kokemuksia er-5:sta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla oli er-5 noin puolitoista kesää. Aluksi tuntui ihan hyvältä kun se oli melkein uus ja kaikki toimi paremmin kun ikivanhassa gpz 500 s:ssä. Kuitenkin siitä puuttu se jokin, esim teho yläkierroksilta ja tila penkiltä. En ole mikään isokokonen, mutta ahdas se silti oli. Vaihdoin 600 banditiin, jossa tilaa on paremmin ja kaikki on astetta parempaa jarruista ja alustasta lähtien. Tosin jouduin ostamaan vanhemman, mutta ei ole kyllä kaduttanut. Ehkä se er-5 oli liikaa suunnattu aloittelijoille ja sen takia se ei istunut mulle kun olin jo aika monta vuotta ajellut siinä vaiheessa.

Olen itse aloittelija tässä laijissa ja halusin aloittaa mahdollisimman varovaisesti, joten päädyin ER-5:seen. Kaverit kyllä varoittelivat että kyllästyt siihen alta aikayksikön jne. Pyörä on mielestäni oikea valinta itselleni, kynnys ei ole kovin suuri mopoiällä kun on viimeksi ajellut. Ja varmasti tulen toimeen tuolla pyörällä koko tämän kesän. On moottoripyörässä sen verran enemmän tehontunnetta kuin esim. autoissa, joten en ainakaan tehonpuutetta ole huomannut, Onhan kyseessä kuitenkin moottoripyörä!
062802moto_prv.gif

Aikeissa olisi kesällä myös reissu Norjaan, joten silloin varmaan viimeistään selviää onko pyörään syytä pettyä. Helppo käsiteltävyys ja ajoasento on parasta tässä pyörässä. Toivottavasti moni muukin aloittelija löytää Er:stä itselleen pyörän!

Viidettä kesää ER5 kurvaillu, n.25000km, ei voi pelkästään
moittia. Sopii yksin ajeluun tai alle rippikouluikänen kyytis.
Plussaa: Pieni kulutus, n. 4-4,5l ja muutkin kulut pienet,
varmatoiminen, kulkee helposti sen mitä suomen teillä nopeusrajoitusmerkit näyttää.
Miinukset: Ajoasento pidemmällä matkalla puuduttava, ainakin XL/184 kokoiselle kuskille. Yhden hengen matkapyörä, jarrut sais olla paremmat.
Mutta kaiken kaikkiaan oiva peruspyörä.

Back