• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Komposiitti topic

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
cool.gif
OH mahtavan lämmintä.. toiset kiskoo sähköpatteri päälle kun menet talliin - menetelmällä.. nno pääasia että edes jossakin välissä olis lämmintä
thumbs-up.gif


ja suunnitelmat muuttuu jatkuvasti.. tuli tänään haettua se äänenvaimennin mikä tulee tuohon underiin..

ei muuta kun rautasahalla tuosta tuo "kohouma" veks ja toisin päin. sitten siihen reikää keskelle äänenvaimentimelle menevä.. ja siitä muotoa mitkä jatkuu vähän äänenvaimentimen reunoille.. kovat on puheet, sormisuussa kuitenkin parin päivän kokeilujen jälkeen
biggrin.gif


siis voiko tuota lasikuitua muokata kun se on jo kovettunut? esim lämmittämällä - lisää taivutusta jne?
 
siis voiko tuota lasikuitua muokata kun se on jo kovettunut? esim lämmittämällä - lisää taivutusta jne?
Ei sitä oikein pysty.. ellet sitten lämmitä sikana, mutta sen jälkeen sen lujuus on aika perseestä / olematon
tounge.gif


Tietty jos muottia varten muokkaat, niin mikä ettei. Mutta itse lopullista osaa en duunaisi ko. menetelmällä
wink.gif
 
Ei sitä oikein pysty.. ellet sitten lämmitä sikana, mutta sen jälkeen sen lujuus on aika perseestä / olematon  
tounge.gif
Tämä selvä.. menin talliin ja tein soveliaamman ratkaisun. omasta mielestäni ihan ok toisessa kohtaa. siis äänenvaimentajan paikan.. mutttt tulis siitä vielä siistimpi jos sen underin tekis uusiksi.. pitää nyt kattoa että mitä sitä oikein keksisi.
 
HALOO? epoksinhaistelijat!

Meniköhän osa vituiks jo tekovaiheessa?

Eli puristemuotti kyseessä, jossa +1mm välys. Laitoin sinne hiili 600g +/- 45 + 200g twiilin.

Tulikohan laitettua liian ohut kerros? Muistaakseni kevran heppu puhui jotain 800g.. toivottavasti oli oikein. Muotti ainakin napsahti aika jämäkästi paikalleen, ei löysä mutta ei kireäkään, mikä on hyvä irroittamisen kannalta..

Sitten toinen mistähän saa jotain vahalevyä? Sellasella on kuulemma helppo tehdä noita puristemuotteja..

Alipaineella kuulemma saa taipumaan hyvin tiukkoihin mutkiin, kunhan ensin pistää kevyen imun ja puristaa reunat kiinni. Sitten vasta täysimu..
 
Oisko tuo "vahalevyt" ihan mehiläisvahaa vai jotain kovempaa? Kuulostaa ihan toimivalta systeemiltä, tarvii varmaan joskus testata.

Millä olet tehnyt välyksen puristemuotteihin? Kumimattoa piilteemasta?

Pitkästä aikaa jakso taas kötöstellä, lasikuitua lähinnä tällä kertaa, kun hiilet vähissä. Penkkiprojektia peesataa Kwakin imussa.

kuva1
kuva2
kuva3

Sisus on Finfoamista kuumalangalla, puukolla ja hiomalla. Siihen lasikuitutwilliä pintaan ja muutama hiilinauha mahdollisesti oikeisiin paikkoihin.

Vielä pitäs laittaa pintaa kerros hiilaria koristeeksi. Kesällä sitten mahdollisesti pehmusteita, jos ei pelkkä pyöräilyhousun säämiskä tuo riittävää mukavuutta. Mun ajorupeamat on 10-15min maksimissaan, luulis ton istuvan vaikka ratakiskolla.

Painoa varmaan joku viidesosa alkuperäiseen penkkiin verrattuna.
 
Oisko tuo "vahalevyt" ihan mehiläisvahaa vai jotain kovempaa? Kuulostaa ihan toimivalta systeemiltä, tarvii varmaan joskus testata.

Millä olet tehnyt välyksen puristemuotteihin? Kumimattoa piilteemasta?

Pitkästä aikaa jakso taas kötöstellä, lasikuitua lähinnä tällä kertaa, kun hiilet vähissä. Penkkiprojektia peesataa Kwakin imussa.

kuva1
kuva2
kuva3

Sisus on Finfoamista kuumalangalla, puukolla ja hiomalla. Siihen lasikuitutwilliä pintaan ja muutama hiilinauha mahdollisesti oikeisiin paikkoihin.

Vielä pitäs laittaa pintaa kerros hiilaria koristeeksi. Kesällä sitten mahdollisesti pehmusteita, jos ei pelkkä pyöräilyhousun säämiskä tuo riittävää mukavuutta. Mun ajorupeamat on 10-15min maksimissaan, luulis ton istuvan vaikka ratakiskolla.

Painoa varmaan joku viidesosa alkuperäiseen penkkiin verrattuna.

Siisti penkki!
cool.gif
Tein vähän samalla tyylillä, eli lasikuiturunko + twiili päällä ja sitten vahvistin pohjasta kiinnikkeiden kohdalta hiilikuidulla. Mulla ei tosin ole tota foamia siellä sisällä, jäykistää vissiin aika paljon?


Tolla vahalevyllä saa kuulemma ton välyksen tosi hienosti & helposti puristemuottiin. Oon duunannut aikaisemmat sellasella ohuella läpinäkyvällä muovilevyllä.. leikkaamalla, kuumentamalla, kiroilemalla, väkivallalla. Helvetin työläs jos haluu, että puristava osa on tasainen..
shaun.gif



En kyllä jaksa enään tehdä noita puristemuotteja ainakaan tolla omalla tyylillä.. mutta nyt alipaineella+epoksi gelcoatilla saa aika hienosti kun oppi tekniikan.


Saa nähdä kestääkö kytkinposki, nyt se olis koneessa kiinni ja kytkinta ehditty jo vähän puristella.. eniten huolettaa, että pitääkö se öljyt koneen sisällä. Vissiin vähän veteli uunituksessa, mutta täytyy toivoa että "muovautuu" takaisin. Onhan se 13-pultilla kiinni koneessa tasaisesti ja pata lämpenee kesällä johonkin +100 asteeseen tosta kohdasta.
cool.gif


Laitan foton kohta...
 
Toi foamia tekee tosta penkistä aivan sairaan jäykän ja kovan. Vähä miettinyt sitäkin, jos sinne laittas bensaa sisään ja kaatas foamit mäjelle. Katotaan ny...
 
Njoo.. silleen vois saada "pehmeän" komposiitti penkin
tounge.gif
Mun penkki on kyllä saatanan kova vaikka siellä ei oo mitään sisällä ja pohjasta avonainen 70%.

Foto kytkinkopasta valmiina

http://njaa.pp.fi/syksy_2006_talvi_2007/cf/clutchcover.jpg
http://njaa.pp.fi/syksy_2006_talvi_2007/cf/clutchcover2.jpg
http://njaa.pp.fi/syksy_2006_talvi_2007/cf/clutchcover3.jpg
http://njaa.pp.fi/syksy_2006_talvi_2007/cf/clutchcover4.jpg

Joustaa saatana vähäsen kun painaa kytkintä.. ei varmaan haittaa, mutta toivotaan että kestää. Perkeleen kovan voiman toi maguran kahva vääntää kytkimelle vaikka kahva onkin suht. kevyt. Koska toi keskiosa on "sairaan" jäykkä, niin ei ihan helpolla jousta.

Jos tosta joustamisesta tulee ongelma, niin täytyy kehitellä jotain pokkauksia sisälle.. ainut probleema on vaan tila. Haluisin, et sinne jää tilaa mahdollisia kytkin virityksiä varten. Tota enempää ei voi kanttakaan "suurentaa" tai tuoda ulospäin, koska sitten se kytkin akseli ei enään yletä booreille.

Sitten kylki
http://njaa.pp.fi/syksy_2006_talvi_2007/cf/sidepanel.jpg
 
Kymmenien testien jälkeen paras tyyli on mun mielestä tehdä noita osia näin: (ellei ole jotain klaavia ym. pro juttuja
biggrin.gif
)

Kevrasta alipaine kamat.. vihreä venyvä kalvo, ym. kamat
sp115 epoksia ja rean kirkasta epoksi gelcoattia
alipaine -0.75bar
ja sitten 2 ekaa kerrosta 200g twiiliä.. loput kerrokset voi sitten suunnata / palotella mielensä mukaan

muotin pitää olla tietty virheetön, koska kaikki näkyy siinä.

Ensin gelcoattia sopiva kerros märkänä ja sitten heti perään valmiiksi kasteltu 200g matto päälle ja muotoilee sen siihen muottiin. --> Sitten loput kerrokset. --> Vihreä alipaine kalvo 1-kerroksisena! ja imu päälle ensin hitaasti, siis todella hitaasti. Heti kun kalvo lähtee puristumaan kohti muottia, niin painaa käsillä / tuilla terävät kulmat kiinni tiukasti ja samaan aikaan imu täysille. --> Taipuu normaalilla alipaineella hienosti 90 teräviin mutkiin.

Pin holeistakin pääsee eroon tolla tyylillä, ainakin suurimmasta osasta, mutta muutama nyt ei haittaa mitään.
 
Saattoi mennä jokin messu ohi silmien mutta millä ihmeellä polyesteri estetään tarttumasta muottiin?
 
Tommonen siipi tuloillaan. Saa nähä palijoko kulkee. 120 km/h tavoitteena jäällä, luistimilla. Onneksi ei tarvi ite olla kuskina...
Eilen meni 59,8km/h, sitten hajos suksi ja kuskilta loppu käsivoimat. Trapetsiköysi oli liian lyhyt ja joutu tekeen kaiken duunin käsillä. Tavoitteena oleva 120 km/h näyttää mahdolliselta! On kyllä ihan hullun hommaa, pelkkä hiihtohaalari päällä ahtojään palojen seassa...

kuva1

kuva2

Pinhole asiaa olen mietiskellyt ja ongelma on (kait), että ilmakuplat jäävät "jämppiin" muotin pintaa vasten ja siihen ei auta mikään muu kuin keksiä kuplille tie päästä imuhuopaan. Samun teorioiden jalanjäljillä vois päätellä, että parhaan pinnanlaadun märkälaminoimalla saa (ilman geal coatia), kun muotin maalaa ensin epoksilla. Siihen lättää kuivan(t) kankaan(t) päälle ja tökkii suurin piirtein kohilleen. Näin ilma pääsee poistumaan myös muottia vasten olevista kerroksista eikä jää puristuksiin twillin saumoihin. Pinholejahan ei koskaan tule laminaatin imuhuovan puolelle.
Tämä tekniikka tietysti vaatii epoksin ja kankaan punnitsemista ja oikean epoksimäärän laskemista, jotta varmistetaan oikea epoksi/kuitu-suhde. Myös imun oikea kytkemisaika on tärkeää ettei ime laminaattia liian kuivaksi.

Injektoimallahan toi ilman poisto laminaatin pinnasta onnistuu "automaattisesti". Mutta tuntuu siinäkin olevan omat ongelmansa...
 
Tommonen siipi tuloillaan. Saa nähä palijoko kulkee. 120 km/h tavoitteena jäällä, luistimilla. Onneksi ei tarvi ite olla kuskina...
Eilen meni 59,8km/h, sitten hajos suksi ja kuskilta loppu käsivoimat. Trapetsiköysi oli liian lyhyt ja joutu tekeen kaiken duunin käsillä. Tavoitteena oleva 120 km/h näyttää mahdolliselta! On kyllä ihan hullun hommaa, pelkkä hiihtohaalari päällä ahtojään palojen seassa...

kuva1

kuva2

Pinhole asiaa olen mietiskellyt ja ongelma on (kait), että ilmakuplat jäävät "jämppiin" muotin pintaa vasten ja siihen ei auta mikään muu kuin keksiä kuplille tie päästä imuhuopaan. Samun teorioiden jalanjäljillä vois päätellä, että parhaan pinnanlaadun märkälaminoimalla saa (ilman geal coatia), kun muotin maalaa ensin epoksilla. Siihen lättää kuivan(t) kankaan(t) päälle ja tökkii suurin piirtein kohilleen. Näin ilma pääsee poistumaan myös muottia vasten olevista kerroksista eikä jää puristuksiin twillin saumoihin. Pinholejahan ei koskaan tule laminaatin imuhuovan puolelle.
Tämä tekniikka tietysti vaatii epoksin ja kankaan punnitsemista ja oikean epoksimäärän laskemista, jotta varmistetaan oikea epoksi/kuitu-suhde. Myös imun oikea kytkemisaika on tärkeää ettei ime laminaattia liian kuivaksi.

Injektoimallahan toi ilman poisto laminaatin pinnasta onnistuu "automaattisesti". Mutta tuntuu siinäkin olevan omat ongelmansa...
Siistiä! Antaako toi siipi ihan kunnolla nostetta, että voi "surffata" jäiden päällä?
cool.gif
Paljon painoa tolla siivellä? Lasikuidusta?

Kytkinposki joustaa liikaa, vittu.. Aika kokeilla tollasta sandwitch rakennetta, mitä tossa pitäis huomioida? Oon leikannut sinne väliin nyt 1cm foamin. Kastelee epoksilla foamin pinnan kummaltakin puolelta, sitten hiiltä päälle ja alipaineella imasee kiinni?

Täytyy varmuuden vuoks vielä kaivaa tohon foamiin muutama pokkaus, pitäis onnistua laakista nyt
shaun.gif


Itseasiassa tolla gelcoat märkänä tyylillä ei jää niitä "normaaleja" syviä pinholeja, vaan sellasia erittäin matalia. Oikeastaan ne on saumoja, jotka menee twiilin kuvion mukaan. F1 rateissa näyttää olevan täsmälleen samanlainen pinta! Ainakin incar kamerasta tsiigattuna!
biggrin.gif
biggrin.gif
Kaikkeen sitä kiinnittää huomiota
biggrin.gif


Oli pakko lakata, koska hiili meni niin pinnassa, että vähän kun fareclalla pyyhkäisi niin alkoi jo hiomaan kuitua. Yhtäkään "kraateria" ei tullut lakkauksen jälkeen, eli ne ei tosiaan oo niitä normaaleja syviä perkeleitä
biggrin.gif


Täytyykin testata tota tyyliä, kuulostaa ainakin järkevältä.. ainut vaan, että ei kasteltu matto sotkeutuu aika herkästi.

Ootko muuten ikinä testannu black wave lasikuitua? Lähinnä kiinnostais miten se taipuu esim. 90 kulmaan. Tuntuu aika jäykältä, mutta kuidunkulmaa vääntämällä vois taipua alipaineella. Helvetin siisti hopea kuidun väri siinä ja ei tunnu purkautuvan kauheen helpolla!

Vois testata noihin katteisiin..
shaun.gif
 


Painoa lähti, mutta ei auttanut autoklaavikaan pinholeihin. Ne perkeleet pukkas vaan sieltä esiin lakatessa. Olivat niin pieniä, että luulin lakan hoitelevan ne, mutta turha luulo  
confused_orig.gif
 
Tommonen siipi tuloillaan. Saa nähä palijoko kulkee. 120 km/h tavoitteena jäällä, luistimilla. Onneksi ei tarvi ite olla kuskina...
Eilen meni 59,8km/h, sitten hajos suksi ja kuskilta loppu käsivoimat. Trapetsiköysi oli liian lyhyt ja joutu tekeen kaiken duunin käsillä. Tavoitteena oleva 120 km/h näyttää mahdolliselta! On kyllä ihan hullun hommaa, pelkkä hiihtohaalari päällä ahtojään palojen seassa...

kuva1

kuva2

Pinhole asiaa olen mietiskellyt ja ongelma on (kait), että ilmakuplat jäävät "jämppiin" muotin pintaa vasten ja siihen ei auta mikään muu kuin keksiä kuplille tie päästä imuhuopaan. Samun teorioiden jalanjäljillä vois päätellä, että parhaan pinnanlaadun märkälaminoimalla saa (ilman geal coatia), kun muotin maalaa ensin epoksilla. Siihen lättää kuivan(t) kankaan(t) päälle ja tökkii suurin piirtein kohilleen. Näin ilma pääsee poistumaan myös muottia vasten olevista kerroksista eikä jää puristuksiin twillin saumoihin. Pinholejahan ei koskaan tule laminaatin imuhuovan puolelle.
Tämä tekniikka tietysti vaatii epoksin ja kankaan punnitsemista ja oikean epoksimäärän laskemista, jotta varmistetaan oikea epoksi/kuitu-suhde. Myös imun oikea kytkemisaika on tärkeää ettei ime laminaattia liian kuivaksi.

Injektoimallahan toi ilman poisto laminaatin pinnasta onnistuu "automaattisesti". Mutta tuntuu siinäkin olevan omat ongelmansa...
Jumalauta!! Siis kuutakymppiä?? Oliko luja tuuli? Ootteko koittanut lumisella jäällä?

062802jumpie_prv.gif
bowdown.gif
bowdown.gif
 
Tuulta ehkä jotain 7-8 m/s. Siiven profiilin ja koon valinnut konsultti laski tolle optimituuleksi 15 m/s, silloin pitäs mennä 120 km/h:ssa. Lumisella jäällä ei liikkunut mihinkään, muutenkin aivan surkee kiihtymään pienestä pinta-alasta johtuen.

Laitoin osan kiinni lokariin:
11.jpg


Pakko oli laittaa mopokin tulille ja käydä kiertään piha. Vittu, että tuntuu taas äkäseltä näin äkkiseltään, ainakin hiaceen verrattuna.
crazy.gif
062802moto_prv.gif
 
Pakko oli laittaa mopokin tulille ja käydä kiertään piha. Vittu, että tuntuu taas äkäseltä näin äkkiseltään, ainakin hiaceen verrattuna.
crazy.gif
062802moto_prv.gif
Mäki kiersin pihan! Hiacea vasta saiskin kevennettyä hiilikuidulla.. koska tää projekti alkaa?
biggrin.gif



Uskomaton jäykistys tolla voileipä rakenteella... saa nähdä kestääkö se vielä n. 150% jäykemmät kytkinjouset.
cool.gif


Duunasin oikean sivuposken uusiks, ei jäänyt yhtään pinholea.. Antoi vaan gelcoatin kuivahtaa hetken, siltikin matto tuli gelcoatin läpi, eli nousi ihan pintaan. Mikä on ihan hyvä, tulee siistin näköinen eikä pinnassa ole turhaan 1cm kerrosta päällä heikentämässä
tounge.gif


Kuulemma lämmittämällä epoksia kunnolla imuvaiheessa se muuttuis niin pal juoksevaks, että ilmat lähtis helpommin. Kevran hepun mukaan.
 
Onpas tutun näkönen siipi! Tuli rannalla vastaan kun olin poistumassa omasta sessiotsa. Mainittakoon että Kitewingillä ajettiin samana päivänä 81.5 km/h siinä samassa rannassa joten kehittelemistä tuossa vielä on. Pituuden lisäys tekisi gutaa. Tuohon saisi myöskin tehtyä hyvin wingtipit. Niillä saisi vielä lisää pituutta siipeen. Paljon tuo laminoitu siipi muuten painaa?

Hiippailen täällä muuten ihan toisesta syystä. Olen viikon verran ajanut Suzukin DL650:lla ja katellu että siinä on kyllä rumat muoviset takalokasuojat jotka voisi tehdä nätimmiksi ja vehvemmiksi hiilarilla esim. Voiko kuidun laminoida suoraan muovisen lokarin pintaan. Lisäksi olen ajatellut tehdä pohjapanssarin hiilarista myöskin. Voitteko kommentoida toimiiko vai pitääkö alkaa hitsailla raudasta ja vääntää pellistä iskunkestävyyden takia. Miten kestää hiilikuitupanssari pakoputken lämpöä?
 
Hiippailen täällä muuten ihan toisesta syystä. Olen viikon verran ajanut Suzukin DL650:lla ja katellu että siinä on kyllä rumat muoviset takalokasuojat jotka voisi tehdä nätimmiksi ja vehvemmiksi hiilarilla esim. Voiko kuidun laminoida suoraan muovisen lokarin pintaan. Lisäksi olen ajatellut tehdä pohjapanssarin hiilarista myöskin. Voitteko kommentoida toimiiko vai pitääkö alkaa hitsailla raudasta ja vääntää pellistä iskunkestävyyden takia. Miten kestää hiilikuitupanssari pakoputken lämpöä?
Siis meinaatko vahvistaa sitä muovista lokasuojaa hiilikuidulla? Vai meinasitko, että käytät muottina vanhaa?

Jos ne on ämpärimuovia niin hiilikuitu ei oikein pysy.. hiilikuitu on aika jäykkää kamaa ja ämpärimuovi on sairaan joustavaa. Ei siinä pysy oikeastaan mikään kiinni. ABS muovissa luultavasti pysyy hienosti..

Pohjapanssari kandeis melkein tehdä kevlarista, ainakin 2 ekaa kerrosta. Sen verran testasin kun itsekin tein ensin pohjapanssarin hiilikuidusta 2 kertaa !! , että ei puhdas hiili paljoa iskua kestä. Toisessa versiossa oli kevlar hiilikerrosten välissä, niin ei ratkennut enään täysin, hiili ratkes, mutta kevlar piti osaa nipussa ! Kummatkin heitin tallin taakse, kun oli pinholeja niin perkeleesti, että meni hermot niiden siivomisessa
biggrin.gif
Harmi vaan, ettei mulla ollut vielä silloin tota kirkasta epoksi gelcoatia
shaun.gif


Tietty jos laminoi johonkin 5mm paksuuteen niin sitten..
biggrin.gif
Löin noihin lujaa teräväpäisellä vasaralla, mutta oikeestihan ne on ehkä vielä kovemman rasituksen alla, koska kivet, kannot ym. hankaa myös, ei pelkkä isku.

Ei muutakun lasikuidulla muotti ja siihen se hiilariosa alipaineella. On muuten uskomaton duuni yhessä osassa siihen vaiheeseen kun se kiiltelee prätkässä kiinni.. näin keväisin noista laminointi hommista ei meinaa tulla mitään.
wink.gif


Melkein suosittelisin alumiinia tai rautaa.. koska joku 2-3mm paksu kevlar osa on aika mukava leikata / porata reikiä. Siinä kyllä tulee viimeistään burnis
shaun.gif
 
mites kannattaisi korjata hiilikuitupöntön iskeymä, jossa on ns pehmeä kohta? eli on hiilikuitu vähän murtunut. sivelenkö vain epoksia päälle?
 
Back
Ylös