Komposiitti topic

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kwak750

New member
Pistetääs pystyyn kuitu topic, eli tänne kaikki hommelit kuiduttamisesta, ei tarvi kelata foorumia läpi tyylillä.. "missä se nyt oli"
tounge.gif


Mikähän olis "1 muotin" tekoon hyvää kamaa? Uretaani on todella vittumainen pakkeloida, jos hioo sen pakkelikerroksen puhki, niin uretaani nousee pinnalle ja muutenkin gelcoat syövyttää sitä. Jotain parempaa pitäis keksiä, menee ikuisuus aina ton uretaanin kanssa.

Sitten toinen mistä sitä oikeeta hyytelöimis ainetta saa? Joskus täällä oli jossain puhetta, toi mitä kevrasta saa on sellasta valkoista kamaa ja on vähän huonoa kyllä hk hommiin. Pintaan tulee pieniä kuplia ja väri menee sumeeks.

Alkaa muuten vihdoinkin onnistumaan noi osat tolla puristusmuotti tyylillä, eka onnistunut hk osa. Tällä kertaa porasin korkeimmille kohdille puristaavan osaan 8mm reikiä, ylimääräiset epoksit pääsi hienosti pihalle ja matto ei alkanut "aaltoilemaan" osien välissä! Ilman "hyytelöimisainetta"
 
Mistäs tuohon koko prosessiin muuten löytyypi ohjeistusta? Nettihän on niitä ohjeita varmaankin pullollaan, mutta millä hakusanoilla löytyy hyviä manuskoita? Niin, tai jos haluaapi, niin voihan sitä toki heittää toimivan linkinkin tähän... eh
tounge.gif
 
Muotinhan voi periaatteessa tehdä mistä vain tavarasta joka pysyy muodossaan ja kestää styreeniä. Eli lestin tekoon ( juttu josta varsinainen muotti otetaan) on moniakin vaihtoehtoja puusta metalliin. Pitkäikäisimmän, lue saa eniten onnistuneita palikoita muotin teet tietenkin metallista. On kyllä melkoinen homma ja samalla vaivalla tekee yleensä valmiin kappaleenkin...
 
Polyemeerihartsi ja lasikuitu on parhaita muotti aineiksi. Helppo työstää ja mukautuu melkein mihin tahansa muotoon. Jos haluaa tehdä monimuotoisen lestin niin se tosiaan kannattaa ensin tehdä vaikka uretaanilevystä liimailemalla ja veistelemällä ja sitten pintaan vaikka sitä kuuluisaa shittiä ja vain kevyt hionta... Kunnollinen maali pintaan ja muotin ottoon. No takaisin siihen muotti vaiheeseen. Kannattaa muistaa että kaikki mallikappaleessa olevat virheet kopioituvat muottiin ja muottia on vittumainen korjailla. Pienikin virhe pinnassa tulee geelimaaliin mukaan. Toisaalta jos haluaa jotain "muistiviivoja" valmiiseen kappaleeseen niin muottiin voi vetäistä vaikka mattoveitellä kevyet jäljet ja se sitten kyllä näkyy geelimaalipinnassa. Hytelöinti ainetta epoksin joukkoon on saanut R-G:ltä saksasta, mutta toisaalta voi käyttää Ambreg 22 joka soveltuu hyvin käsin laminointiin. Hiilarin kanssa on vidumaista se istuvuus muottiin... Mattoa pitää käsitellä varovaisesti ja melkein kannattaa kostuttaa se ensin superloni telan avulla epoksilla... Hiilarissa kannattaa muistaa se ettei matto ole kovinkaan halukasta taipumaan. Tuttavani teki Suskaan perän siten että muokkasi valmiin perän jostain vastaavasta kuin uretaani (sinistä levyä) ne liimaili kiinni toisiinsa uretaaniliimalla ja sitten veistelemään raakamallia. Seuraavaksi hiomakoneeseen 80 paperia ja muodot lähemmäs ja viimestely iana vain hienommalla paperilla, kunnes pinta oli sileä... Siihen pintaan mehiläis vahaa ja sitten kylmästi pintalaminointina hiilarit... Kuivuttuaan kevyt hionta ja lakkaa päälle ja vola valmis kappale. Sisustan kaiversi pois ja loput asetonilla... Itse heitin nuo hiilari hommat vähäksi aikaa, kun upposi tuohon mopoon ihan riittävästi rahaa muutenkin. Nyt lähinnä lasikuidusta tehty osia ja niistäkin mahdollisimman ohuita.
 
JP, et kevlaria oo koklannut? Se taipuu suht. hyvin ja on katteisiin kuin tehty!
cool.gif
Menee aika monimutkasiin osiin melkein ilman puristavaa osaa / alipainetta. HKlla voi sitten vahvistaa suoria pintoja takaata, niin tulee kevyet ja kulutusta kestävät..

Noi puhtaat hk osat on kyllä vittumaisia.. sen muotin pitää tosiaan olla -virheetön- jos haluaa selvitä ilman hiomista.

Tolla ampregilla tuli tehtyä edellinen kevlar osa ja nyt toi hk osa.. kummatkin onnistui aika hyvin! SP-sarja on aika perseestä, meni kaikki osat vituiks mitä tein sillä.. paitsi noi koneen kiinnikkeet, mutta ne olikin suoria osia + puristin niitä 50kg painolla
cool.gif


prkl eikö sitä hyytelöainetta saa mistään suomesta.. ei jaksais saksasta tilailla, noh täytyy yrittää pärjätä sitten ilman sitä.
 
Yks mikä auttaa tossa laminoinnissa on siirtyminen kylmään tilaan. Ampreg 20, mitä itellä on ollut "jähmettyy" mukavasti kellariolosuhteissa, jotain 15 astetta?

Hiilikuitu kannattaa kastella (rakennus)muovinpäällä ja laittaa sitten toinen päälle. Sen jälkeen armotonta telausta, saa em. kellariolosuhteissa hyvin kasassa pysyvän kankaan, joka helpompi asetella muottiin. Myös leikkaaminen onnistuu muovien välissä ilman, että kangas lähtee purkautumaan.

Ite en mitään hyytelöimisaineita ole käytellyt, mitä sitä turhaan heikentämään laminaattia ylimääräisillä aineilla?

Alipaineella laminoidessa ongelmaksi tulee "pin holet". Niistä ei kuulemma pääse eroon muuta kuin siirtymällä injektiolaminointiin. Injektointia täytyy testata seuraavassa projektissa, vaatii vaan helkutin hyvän muotin ja täysin tiiviin säkityksen -> vitun työläs.

Alipaineinjektoinnista:
http://www.api.hut.fi/Frame/otsikkoframe2.htm

Samun fillari-projekteja:
http://www.kolumbus.fi/signature/cf.htm

Omia kyhäyksiä:
http://www.saunalahti.fi/vklee/projektit/projektit.html

Fillari-lehden foorumilla tsi-hiiliasiaa:
http://rocsport1.hel.fi.magenta.net/vb/showthread.php?t=22542
 
Lennokki poijaat on käyttäneet tuossa alipaine hommassa apuna villalankoja jotka auttavat ilman pois saannissa. Säteittäin kohti imuputkea ja ainakin heidän koko luokan osissa toiminut hyvin. Laminointi paikan lämpötila ratkaisee paljon ja jos tuon lämpötilan saa laskettua sinne lähemmän 10 astetta niin aina helpompi tehdä (ei tarvii hyytelöintiainetta). Kuten edellinen kommentoinut niin matto kannattaa kostuttaa kunnolla (kuten kaikki muutkin joita alkaa työstämään kannattaa kostuttaa kunnolla). Jos vielä haluaa pelata varman päälle niin antaa maton olla vaikka sen tunnin / kaksi siellä muovien välissä). Injektio hommassa vastaan tulee yleensä muottien hinta joka asettaa valmiiden kappaleiden hinnan niin korkeaksi ettei harrastelijan kannata alkaa tekemään niitä yhtä tai kahta kappaletta. Kevlaria olen jonkin verran työstänyt (lähinnä vahvikkeeksi) ja on tosiaan pehmeämpää taipumaan paikalleen. Tosin keljumpaa leikata ennen laminointia kuin laminoinnin jälkeen...
 
Kannatta hommata imuhuopaa, jos alipaineella tekee, villalangat voi jättää muijan ompelukoriin
smile_org.gif
Ei maksa maltaita tuo "oikea" imuhuopa. Varmaan jotain kangaskauppojen huopiakin vois ihan hyvin käyttää. Mistä tulikin heti mieleen yks kikka lisää: irrotuskalvo on kätevää liimata suihkepurkkiliimalla imuhuopaan; helpottaa muottiin asettelua.

"Pin holet" mitä alipaineella jää, ei (ehkä
nixweiss.gif
) johdu siitä, että alipaine ei pääsisi joka paikkaan, vaan pelkän alipaineen liian pienestä "puristuksesta". Twilli kudoksien risteyksiin jää helposti epoksi vapaa pieni kolo, joka on vielä siitä kiva, että sinne ei sitten halua lakat sun muut mennä. Jää semmonen kiva kraateri... Pitäs olla autoklaavi, mutta semmonen ei mahdu keittiöön. Tai sitten vaan nähdä vaivaa ja injektoida, jos haluaa kerrasta valmista pintaa...

Jos joku muuten tarvii irrotuskalvoa (hi flow), niin privaa saa laittaa. Jotain imuksi kelpaavia kompressorejakin satunnaisesti roskalavalta pelastettavissa hyötykäyttöön.
 
Taas kuidutettu keuhkot hiilaria täynnä, nyt on tulossa koneen ylä- + puolan kiinnike..
pftroest.gif
Sai kätevästi tehtyä ton osan hukkapaloilla, 5x 285g mattoa noissa levyissä ja pinta suoraan "prässistä"
cool.gif


Noi palaset pitäisi laminoida kestävästi yhteen keskeltä, kandeeko pinta hioa kunnolla puhki, silleen että kuidut tupsahtaa pystyyn ja sitten mattoa päälle? Vai leivonko suoraan päälle, kevyt karhennus?

ylakiinnike.jpg
 
no on siinä puolalla melkoiset puitteet
inlove.gif


FMX projektissa tuo rauta on semmoista kalvanoitua terästä, paksuus joku 5mm ja painoa varmaan 5 kiloa.

JT
 
Kuidut pitää hioa näkyviin, mikäli Muoviyhdistyksen opaskirjaa on uskominen.

Hioin pinnan kunnolla puhki 60 santiksella, toivottavasti tulee kestävä. Luulis tollasen hk palikan olevan tukevampi kuin 2 4-5mm orggis rautaa.. siis ei mitään keskitukea / sivuttais niissä orggiksissa ja vielä sellanen 30mm reikä keskellä. No on se ainakin mageempi, jos ei muuta
tounge.gif



FMX projektissa tuo rauta on semmoista kalvanoitua terästä, paksuus joku 5mm ja painoa varmaan 5 kiloa.
njoo sama se on darrassa! Rautaa ja painavat. Lähinnä otti kupoliin, että ne olis joutunut maalaamaan ja hitsaamaan niihin puolalle telineen.
wink.gif
 
Hiilarihan on tunnetusti jalompaa kuin jalometallit, joten voisi ennustaa aika nopeaa ruostumista teräsruuveille.

Onko ongelmaa tullut vastaan normaalikäytössä (kiinnitysruuvi syöpyy pois), vai suojaako pintahartsi niin hyvin, ettei korroosioparia synny?
 
tuskin se mitään jalompaa oo. onko timantti jalompaa kuin metalli, ja sormuksesta syöpyy metalli pois?
 
Titaani ei hapetu hiilen kanssa, siksi sitä käytetään mm. fillariosien yhteydessä. Ainakin Columbus käyttää titaaniverkkoa etu-ja takahaarukassa. Oman polkupyörän hiilaristongassa on myös titaaniverkko stemmin puristusta tasaamassa.

Alumiini on kai korroosion kanssa ongelmallisin? Lasikuitua tai kerros hartsia riittää korroosion estoon keittiölaminoinneissa. Joskus jutskasin Kevran ukkojen kanssa ja he meinasivat, että turha korroosiosta keittiölaminoitsijoiden murehtia. Veneen mastot sun muut on sitten erikseen.

Ehkä.
 
pyöräkaista..

mitä epoksia käytit tossa darran pakoputken suojassa? Ampreg 20?

Pal toi ampreg kestää lämpöä?

Pitäis omaan DARRAAN kanssa duunata samantyylinen suojus, ettei nahka pala putkeen kiinni
cool.gif


Onkos jopo-projekti jo ajettavassa kondiksessa?
cool.gif
 
Ampreg 20:stä. Mulla on sellanen kutina, että toi epoksi alkaa kiteytyä jossain yli 100 asteessa. Ei se ainakaan tuntunut pahemmin kuumentuvan ja kesti viime kesän, minkä mulla se mopo oli ajossa. En muuten suosittele mitään "aaltokuviota", kuten drz:n suojassa oli, pikkasen veemäinen laminoida...

Jopolla (klik) koeajolenkki ajeltu. Jouduin vetään pintaan lisää kamaa, kun oli liian notkea. Siinä meni hieno sileä twillipinta. Tosta kuvasta olen hionut ja paklaillut eturunkoa. Pitäs vielä maalata niin olis "valmis". On vaan näin kesällä muutaki hommaa, kun idioottimaisten projektien kanssa puuhastelu  
tounge.gif
Ai niin, jopo paino kuvan varusteilla 8,35kg.
 
Pirkkalan AVK:lla oli hiilikuiturunkoinen kisapolkupyörä myynnissä, toinen takahaarukan putki oli poikki, jos sen laminoisi kuntoon, niin olisi hieno pyörä. hintaa oli vielä joku 1200, mutta kai se maksaa ihan helvetisti uutena.

pyörä
 
Back
Ylös