• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korvatulpat...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katya450
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alpine motosafe korvatulpat tuli tuossa hankittua ja niitä olen nyt muutaman kerran kokeillut. Ihan ok tulpat mutta en nyt nuista mitään ahaa elämystä saanut. Perus earit ajaa saman asian ja niitä saa työmaalta luontaisetuna :)
Seuraavan kerran jos panostan korvatulppiinn niin hanki oman korvakäytävän mukaan valetut.

Justiin ajelin vaihteeksi motosafet korvissa. Oma hommansa saada ne kunnolla paikalleen, mutta sitten onkin hyvät. Hyvin kuulee ympäristön ääniä, mutta ei humise. Asennusputken kanssa täytyy laittaa, muuten en saa kunnolla paikalleen. Itsellä se tulpan tappi osoittaa taakse alaviistoon, kun on oikein. Saman näkee valettujen tulppien muodostakin.
Valettuja on Elacin kalliit ja myös Radiansin halvat itsevaletut. Nuokin ovat hyviä, mutta jollakin tavalla alkaa kuumottamaan/kirvelemään, kun pitää kauan.

Justiin ajelin vaihteeksi motosafet korvissa. Oma hommansa saada ne kunnolla paikalleen, mutta sitten onkin hyvät. Hyvin kuulee ympäristön ääniä, mutta ei humise. Asennusputken kanssa täytyy laittaa, muuten en saa kunnolla paikalleen. Itsellä se tulpan tappi osoittaa taakse alaviistoon, kun on oikein. Saman näkee valettujen tulppien muodostakin.
Valettuja on Elacin kalliit ja myös Radiansin halvat itsevaletut. Nuokin ovat hyviä, mutta jollakin tavalla alkaa kuumottamaan/kirvelemään, kun pitää kauan.

Onkos nuo Radiansit jotenkin itsevalettavia, jotka sitten muotoutuu korvakäytävän mukaan? ideana olisi upottaa nappikuulokkeet tuollaiseen, mutta en raaskisi uhrata uusia tehdastekoisia tieteelle.Löysin yhden vanhan tehdastekoisen ja siihen Sennheiserin asentaminen kävi poraamalla aika lupaavasti.

Tilasin kokeeksi pinlockin filterillä olevat tulpat, tulee kahden kokoiset silikonit ja yhet filtterit pakkauksessa... Ja aromipesä kotelo. Pienemmät istu hyvin korviin eikä kyllä ahdistanu mitenkään... Vielä ei oo kerenny mopoileen ne korvissa.
Vaikutti ihan lupaavalta.

Tällaiset: http://m.clasohlson.com/fi/Muotoonvaletut-korvatulpat,-Stanley/40-9523

Sekoitetaan ensin kaksi kittiä yhdeksi ja painellaan/muotoillaan korviin omin sormin. Annetaan kovettua 10min. Lopputulemaan voi kenties porailla sitten kuulokkeetkin.
Tekaisin tuollaiset (ilman kuulokkeita) ja pitämättä jäi. Se materiaali tulee kuivuttuaan sen verran kovaksi, että niistä tulpista ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Eli ainakin omalla kohdallani se lopputulos ei vastannut tarpeita. Toistaiseksi paras on ollut joulukuusi jossa vähemmän vaimentava putki. Näin melut ja hälyt vaimenee ja musiikki kypärän kuulokkeista kuuluu tyydyttävällä tavalla.

https://www.indiegogo.com/projects/quieton-active-noise-cancelling-earplugs--2/x/11634951#/updates

Vesa’s test drive:

Vesa drove his Yamaha Wildstar 1600cc with Vance Hines exhaust pipes. The test included driving on a motorway and on a normal road.

”Exhaust pipe noises reduced remarkably. Undertow noises were silenced completely. Irregular beating noise from the wind inside the helmet was also cancelled almost completely. Overall, it is absolutely relaxing when the stressful noise isn’t disturbing the driving!
In comparison regular soft foam earplugs didn’t reduce exhaust noises, motor noises or the beating noise of the wind inside the helmet. Overall, the effect of the soft foam earplugs was next to nothing.

According to the test I will from now on use QuietOns when motorcycling and I recommend QuietOns highly for everyone in the motorcycling purposes!"

Kyseessä siis joukkorahoitettu aktiivinen vastamelutulppa, jonka tavoite oli olla tarpeeksi kompakti toimiakseen myös nukkuessa (tyynyä vasten). Vastamelun "tehosta" oli lupailtu, että vähintään sama kuin parhaat kuluttajakuulokkeet. Lataus toimii pienen rasian avulla (langaton) ja akunkestoa lupailivat ihan mukavasti. Nyt kampanja on siinä pisteessä, että ensimmäisten tulppien pitäisi lähteä maailmalle lähiviikkoina. Itse olin ensimmäisten joukossa, joten omat pitäisi tulla ensimmäisestä erästä. :wanna:

Kerron tänne kokemuksia sitten kun olen tulpat saanut ja ehtinyt niitä testaamaan. :orgmp:

Viimeksi muokattu:
Tekaisin tuollaiset (ilman kuulokkeita) ja pitämättä jäi. Se materiaali tulee kuivuttuaan sen verran kovaksi, että niistä tulpista ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Eli ainakin omalla kohdallani se lopputulos ei vastannut tarpeita. Toistaiseksi paras on ollut joulukuusi jossa vähemmän vaimentava putki. Näin melut ja hälyt vaimenee ja musiikki kypärän kuulokkeista kuuluu tyydyttävällä tavalla.

Minulla oli ideana vain se, että mönjä pitäisi nappikuulokkeen oikeassa asennossa, jotta vinossa oleva kuuloke ei painaisi korvaa.Tämä onnistuikin, mutta nyt ilmeisesti siitä tuli liian tiivis, koska nappien pienikin painaminen sisäänpäin vaimentaa musiikin lähes kokonaan.Se että tulpat tulevat koviksi ei voi olla huonon vaimennuksen syy, koska omat tehdasvaletut ovat lasinkovat.Luulen, että ne vain kutistuvat liikaa kuivuessaan.

Kyseessä siis joukkorahoitettu aktiivinen vastamelutulppa, jonka tavoite oli olla tarpeeksi kompakti toimiakseen myös nukkuessa (tyynyä vasten).
...
Kerron tänne kokemuksia sitten kun olen tulpat saanut ja ehtinyt niitä testaamaan. :orgmp:

Odotan suurella mielenkiinnolla. Teki jo mieli tilata, mutta arveluttaa tuo korvan ulkopuolelle tulevan klunssi sopiminen kypärän sisään. Jos se ottaa kypärään kontaktin, niin siitä tulee itsessään melukanava. Toivottavasti näin ei ole, sillä juuri jotain tällaista olen kaivannut. Kuulokkeita en kaipaa, kun ei kiinnosta musan kuuntelu eikä ole tarvetta eikä halua millekään puhejutulle.

https://www.indiegogo.com/projects/quieton-active-noise-cancelling-earplugs--2/x/11634951#/updates

Kyseessä siis joukkorahoitettu aktiivinen vastamelutulppa, jonka tavoite oli olla tarpeeksi kompakti toimiakseen myös nukkuessa (tyynyä vasten). Vastamelun "tehosta" oli lupailtu, että vähintään sama kuin parhaat kuluttajakuulokkeet. Lataus toimii pienen rasian avulla (langaton) ja akunkestoa lupailivat ihan mukavasti. Nyt kampanja on siinä pisteessä, että ensimmäisten tulppien pitäisi lähteä maailmalle lähiviikkoina. Itse olin ensimmäisten joukossa, joten omat pitäisi tulla ensimmäisen erän joukossa. :wanna:

Mullekin on tulossa QuietOn tulpat ja kovasti odotellaan lähetystä. Taisin olla 20 ensimmäisen tilaajan joukossa - toivottavasti lähettävät tilausjärjestyksessä

Itsellä käytössä omaan korvaan muotoonvaletut tulpat mölyfiltterillä [sic!], hommattu Kuulotekniikka-nimisestä firmasta, googlatkaa, kun eivät tästä mitään mainoksesta mitään kuitenkaan maksa.

Mutta täytyy kyllä kertoa, että on viimesen päälle korvasyndit, ei "tulppaa" kaikkea ääntä, vaan laskee vaan äänenvoimakkuutta, eli ei tartte repiä veks korvasta tauolla, että kuulee kaverin puheet yms. Mutta ei toki pysty selittämään, jos ei itse oo testannu.

Mutta em. firman edustamille ACS:lle ääni täältä.

Tuo quieton-tulppa vaikuttaa mielenkiintoiselta. Olen käyttänyt muutaman vuoden kolmea erityyppistä vastamelukuuloketta. Ne eivät ole vielä ole ihan sitä mitä lupaavat. Kuulokkeista kuuluu usein tasainen suhina, joten eivät kelpaa hifisteille. Vaimennus ei ole esim. Lentokoneessa kovinkaan tehokas. Tuossa mallissa tuo klunssi tn. Estää sen käyttöönottamisen kypärässä. Kokeilin kerran nappikuulokkeita jotka olivat tosi matalaa mallia ja niitä pystyi pitämään kypärän kanssa vain hyvin lyhyitä aikoja. Kypärässä hyvillä toppauksilla on uskomattoman vähän tilaa korvan ympärillä ja korvakäytävän edessä. Olen joutunut joskus jostain joulukuusitulpasta lyhentämään vartta koska pitkän ajopäivän jälkeen se pienikin painaminen on tuskaisaa. Veikkaan, että noita Quietoneja tulee myyntiin vähän käytettynä hetken päästä, ainakin mp-käyttöön aiotuilta.

Tuo quieton-tulppa vaikuttaa mielenkiintoiselta. Olen käyttänyt muutaman vuoden kolmea erityyppistä vastamelukuuloketta. Ne eivät ole vielä ole ihan sitä mitä lupaavat. Kuulokkeista kuuluu usein tasainen suhina, joten eivät kelpaa hifisteille. Vaimennus ei ole esim. Lentokoneessa kovinkaan tehokas. Tuossa mallissa tuo klunssi tn. Estää sen käyttöönottamisen kypärässä. Kokeilin kerran nappikuulokkeita jotka olivat tosi matalaa mallia ja niitä pystyi pitämään kypärän kanssa vain hyvin lyhyitä aikoja. Kypärässä hyvillä toppauksilla on uskomattoman vähän tilaa korvan ympärillä ja korvakäytävän edessä. Olen joutunut joskus jostain joulukuusitulpasta lyhentämään vartta koska pitkän ajopäivän jälkeen se pienikin painaminen on tuskaisaa. Veikkaan, että noita Quietoneja tulee myyntiin vähän käytettynä hetken päästä, ainakin mp-käyttöön aiotuilta.

Täytyy sanoa että jos testaamistasi vastamelukuulokkeista ilman musiikkia kuuluu ärsyttävimpänä suhina, niin ei tainnut olla kovin tasokkaita laitteita. Eivät ne hifistille hiljaisessa tilassa sovellu, mutta hifisti vähänkään meluisammassa osaa kyllä arvostaa. Itsellä Bose Q25 ja niissä ilman musiikkia häiritsevintä on vastamelun aiheuttama paineen tunne. Eli korvissa tuntuu painetta, mutta et kuitenkaan kuule ääntä josta se paine tulisi. Kyseiset kuulokkeet taitaa edustaa sitä kuluttajakuulokkeiden parhaimmistoa. Äänenlaatu ei hiljaisessa pärjää tosi-hifisteille, mutta jos taustalla on yhtään mitään häiriöääntä niin kyllä muuten suosin noita. Vastamelu toimii sen vera hyvin että kun autolla 3h ajo normaalisti aiheuttaa korvien soimista, ei ko. kuulokkeet päässä tule mitään ongelmia (joo ei ole uusin tai hiljaisin auto). Jos siis nuo tulpat toimii edes yhtä hyvin niin ei ne myyntiin mene. :;):

Jos siis quieton tulpat toimii luvatusti, eli "vähintään yhtä tehokkaat kuin parhaat kuluttajakuulokkeet", niin kyllä niissä reilu vastamelu on. Katsotaan katsotaan. Yhtä tietämätön itsekin olen, kun en ole livenä laitetta nähnyt. Toivottavasti kohta pääsee testaamaan. Itsellä ihan kohtalaisen tiukka umpikypärä (X-Lite X-701), joten tiedän kyllä ettei korvaan paljoa mahdu. Sennheiserin CX400 kuulokkeet ovat olleet vakiovarustus jo pitkään. Toimii (hifistillekkin) musiikkiin ja suodattavat (passiivisesti) melua ihan ok.

Viimeksi muokattu:
Olen vähän miettinyt onnistuisko suolistaa jotkut bt-kuulokkeet ja asentaa ne kypärään. En kaipaa musiikkia tms. mutta joskus olis mukava saada navigaattori kuulumaan puhelimesta. Tässä ei haittaa että päälle pistäminen ei onnistuisi hanskat kädessä tms. Mulle kelpaisi jopa niin että pitää kypäräkin riisua jotta nappi löytyy. Puhelimesta joutuisi kuitenkin erikseen pistämään navigaattorin päälle. Toisaalta en suostu kuuntelemaan neuvoja esim. Oulusta Helsinkiin, osaan sinne muutenkin. Sitten tarkan osoitteen löytämiseksi Helsingissä tuota tarvis.

Matkakuulokkeina on juurikin nuo mRkukov:n mainitsemat senkut (CX400II) ja kypäränä x-lite 801RR. Mulle tuo oli täysin mahdoton yhdistelmä. Kuulokkeet kyllä sopii kypärän alle kohtuudella, mutta meteli on niin korvia huumaava ettei mun korvat kestä ajaa noin edes lyhyttä matkaa. Testasin neljä kilsaa huoltsikalle ja kotiin, korvat soi jo sen jälkeen. Kilsa suuntaansa oli 80 aluetta ja ajon rajoitusten mukaan.

En tiedä onko tuo jotenkin poikkeuksellisen kovaääninen kypärä, mutta mulle meteli on niin älytön etten pysty enää edes keskittymään liikenteeseen, se käy korviin, stressaa ja rasittaa niin etten nauti ajamisesta edes lyhyttä matkaa. Ennemminkin odotan koko ajan että saan pysähtyä ja pistää kunnon tulpat korviin.

Olen vähän miettinyt onnistuisko suolistaa jotkut bt-kuulokkeet ja asentaa ne kypärään. En kaipaa musiikkia tms. mutta joskus olis mukava saada navigaattori kuulumaan puhelimesta. Tässä ei haittaa että päälle pistäminen ei onnistuisi hanskat kädessä tms. Mulle kelpaisi jopa niin että pitää kypäräkin riisua jotta nappi löytyy. Puhelimesta joutuisi kuitenkin erikseen pistämään navigaattorin päälle. Toisaalta en suostu kuuntelemaan neuvoja esim. Oulusta Helsinkiin, osaan sinne muutenkin. Sitten tarkan osoitteen löytämiseksi Helsingissä tuota tarvis.

Matkakuulokkeina on juurikin nuo mRkukov:n mainitsemat senkut (CX400II) ja kypäränä x-lite 801RR. Mulle tuo oli täysin mahdoton yhdistelmä. Kuulokkeet kyllä sopii kypärän alle kohtuudella, mutta meteli on niin korvia huumaava ettei mun korvat kestä ajaa noin edes lyhyttä matkaa. Testasin neljä kilsaa huoltsikalle ja kotiin, korvat soi jo sen jälkeen. Kilsa suuntaansa oli 80 aluetta ja ajon rajoitusten mukaan.

En tiedä onko tuo jotenkin poikkeuksellisen kovaääninen kypärä, mutta mulle meteli on niin älytön etten pysty enää edes keskittymään liikenteeseen, se käy korviin, stressaa ja rasittaa niin etten nauti ajamisesta edes lyhyttä matkaa. Ennemminkin odotan koko ajan että saan pysähtyä ja pistää kunnon tulpat korviin.

Kyllä se on todella meluisa. Ite hommasin pyöränvaihdon yhteydessä Airohin crossipotan ja sekin on paljon hiljaisempi mitä 801RR :grin:

Tuskin mitkään kypärään asennettavat luurit kykenevät tuottamaan tarpeeksi äänenpainetta, jos potta on noin meluisa.Tosin hassusti tulpat korvissa auttaa kuulemaan kuulokkeiden äänen selvemmin.Itse menisin kyllä suosiolla kypäräkauppaan, jos tuo potta ei ole muuten ehdottoman hyvä.Ai niin jos pinkka on kunnossa, niin tuollaiset voisivat olla mielenkiintoiset vaikkapa kypäräpuhelimeen liitettynä :grin: http://kuulotekniikka.com/?sivu=tuotteet&sub=acs_melusuojaimet_ja_korvamonitorit&sub2=t3

Viimeksi muokattu:
Back