• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Koko paletti täysin sekasin...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR 600RR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Johtuisko siitä, että sulla ei oo oikein minkäänlaista ymmärrystä miten ne pitäis edes suurin piirtein ajaa?
Joten ajaminen on oho-ei-ku-wituix-män kierroksesta toiseen noiden mutkien osalta.

Edit, liitteen lisäys.

Ei perkele mähän ajan ton(kin) ihan perseelleen. No kiitti :D
Tyhmänä vaan ihmetelly et eihän tässä voi avata ja liruttanu koko mutkayhdistelmän. :doh:

Ja ihan muistutuksena kaikille että AT2 ei ole mikään rata-ajo kurssi. Vaikka hyvä tapa lähestyä onkin.

Palmas ja Lemminkäisen jälkeinen oikea on vielä vähän semmosia mutkia että ne tulee joka kerta ajettua eri tavalla, vahingossa ja vähemmän vahingossa... lähinnä yritän löytää jtn järkevää ajolinjaa, etenkin Palmasiin tultaessa...

Liitteenä pikkuvinkki palmasiin/ ainakin videolta näytti ett toi oli sun suurin ongelma.

Ja noin yleisesti ottaen/ triidin kaikille muille lukijoille:

Jos haluaa ajaa ihan päin vittua (eli kuskista tuntuu ett nyt mennään ihan eniten täysiä kun tilanteita ja tekemistä riittää, ja ohjaamo on täynä käsiä), niin tuossa on hyvät ohjeet siihen:

http://www.mprata.fi/index.php?topic=832.msg32849#msg32849

Tekee vaan päinvastoin kuin mitä noi ohjeet neuvoo, niin lopputulos on saletisti näyttävä, varsinkin jos sattuu kuvaaja olemaan kohdalla/ gooproot tulilla.

Palmas on Alastaron suosituin paikka "korjata" tilanne kaasulla. Ei oo yks tai kaks luuta (solareita, lapoja, kylkiluita, ranteita, käsiä, jne) mitä siel on napsunu hi-sidereiden seurauksena, jopa hitaassa ryhmässä.

Liitetiedostot

• alastaro-palmas.png
    alastaro-palmas.png
    54,2 KB · Katselut: 191
Palmasis oli muistaakseni joku selkee halkeama tms. just siinä apeksin kohdalla mikä toimii hyvin merkkinä mihi tähdätä?

Vai muistanko/sekotanko ny johoki muuhun.

Siis mitä ihmettä? Ajotaito 2 käyty eikä kouluttaja ole pitänyt huolta ajolinjojen opettamisesta? Vaikka kyseessä onkin katuajoon painottuva kurssi kyllä nyt sentään jokaisen pitää osata oikeat ajolinjat ihan varmaa on!

Entistä kummalisempaan valoon joutuu väite että kaikki kouluttajat olisivat smoton kouluttamia, edes vähääkään asiosta tajuava sentään ajolinjat opettanut. Tässäkin tapauksessa olisi kannattanut pientä taustatarkistusta tehdä, vetomies-letka-sankari ei ole se paras mahdollinen varsinkaan jos nopeudet ovat jotain muuta kuin rajoitusten mukaisia.

Ajotaito II kurssilla ei opeteta ajolinjaa ko. moottoriradalle mutkakohtaisesti, koska tärkeämpää on opettaa kuinka ajolinja tulisi itse hahmottaa ja valita katuajoa silmällä pitäen. Geneerinen malli ajolinjalle toimii käytännössä kaikissa mutkissa kun ajatellaan katuajoa, mutta erikoisemmissa mutkayhdistelmissä se nopea ratalinja ja katulinja eroavat toisistaan aika paljon. ATII kurssin jälkeen ei ole tarkoituskaan osata rata-ajolinjaa, mutta kurssin jälkeen pitäisi olla eväät siihen, että pystyy itse opiskelemaan ns. kisalinjan jos haluaa siihen suuntaan ajamisessa kehittyä, kuten CBR600RR tällä hetkellä tekeekin.

En Sampo ymmärrä sun tarvetta haukkua meidän kouluttajia ja kursseja kuulopuheiden perusteella. Jos sinulla ei omakohtaisa kokemusta meidän koulutuksista ja kouluttajista ole niin voisitko ystävällisesti pitää aiheesta turpasi kiinni. Tähän asti olen vastannut sinulle kaikkeen provoiluun ystävällisesti, mutta pikkuhiljaa alkaa vituttaa tuo jatkuva ja aiheeton ihmisten ja kurssien mollaaminen. Varsinkin kun jokainen meidän kouluttajista tekee näitä hommia vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi. En tiedä etkö vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä vai oletko pelkkä trolli ja provoaja, joka on jostain syystä ottanut yhdistyksemme tärkeimmän toiminnon pahan olonsa purkamisen kohteeksi.

Yksikään meidän kouluttajista ei muuten ole Smoton kouluttama. Smotolla ei nimittäin ole omaa koulutusorganisaatiota. Sen sijaan kahta lukuunottamatta (MP69:n kouluttamia) jokainen meidän kouluttajista on käynyt Liikenneturvan MPEAK-kouluttajakurssin, pari on SMOK:n auktorisoimia kouluttajia, ainakin yksi liikenneopettaja ja jokainen käynyt tämän lisäksi MotOrgin ja/tai jonkin ulkoisen tahon järjestämää jatkokoulutusta.

Tuo toisten opettaminen ja ohjeiden antaminen missä tahansa asiassa on haasteellista kuten tämäkin keskustelu on osoittanut.
Oman osaamisen antaminen toisille ei ole sama kuin osata itse. Palautteen antamisessa on ensisijainen vastuu sen antajalla. Toivottavasti tämä asia on esillä näiden kouluttajien kouluttamisessa.
Palautteen saajalla on myös vastuu annetun palautteen tulkitsemisessa. Tässä kohtaa kouluttajat ja opiskelijat ovat molemmat omien persooniensa vankeja niin hyvässä kuin pahassa. Onneksi näitäkin juttuja voi oppia.

Jos keskustelun aloittaja ei ole tyytyväinen tapaan jolla palaute annettiin niin tässä on kouluttajalla oppimisen paikka. Kyseistä kouluttajaa puolustavien puhemiesten närkästyminen kaverinsa puolesta ei vie asiaa eteenpäin.

Että tämmöistä keittiöpsykologiaa erilaisten ryhmien vetämisen antamien kokemusten perusteella!

PS. Itseä kiinnostaa osallistua ensi kesänä AT2:lle vaikka olen jo vetäissyt Alastarolla alle 2 minuutin:D

Ja kakkosen ulostulossa ei oikein ehdi käyttää koko radan leveyttä jos meinaa saada kolmosen linjan kohdilleen.

Kakkosen ulostulon ite käytän kokolailla sentilleen, mutta kolmosen sisäänmeno ei ala oikeasta reunasta. Mutta ton varmaan voi ajaa parilla eri tapaa kun on hidas ja lyhyt kohta, isoja eroja siinä ei saa. Paitti että jos annat kakkosen lopussa tilaa ulos, siitä perässäoleva pääsee helposti kolmoseen sisälinjalle kuittaamaan sijoituksesi. Siis kilvanajossa, ratapäivillä voinee ajaa kummin tahansa kellossa sen näkymättä.

Tuo toisten opettaminen ja ohjeiden antaminen missä tahansa asiassa on haasteellista kuten tämäkin keskustelu on osoittanut.
Oman osaamisen antaminen toisille ei ole sama kuin osata itse. Palautteen antamisessa on ensisijainen vastuu sen antajalla. Toivottavasti tämä asia on esillä näiden kouluttajien kouluttamisessa.
Palautteen saajalla on myös vastuu annetun palautteen tulkitsemisessa. Tässä kohtaa kouluttajat ja opiskelijat ovat molemmat omien persooniensa vankeja niin hyvässä kuin pahassa. Onneksi näitäkin juttuja voi oppia.

Jos keskustelun aloittaja ei ole tyytyväinen tapaan jolla palaute annettiin niin tässä on kouluttajalla oppimisen paikka. Kyseistä kouluttajaa puolustavien puhemiesten närkästyminen kaverinsa puolesta ei vie asiaa eteenpäin.

Että tämmöistä keittiöpsykologiaa erilaisten ryhmien vetämisen antamien kokemusten perusteella!

PS. Itseä kiinnostaa osallistua ensi kesänä AT2:lle vaikka olen jo vetäissyt Alastarolla alle 2 minuutin:D

Kaikesta huolimatta -itse keskustelun aloittaneena- voin suositella että mene ehdottomasti AT2:lle... paljon hyödyllistä infoa radalle sekä kadulle jne jne..... koulutus/kurssi oli kaikinpuolin hyvä, huolimatta tästä kyseisestä tapahtumasta joka mulle sattui...

Ite en ole orgin kouluttaja, enkä muutoinkaan kuin ihan rivijäsen. Tämä Sampo on jonkun kerran ko tapahtumia morkannut ja myös kouluttajia. Kuitenkaan itse ilmeisesti edes orgin tapahtumassa koskaan käymättä. Joten onhan se nyt vaan ihan vitun tyhmää ja puupäistä arvostella koulutusta johon ei ole koskaan osallistunut.

Paskan nakkaamisesta ajo-opetukseen ei ihan heti saa rakentavaa vaikka mitä tekis.

Ja ceebeeärlle vaan malttia treeniin. Tuolla radoilla pyörii kavereita kymmenettä vuotta ilman että linjat olis kohdallaan. Itsellä ratailu alkoi 1995 eikä vieläkään ole kuin sinnepäin.

Ja ceebeeärlle vaan malttia treeniin. Tuolla radoilla pyörii kavereita kymmenettä vuotta ilman että linjat olis kohdallaan. Itsellä ratailu alkoi 1995 eikä vieläkään ole kuin sinnepäin.

Kiitos. Vähän vain harmitti kesällä silloin se ku menin intoa täynnä ekaa kertaa alastarolle, ensimmäinen ratapäivä ja eipä nii hirveesti hymyilyttäny ku kotii päi sielt lähin ajelee... oon ny yrittäny unohtaa vähä sitä paskaa, vaikka se tuolla takaraivossa kummitteleeki... lähinnä yritän ottaa opikseni et jos se nii paskaa oli ni miten sen paskan voi korjata...

Kiitos. Vähän vain harmitti kesällä silloin se ku menin intoa täynnä ekaa kertaa alastarolle, ensimmäinen ratapäivä ja eipä nii hirveesti hymyilyttäny ku kotii päi sielt lähin ajelee... oon ny yrittäny unohtaa vähä sitä paskaa, vaikka se tuolla takaraivossa kummitteleeki... lähinnä yritän ottaa opikseni et jos se nii paskaa oli ni miten sen paskan voi korjata...

En osaa ottaa kantaa kun en ole paikalla ollut. Itse olen opettanut pääsääntöisesti kokeneita ratailijoita ja kilpakuskeja varmaan jokusen sataa. Mun koulutettavilla on ollut yleensä jo vähän järkeä touhussa. Mutta jokusen kerran on vastaan tullut kaveri joka on liian täynnä intoa, tekemisessä on koko ajan ns hytti täynnä käsiä ja meno on sen näköistä. Silloin on tapanani ollut sanoa riittävän terävästi palautetta joka toivottavasti pysäyttää kaverin vähän miettimään mitä tekee. Radalla kun on ensisijaisesti vaaraksi itselleen ja hyvin pian sen jälkeen kaikille muille.

Ajotaito II kurssilla ei opeteta ajolinjaa ko. moottoriradalle mutkakohtaisesti, koska tärkeämpää on opettaa kuinka ajolinja tulisi itse hahmottaa ja valita katuajoa silmällä pitäen. Geneerinen malli ajolinjalle toimii käytännössä kaikissa mutkissa kun ajatellaan katuajoa, mutta erikoisemmissa mutkayhdistelmissä se nopea ratalinja ja katulinja eroavat toisistaan aika paljon. ATII kurssin jälkeen ei ole tarkoituskaan osata rata-ajolinjaa, mutta kurssin jälkeen pitäisi olla eväät siihen, että pystyy itse opiskelemaan ns. kisalinjan jos haluaa siihen suuntaan ajamisessa kehittyä, kuten CBR600RR tällä hetkellä tekeekin.

En Sampo ymmärrä sun tarvetta haukkua meidän kouluttajia ja kursseja kuulopuheiden perusteella. Jos sinulla ei omakohtaisa kokemusta meidän koulutuksista ja kouluttajista ole niin voisitko ystävällisesti pitää aiheesta turpasi kiinni. Tähän asti olen vastannut sinulle kaikkeen provoiluun ystävällisesti, mutta pikkuhiljaa alkaa vituttaa tuo jatkuva ja aiheeton ihmisten ja kurssien mollaaminen. Varsinkin kun jokainen meidän kouluttajista tekee näitä hommia vapaaehtoisesti ja ilmaiseksi. En tiedä etkö vain ymmärrä kirjoitettua tekstiä vai oletko pelkkä trolli ja provoaja, joka on jostain syystä ottanut yhdistyksemme tärkeimmän toiminnon pahan olonsa purkamisen kohteeksi.

Yksikään meidän kouluttajista ei muuten ole Smoton kouluttama. Smotolla ei nimittäin ole omaa koulutusorganisaatiota. Sen sijaan kahta lukuunottamatta (MP69:n kouluttamia) jokainen meidän kouluttajista on käynyt Liikenneturvan MPEAK-kouluttajakurssin, pari on SMOK:n auktorisoimia kouluttajia, ainakin yksi liikenneopettaja ja jokainen käynyt tämän lisäksi MotOrgin ja/tai jonkin ulkoisen tahon järjestämää jatkokoulutusta.

Tämä keskustelu ei olisi koskaan edennyt ensimmäistä sivua pidemmälle mikäli kyseinen kouluttaja olisi käyttäytynyt kuten hyviin tapoihin kuuluu ja tullut esiin vastaamaan syytöksiin, tai mahdollisesti esittänyt anteeksipyynnön jonka uskon olevan edelleen aiheellisen. Näin ei ole tapahtunut joten aika vahvasti epäilen kouluttajan koulutustaustassa olevan jotain outoa. Tai sitten hän yksinkertaisesti on niin ylimielinen persoona, ettei koe tekevänsä koskaan mitään väärää.

Niin tyypillistä! Olihan se arvattavissa että vapaaehtoisuuteen vedotaan, kannattavaa vapaaehtoistyötä kuitenkin harrastajalle. Saa ilmaisen majoituksen, matkat ja muut ajopäivät siihen samaan kauppaan. Unohtuiko jotain? Montako koulutukseen tai oikeastaan muuhunkaan osallistumatonta VIP ihmistä ORGin päivillä on ajamassa ilman osallistumismaksua saaden vielä mahdollisesti korvausta?

Ei tarvitse vastata, mutta se siitä vapaaehtoisuudesta, kyllä ne edut monelle kelpaisivat.

^
Kumma kyllä noihin hommiin ei ole huikeista eduista huolimatta hirveästi tunkua, ja monelle on riittänyt pari-kolme kesää.

Päivillä ajaa karkeasti järkkärit, jotka hoitavat mm. raatoauton, ilmoittautumiset, liputtajien jaon jne. sekä liputtajat ja kouluttajat.
Ketkä noista pitäisi poistaa?

Tuo tekee noin 20 kpl, koska liputtajia on Alastarolla esim. se 15 kpl.

^
Kumma kyllä noihin hommiin ei ole huikeista eduista huolimatta hirveästi tunkua, ja monelle on riittänyt pari-kolme kesää.

Päivillä ajaa karkeasti järkkärit, jotka hoitavat mm. raatoauton, liputtajat ja kouluttajat.
Ketkä noista pitäisi poistaa?

Tuo tekee noin 20 kpl, koska liputtajia on Alastarolla esim. se 15 kpl.

Voi olla, että liputtajille pilllimehu ja paketti keksejä ei välttämättä riittäisi huokuttimeksi. Mun mielestä on ihan hyvä, että tekemällä vähän töitä, myös persaukiset pääsevät ratailemaan... liputusvuorot oli aika tärkeä osa tätä touhua, kun alottelin.
Nykyäänhän täytän renkaatkin 20€ seteleillä, jos ilma on turun ja Tampereen välimaastossa liian ohkasta.

Ja aiheeseen sen verran, että paletti on sekasin varmaan jonkun aikaa, ennen ku on treenannu vähä lisää :)

^
Ei riitä ei. Ite tykkään tulla valmiiseen pöytään, niin lipulle oon mennyt noilla ulkomaan reissuilla, joissa ei erillisiä liputusvuoroja ole, ja hätätilanteessa paikkaamaan jotain tuttua jne.

Mielummin maksan, ja ajan just silloin kuin huvittaa ta jätän tulematta paikalle, jos koko taivas putoilee tai taas on laitteet seinässä.

Back