Koeajo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lee

New member
En löytänyt haulla mutta ohjatkaa eteenpäin jos katsotte tarpeelliseksi.

Eli mitä pitää huomioida kun antaa oman pyöränsä koeajoon?
Pitäisikö täyttää joku lappu ennen kuin luovuttaa pyörän ajoon?
Ajokortti on ainakin tarkastettava, entä kirjallinen vahvistus siitä kuka vahingon sattuessa maksaa omavastuun kuten autokaupoissa tms?
 
En löytänyt haulla mutta ohjatkaa eteenpäin jos katsotte tarpeelliseksi.

Eli mitä pitää huomioida kun antaa oman pyöränsä koeajoon?
Pitäisikö täyttää joku lappu ennen kuin luovuttaa pyörän ajoon?
Ajokortti on ainakin tarkastettava, entä kirjallinen vahvistus siitä kuka vahingon sattuessa maksaa omavastuun kuten autokaupoissa tms?
Offtopic: Kun olin koejamassa erästä yksityisen omistamaa pyörää, kysyin että haluaisiko hän nähdä ajokorttini. No, setä vain sanoi että ei tarvi, kyllä hän luottaa minuun
tounge.gif
No, näköjään omistan luotettavan olemuksen..
biggrin.gif
 
Tämä aihe nousee aina silloin tällöin esiin.
Joku pyörän myyjä vois varmaan rustata vaikka wordillä lapun tai skannata pdf:ksi, joka vastaisi sisällöltään samaa kuin mopoliikeillä on pyörän koeajoa varten.

Mitäs siihen nyt tulee:
Kuskin henkilötiedot ja omavastuu vahingon varalta. Omavastuu riippuukin paljon siitä onko kaskoa vai ei.

Varmaan 98% koeajajista (siis meistä motoristeista) on ihan asiallista sakkia, mutta kyrsiihän se jos se 2% sattuukin omalle kohdalle.
 
myyntiilmoitukseen vaan, et mukaan valokopio ajokortista, ja tietty viel kattoo et täsmää tsettiin, asialliset ostajaehdokkaat varmaan ymmärtää ihan hyvin ja mulkut idiootit saakin pysyä poissa...
Myöskin valmiiks tulostettu kuka korvaa kirjelmä, johon allekirjotus, ni eiköhän siin ala oleen jo tarpeeks.
 
Jos ei ole kaskoa ja käy vahinko koeajolla niin onkohan yksityisten tekemällä paperilla "juridista voimaa"? Saattaahan koeajajalla olla rahoitus hankkimatta ennen koeajoa.
Voiko koeajosopimuksen rinnastaa velkakirjaan?

Onko jollakin kokemusperäistä tietoa?
 
Jos ei ole kaskoa ja käy vahinko koeajolla niin onkohan yksityisten tekemällä paperilla "juridista voimaa"? Saattaahan koeajajalla olla rahoitus hankkimatta ennen koeajoa.
Voiko koeajosopimuksen rinnastaa velkakirjaan?

Onko jollakin kokemusperäistä tietoa?
Juurikin tästä syystä en anna pyörääni koeajoon. Jos koeajaa haluaa, niin antaa mulle rahat siksi aikaa kouraan tai käy kokeilemassa liikkeessä.
 
Juu eli omasta pyörästä löytyy kasko, eli omavastuu mikä on mun pyöräni kohalla + 200€ vaivan takia.
Jos muuten prätkä menee rikki niin testaaja korvaa vahingonkulut/ostaa pyörän haluamani summalla.
 
Jos ei ole kaskoa ja käy vahinko koeajolla niin onkohan yksityisten tekemällä paperilla "juridista voimaa"? Saattaahan koeajajalla olla rahoitus hankkimatta ennen koeajoa.
Voiko koeajosopimuksen rinnastaa velkakirjaan?

Onko jollakin kokemusperäistä tietoa?
Juurikin tästä syystä en anna pyörääni koeajoon. Jos koeajaa haluaa, niin antaa mulle rahat siksi aikaa kouraan tai käy kokeilemassa liikkeessä.
Kyllä kirjallinen sopimus on sopimus, ihan niinkuin mikä sopimus, jos siinä on molempien nimmarit.
 
Tämä aihe nousee aina silloin tällöin esiin.
Joku pyörän myyjä vois varmaan rustata vaikka wordillä lapun tai skannata pdf:ksi, joka vastaisi sisällöltään samaa kuin mopoliikeillä on pyörän koeajoa varten.

Mitäs siihen nyt tulee:
Kuskin henkilötiedot ja omavastuu vahingon varalta. Omavastuu riippuukin paljon siitä onko kaskoa vai ei.

Varmaan 98% koeajajista (siis meistä motoristeista) on ihan asiallista sakkia, mutta kyrsiihän se jos se 2% sattuukin omalle kohdalle.
Tälläisen sain ystävälliseltä ihmiseltä:

KOEAJO-SOPIMUS


Minä olen ottanut XXXX YYYYltä koeajoon

moottoripyörän, XXX XXX, rek-nro. Moottoripyörä on

vakuutettu liikennevakuutuksella XXXXXXXX:ssä. Mikäli moottoripyörälle

koeajon aikana aiheutuu vaurioita, sitoudun korvaamaan moottoripyörän omistajalle aiheuttamani

vahingot niiltä osin kun vakuutusyhtiö ei niitä korvaa, sekä omavastuun XXXX€ ja

bonusmenetyksen vakuutusyhtiön laskelman mukaisesti. Mikäli moottoripyörällä aiheutetaan

vahinkoa  kolmannelle osapuolelle, sitoudun korvaamaan myös mahdollisen liikennevakuutuksen

bonusmenetyksenmoottoripyörän omistajalle vakuutusyhtiöltä saatavan laskelman mukaisesti.


XXXX 2009


Koeajajan allekirjoitus:
 
Tämä aihe nousee aina silloin tällöin esiin.
Joku pyörän myyjä vois varmaan rustata vaikka wordillä lapun tai skannata pdf:ksi, joka vastaisi sisällöltään samaa kuin mopoliikeillä on pyörän koeajoa varten.

Mitäs siihen nyt tulee:
Kuskin henkilötiedot ja omavastuu vahingon varalta. Omavastuu riippuukin paljon siitä onko kaskoa vai ei.

Varmaan 98% koeajajista (siis meistä motoristeista) on ihan asiallista sakkia, mutta kyrsiihän se jos se 2% sattuukin omalle kohdalle.
Tälläisen sain ystävälliseltä ihmiseltä:

KOEAJO-SOPIMUS


Minä olen ottanut XXXX YYYYltä koeajoon

moottoripyörän, XXX XXX, rek-nro. Moottoripyörä on

vakuutettu liikennevakuutuksella XXXXXXXX:ssä. Mikäli moottoripyörälle

koeajon aikana aiheutuu vaurioita, sitoudun korvaamaan moottoripyörän omistajalle aiheuttamani

vahingot niiltä osin kun vakuutusyhtiö ei niitä korvaa, sekä omavastuun XXXX€ ja

bonusmenetyksen vakuutusyhtiön laskelman mukaisesti. Mikäli moottoripyörällä aiheutetaan

vahinkoa  kolmannelle osapuolelle, sitoudun korvaamaan myös mahdollisen liikennevakuutuksen

bonusmenetyksenmoottoripyörän omistajalle vakuutusyhtiöltä saatavan laskelman mukaisesti.


XXXX 2009


Koeajajan allekirjoitus:
Tuohan on ihan ok, mutta jos joku ostajaehdokas mälläisi esim. minun pyörääni, vaatisin muutaman satasen ylimääräistä "kivusta ja särystä" eli kesähän siinä äkkiä menee pilalle, kun myytäväksi tarkoitettua pyörää pitää korjaamolta odotella.
 
Mä oon kanssa ihmetellyt, miksi varsinkaan liikkeet eivät halua nähdä ajokorttia kun lähtee koeajolle... No, ehkä oon vaan niin luotettava  
cool.gif


Mutta, mun mielestäni kannattais kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

- Onko sulla koeajajan puhelin? Onko se oma? (ei esim. prepaid)
- Millä se koeajaja tulee paikalle? Onko se laitos oma (tää voi olla vähän härski kysymys mutta silti...)
- Miltä se koeajaja vaikuttaa? Onko sillä kortti? Onko mukana esim. kaveri?
- Sopikaa, mitä tapahtuu jos tulee mälli - helpointa on, että pyörä tuli juuri ostettua. Kalliilla pyörällä hankala vaihtoehto. Jos oot myymässä pyörää, kannattaa harkita vakuutusten vaihtoa bonuksettomiin, sillä bonusmenetys kirpaisee.

Tuossa eräitä asioita mitä katson. Se pahin vaihtoehto on se, että koeajaja häipyy paikalta, pyörää et näe enää koskaan, se uusi bemari siinä pihassa on parhaillaan liikkeestä koeajolla ja kyseessä on poliisin vanha tuttu...
 
sanoi:
Tälläisen sain ystävälliseltä ihmiseltä:

KOEAJO-SOPIMUS


Minä olen ottanut XXXX YYYYltä koeajoon

moottoripyörän, XXX XXX, rek-nro. Moottoripyörä on

vakuutettu liikennevakuutuksella XXXXXXXX:ssä. Mikäli moottoripyörälle

koeajon aikana aiheutuu vaurioita, sitoudun korvaamaan moottoripyörän omistajalle aiheuttamani

vahingot niiltä osin kun vakuutusyhtiö ei niitä korvaa, sekä omavastuun XXXX€ ja

bonusmenetyksen vakuutusyhtiön laskelman mukaisesti. Mikäli moottoripyörällä aiheutetaan

vahinkoa kolmannelle osapuolelle, sitoudun korvaamaan myös mahdollisen liikennevakuutuksen

bonusmenetyksenmoottoripyörän omistajalle vakuutusyhtiöltä saatavan laskelman mukaisesti.


XXXX 2009


Koeajajan allekirjoitus:


Toi on ihan hyvä, mutta voisi lisätä siihen vielä, että...

..." Olen lukenut koeajosopimuksen, sekä tarkastanut omistajan kanssa moottoripyörän ennen koeajoa, ettei siinä ollut vaurioita "...
 
Hyvä on myös mennä itse mukaan koeajolle tai laittaa kaveri seuraksi,enkä tarkoita nyt,että sinne takapenkille pitää lähteä istuskelemaan vaan ajelee yhdessä joko autolla tai pyörällä mukana,niin ainakin näkee mitä tapahtuu.näin toimin itse viimeksi kun vaihdoin pyörän yksityisen kanssa ja oli kaverikin mukana kun koeajolenkki ajettiin.
062802jumpie_prv.gif
 
Mikäli mahdollista niin ottaa kopion ajokortista. Ja tehdä etukäteen vaikka lappu jonka koeajaja ja luovuttaja allekirjoittaa. Lapussa ilmi kuka on korvausvelvollinen missäkin tilanteessa yms ja pyörän tiedot.

Ajokorttiahan ei saa ottaa koeajon ajaksi "pantiksi" ;)
 
- Millä se koeajaja tulee paikalle? Onko se laitos oma (tää voi olla vähän härski kysymys mutta silti...)
- Miltä se koeajaja vaikuttaa? Onko sillä kortti? Onko mukana esim. kaveri?

Tuossa eräitä asioita mitä katson. Se pahin vaihtoehto on se, että koeajaja häipyy paikalta, pyörää et näe enää koskaan, se uusi bemari siinä pihassa on parhaillaan liikkeestä koeajolla ja kyseessä on poliisin vanha tuttu...

Toi tulopelin tsekkaaminen on ihan hyvä pointti.

Kävipä ystävälleni aikoinaan seuraavanlaisesti:

Crossipyörä myynnissä, ostajan kanssa sovittu tapaaminen. Ostaja soittaa ja peruu kysyen samalla kaverin osoitetta. Treffit sovittiin seuraavalle päivälle ja ostaja tuleekin paikalle.

Koeajolle --> tämän jälkeen ei pyörästä hajuakaan. Seurailtiin sitten jälkiä, ja nähtävästi hiace odotti n. 1km päässä.

ELI:

Olkaa tarkkana, varsinkin näinä vaikeina aikoina jos jonkinnäköistä onnenonkijaa on liikenteessä...  
mad.gif
 
sanoi:
Tälläisen sain ystävälliseltä ihmiseltä:

KOEAJO-SOPIMUS


Minä  olen ottanut XXXX YYYYltä koeajoon

moottoripyörän, XXX XXX, rek-nro. Moottoripyörä on

vakuutettu liikennevakuutuksella XXXXXXXX:ssä. Mikäli moottoripyörälle

koeajon aikana aiheutuu vaurioita, sitoudun korvaamaan moottoripyörän omistajalle aiheuttamani

vahingot niiltä osin kun vakuutusyhtiö ei niitä korvaa, sekä omavastuun XXXX€ ja

bonusmenetyksen vakuutusyhtiön laskelman mukaisesti. Mikäli moottoripyörällä aiheutetaan

vahinkoa  kolmannelle osapuolelle, sitoudun korvaamaan myös mahdollisen liikennevakuutuksen

bonusmenetyksenmoottoripyörän omistajalle vakuutusyhtiöltä saatavan laskelman mukaisesti.


XXXX 2009


Koeajajan allekirjoitus:


Toi on ihan hyvä, mutta voisi lisätä siihen vielä, että...

..." Olen lukenut koeajosopimuksen, sekä tarkastanut omistajan kanssa moottoripyörän ennen koeajoa, ettei siinä ollut vaurioita "...
Kannattaa ottaa allekirjoituskohtaan myös nimenselvennys ja mahdollisesti myös henkilötunnus. Lisäksi oma allekirjoitus ja nimenselvennys. Jos pyörän sittemmin mällännyt ei suostu korvauksiin ja asia joudutaan viemään käräjille, on sitä varten syytä ottaa koeajon alkuun joku kaveri paikalle, joka myös allekirjoittaa tämän sopimuken ja laittaa siihen nimenselvennyksen todistuksena pyörän koeajoa edeltävästä tarkastuksesta.

Sitten vielä kameralla kuva koeajajan ajokortista. Katso, että ajokorttiluokka riittää pyörän kuljettamiseen.
 
Mihin sitä kopiota ajokortista tarvitsee... Otat se ajokortin itsellesi ja annat takaisin kun koeajo on ohi. Jos kaveri pysäytetään poliisin toimesta ajon aikana, mikä on hyvin epätodennäköistä, niin käy sitten näyttämässä korttia asemalla.

Turisteilta otetaan allekirjoitus vastaavanlaiseen paperiin ennen kelkkasafaria ja periaatteena on että korvaavat vahingon sattuessa omavastuu osuuden. Paperi ei ole läheskään noin tarkka esim. ajettavaa kelkkaa ei ole määritelty. Ilmoitettu on vain ajosäännöt ja omavastuun määrä.
 
Mihin sitä kopiota ajokortista tarvitsee... Otat se ajokortin itsellesi ja annat takaisin kun koeajo on ohi. Jos kaveri pysäytetään poliisin toimesta ajon aikana, mikä on hyvin epätodennäköistä, niin käy sitten näyttämässä korttia asemalla.

Turisteilta otetaan allekirjoitus vastaavanlaiseen paperiin ennen kelkkasafaria ja periaatteena on että korvaavat vahingon sattuessa omavastuu osuuden. Paperi ei ole läheskään noin tarkka esim. ajettavaa kelkkaa ei ole määritelty. Ilmoitettu on vain ajosäännöt ja omavastuun määrä.
Jos sen ajokortin ottaa itselleen, niin tohon sopimukseen pitäis lisätä myös se, että moottoripyörän omistaja on velvollinen korvaamaan koeajajalle mahdollisen sakon suuruisen summan... siis jos poliisi pysäyttää ja päättää kirjoittaa sakon siitä, että ei ollu korttia ajossa mukana... Menee siis vähän liian hankalaksi, joten perempi ottaa vaan se kuva.
 
Ottaa koeajajalta avoimen valtakirjan koeajon ajaksi. Sillä voi sitten järjestää kaikkea kivaa jos pyörä ei palaudu asiallisessa kunnossa.
 
Ottaa koeajajalta avoimen valtakirjan koeajon ajaksi. Sillä voi sitten järjestää kaikkea kivaa jos pyörä ei palaudu asiallisessa kunnossa.
Se on tietty yks vaihtoehto, että kirjoittaa:

Minä XXXX olen velvollinen korvaamaan koeajamani moottoripyörän, rek-nro: XX-XXX, omistajalle, kaikki koeajosta aiheutuvat kustannukset.

nimikirjoitus / nimenselvennys / henkilötunnus

ja tietty prätkän omistajan puumerkki ja nimenselvennys ja paikka sekä aika.
 
Back
Ylös