• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Koiranluiden vaihtotyö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja ukkopekka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

ukkopekka

New member
Pitäisi vaihtaa koiranluut sv tonniin, jotta perä hiukan laskisi.
Onko kokemusta, miten onnistuu kotipajassa.

Jos perän nostaa huoltopukilla, niin jääkö pultteihin jännitettä niin ettei niitä saa irti? Voiko esim. auton tunkilla varovasti keventää mopoa? Vai onko kätevintä pyytää joku kaveri ravistelemaan ja nostelemaan mopoa... Paras olisi varmaan jos pystyisi taljalla nostamaan takarungosta mutta sellaista ei ole.
nixweiss.gif

Sitten: luiden mukana tuli sellainen mystinen lieriö, joka tulisi saada iskarin alapään "tangon" ympärille sinne jousen sisäpuoelle jonkin kumin alle. En ole ehtinyt vielä tarkemmin tutkimaan miten onnistuu...
withstupid.gif

Kiitollinen neuvoista jos jollain kokemusta moisesta on
bowdown.gif

Keskituki on pop tossa touhussa. Ilmeisesti sun pyörässä sitä ei ole. Varikkopukin kanssa turha lähteä tappelemaan.

Sitten kun takarengas on ilmassa niin kaksi mutteria auki ja uudet palikat tilalle, näin siis ainakin omassa fasussa homma tapahtui.

Ite tekisin niin, että ensin väsäisin "pukin" joka laitetaan koneen alle (onko sulla kehtorunko?), sitten varikkopukilla mopo ylös, tuo väsätty pukki pyörän alle ja varikkopukki pois.

Eilen vaihtoin omaan fasuun lyhemmät luut taakse ja ihan keskituen kanssa homma onnistui helposti. Jojota mopo vaan perästä jonnekki roikkuun nii kyl se siitä. Muista tosiaan se vaseliini!
biggrin.gif

Toi talja homma varmaan on hyvä, muista laittaa vähän rättiä sit pehmusteeksi ettei maalit lähde naarmuuntumaan takakopasta. Omassa rosvossa on onneksi keskituki kun vaihdoin noi luut. Ne jousituksen neulalaaakerit on syytä muistaa rasvata ja niillä akseleilla herkistellä ne pyörimään hyvin ennen kasausta. Minä spreijasin lithium rasvaa niihin laakereihiin, sit pulteilla herkistelyt ja kasaan , hyvin on toiminu. Toi lithium rasva tuntui hyvältä ajatukselta kun se myös hylkii kosteutta.

Toi talja homma varmaan on hyvä, muista laittaa vähän rättiä sit pehmusteeksi ettei maalit lähde naarmuuntumaan takakopasta. Omassa rosvossa on onneksi keskituki kun vaihdoin noi luut. Ne jousituksen neulalaaakerit on syytä muistaa rasvata ja niillä akseleilla herkistellä ne pyörimään hyvin ennen kasausta. Minä spreijasin lithium rasvaa niihin laakereihiin, sit pulteilla herkistelyt ja kasaan , hyvin on toiminu. Toi lithium rasva tuntui hyvältä ajatukselta kun se myös hylkii kosteutta.
Ottaa satulan pois niin saa liinan kiinni takarunkoon
biggrin.gif
Vaseliiniä ei koskaan ole liikaa niissä linkkujen laakereissa. Voipi vaikka ottaa ne irti pois sieltä ja puhdistaa hyvin ja sitten rasvailla...

Eilen vaihtoin omaan fasuun lyhemmät luut taakse ja ihan keskituen kanssa homma onnistui helposti. Jojota mopo vaan perästä jonnekki roikkuun nii kyl se siitä. Muista tosiaan se vaseliini!
biggrin.gif
elikkäs siis madalsit perää?mitenkäs tuo vaikutti ajoon jne?
itse kun miettiny et nostaisin perää laskemisen sijasta...

biggrin.gif
Eikös lyhyemmät nosta kun taas pidemmät laskee? Tämmönen muistikuva olis...

Lyhyemmät nimenomaan nostaa perää korkeemmaks.

750F:ssä oli aika temppuilun takana saada kunnolla kiristettyä momenttiin pultit (100nm) uusien luiden asentelun jälkeen.

sanoi:
Lainaa (vauhti korjaa virheet... @ Elo. 25 2005,13:22)
Lainaa (demonos @ Elo. 25 2005,12:37)
biggrin.gif

Nii eli nimenomaan nostin perää. Uudet luut oli 12mm lyhyemmät ku orkkikset ja noilla perä nousi 6 senttii. Just sopivasti, paitsi että keskituella ei nouse enää takarengas ilmaan
biggrin.gif
Joutanee pois sekin sieltä kuleksimasta.. Ajoasento parani ainaki mulle, oon 183cm korkee. Ajo-ominaisuuksista en vielä osaa sanoa ku en ole vielä kunnolla päässyt testaileen. Ja mopon ulkonäkö parani tietty!

sanoi:
Lainaa (vauhti korjaa virheet... @ Elo. 25 2005,13:22)
Lainaa (demonos @ Elo. 25 2005,12:37)
biggrin.gif

Nii eli nimenomaan nostin perää. Uudet luut oli 12mm lyhyemmät ku orkkikset ja noilla perä nousi 6 senttii. Just sopivasti, paitsi että keskituella ei nouse enää takarengas ilmaan
biggrin.gif
Joutanee pois sekin sieltä kuleksimasta.. Ajoasento parani ainaki mulle, oon 183cm korkee. Ajo-ominaisuuksista en vielä osaa sanoa ku en ole vielä kunnolla päässyt testaileen. Ja mopon ulkonäkö parani tietty!
mistäs nuita saa ja paljos kustantaa??ja oisko mahd.jos pistäsit kuvia milt näyttää?
ghostface.gif
bowdown.gif

takarungosta roikkumaan, melkein purkaisin katteet pois perästä ettei mee rikki.

toinen vaihtoehto on työntää takahaarukan laakeriputkesta läpi terästanko, tästä tangosta voi nostaa liinoilla kattoon yms pukkiin, tai sitten laittaa jotain tangon päiden alle, esim pölkyt. Tällöin joutuu nostamaan pyörän siihen, ja ei oo kevyt. Pari kolme heppua kyllä sen nostaa. voi käyttää myös jotain auton huoltopukkeja tangon päiden alla.

Kerran olen laittanut huoltopukin pyörän keskelle, eli samaisesta reiästä tanko läpi, ja sitten se huoltopukki nostamaan sitä. joissain pyörissä ei onnistu ihan helposti ja riippuu huoltopukistakin.

sanoi:
mistäs nuita saa ja paljos kustantaa??ja oisko mahd.jos pistäsit kuvia milt näyttää?

Saakait niitä valmiitakin, mutta taitaa hinnat olla aika hyvät ajatelleen että kyseessä on vaan pari kohtalaisen yksinkertaista metallinpalaa
smile_org.gif
Ei oo kuvia tähän hätää ainakaa mulla. Tee palat itse tai pyydä jotai kaveria tai tuttua tekeen.. Ota vaikka entiset veks ja siitä sitte vaa lyhentään. Tiiä sitte paljoko tuossa tsutsukissa ois sopiva lyhennys
nixweiss.gif

Niin ja sitten jos ja kun noilla luilla korotatte/laskette mopoa niin kannattaa muistaa että se vaikuttaa aika hemmetin moneen asiaan. Jos ajattelee vaan että no ne jalat yltää sitte ainaki maahan niin voi ekalla ajolenkillä tulla yllätyksii. Vaikutusta on selvästi esim pyörän käsittelyyn ja käyttäytymiseen, ilmanpyörteilyyn kuplan kulman muutoksen seurauksena, ajovalojen suuntaukseen, seisontatukien toimivuuteen, ajoasentoon...
Itse ku nostin perää niin tankkia ei saa enää nii täyteen tankattua jos sivutuen varassa tankkaa.. perkele!
tounge.gif

Back