• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kolari ohitustilanteessa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jykki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanoisin että varminta on vetää kotilo vasemmalle ojaan ja kärsiä tappiot kaskossa tai kalustossa ja maksaa sakot liikenteen vaarantamisesta, kuin joutua käsittelemään kolaria oikeudessa.

Lopputulos on epävarma ja voi tulla pahimmillaan isot korvaukset ja vähintään yhtä isot sakot.

Aika mielenkiintoista..  
omg.gif
Jostain syystä minä olen el'änyt siinä tiedossa, että ohittajalla on aina vastuu ohittamisestaan. Mun pitää kyllä sanoa, että enpä ole kyllä koskaan vasemmalle kääntyessäni tsekannut mahdollista takaa tulevaa ohittajaa. Tyhmää tietysti, koska sellainen syystä tai toisesta tosiaan voi tulla, mutta en kyllä muista että koskaan missään olisi mainittu, että vasemmalle käännyttäessä pitäisi väistää muita kun edestä tulevia.  
nixweiss.gif
Paljon on asioita joista ei mainita missään mutta ne vaan täytyy tietää.  Luonto se vetää tikanpojankin puuhun.

En kyllä uskalla ajaa millään laitteella metriäkään ellen koko aikaa pysty seuraamaan myös sitä takana olevaa liikennettä.  Ja erityisesti tämä pätee prätkällä ajoon.

sanoi:
18§
Ohituskiellot

Ohittavan ajoneuvon kuljettajan on tarkoin varmistauduttava, ettei ohitus aiheuta vaaraa.

Ohitus, johon käytetään vastaan tulevan liikenteen puolta, on kielletty:

...
...

4) edellä ajavan osoitettua suuntamerkillä aikovansa ohittaa;
no, näköjään muistin oikein. Eli edellä ajavalla on ohittamisen osalta tavallaan "etuajo-oikeus" takaa tulijaan nähden.

Mutta toki se, voiko todistaa, että käytti vilkkua, ja että käytti sitä ajoissa, eikä vasta sitten kun oli jo puoli ajoneuvoa toisella kaistalla, onkin ihan toinen juttu. Jos kolariajoneuvojen kuljettajat ovat siitä eri mieltä, niin riippuu varmaan aika paljon mahdollisista silminnäkijöistä.

Juuri tämän takia kannattaa ohittaa keltaisella viivalla, silloin ei todennäköisesti kukaan käänny vasenmalle    
tounge.gif

Pakettiauto oli jo hyvin lähellä etummaista kuormuria kun se vetää kovan jarrutuksen, ja kääntyessä vilkun vasemmalle, jolloin pakettiauto yrittää väistää mutta kolauttaa kuormurin vasempaan etukulmaan...ehimme juuri ja juuri pysähtyä kun kuormuri jäi tietysti tukkimhan koko kaistan.
Siinä oliskin ollut pohtimista syyllisyyksistä, jos olisitte osuneet siihen pakuun. Eikös tuolta laeista löydy pykälät, jotka kieltää lähtemästä ohittamaan samaan aikaan? Ts. jotta se ensimmäisenä lähtenyt voi paeta ohituksestaan jarruttamalla, jos tehot tai saumat loppuu kesken.

Kerran olen pelästynyt pahasti, kun ohitin 100-alueella rekkaa mittarisatasta ajaen. Jokuhan toki lähti ohittamaan perään, olin jo melkein ohi, kun rekka löi vilkun päälle ja alkoi tulla kyljestä syliin. Kaasu pohjaan ja pari kertaa ehti miettiä, et kiihtyykö aavikkovälityksinen ritsani kutosella tarpeeksi. Jos autoa ei olis ollut takana ja en olis ollut niin edessä, olis ollut helppo pudotella ittensä jarrulla takaisin rekan taakse.

Rekka ei jostain syystä ollut nähnyt mua eikä sitä takana ollutta autoa ja päätti ohittaa jonkun minkä lie traktorin tai muun hinurin, joka jostain ihmeen syystä sitä motarin oikeampaa kaistaa kynti.

Lähimpä mieki kerran ohittamaan "Junttilan" rekkaa ko oli satasen rajotus ja pitkä suora. Rekan eessä meniki asuntoauto selkeästi hitaammin ko rekka ja mie. Laitoin vilkun vasempaan ja ohittamaan, perävaunun rinnalla huomasin että vetoautossa on vilkku päällä. Tietty säikähin ja ohjasin vasemalle pientareelle kaasu "pohjassa" että pääsen ohi. Meitä meni siinä kolme rinnan siten että en tiennyt mitä se rekka ohittaa. Poika tuli perässä ja sanoi että asuntovaunu. Son hurjan näkönen se rekan regas ko se pyörii siinä puolen metrin päässä, itellä vauhtia 120 (pikkuväinöllä) ja rekassa se 90. Onneksi pääsin ohi. Ei tohtinu ko vasta vähän ajan päästä puija nyrkkiä.

Back