Kokemuksesi Museoidusta Japsipyöristä

Kävin viime vuonna ajamassa kolmea eri museopyörää tuolla Turun Japsiraudassa (asiallinen kaveri muuten pitää liikettä). Kahdella kolmesta olisin hyvinkin voinut kuvitella ajavani jos ajot / vuosi olisivat jääneet suhteellisen vähäisiksi. Hallintalaitteissa oli pientä kömpelyyttä ja jarrut hiukan vaisuja, eikä alustankaan puolesta varmaan mutkateillä miljoonaa mennä, mutta aivan asiallisia pelejä kaikki. Yksi tosin oli kooltaan liian ahdas meikäläiselle (184cm).

Ajamani pyörät:
Suzuki GS850 (1980)
+ kardaaniveto
+ vaihdenäyttö
+ kiva ajaa ja hyvä tilava ajoasento
- ruma kuin fan

Honda CB 750C (1981)
+ ok ulkonäkö
- liian pieni ja ahdas

Kawasaki CSR 1000 (1981)
+ ulkonäkö suht ok
+ tehoa hitosti (jos en muista väärin niin 100hv)
+ ok ajoasento yms.
- hallintalaitteet hiukan takelteli
- muistaakseni kallein näistä
 
Mulla on ollut projektina vuoden -80 möhkö, jota olen parhaan kykyni mukaan yrittänyt rempata entisenlaiseen kuntoon.
Ko. härvelillä oli ajettu vain n.150tkm ja siihen oli tehty venttiili remppa 75tkm joskus -90 alussa.
Kun koneen avasin huomasin että sylinterit olivat kuluneet todella pahasti ja vaatisivat reilun porauksen... tuo ei olekaan sitten ihan läpi huuto juttu koska möhköön ei ole saatavissa suoraan kuin puolen millin ylikokoa mäntiin.
No, koska poraus oli tehtävä milliin (62->63mm) niin ainoa vaihtoehto oli teettää männät (tässä tapauksessa JE:llä).
Homma maksoi reilusti yli tonnin mutta kannatti, koska moisia koruja harvoin vakiossa wanhuksessa tavataan, aikaa toimitukseen meni 8 kuukautta, joten ei ihan hätäsen miehen hommia...
Sylinterien ja männän rengasurien kuluminen johtui suurella todennäköisyydellä kaasareiden pilessä olevista bensanpinnoista, pinnat kun olivat kaikissa kolmessa kaasarissa n.5mm yli sallitun... eli kaasarit tulvivat.
Venttiilit olisi voinut vielä hiotuttaa kuntoon, mutta koska pelistä teen hyvää, tilasin uudet. Seetien läppäyksen jälkeen jouduin säätöpaloja koneistuttamaan 7 kpl. muut menivät paikkoja vaihtamalla toleranssien puitteisiin komeasti.
Vesipumpun akselissa oli jonkin asteista kulumaa stefan kohdalla, mutta en nähnyt sitä tarpeelliseksi uusia. (pumpun pesä ja juoksupyörä erittäin vittumaiset saada irti jos ei ole koskaan olleet auki! joutuu tekemään käsitöinä ulosvetäjän rikkoutumisen estämiseksi)
Tähän voisi runoilla vaikka ja mitä projektista mutta ehkä jätän tähän... ellei sitten ole joku halua asioista tietää...
Kaikkien "pikku murheiden" jälkeen peli on nyt kasassa, ja olen sillä ekan 200km käynyt ajamassa, hienosti tuntuu peli toimivan, ja erityisen kiitoksen saa saksalaiset kaasuttimen korjaussarjan toiminnasta! peli nimittäin kehrää kuin singeri (tai honda... *pursk*).
pientä säätöä vielä kaasuttimille ja muutaman kilsan jälkeen venan välyksien tarkastus ja se on sitte siinä!

Rahaa on mennyt n. 3000€ erillaisiin osiin ja koneistuksiin ja aikaa yli kaksi vuotta niiden paikoilleen sovittamisiin
smile_org.gif

Projektin etenemistä auttoi hurjasti saksalainen möhkökawan osiin perehtynyt varaosa myymälä "Z1300-online"...
 
Ruotsissa näkyy olevan hyvin ainakin Kawaa tyrkyllä, eikä hinnat ole kovia, kun ottaa huomioon halvan kruunun ja yli 25-vuotiaan pienen tuontiveron:

Spectre

ELR

Ja toinen

LTD

Ja kuten täällä jo todettiinkin, näissä vanhoissa se merkki / malli eivät niin paljon ratkaise nykykuntoa kuin se miten pyörää on pidetty.

EDIT. Nämähän eivät siis ole vielä ihan museoiässä (30 v.)
 
Tuossa jo edellä tuli toistettua että VMPK:n alajaosto Japsistarat on kohtuullisen iso tietopankki jossa noita japseja on entisöity ja perehdytty niihin enemmänkin.Sieltä saa tietoa myös osahankintoihin ja muihin osaajiin.
Möhkön tunnettu ongelma on venttiilit mutta siihenkin on olemassa jo nykyisin hyvää tietoa millä venttiileillä ne kannattaa tehdä koska ne möhkön omat ei ole paras vaihtoehto. Tuo venttiiliongelma koskee jollain lailla lähes kaikkia 80-lukuisia Kawoja.Muutenhan se pyörä kestää kyllä huollettuna varmaan vielä muutaman sukupolven ajot.
Blocket.se on hyvä paikka vilkaista ruotsalaisten tarjontaa,yleensä laajempi ja halvempi kuin Suomessa.
 
"Tuo venttiiliongelma koskee jollain lailla lähes kaikkia 80-lukuisia Kawoja"

Haluaisin huomauttaa,että venaongelmia on ollu joissain vesijäähdytteisissä kasari-Kawoissa. Ilmajäähdytteiset on toimineet venojenkin osalta usein paremmin kuin muut!


062802moto_prv.gif
 
Kiitän kaikista vastauksista ja pahoittelen, kun itse olen vähän jälkijunassa, syynä reissuhommat jotka vie miestä joitakin viikkoja.

Japsi Raudassa tulikin piipahdettua pikaisesti. Samat tutut pyörät siellä vielä, jotka on Nettimotossa pitkään olleet. Möhkö tuntui mukavalta haarojen välissä ja olisikin ihan kivan olonen mopo tien päällä. Miksei LTD tai vastaavakin, mutta kaikki on makuasioita.

Tässä nyt vaan jonkin aikaa puntaroidaan, että onko se oikea valinta museopyörä, vai joku muu vaihtoehto. Otan mielelläni edelleen vastaan mielipiteitä täällä, kunnes tulee joku selvyys siihen, että minkälaiseen kesäajokkiin tulen kallistumaan.
 
Jos museorekisteröinti ei ole ainut vaihtoehto, halpa vakuutusmaksu, mutta kallis pyörä (entisöinti voi kustantaa aika paljon) kannattaa kääntää katse liki samanikäisiin käyttöpyöriin. Niissä on hinta aika kohtuullinen 2000-2500 e ja vertailemalla ja koeajamalla löytää varmasti hyvän ja huolletun yksilön, tarjontaa on aika paljon. Eikä liikennevakuutus paljon kustanna ( esim. Ifillä Z 1000 -80 70% bonareilla puolenvuoden ajoilla satasen luokkaa) ilman riippuvuutta museoajoneuvojen rajoituksista (pyörän ulkoasu ja 30 paivän ajoaika vuodessa, josta viimeksimainittua ei tosin kukaan valvo, ainakaan toistaiseksi)
Monesti löydät teknisesti parempikuntoisen käyttöpelin, joka on harrastajan jäljiltä, kuin jonkun vähänajetun jenkeissä 20 vuotta seisseen alkuperäiskuntoisen pyörän. Tahtoo tehdä pitkä seisonta enemmän hallaa kuin enemmän ajetut kilsat säännöllisesti huolletulla pelillä.
 
Eiköhän noista kaikista merkeistä löydy niin hyviä kuin huonoja yksilöitä, jos museoikäistä motskaria etsii niin mallin perus viat ovat lähes varmuudella jo korjattu jonka jälkeen tärkeimmät tiedot ovat huoltohistoria ja yleiskunto.
Itsellä veteraani ikäisen projekti suitzan kanssa suurimmat ongelmat ovat juuri huollosta ja ajotaidottomuudesta seuranneet ongelmat... allekirjoitukseni .org linkistä lisää ko. GS.stä. Ja lisää ongelmia ja riemun hetkiä päivitellään jos rystysten verenvuoto saadaan joskus loppumaan
wink.gif


Jos vain tykkää ajella niin -90-00 luvun vähän ajettu matalaviritteinen V-twin japsi taitaa olla varmin mutta lähes vailla omaa luonnetta.
 
Kiitos jälleen vastauksista. Pitää harkita ja haarukoida. Kaikissa ne omat päänvaivansa on. Vähän niistä ajomääristä riippuu valintani, vaikka toki tänä päivänä vakuutusten puolesta joku Japsi-Custom saattaisi olla ihan etopeli ja jos ne kilometritkin sitten ajoinnon mukana pian kasvaa, niin sitten tulee se museoikäisen rajoite vastaan, eikä sellaisella vastaavasti viitsi joka kelissä rämpiä.

Tuppaa vaan olemaan uudemmat ja asiallisemmat japsi-customit sen hintaluokan vehkeitä, että pistää miettimään. Museoajokki kun ei ainakaan koskaan hintaansa pudota, jos johonkin Möhköön tekee hyvän sijoituksen, niin takuulla pitää ainakin hintansa, vaikka samalla rahalla jo saisikin melko uuden customin. Tietenkin nostalgian vakaana kannatajana olisi aina mukava ajella menneen vuosikymmenen kaunottarella, mutta jos matkalle tuleekin joskus pituutta, niin taloudellisemmaksi ne uudet pärrät pidemmän päälle tulee. :-)

Pitää siis katsella ja kuunnella edelleen...
 
Back
Ylös