Miten tuon putken kanssa? Olen kuullut huhuja ettei putken vaihto "tunturi ässään" tuo muuta kuin paremmat äänet. Onko tässä perää?
huhu ei ole totta
kokoputkea ei aceen suositella varauksetta samoista syistä kuin ei r1seenkään. jos laitat kokoputken, menetät exupin ja samalla osan keskialueen väännöstä. (ehkä ja sekin riippuu putkesta)
varma ratkaisu on esim acrapovic slipari. tehoa tulee lisää.
Tuo tuskin pitää paikkansa koska tuskin tuo ässän kone niin paljon fasun koneesta poikkeaa että exupilla jotain ihmeellistä aikaan saisi. Taitaa olla kyse siitä, että on säädetty oikein. Itselläni fasussa Yoshin TRS race kokoputkella, K&N:llä ja suuttimilla lisää tehoa n. 12hv ja vääntöä n. 10Nm takapyörältä ja molemmat n. 500rpm alkuperäistä matalammilla kierroksilla. Siis kaikilla normaaleilla käyttökierroksilla 4000 ylöspäin sekä vääntöä että tehoa lisää ilman mitään monttuja, huippuvääntö 7000rpm ja huipputeho 10000rpm joten siinä välissä on aikas hauskat ajelut...
Joku kun on joskus "netissä" kirjoittanut että exupin poisto on haitallista niin sitä pidetään sen jälkeen absoluuttisena totuutena kuten montaa muutakin asiaa
. Kumma kun muut ei "exuppia" käytä jos se niin autuaaksi tekevä on...
Tämä siis vain henkilökohtainen kokemukseen perustuva mielipide eikä ehdoton absoluuttinen totuus
.
noup. se on kokonaan eri moottori kuin sun. täysin.
mutta siis tuosta.. ikuisuus exuppijuttu. humm.
ei se ole ihan vain nettijuttu. siitä on ainakin ex-R1 kuski Tylyttäjällä ihan omakohtaiset factat. ja koska R1 tyypin koneissa (1,6,fzs1000) on jo alunperin exuppi vaikuttanut vähemmän niin fzr1000exup pohjaisissa koneissa (fzr1000, yzf750/1000) pudotus voipi olla rajumpi...
quottaan raagasti toiselta sivulta
[Quote Tylyttäjä]
No niin, nyt on mustaa valkoisella (taas). Kävin säädättämässä vehkeeni jarrupenkissä Viaberissa, ja käyristä todellakin näkee, että kokoputki on HUOMATTAVASTI huonompi alle 5000:n kierroksen. Ero on suurimmillaan 16hp sliparin hyväksi! Mulla on nyt siis slipari, suutinsarja ja BMC. Itseasiassa käyrät ovat 4500:sta kierroksesta 8000:een asti melkein samassa (kokoputki aivan hieman edellä), kunnes taas 8000:ssa slipari käy aivan yhtä korkealla kuin kokoputki.. Sen jälkeen eroa alkaa tulemaan kokoputken eduksi..
Sain kyllä harvinaisen hyvän tuloksen pelkällä sliparilla (147hp takarenkaalta), ja tuo kokoputki mihin verrattiin oli ylivoimaisesti paras kokoputkella ollut R1 mitä siellä oli testattu (selvästi yli 150hp takarenkaalla).. Eli aika hyvin sitä ruutia tulee sliparillakin lisää! Yleensä kokoputkella on tulokset olleet n. 147hp takarenkaalta.
Mä suosittelen siis kadulle ehdottomasti sliparia, koska alle 4500 kierroksilla ei näy samanlaista selvää kuoppaa kuin kokoputkella. Ei se EXUP siis mikään turha laite ole. Nuo ovat kuitenkin ihan käyttökierroksia kadulla, ja ainakin mulle on enemmän käyttöä +16 hepalla alakierroksilla kuin muutamalla lisähepalla ihan ylhäällä..
[end quote]
homman nimihän on se että kukaan ei ylensä jaksa penkittää pyöräänsä ensin täysin vakiona, sitten säädettynä sliparilla ja sen jälkeen säädettynä kokoputkella.
muut käyttävät samanlaista systeemiä kuin yamahan exup. exup on vaan sen nimi. suzukilla se on "Suzuki ultimate power valve" jne jne. yamaha vaan keksi sen ekana, ja patentoi.
ps. mulla on sebring race täysputki. on mulle ihan sama mitä siellä motissa motissa tapahtuu tai ei tapahdu alle 7000kierroksen. mutta se onkin valinta jota ei kokeilematta kannata tehdä. siksi alkuperäinen suositus pitää.