• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Komposiitti topic

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kerros +-45 400g hiiltä auttoi notkeuteen -> vaakaputken kiertojäykkyyteen. Olis vaan pitänyt "miettiä ensteks", kun laminoitiin jopon muottiin vähän turhan vähän tota +-45:sta. Suoraa kuitua tuli liikaa, sitä ei olis varmaan tarvinnut ollenkaan, kun toi jopon malli on mitä on.

Vaahto ei olisi tod.näk. auttanut juuri mitään, olis vaan joustanut rungon mukana.
 
voi voi voi voi voi... itku.. ensin duunasin hienon valo&kilpi pidikkeen alumiinista, just kun olin laittamassa kiinni, niin paholainen mun päässä sano, et ton vois tehdä hiilikuidusta kun aluosa painaa vähäsen.. yritin taistella vastaan, mutta silti oli pakko saatana alkaa tekemään muottia.

no nyt on sit taas nakit epoksissa.. ei taivu matto millään tollasiin "boksin" muotoihin.. joutu leikkaamaan, toivottavasti ei tuu sotkusta jälkeä.. kaikenhuipuks puristava osa ei enään sopinutkaan yhtäkkiä "muottiin"

voi voi voi
pftroest.gif
pftroest.gif


Millä tästä sairaudesta pääsee pois, en haluis mielellään enään edes nähdä hiilikuitua tai koskea siihen. mutta hetken päästä ollaan taas liimailemassa, parempaakin tekemistä olis ! Eikä tää mitään ihan halvimmasta päästä hommia ole..
sad_orig.gif
pftroest.gif
 
Kuulostaa tutulta, määkin oon monesti päättänyt, että nyt saa riittää, eihän täsä oo mitään järkeä. Sitten sitä yhtäkkiä havahtuu Kevrassa 5kg epoksisatsi kourassa satasta köyhempänä. Nimimerkillä: Pohjapanssari pitäs Husseen tehä...
 
Kuulostaa tutulta, määkin oon monesti päättänyt, että nyt saa riittää, eihän täsä oo mitään järkeä. Sitten sitä yhtäkkiä havahtuu Kevrassa 5kg epoksisatsi kourassa satasta köyhempänä. Nimimerkillä: Pohjapanssari pitäs Husseen tehä...
njoo pistä ihmeessä fotoja! Pidetään topicci elossa, eikai täällä nyt ainoita liimanhaistelijoita olla?
tounge.gif
JP_445 vois laittaa lisää fotoja hiilikuitu tekeleistä kanssa!

Taas on oltu liimailemassa
pftroest.gif

kilpiteline.jpg


Koitin ensin taivuttaa noihin muotoihin kokonaista mattoa.. ei taivu
bawling.gif
sitten tein apuleikkauksen sauman kohdalle --> taipuu, mutta kuvio sotkeentui pahasti, tuli ihan mössöä.
veryangry.gif


Noh sitten vaan kylmästi kaareva osa ensin ja sivut myöhemmin. Noissa on 5x parhaimmillaan 285g, pitäis pysyä vilkut kiinni prkl! Probleema noissa paksuissa osissa on puristava osa, pitäis olla se prkl alipaine.. muutama pinhole jäi, mutta jääkööt. On noissa tehtaankin osissa niitä pinhole vaikka kuinka pal..

Kohta alkaa olemaan kylki valmiina, täytyy laittaa fotoja siitä. Paskaa oli ainakin päässyt muottiin jostakin, noh ei sitä huomaa ellei oikein sikatarkasti tsiigaa.. ihme pilkunn*** mustakin tullut
nixweiss.gif


Jotain hyötyäkin tuli.. on about 4x kevyempi kuin alkup. aluosa ja varmasti kestävämpi.
eek.gif
 
Kaivetaas tää ylös..

Liimanhaistelu aloitettu taas..
inlove.gif


Nyt skulaa alipaine.. homma kusi ekalla kerralla teipin takia, hain kevrasta jotain 2 puolista "teippiä", joltain bitumi tjsp. nauhalta toi enemmän tuntuu.

Toi biaksiaali taipuu alipaineen kanssa hienosti, matto vaan kastuu prkl hitaasti. Tota 600g biaksiaali mattoa ei kande edes käsinlaminoimalla koklata.. skeidaa tulee.

Pohjapanssarin muotti:
alipaine.jpg


Sitten sivuposki meni maalarin takia uusiksi, joten nyt koklataan alipaine + puristusmuotti. Mitähän tostakin tulee..

Nyt muutkin liimanhaistelijat niitä fotoja! Suht. hyvin onnistunut hiilikuitu osa on harvinainen asia! Olis mukava nähdä sellasia kun itsellä lukemat on 10:1
shaun.gif


Tuli muuten tsiigailtua jonkun ulkomaalaisen pajan duunaamaa hk osaa (hugger). Osaan oli jäänyt skeidaa vähän, ylimääräistä epoksia nurkissa (matto oikaissut) ja kuvio sotkeentunut jossain. Pinta tosin oli hieno ja viimeistelty.. tollasen laadun kyllä pystyy ylittämään näissä himavirityksissä. Tosin tohonkaan ei aina pääse , mutta sillon se osa menee suoraan roskikseen.
tounge.gif
Yleensä jos kuvio sekoilee vähänkin enemmän tai jotain skeidaa jää osaan, niin hylkään samantien..

Pyöräkaista, joko etuloksu onnistui?
cool.gif
 
Pitäny vähän lomaa koko kuituhommasta,  vituttanut sen verran koko homma. Mitä nyt pojan mopon (klik) magneetonkopan korjasin, pitää laittaa kuvaa jossakin vaiheessa.

Kannattaa muuten laittaa tuo alipaineen liitin muualle kuin laminaattia vasten tai jättää kuvion laminaattiin. Joo, kokemusta on...

Samu oli saanut aikaan aika helvetin hienon satulan (klik) fillariin. Kiskotkin umpihiilaria. Muutama pin hole oli tossakin, kun sen livenä näin. Tehty alipaineella ja lisäksi puristettu "retkipatjalla" lisää painetta.

Kevrassa juttelin noista pin holeista. Ei kuulemma auta edes injektointi, tulee vaan vähemmän. Pitäs olla se autoklaavi. No, paklataan...
 
Ai saatana ! Kyllä juniorin kelpaa suhailla
cool.gif
Onko toi tosiaan twiilimattoa, jotenkin saat kaivettua ton kuvion niin selvästi esiin.

Pinholejakaan ei tainnut jäädä pal yhtään?


Itsellä kävi mielessä sellainen perverssi idis, että jos tekis kytkinposken hiilarista. Ainut vaan, että siihen tulee kytkinkahvan akseli. Vaatis mittatarkkuutta..

njoo.. taas alkaa lähtemään käsistä tää homma, voi voi
 
Puristin ton kopan pöytälevy vasten. Roskapussi oli "irrotuskalvona". Tein retkipatjaan pyöreän reiän johon istutin ton kopan, että sai viistot osatkin puristusta osakseen.

Pinholeja ei jäänyt yhtään, johtuen _riittävästä_ puristuksesta. Päälle vedin Wurthin purkkilakkaa pari kerrosta. Muutamassa kohdassa ei puristunut kunnolla johtuen kopan pehmeydestä ja siinä olleesta halkeamasta.

Toi kangas on KG-enterpricestä ja siinä on tiheämpi jako kuin Kevran kankaassa.

Noi posket olis kyllä "hieno" projekti, muotin teko vain kohtuullisen haastavaa  
omg.gif


Kevrassa oli myös "feikkikuitua" eli mustaa lasikuitutwilliä. Tulee kuulemma täsmälleen saman näköistä laminaattia kuin hiilestä. Kiinassa tehdyt "hiilikuituosat" taitavat olla pääosin just siitä tehtyjä. Tämä ainakin varmaa fillarin rungoissa.
 
Empä oo levyä Kevrassa nähny. Kuinka paksua pitäs olla ja paljonko, pistä mulle privaa. Yhellä kaverilla on ainakin 5 mm paksua voisin kysyä siltä.

Levyä on kyllä aika helppo tehdä itsekin. Kamat vaan kahden paksun levyn, esim. mdf, väliin ja puristusta. Joku irrotuskalvo pitää tietysti huokoisilla levyillä olla, mikä tahansa "rakennusmuovi" käy, jos pinnan ei tarvitse olla heti valmista mallia.
 
Vituiks meni kylki..
veryangry.gif


Ei saatana.. en tajuu mikä meni käsille, kaikki näytti ihan ok, mutta osa on ihan perseestä. Pinholeja ei jäänyt muuten pal, mutta epoksia jäi puuttumaan noista teräviskulmista isolta alueelta.

Alipaine + puristusmuotti ei kyllä skulaa.. tulee liian ahdas vissiin tosta. Kaikenlisäks meni vielä muotti paskaks!

Vittukun muottikin vielä hajosi.. kohta leipoo kyllä kiinni. En olis uskonut että toi menee käsille.

Jos vetäis alipaineella vaan tohon päälle.. vitullinen duuni tosin siivota pinta, mutta en jaksais enään kikkailla ton osan kanssa.


Nyt meni kyllä saatana käämit...
veryangry.gif
 
Uutta yritystä.. nyt vedin hiilikuitu rungon päälle 190g kevlar kankaan. 0.7bar alipainetta, tuntuu taipuvan ihan ok. Noi 300 asteiset piikkimutkat vähän jännittää, että taipuuko niihin.

Just parhaillaan pumppu käy ikkunalla
cool.gif


alipaine_hkkevlar_kylki.jpg


Karhennuskangas pitää aika hyvin paikoillaan ton kevlar kankaan..
 
noniin pohjapanssari tuli leivottua.. onnistui kohtalaisesti, ottaen huomioon osan vittumaisuuden.. fixata joutuu vielä pal!

Nyt lähti sitten mopo käsistä, ajattelin tehdä jousituksen "linkun" HKsta..
Eli tän: linkku

Pyöräkaista: mikä olis tohon hyvää kuitua? Suora? Ton ei tarvi kestää pal sivuttaista- / kierrevääntöä.. mutta on saatanan tärkeää, et on kestävä. Jos levii, niin sitten prätkän ja kuskin löytää hyvin nopeesti jostain puun kyljestä
tounge.gif
 
Lokari valmis: päältä ja alta.

Tulee pohjastakin asiallinen, kun käyttää irrostuskangasta.

Tuli hiottua lakasta läpi yhdessä kohdassa (purkkilakka valu), mutta en viitti alkaa enää hieromaan. Lokari on kuitenkin päreinä ekoissa lipoissa...

Painoa 162,51g, muovinen paino jotain 200 grammaa enempi, joten huima painon säästö. Tosin en ole koskaan huomannut mitään eroa mopossa oli tankki täynnä tai varatankilla (~+-8kg)  
tounge.gif
Ajattelin tehdä vielä yhden todellisen grammarunkkarin mallin. Pistän pelkän twillin ja hiilinauhaa reunoihin ja muutamaan kohtaan ristiin tuomaa kiertojäykkyyttä.
 
Lokari valmis: päältä ja alta.

Tulee pohjastakin asiallinen, kun käyttää irrostuskangasta.

Tuli hiottua lakasta läpi yhdessä kohdassa (purkkilakka valu), mutta en viitti alkaa enää hieromaan. Lokari on kuitenkin päreinä ekoissa lipoissa...

Painoa 162,51g, muovinen paino jotain 200 grammaa enempi, joten huima painon säästö. Tosin en ole koskaan huomannut mitään eroa mopossa oli tankki täynnä tai varatankilla (~+-8kg)
tounge.gif
Ajattelin tehdä vielä yhden todellisen grammarunkkarin mallin. Pistän pelkän twillin ja hiilinauhaa reunoihin ja muutamaan kohtaan ristiin tuomaa kiertojäykkyyttä.
Noniin, saatanan nättiä jälkeä! Miten sait onnistumaan noin hyvin? Helvetisti puristusta / painetta? Duunasitko 1-osaisena?

Toi ylittää laadussa ton mun tehdasloksunki! Tossa tehdasmallissa on tosin liukaspinta toisellakin puolella! En tiedä millä ne on sellasen sinne saanut.. ei jää ainakaan skeida kiinni.

njoo eihän näitä nyt kande alkaa liikaa säätämään.. kuitenkin menee paskaks ekoissa lipoissa.
biggrin.gif
Helpompi tollanen kuitu osa on fixata kondikseen kuin muovinen. Periaattessa noi kuituosat vois maalata suoraan, toi pinta kun ei kauaa säily nättinä. Kerran pannuttaa niin se on siinä.
 
Laitoin ensin vain kerroksen twilliä ilman mitään irrotuskalvoa tai muuta. Imulla se kiinni kaikkiin vmäisiin kulmiin, mitä tossa lokarissa riitti... Sitten, kun se oli kuivahtanut lisää kangasta päälle. Pinta oli karun näkönen moutista otettaessa, mutta kulmat OK. Sitten vaan "puukko ja mulkku"-systeemillä. Pikaepoksilla pinholen tukkoon, hionta ja paukkupullosta lakkaa päälle.

Painesäkki ei toimi noin isossa kappaleessa. Tarvis olla aivan stanan jäykkä muotti. Rupes ritisemään alle 1 barin paineilla. Lisäksi tuo kaareva muoto tuo lisää pulmia painesäkin rakentamiseen. Pitäs hommata se autoklaavi jostain.

Ei se luonnossa ihan noin siisti ole kuin kuvissa. Yksi valokuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Siinä se salaisuus  
biggrin.gif


Ai niin, yhdestä kappaleesta, ei tarvinnut edes leikata.
 
Laitoin ensin vain kerroksen twilliä ilman mitään irrotuskalvoa tai muuta. Imulla se kiinni kaikkiin vmäisiin kulmiin, mitä tossa lokarissa riitti... Sitten, kun se oli kuivahtanut lisää kangasta päälle. Pinta oli karun näkönen moutista otettaessa, mutta kulmat OK. Sitten vaan "puukko ja mulkku"-systeemillä. Pikaepoksilla pinholen tukkoon, hionta ja paukkupullosta lakkaa päälle.

Painesäkki ei toimi noin isossa kappaleessa. Tarvis olla aivan stanan jäykkä muotti. Rupes ritisemään alle 1 barin paineilla. Lisäksi tuo kaareva muoto tuo lisää pulmia painesäkin rakentamiseen. Pitäs hommata se autoklaavi jostain.

Ei se luonnossa ihan noin siisti ole kuin kuvissa. Yksi valokuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Siinä se salaisuus
biggrin.gif


Ai niin, yhdestä kappaleesta, ei tarvinnut edes leikata.
njoo, toi on hyvä tyyli! Onnistumis prosenttia saa nostettua hyvin
biggrin.gif


Tsiigasin tarkemmin tota pohjakuvaa, niin vedit vissiin 600g biaksiaali lasikuidun? Itsekin oon alkanut käyttämään tota biaksiaali lasikuitua "runkona" alipaineella, taipuu niin ihanasti alipaineella kulmiin ja jäykistää rakennetta pal!
lookaround_orig.gif
2x 198g twiili ja 600g biaksiaali lasilla saa aika jäykän osan jo!


Pohjapanssariin jäi helvetisti pinholeja, ajattelin siihen stedata nyt sitä valkoista kamaa. Eli pölytän sitä osan päälle, niin että menee kaikkiin koloihin, ylimääräiset veke ja lakkaa päälle.
 
Pohjalla 600g +-45 (biaksiaali) HIILIkuitua.

Pinholet taitaa olla yhteydessä myös siihen milloin imun laittaa päälle. Mulla on tapana hätäillä täysi imu liian aikaisin, jolloin vetää laminaatin liian kuivaksi ja lisää pinholeja. Näin ainakin epäilen...
 
Back
Ylös