• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kolari ohitustilanteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jykki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jykki

New member
Onko paikalla lainoppineita?

Jäi eilinen tilanne mietityttämään, kuka oikein olisi maksaja. Piiitkä suora peltoaukion keskellä. Valtatie, näkyvyyttä eteenpäin pari kilometriä. Edellä ajoi kolme autoa, etummaisena kuorma-auto. Ei vastaantulijoita. Vauhti noin 80km/h, nopeusrajoitus 100km/h. Kuorma-auton edessä, pienen välimatkan päässä ajeli moottoripyörä. Läksin ohittamaan jonoa nopeusrajoituksen mukaista vauhtia. Kun olin kuorma-auton rinnalla, kiinnitin huomioita, kun edellä ajava moottoripyörä hiljensi vauhtia, laittoi viime hetkellä vilkun vasemmalle ja samantien kääntyi tien varressa olevan omakotitalon pihaan. En tiedä, mikä sai huomion kiinnittymään tuohon edellä ajavaan mopoon. Tiukka jarrutus ja kolari vältyttiin tällä. Jos olisin kolahtanut vasemmalle kääntyvän pyörän kylkeen, kumpi oikein olisi ollut juridisesti syyllinen.
Jos yhteentörmäys olisi tullut, molemmille olisi tehnyt kipeää, se on varmaa. Kaverin kääntyminen oli vain aika ’yllätyksellinen’ lyhyen vilkun käytön takia.

Jyrki

Eli olit ohittamassa vasta kuorma-autoa, kun sen edessä oleva motoristi kääntyy vasemmalle. Kyllä se silloin olisi mennyt sinun syyksi. Moottoripyöräilijä on voinut olettaa että ohitat vain kuorma-auton ja palaat hänen taakseen.

Eiköhän syy olisi ollut ohittajalla eli sinulla. Tosin jos pystytään osoittamaan et moottoripyöräilijä ei ole käyttänyt vilkkua riittävän aikaisin tai ei ollut oikein ryhmittynyt niin ehkä tämä jotenkin vastuuta alentaa.

voin muistaa väärinkin, mutta semmoinen erittäin hämärä muistikuva autokoulunpenkiltä taisi kaaliini jäädä, että ohittaminen on kielletty, mikäli ohitettava ilmaisee (kytkemällä vilkun päälle) aikeensa ohittaa, tai kääntyä vasemmalle.

Tuollaisessa tilanteessahan tietysti fiksu kuljettaja miettii kaksi kertaa, ohittaako juuri silloin vaiko ei, vaikka säännöt sanoisivat mitä. Käytännön vaikeusastetta tietenkin tuo suuresti lisää ihmisten varsin innovatiiviset tavat käyttää vilkkua, käyttää sitä esim. silloin, kun on jo suorittanut kaistanvaihdon, tai unohtaa vilkunkäyttö tykkänään.

Mutta tuollaisten asioiden (käyttikö vilkkua asianmukaisesti vai ei) näyttäminen toteen suuntaan taikka toiseen saattaa käytännössä olla aika pirun hankalaa, jollei satu olemaan esim. ylimääräisiä silminnäkijöitä todistamassa.

Syyllisyys olisi varmaan mennyt sen mukaan mitä kuorma-autonkuljettaja (tai jonossa taaemmat kuskit) olisi sanonut tilanteesta. Sekä kääntyjän että ohittajan pitää olle selvillä ettei aiheuta vaaratilannetta.

Jostain olen kuullut että myös kääntyvän tarvitsee varmistaa peileistään että häntä ei olla ohittamassa, eli varmistus eteen sekä taakse kun käännytään vasemmalle. Tosin harvapa se taitaa näin tehdä..

Jostain olen kuullut että myös kääntyvän tarvitsee varmistaa peileistään että häntä ei olla ohittamassa, eli varmistus eteen sekä taakse kun käännytään vasemmalle. Tosin harvapa se taitaa näin tehdä..
no ainakin kaksipyöräisen puikoissa näin KANNATTAA aina tehdä, oli lain kirjain miten vaan. Jos meinaa päästä näkemään vanhuuden päivät.

Oliskohan edellä ajanu motoristi voinu välttää tilanteen ryhmittymällä keskiviivan tuntumaan vaikkei sitä vilkkua heti laittanukkaan. Ainaki olis voinu parantaa takanatulevien ennakointia..

no ainakin kaksipyöräisen puikoissa näin KANNATTAA aina tehdä, oli lain kirjain miten vaan. Jos meinaa päästä näkemään vanhuuden päivät.
Nii ja tässä tilanteessa sitten olis pitäny ajaa tien sivuun ja päästää letka ekana ohi ennen kääntymistä omakotitalopihalle?
tounge.gif

Kerran tällaisessa kolarissa osallisena olleena niin kääntyjän syyksi meni.

Tämä oli joskus 80-luvun puolessa välissä, suora tienpätkä, jonka levähdyspaikalle jonossa edelläajava päätti kääntyä vasemmalle juuri kuin olin jonoa ohittavassa autossa varmaan sata lasissa ja hieman vähemmän törmätessä.

Levähdyspaikan kohdalla ei ollut ohituskieltoa eikä kyseessä siis varsinainen risteys.

Perusteluna oli juurikin se, että kääntyjän olisi pitänyt varmistaa ettei kukaan ole ohittamassa.

Tämä oli joskus 80-luvun puolessa välissä, suora tienpätkä, jonka levähdyspaikalle jonossa edelläajava päätti kääntyä vasemmalle juuri kuin olin jonoa ohittavassa autossa varmaan sata lasissa ja hieman vähemmän törmätessä.

Levähdyspaikan kohdalla ei ollut ohituskieltoa eikä kyseessä siis varsinainen risteys.

Perusteluna oli juurikin se, että kääntyjän olisi pitänyt varmistaa ettei kukaan ole ohittamassa.
Minä käsitin tämän niin, että ohittaja oli vasta ohittamassa sitä kuorma-autoa kun moottoripyörä laittoi vilkun päälle. Eli moottoripyörän ohittaminen ei ollut vielä edes alkanut, ja moottoripyöräilijä voisi peileihin katsomallakin ajatella että ohittaja palaa kaistalle hänen taakseen?

Minä käsitin tämän niin, että ohittaja oli vasta ohittamassa sitä kuorma-autoa kun moottoripyörä laittoi vilkun päälle. Eli moottoripyörän ohittaminen ei ollut vielä edes alkanut, ja moottoripyöräilijä voisi peileihin katsomallakin ajatella että ohittaja palaa kaistalle hänen taakseen?
Ehkä ei kannattaisi vain arvailla vaan varmistua asiasta ennen kuin kääntyy. Minä en ainakaan kääntyisi, jos joku on takana ohittamassa.

Eipä ole laissa tällaisia olettamuksia, ohitus on aina ohitus ja ohittajalla on etuajo-oikeus jos ohittaminen on tieosuudella muuten sallittu.

Tässä tilanteessa edellä ajava(t) joutuvat pysymään omalla kaistallaan.

Aivan sama tilanne kuin missä itse olin osallisena ja kääntyjä sai tuomion sakkojen kera. Poliisit olisivat tilanteessa kirjoittaneet samoin tein kääntyjälle sakot ja käsittely olisi kai päättynyt siihen, mutta tämä halusi viedä asian käräjille jossa hävisi.

Nii ja tässä tilanteessa sitten olis pitäny ajaa tien sivuun ja päästää letka ekana ohi ennen kääntymistä omakotitalopihalle?
tounge.gif
jos toisena optiona on ottaa koppi puolitoista tonnia painavasta henkilöautosta, niin kyllä. Taikka sitten voi myös jatkaa suoraan, ja käydä tekemässä ukemit jossain vähän paremmassa paikassa.

Varsinkin moottoripyörällä ajaessa sellainen asenne, että nytpä minulla ON OIKEUS tehdä jotakin, voi joskus sattua aika kipeästi. Se ei hyödytä yhtään mitään että oli oikeassa, siellä mullan alla maatessa.

jokseenkin 360° ympärilleen näkeminen, ja sitä kautta tilanteiden hahmottaminen ja ennakointi, juuri on eräs tärkeimmistä henkiinjäämisen ´jipoista´ tässä lajissa.

Kokemus vastaavasta tilanteesta: piiiitkä suora ja keulimmaisena letkassa kaksi kuorma-autoa, joitten takaa suoran auetessa lähtee ohittamaan ensin pakettiauto ja sitten meän henkilöauto. Olimme siis seuraavina jonossa.

Pakettiauto oli jo hyvin lähellä etummaista kuormuria kun se vetää kovan jarrutuksen, ja kääntyessä vilkun vasemmalle, jolloin pakettiauto yrittää väistää mutta kolauttaa kuormurin vasempaan etukulmaan...ehimme juuri ja juuri pysähtyä kun kuormuri jäi tietysti tukkimhan koko kaistan.

Kuorma-auton kuski selitti, että etsi liittymää, jonka havaitsi vasta niin lähellä, että sai häjin tuskin jarruteltua ja käännyttyä. Eikä havainnut, että joku olisi ohittamassa (ei siis kattonu peileihin). Takana tuleva kuorma-auto taas sai väistettyä pientarhen kautta oikealta kun ei ollu sekään oikein ehtiny himmailla...

Poliisit paikalle, tunnusti pienen empimisen jälkeen ettei tainnut vilkutella eikä katella peileihin...ja pakettiauton kuski käsittääkseni pääsi sanktioitta tässä tapauksessa. Meän kuski olisi tarvittaessa todistanut, että vilkkua ei ollut päällä ennenkuin oli jo kääntänyt. Ei keltaisi viivoja tms sillä suoralla, muutama liittymä pihateille (vai mitä net nyt virallisesti onkhan).

Aika mielenkiintoista..
omg.gif
Jostain syystä minä olen el'änyt siinä tiedossa, että ohittajalla on aina vastuu ohittamisestaan. Mun pitää kyllä sanoa, että enpä ole kyllä koskaan vasemmalle kääntyessäni tsekannut mahdollista takaa tulevaa ohittajaa. Tyhmää tietysti, koska sellainen syystä tai toisesta tosiaan voi tulla, mutta en kyllä muista että koskaan missään olisi mainittu, että vasemmalle käännyttäessä pitäisi väistää muita kun edestä tulevia.
nixweiss.gif

sanoi:
17§
Ohittaminen

Edellä kulkeva ajoneuvo on ohitettava vasemmalta. Milloin edellä kulkeva kääntyy tai selvästi valmistautuu kääntymään vasemmalle, se on kuitenkin ohitettava oikealta.

sanoi:
18§
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

...
...

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;

Löytyvät Tieliikennelaista.

Tuossa voi olla se että eipä se ohittava auto ole välttämättä näkynyt kuorkin takaa siinä vaiheessa kun MP-kuski on katsonut että tuleeko takaa ketään. Etenkin jos MP on ollut vähänkään keskemmällä kaistaa.

Siitä sitä sitten olisi päässyt setvimään pitääkö ohittaa siten että ei aiheuta vaaraa tai haittaa vaiko riittävä huolellisesti tarkistaa peilit ennen kääntymistä ja oliko tähän tarvittavat edellytykset.

Ennakkotapauksia voisi tietysti hakea netistä.

Tuskin tuosta mitään selvää vastausta on, mutta helposti menee ohittajan piikkiin enemmän kuin kääntyvän. Jos hyvin käy että risteys ei ollut selvästi merkitty tai vähäinen, ei voida pitää huolimattomuutena ettei edellä ajavaa ajoneuvoa ei oltu havaittu ja että kääntyvä ei laiminlyönyt takaa tulevien seuraamista, niin vaikea tilanne.

Toisaalta voi kysyä että mitä olisi pitänyt jättää tekemättä, jotta onnettomuus olisi jäänyt tapahtumatta. Siinä voi tulla ohitukselle tulla painoarvoa.Kinkkinen kysymys sanoisin.

Back