• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Koiraperäkärry asiaa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MMH67
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MMH67

New member
...kyselee upouuden triumph speedmasterin omistaja, pyörä tosin on vasta matkalla Suomeen, mutta kuitenkin. Eli jos jollain on kokemusta koiran kuljettamisesta peräkärryssä niin kiinnostaisi että paljonko kärry tärisee ja pomppii kun ajaa asvaltti/hiekkateitä. Irtooko koiran hampaat ja pitääko haukku muutenkin pakata solumuoviin... Olisi kuitenkin kiva mennä koiratreeneihin pyörällä.
Ja toinen perään eli vaikuttaako koukun asennus takuuasioihin...ja tiedän, kysymällä maahantuojalta se selviää, mutta jos jollain on kokemusta niin kertoilkaa.

Kuin myös huomioida mahdolliset pakokaasut, äänieristys ja vedoton tuuletus. Eiköhän "kawabata" kohta vastaa.
Joskus olen meinannut joutua anoppia kuskaamaan mutta pyörässä sattui olemaan tekninen vika juuri silloin, ihme juttu.
E: Kitkerän palautteen jälkeen joudun tunnustamaan sittenkin kuskanneeni anoppia pari kilommetriä tuolloin. Aivoilla tuntuu olevan tapana pyyhkiä pois kaikki kammoa aiheuttava muisti.

Kuin myös huomioida mahdolliset pakokaasut, äänieristys ja vedoton tuuletus.
Nuo pari ekaa ratkeaa jo aika hyvin jos vain saa pakoputkeen ruuvattua jatkeen, jolla johtaa kaasut kärryn ali. Joskus muinoin asuntovaunuissakin olen noita "jatkoja" nähnyt aikaan esikammio-nokivasarat. Nuo kun tuppasi puskemaan melkoisesti sitä mustaa nokituubaa putkestaan ja asuntovaunun valkoinen etuosa ei pian ollut enää "ihan" niin valkoinen
wink.gif
Ja tuuletukestakaan niin huolissani olisi jos vain matka ei hirveän pitkä ole. Kuskaahan jotkut pienempiä koiriaan jopa tankkilaukuissa
sport05.gif

Minä en laittaisi mp:n peräkärriin edes anoppia, koirasta puhumattakaan. Ensiksikin, kärri tärisee ja hyppii helposti jo päällystetyllä tiellä, hiekkateistä puhumattakaan. Toiseksi se melu, sitä riittää pyörän takana ja koiran kuuloaisti on sentään jotain muuta kuin ihmisen.
  Jos kuitenkin mietit sitä kärriä, ohessa kuva siitä, miten hommat hoidetaan läntisessä ihmemaassa. Ei kuulemma tarvitse olla huolissaan tavaroista pyörän päällä taukojen aikana.

_D4K8669X.jpg

Enpä tuollaiselle kärrylle muuta estettä näkisi kun sen, että mopossa äänet lienee takana aika paljon kovemmat kun esim. autossa? Mutta luulis KUNNON mopoon suunnitellussa kärryssä että tuollaiset asiat on otettu huomioon.

Enpä tuollaiselle kärrylle muuta estettä näkisi kun sen, että mopossa äänet lienee takana aika paljon kovemmat kun esim. autossa? Mutta luulis KUNNON mopoon suunnitellussa kärryssä että tuollaiset asiat on otettu huomioon.
Aika paljon piskistä kiinni. Jotkut säikkyvät pieniäkin ääniä ja laattaavat ensimmäisen kuopan jälkeen, toiset taas nauttivat ja vetävät unta palloon vaikka pommituksen keskellä.

Hyvä juttu, vastauksia on tullut kivasti. Kiitoksia.
Tuo auton perässä vedettävä kärry vs mopon perässä vedettävä eroaa ainakin sillä että autokärryt painavat huomattavasti enemmän joten ovat varmasti vakaampia. ( kärryn paino lasteineen saa olla max puolet vetävän ajoneuvon painosta).
Ja tuota kärryä olen jo alustavasti itse suunnitellut ja pohtinut myös äänieristystä ja ilmastointia. Ilmastoinnin täytyy tomia myös silloin kun kärry on paikallaan ja siihen olen katsellut tuollaista aurinkokennolla toimivaa puhallinta. Tärinä eniten askarruttaa.
Kiitoksia vielä ja jos jollain on vielä kokemuksia aiheesta niin viestiä vaan.
Ja auto on aina hyvä, sillä on treeneissä käyty viimeiset 15 vuotta...

Noissa kahdessa kärryssä on hieman eroa. Tuolla mopokärryllä ojaan ajettaessa en kovin paljoa koiralle selviytymisen mahdollisuuksia antaisi. Sen sijaan tiedän ainakin yhden tapauksen jossa autolla vedettävän kärryn perään on toinen auto ajanut ja otukset selvisivät säikähdyksellä. En kovin montaa kärryä ole läpi tutkinut mutta jonkinlaista meluneristystä noissa on tavannut olla ja noita voi talvellakin käyttää suhteellisen kylmillä keleillä.

En pitäisi ihan mahdottomana ajatuksena koiran kuljettamista kärryssä mopon perässä mutta en kyllä oikein mitään järkevää syytä siihen keksi. Kuitenkin aika raskas sen kärrin tulisi olla jotta tarvittavat hilut ja pallot kulkisivat mukana. Tuskin hiekkatie sen suurempi ongelma on koiralle kärryssä kuin mopollekaan, jos nyt ei ihan jäykkäperäistä kärryä vedetä crossilla 120kmh. Kyllähän tornin väkikin kuljettaa mönkijöiden takaritsalla kopassakin koiria.

Hyvä juttu, vastauksia on tullut kivasti. Kiitoksia.
Tuo auton perässä vedettävä kärry vs mopon perässä vedettävä eroaa ainakin sillä että autokärryt painavat huomattavasti enemmän joten ovat varmasti vakaampia. ( kärryn paino lasteineen saa olla max puolet vetävän ajoneuvon painosta).
Ja tuota kärryä olen jo alustavasti itse suunnitellut ja pohtinut myös äänieristystä ja ilmastointia. Ilmastoinnin täytyy tomia myös silloin kun kärry on paikallaan ja siihen olen katsellut tuollaista aurinkokennolla toimivaa puhallinta. Tärinä eniten askarruttaa.
Kiitoksia vielä ja jos jollain on vielä kokemuksia aiheesta niin viestiä vaan.
Ja auto on aina hyvä, sillä on treeneissä käyty viimeiset 15 vuotta...
Kyllä kait tuosta kärrystä voi ihan toimivan saada jos tekee ns. miniversion autokärrystä. Pakokaasujen kanssa tuskin täytyy hirveästi hommia tehdä, sillä puskeehan autostakin ne takaata ulos. Jos ohjaisi alaspäin ja ilmanoton hoitaisi käyrryn yläpuolelta niin tuskin pahasti ongelmia tulee. Sitten vielä tarkistaa ettei se ilmanvaihto ujella kuin vanhapommikone. Lähinnä kait paino voi se ongelma olla. En tiedä minkälainen nautinto on enää ajella mopolla kun perässä keikkuu 200-300kg kärri.
blush.gif

No mikäettei koiraa voi kärryssä kuskata, meteli tuskin ongelma, jos täyspäinen koira. Meinaan tulee sitä meteliä autonkin sisälle, kun joku vetää prätkällä ohi raana-auki....

sanoi:
Lähinnä kait paino voi se ongelma olla. En tiedä minkälainen nautinto on enää ajella mopolla kun perässä keikkuu 200-300kg kärri.
Jos ajattelee että speedmaster painaa n. 250 kiloa joten kärry lasteineen sais olla max 125 kiloa.

sanoi:
En pitäisi ihan mahdottomana ajatuksena koiran kuljettamista kärryssä mopon perässä mutta en kyllä oikein mitään järkevää syytä siihen keksi
Oma ajatus on vaan että pääsis koiratreeneissäkin hyötykäyttämään pyörää, treenit vie aikaa viikossa kuitenkin jonkun verran.

No, täytyy jatkaa funtsimista  ja suunnittelua. Jos vaikka tien päällä näkis vastaavan systeemin niin menis ihmettelemään.
Ei tässä mikään kiire ole.

sanoi:
Lähinnä kait paino voi se ongelma olla. En tiedä minkälainen nautinto on enää ajella mopolla kun perässä keikkuu 200-300kg kärri.
Jos ajattelee että speedmaster painaa n. 250 kiloa joten kärry lasteineen sais olla max 125 kiloa.
Jep, aika tiukille menee noitten massojen kanssa. Jos on vielä koiran kokoinen koira (yli 40kg) niin varaa ei ihan kauheasti ole enää. Onhan toki nuo rakenteet aika kevyet ja kun miettimään aloin niin ei nuo autolla vedettävätkään kovin painavia kyllä ole. No ompahan ainakin haastetta.
smile_org.gif

näin tämän aiheen vasta nyt.

monenlaista kokeilleena: olen itse maannut omassa kärryssäni kyydissä erään "tuntemattoman henkilön ajaessa omaa pyörääni", hymiö, hiekkatiellä ja kantatiellä aina (suljettu alue, hymiö) 140 kmt nopeuteen asti. melu ei ole minkäänlainen ongelma, olen itse ajanut paljon meluisampia henkilöautoja. hiekkatiellä ryttyytys oli kyllä hieman häiritsevää, vaikka kärry on jousitettu. yleisesti ääni vastasi keskivertoa henkilöautoa sisällä matkustamossa.

pakokaasuja en erottanut ollenkaan. putken pää on lisäjatkolla taivutettu vähän sivulle. eivätkä koiranikaan ole koskaan haisseet yhtään pakokaasuille kun kärrystä niitä ulos lasken.

edellä tulikin jo monia pointteja asiasta.

lisää voi kysyä multa privana tai kärryjä työkseen tekevältä motokärry oy:stä, penttisen ristolta joka on tehnyt pääosat kärrystäni.

on muuten harrikkakoira ylempänä kuvassa just samannäköinen kun mun yks koirani. joskus sekin on ajanut mustalaiset pois kärryyn tunkemasta.

Irtooko koiran hampaat ja pitääko haukku muutenkin pakata solumuoviin... Olisi kuitenkin kiva mennä koiratreeneihin pyörällä.
Ei millään pahalla, mutta kannattaa hieman tuumia, onko asiassa punainen lanka se, että SINULLA on kivaa, vaiko se, että koirallasi on??

Varsinkin jos sattuu olemaan sellainen piski, joka ei oikein välittäisi moisessa kuljetuksessa olla.

Koirat tykkää olla laumassaan, joten parempi kärrissä mukana kuin kotona tai kennelissä hoidossa. Olin loma/työmatkalla neljä viikkoa, kotiin palattua koira puremalla rikkoi toisen avaimen. Mitähän lienee miettinyt, sabotaasia ajamisen estämiseksi varmaan. Avain oli Kawan transponder tyyppiä, tuli hiukka kalliiksi.

no niinhän ne tykkää joo, mutta jos on valintakohteina esim. auton takatila, tai pomppiva peräkärry, jossa ´laumanjohtaja´ on jossain tuolla edellä, niin mites sitten.

Koirat tykkää olla laumassaan, joten parempi kärrissä mukana kuin kotona tai kennelissä hoidossa. Olin loma/työmatkalla neljä viikkoa, kotiin palattua koira puremalla rikkoi toisen avaimen. Mitähän lienee miettinyt, sabotaasia ajamisen estämiseksi varmaan. Avain oli Kawan transponder tyyppiä, tuli hiukka kalliiksi.
näin on. sen huomannut pitkillä reissuilla. usein tulee pysähdeltyä ja "juteltua" lauman kanssa. itellä on koirapomo laumansa mukana koko ajan kärryssä. isompi ylipomo eli ihmispomo on sitten tauoilla, illalla, aamulla ja yöllä koko ajan tavoitettavissa, mikä ei olisi muutoin mahdollista prätkäillessä. jos kärryyn haluaa, niin nykytekniikalla onnistuisi vuorovaikutteinen "keskusteluyhteys" intercom - kypärän ja kärryn välillä.

yli viiden kesän kokemuksella tuollaista kärrymatkailua koirien kanssa ei voita mikään, ainakaan vieras kenneli, hoitola jne. kuka sitten autolla haluaa ajella kesäisin, se ajaa sillä.

Back