatta ja täräytin sitä päin. Alitajuisesti taisin katsoa, että busseja ei tule. Niin katveesta auto tuli, että en edes huomannut osumaa. Havahduin vasta, että jotain oli mennyt pahasti pieleen kun lensin ilmassa. Törmäys ja maahan laskeutuminen ei tuntunut yhtään miltään. Kivut tulivat kun pääsi kömpimään kadun laitaan. Jotenkin oli pakko päästä liikkeelle kun makasin keskellä tietä.

Nukkumaan meneminen on ollut hieman vaikeaa kun päässä pyörii illan hiljaisina hetkinä mitä kaikkiea olisi voinut käydä pahimmassa tapauksessa. Nyt pitää vaan saada mahdollisimman nopeasti pyörä taas alle ettei jää mitään pelkoja ajamista kohtaan.

pftroest.gif
Kypärä jättää aika ison kuolleen kulman sivulle/taakse. Pää pitäisi pyöriä kuin pöllöllä
confused_orig.gif
...
Onneksi ei käynyt pahemmin. Ruhjeet paranevat ja henkiset ruhjeetkin toivottavasti. Ja vahingoista viisastuu. Tietysti sitä toivoo, ettei mitään tarvitsisi oppia kantapään kautta, mutta aina näin ei käy. Uutta pyörää vain alle ja baanalle entistä tarkempana
thumbs-up.gif
!

Se on tulevaisuutta ajatellen hyvä että myönnät omat virheesi, etkä ala syyttäämään "puusilmäautoilijaa", koska virheistä oppii parhaiten, ja toisella kerralla saattaisi nopeus olla jotain muuta! Kannattaa funtsia tilanne tarkkaan ja mitä olisi pitänyt tehdä, näin se jää melko varmasti selkärankaan eikä pääse enää tuollaista virhettä tapahtumaan tulevaisuudessa.. Ei muuta kuin pikaista paranemista ja uutta rautaa alle, sitä saa kaupasta!
062802moto_prv.gif

Niin luulisin minäkin, ettet tee samaa virhettä toistamiseen.
Kyllä se jonnekin selkärankaan painuu oppi.
Älä suotta mieti liian paljon...sattu mikä sattu.Ei kannata pohtia sitä peloksi asti...
Ei muuta kuin paranemisia ja sen jälkeen taas turvallisia kilometrejä
smile_org.gif

Näissä ohitustilanteissa kannattaa muuten ottaa kunnolla ohi ja palata ohitettavien kaistalle riittävän matkan jälkeen, ei sinne niin kiire ole. Jää "ilmaa" ajoneuvojen väliin
062802moto_prv.gif

pftroest.gif
Kypärä jättää aika ison kuolleen kulman sivulle/taakse. Pää pitäisi pyöriä kuin pöllöllä
confused_orig.gif
...
Onneksi ei käynyt pahemmin. Ruhjeet paranevat ja henkiset ruhjeetkin toivottavasti. Ja vahingoista viisastuu. Tietysti sitä toivoo, ettei mitään tarvitsisi oppia kantapään kautta, mutta aina näin ei käy. Uutta pyörää vain alle ja baanalle entistä tarkempana
thumbs-up.gif
!
Riippuu vähän kypärästä,mulla oli ennen nollanin potta jolla ei tarvinnut kauheesti päätä käännellä nähdäkseen HYVIN sivulle.Nykyinen shoei:n potta on kyllä täysin perseestä,saa kääntää kallopalloa miltei 180 astetta että näkee onko siellä rinnalla joku.. peileihin en ole vuosiin enää luottanut,en mopon enkä auton peileihin...

Otan osaa (mullakin kolisi mäkelänkadulla), seuraa viestiketjua paku tuli kylkeen että kolisi. Pistipä silmään tuokin juttu että sulle kirjoitettiin se sakko mutta silloin kun minun kylkeen tuli auto niin poliisi silitteli vain autoilijan päätä ja varmaan mietiskeli varmaan että etkö edes pahemmin kolauttanut pyörämiestä ja antoi sille kirjallisen huomautuksen. Mahtavaa tennistä.

Elämäni typerin teko, myönnän että kaduttaa. Illalla pisti miettimään, että mitä kaikkea olisi voinut käydä. Sen yhden ainoan kerran kun kaikki ajokamat ei ole päällä, niin näin käy. Toivottavasti joku edes ottaa opikseen ja käyttää _täydellistä_ ajovarustusta joka ikinen hetki kun mopon selässä on. Tästä eteenpäin en edes ajattele mopoa ilman täydellistä sotisopaa.

Ja syy oli täysin minun oma. En pysty ketään muuta kuin itseäni tilanteesta syyttämään. Pää ei kääntynyt tarpeeksi ja luotin peileihin. Virhe!
Itse opin virheestä. Sen ainoa kerran kun jätin housut laittamatta
withstupid.gif
niin sillonhan se kaatusi, polveen ihonsiirtoja ja toinen pakara on kuin santapaperia.
crazy.gif
Pistäkää hyvät ihmiset ne puvut päälle vaikka olisi +27 ja matkaa 100m
idea3.gif

Back