Menestystä Alastarosta.
Kisaviikonloppuun Alastarossa aloitettiin valmistautuminen jo tiistaina jolloin käytiin ajamassa päivän verran ko. radalla. Meno alkoi jo maistua ja päivän aikana kirjattiin oma ennätys 1,27,46. Kuitenkin jäi vähän hampaankoloon ja kun vielä Topi Haaralan kanssa soiteltiin ja sovittiin menevämme ajamaan keskiviikoksi niin toivo paremmasta heräsi. Topin kanssa ajettiin keskiviikkona aamupäivä kahdestaan, muita ei radalla ollut. Topi antoi arvokkaita vinkkejä ja aamusta saatiin aika painumaan 1,27,0 alkuisiin lukemiin muttei 1,26 puolelle. Keskellä päivää radalle oli yksityisvaraus ja tämä aika käytettiin pyörän säätämiseen ja renkaidenvaihtoon. Tässä vaiheessa Topi oli ajanut 1,21 alkuisen ajan ja päätti lähteä. Jäin vielä illaksi ajamaan ja Erkan, Hietasen Tapsan ja Tipin imussa pääsin päivän parhaaseen 1,26,8. Olin päivään tyytyväinen ja päätin lähteä kotiin.
Varsinainen kisaviikonloppu alkoi torstai-iltana jolloin menimme paikalle Uskolan Jussin kanssa pystyttämään telttoja. Yön aikana paikalle saapui myös Aki ja Tommi, itse olin jo päättänyt että perjantaina en aja koska ajoaikaa on niin vähän ja säästän paukkuja lauantain aika-ajoihin. Päivän aikana auttelin kavereita pyörien kanssa sekä laittelin oman pyörän katstuskuntoon. Iltapäivällä kävin katsastamassa pyörän ja lähdin Tampereelle hakemaan Joukoa sekä käymään työpaikan kesäjuhlilla Hotelli Rosendahlissa. Illalla taas takaisin Alastaroon mökille ja valmistautumaan lauantain aika-ajoihin. Jussi oli varannut meille koko kisaviikonlopuksi Alastaron UA:n mökin aivan radan vierestä. Mökillä meitä oli JAM Racing, TM Racing sekä Elo Racing, yhteensä 12 henkeä.
Lauantai-aamu valkeni kirkkaana, sadetta oli luvattu vasta sunnuntaiksi. Ensimmäiset aika-ajot olivat 12.30 ja noissa sain parannettua ennätystäni ja ajamaan ajan 1,26,010. Ei aivan päästy 1,25 puolelle! Noh, aika-ajoissa käytin vanhoja renkaita jolla oli takana jo aika lailla kierroksia ja sen kyllä huomasi mutkien sisäänmenoissa ja avauksissa, sisäänmennessä etupää luisti ja avauksessa takapää. Tuolla ajalla oli tässä vaiheessa luvassa 6:s lähtöruutu. Toisiin aika-ajoihin vaihdoin uudet renkaat alle ja uskoin pääseväni lujempaa, toisin kävi. Aika ei parantunut, ei tosin muillakaan kärjestä ja lähtöruutu sunnuntain kisaan oli 6:s. Uran paras lähtöruutu radalla jossa olen ajanut erittäin vähän ja kisassa josta ei suurensuuria odotuksia tuloksen suhteen ollut. No, sen verran täytyy myöntää että perjantaina kun kävin maksamassa osallistumismaksua niin uskoa itseen löytyi sen verran että maksoin korkeamman osallistumismaksun joka oikeuttaa palkintorahoihin mikäli sijoitus on 10:n paremmalla puolella ;-) Lähtöruudukossa asetelmat: Parviainen, Aarnio, Saarinen, 2 ruotsalaista välissä ja minä. Seuraavaksi Partanen ja Maikola. Sunnuntai alkoi sateisena, warm-up oli 9.00 ja se ajettiin selkeästi märällä radalla. Warm-upissa haettiin moottorin säätöjä, paria eri ruiskukarttaa kokeiltiin ja löydettiin se oikea tälle kelille. Sadekeliin suunnittelin lähteväni käytetyillä sadekelin renkailla, joilla ajoin viime vuoden viimeisen kisan Motoparkissa.
Kisaan mennessä sade oli tauonnut ja rata täysin kuiva ajolinjojen osalta. Kisaan siis kuivan kelin renkailla. Lämmittelykierroksella lähtöruudusta 5 startannut ruotsalainen hölmöili todenteolla ja kaatui jo kolmanteen mutkaan. Startti meni minulta kohtuu hyvin, muutama ylimääräinen pääsi kuittamaan mutta ensimmäisellä kierroksella palautin omat asetelmani ja jopa paransin. Ajoin neljäntenä edelläni kolmikko Parviainen, Aarnio ja Saarinen. Välillä näytti jo siltä että kolmikko pääsee karkaamaan mutta onnistuin nostamaan vauhtia siten että sain kolmikkoa kiinni. Sitten Aarnio alkoi pudota vauhdista selvästi, kun pääsin Markon konttiin kiinni niin syykin selvisi, sadekelin renkaat alla! Parin mutkan jälkeen pääsin kuittaamaan Markon, joka muuten ajoi hyvää kyytiä sadekelin renkailla kunnes ne sulivat alle. Nyt siis kolmantena ja takaa-ajoon kaksikkoa Japi ja Markku. Muutaman kierroksen ajettuani sain Markun kiinni, Markun kierrosajat olivat huonontuneet muutaman sekunnin kymmenyksen ja pääsin iskemään ohi. Parin kierroksen jälkeen oli pääsuoran päässä keltaiset liput, kolmosmutkassa oli joku kaatunut. Hidastin liikaa vauhtia ja Markku pääsi kuromaan eron kiinni. Samoin kadotin rytmin keltaisten lippujen jälkeen ja Markku kuittasi sijoituksen takaisin Las Palmasin jarruissa. Menetin mutkassa aikaa ja Markku pääsi hieman karkuun. Tästä alkoi takaa-ajo ja viimeisellä kierroksella pääsin jo Markusta iskuetäisyydelle mutta viimeisessä mutkassa oli keltaiset liput jotka estivät ohitusyrityksen ja tuloksena kolmas sija! Uran ensimmäinen palkintopallisijoitus, tuskin voitte uskoa kuinka onnellinen mies löytyi kypärän sisältä! Oli hymy herkässä! Nimiini tuli myös kisan nopein kierrosaika 1,25,529 joka on sekunnin kymmenyksen huonompi kuin Sami Pennan nimissä oleva B600-luokan rataennätys.
Viikonloppuna kokeiltiin varikolla kumppanuustiimin JAM Racingin kanssa uutta konseptia jolloin yhdistetään voimavarat ja varikkoteltat siten että käytämme JAM:in 4x8m telttaa pyörätelttana ja minun uutta telttaa oleskelu ja sosiaalitelttana. Tämä oli onnistunut kokeilu jota tullaan jatkamaan myös muissa kisoissa. Myös JAM:in osalta kisaviikonloppu oli kohtuu onnistunut, onnistunein suoritus oli Matin 4:s sija B Superbike kisassa, Matti ajoi kisassa ajan 1,25,1 ja kuittasi sillä meidän keskinäisen vedonlyönnistä itselleen myslipaketin jonka luovutus tapahtuu ensi viikonloppuna Motoparkin kisan yhteydessä ;-) Jussilla oli hieman epäonnea vauhdikkaassa A Superbike-kisassaan ja tästä tuloksena kaatuminen Las Palmasin mutkassa. Jussi loukkasi hieman nilkkaansa ja näillä näkymin ei tule ajamaan Motoparkin kisassa. Aki ajoi B600-lähdössä sijalle 14.
Sarja jatkuu seuraavana viikonloppuna Motoparkin radalla Virtasalmella. Tiimi matkaa radalle keskiviikkoiltana ja ajaa testit torstaina ja perjantaina. Nyt palataan tuttuun SM-osakilpailutyyliin jolloin B-luokkien kisat ovat jo lauantaina ja 5 parasta B-kuskia pääsee ajamaan sunnuntaina A-kisaan. Toivotaan että olisi kisalähtö sekä lauantaina että sunnuntaina
;-) Tosin tuohon suoritukseen pitää ajat parantua selvästi, nykyisellä ennätysajalla ei olla kärkiviisikossa. Kympin sakkiin tähdätään kuitenkin. Kisaviikonloppuna ajetaan seuraavasti: I aika-ajo 12.40 ja II aika-ajo 15.05. Kisa 16.50. Sunnuntaina SS600 kisa 15.15. Koko aikataulu linkistä
http://www.srra.fi/docs/aikataulut/virtasalmi_aikataulu.pdf
Tervetuloa paikanpäälle kannustamaan!
terveisin,
Tomi Möttönen
TM-Racing