erkkit
New member
Ihan hyvässä järjestyksssä piti lähteä matkaan: mökillä Keski-Suomessa talvehtinut pyörä sunnuntaina Helsinkiin, maanantai-aamupäivällä rojut mopoon ja illaksi ihmisten ajoissa Viipuriin ja sieltä kaakkoon. Minulla oli syy, ei niin hyvä mutta kuitenkin: Vuonna 2012 tein Kaspian kierroksen Turkin, Iranin ja -stanien kautta https://spotwalla.com/embed.php?id=...0&height=600&scale=on&zoom=default&refresh=no (joka juttu on kirjoitetty Tadhzikistaniin saakka ja ehkä vielä joskus kirjoitan loputkin ja mahdollisesti jonnekin näytille laitan). Silloin siis, niin kuin minulle aina, tuli pieniä viivästyksiä viisumeiden kanssa ja Tadzhikistanin jälkeiset maat jäivät läpiajorangaistuksiksi kun kotiinpaluulle oli takaraja niin nyt ajattelin käydä paikkaamassa, jäi sen verran hyvät muistot Kirgisiasta.
-Ei se sitten ihan niin mennyt! Ajohousut olivat talven aikana eläneet, jostain puristi, henkselit väärin säädetyt ja väljääkin oli väärissä paikoissa mutta kun iltapäivä oli jo pitkällä niin menoksi. Kotona Helsingissä sitten paljastui että rouvan housut minä olin jalkaani pakottanut. -Se siitä rauhallisesta maanantaipäivästä, koukkaus takaisin sisämaahan tuli ohjelmaan. Aamulla pakatessa bemarin tankkilaukun vetoketju sanoi sopimuksen irti. Ei löytynyt pikasuutaria tai oikeammin vetoketjua siihen hätään, ei myöskään bemarin omaa laukkua hyllystä miltään myyjältä eteläisestä Suomesta. Heinolla oli laukku Espoossa mutta se oli pienempää mallia. Lahden myymälästä löytyi sellainen GS/GSAn laukku joka viritetään bensatankin korkin paikalle asennettavaan helaan. Kävin hakemassa sen matkalla mökille ja illalla virittelin paikoilleen. Toleranssit eivät olleet ihan kohdallaan, bensakorkki tahtoi jäädä raolleen ellei sulkenut kunnolla mutta toimi.
Tiistai-aamuna pääsin lopultakin reissuun asianmukaisesti vaatetettuna. Mikkelistä vielä hain uudet hellehanskat kun entisissä alkoi olla reikiä sen verran ettei niistä tositilanteessa paljoa iloa olisi ollut. Keli oli kuiva ja aurinkoinen, mikäs siinä ajellessa. Nuijamaalla meni tunti rajan ylitykseen mikä ainakin minulle oli ihan hyvä suoritus. Viipuri siis oli ensimäinen etappi, hotelli "Letutshaja Mysh" (lentävä hiiri), suomeksi kai "Lepakko". Ihan hyvällä paikalla ja toimi mutta vähän ylimainostettu. Huoneesta noin 80% vei julmetun suuri sänky mutta se ja peilaava katto varmaan selittyvät sillä että oli kuulemma ns. häähuone. -Ei tullut niille fasiliteeteille asianmukaista käyttöä. Perillä olin vielä kauppojen aukioloaikaan mutta Venäjän karttaa (Moskovasta itään) ei löytynyt. No, onhan OSM. Reitinsuunnuitteluun se ei tosin ole maailman paras kalu. Taidettakin ihailin.
Vaan aamusella yhdeksältä ponkaisin liikkeelle, täysin itseni yllättäen mutta hotellin siivoojat ehtivät sentään huiskuttamaan ja toivottamaan 'shastlivava puti', onnea matkaan. -Paitsi että eivät ne kaikki oikeastaan minulle huiskuttaneet, vetivät vain röökiä posket lommolla mutta sellaista se elämä on: pää painuksissa kohti uusia pettymyksiä!
Arvelin matkaa riittävän joten en mennyt rantatielle mutkittelemaan vaan köröttelin valtateitä pitkin Kronstadtin patotielle ja sitten A120 Pihkovan valtatielle. A120 oli peruskorjauksen takia suljettu läpiajoliikenteeltä mutta päätin kokaista ja niin vaan 20 kilometrin päässä setä avasi puomin ja teki kunniaa. Remonttia oli jäljellä enää muutama kilometri ja hiekka pehmeää mutta yllättävän hyvin meni. -Mopossa oli Anakee kolmoset. Olin laitattamassa Heidenau K60 Scoutteja mutta liikkeessä sattui pikku hassi, meni rengas vaihtopuuhissa rikki ja Anakee oli ainoa oikean kokoinen valmiina hyllyssä joten niillä sitten. Asfaltilla hyvä juttu, pehmosessa ei niinkään.
Tavoitteena oli päästä illaksi Velikie Lukiin ja poiketa satakunta kilometriä ennen Pihkovaa pienemmälle tielle. Jossain Gatchinan seutuvilla alkoi sataa ja keli viileni aamun viidestätoista kymmenen asteen tienoille. Luulin kaikkeen valmistautuneeni mutta tämä ei enää ollut kivaa. Tankatessa päätös kypsyi: pitää päästä saunaan ja pian.
Pihkovassa oli hotelli jossa tiesin varmasti sellaisen olevan ja sinne sitten. Vähän tyyris mutta länsimaista tasoa, ruoka myös. Sauna sen sijaan oli aito venäläinen 'banja', helvetillisen kuuma. A vot kun teki hyvää.
-Ei se sitten ihan niin mennyt! Ajohousut olivat talven aikana eläneet, jostain puristi, henkselit väärin säädetyt ja väljääkin oli väärissä paikoissa mutta kun iltapäivä oli jo pitkällä niin menoksi. Kotona Helsingissä sitten paljastui että rouvan housut minä olin jalkaani pakottanut. -Se siitä rauhallisesta maanantaipäivästä, koukkaus takaisin sisämaahan tuli ohjelmaan. Aamulla pakatessa bemarin tankkilaukun vetoketju sanoi sopimuksen irti. Ei löytynyt pikasuutaria tai oikeammin vetoketjua siihen hätään, ei myöskään bemarin omaa laukkua hyllystä miltään myyjältä eteläisestä Suomesta. Heinolla oli laukku Espoossa mutta se oli pienempää mallia. Lahden myymälästä löytyi sellainen GS/GSAn laukku joka viritetään bensatankin korkin paikalle asennettavaan helaan. Kävin hakemassa sen matkalla mökille ja illalla virittelin paikoilleen. Toleranssit eivät olleet ihan kohdallaan, bensakorkki tahtoi jäädä raolleen ellei sulkenut kunnolla mutta toimi.
Tiistai-aamuna pääsin lopultakin reissuun asianmukaisesti vaatetettuna. Mikkelistä vielä hain uudet hellehanskat kun entisissä alkoi olla reikiä sen verran ettei niistä tositilanteessa paljoa iloa olisi ollut. Keli oli kuiva ja aurinkoinen, mikäs siinä ajellessa. Nuijamaalla meni tunti rajan ylitykseen mikä ainakin minulle oli ihan hyvä suoritus. Viipuri siis oli ensimäinen etappi, hotelli "Letutshaja Mysh" (lentävä hiiri), suomeksi kai "Lepakko". Ihan hyvällä paikalla ja toimi mutta vähän ylimainostettu. Huoneesta noin 80% vei julmetun suuri sänky mutta se ja peilaava katto varmaan selittyvät sillä että oli kuulemma ns. häähuone. -Ei tullut niille fasiliteeteille asianmukaista käyttöä. Perillä olin vielä kauppojen aukioloaikaan mutta Venäjän karttaa (Moskovasta itään) ei löytynyt. No, onhan OSM. Reitinsuunnuitteluun se ei tosin ole maailman paras kalu. Taidettakin ihailin.
Vaan aamusella yhdeksältä ponkaisin liikkeelle, täysin itseni yllättäen mutta hotellin siivoojat ehtivät sentään huiskuttamaan ja toivottamaan 'shastlivava puti', onnea matkaan. -Paitsi että eivät ne kaikki oikeastaan minulle huiskuttaneet, vetivät vain röökiä posket lommolla mutta sellaista se elämä on: pää painuksissa kohti uusia pettymyksiä!
Arvelin matkaa riittävän joten en mennyt rantatielle mutkittelemaan vaan köröttelin valtateitä pitkin Kronstadtin patotielle ja sitten A120 Pihkovan valtatielle. A120 oli peruskorjauksen takia suljettu läpiajoliikenteeltä mutta päätin kokaista ja niin vaan 20 kilometrin päässä setä avasi puomin ja teki kunniaa. Remonttia oli jäljellä enää muutama kilometri ja hiekka pehmeää mutta yllättävän hyvin meni. -Mopossa oli Anakee kolmoset. Olin laitattamassa Heidenau K60 Scoutteja mutta liikkeessä sattui pikku hassi, meni rengas vaihtopuuhissa rikki ja Anakee oli ainoa oikean kokoinen valmiina hyllyssä joten niillä sitten. Asfaltilla hyvä juttu, pehmosessa ei niinkään.
Tavoitteena oli päästä illaksi Velikie Lukiin ja poiketa satakunta kilometriä ennen Pihkovaa pienemmälle tielle. Jossain Gatchinan seutuvilla alkoi sataa ja keli viileni aamun viidestätoista kymmenen asteen tienoille. Luulin kaikkeen valmistautuneeni mutta tämä ei enää ollut kivaa. Tankatessa päätös kypsyi: pitää päästä saunaan ja pian.
Pihkovassa oli hotelli jossa tiesin varmasti sellaisen olevan ja sinne sitten. Vähän tyyris mutta länsimaista tasoa, ruoka myös. Sauna sen sijaan oli aito venäläinen 'banja', helvetillisen kuuma. A vot kun teki hyvää.
