• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Korvatulpat...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Katya450
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eareja olen käyttänyt nukkuessa about 20 vuotta. Tänä keväänä aloin käyttämään niitä ajaessakin ensimmäistä kertaa, kun on jo tinnutustakin pääosin vanhojen rokkitouhujen peruja. Earit toimii ajaessa ihan ookoo kun laittaa ne silleen tosi löyhästi, ihan reunalle että just pysyvät. Kuulee muutakin. Jos olis uusi kypärä niin en käyttäisi, uudemmat ovat niin hiljaisia mutta tuo hieman väljä 30 vuotias tunnearvoinen ruukku on aikamoinen mölytoosa. Ei vaimenna tuulen pauhua käytännössä yhtään. Vaimennus on tarpeen +80km/h nopeudessa, etenkin moottoritiellä.

d317712e75a9156c1f13e9994f9aa8e5.jpg

Töistä löytänyt tollasia.
Ei valmenna kaikkia ääniä pois, eikä pää ala tuntumaan oudolta, toisin kuin normi eareilla.

200 paria 43,52€ ei oo paha [emoji23]

Aikaisemmin on ollut käytössä kaiken näkösiä kertakäyttötulppia, joista parhaiten on toimineet Moldex Purafit tulpat clasulta.

Välillä olen käyttänyt in-ear tyyppisiä vastamelu bluetooth kuulokkeita, jotka eivät vaimenna ihan yhtä tehokkaasti kuin noi moldexit, mutta laskevat melun kuitenkin mukavalle tasolle. Bonuksena taskussa olevasta kännykästä tulee reittiohjeet korvaan, kun en omista navigaattoria tai puhelintelinettä. Haittapuolena taas noiden kanssa kypärän pukeminen vaatii vähän kikkailua ja vastamelu voi vaimentaa myös sellaisia liikenteen ääniä, joita välttämättä ei halua. Esim. hälytysajoneuvojen sireenit.

Nyt sitten tuli kokeilumielessä hommattua Alpine Motosafe Pro-pakkaus, jossa on mukana mustat "tour" ja punaiset "race" tulpat. Mustat tulpat on ihan roskiskamaa, ei mitään käyttöä. Tuuli suhisee korviin niin että tuntuu jopa pahemmalta ja ärsyttävämmältä kuin ilman mitään kuulosuojausta. Melkein korviin sattuu kun noita käyttää. Mun kypärä ei varmasti ole sieltä markkinoiden hiljasimmasta päästä, mutta ei noiden silti noin pitäisi toimia. Punaiset motosafet tuntuu sen sijaan ihan hyviltä, tuuli ei suhise häiritsevästi, mutta en huomaa vaimennuksessa enkä äänien erottelukyvyssä mitään eroa Moldexin kertistulppiin verrattuna.

Mulla oli kanssa - ja on vieläkin laatikonpohjalla - motosafet. Väriä en muista mutta aivan paskat minusta.
Monia kokeilin ja kertsitulpista itselle parhaat oli 3M oranssit joita saa esim. Motonetista.
Sitten teetin Orelot ja niissä olen pysynyt. Radion kuuluu aivan hyvin läpi, liikenteen äänet kohtuullisesti ja puhekin ilman kypärää.

Juuri oli muutaman tunnin testilenkki Motosafe Tour mustilla tulpilla ja olivat sopivan vaimentavat ainakin VFR:llä ajaessa jeesuksen vanhalla HJC-kuitupotalla, tuulen jyminä tulee matalataajuuksisena jonkun verran läpi mutta ei liian kovana että haittaisi ja kuulee puheenkin kohtuudella. Ajon jälkeen huomaa radikaalin eron ilman tulppia ajamiseen verrattuna jolloin korvat selvästi kärsineet melusta ja Tour-tulpilla ei mitään huomautettavaa korvien olotilassa vaikka ajon aikana tuuli jytisee. Hankin nuo Motosafet kun kertakäyttö-EAReilla en kuule puhetta juuri mitenkään ja pyörän moottorin ääni kanssa häviää aika lailla kokonaan, toki myös tuulen humina häviää lähes kokonaan mutta liian vaimentavat omaan makuun maantienopeuksiin nuo EARit. Näillä Motosafeilla ei ole myöskään niin paha korvat tukossa ja pää pöntössä fiilis kuin perustulpilla tuli, näissä joku reikä kaiketi läpi asti.

Viimeksi muokattu:
Vähän lisää testiä ja myös muutama ajokerta toisella mopolla ja Cabergin endurokypärällä ja mustat Motosafet edelleen tuntuvat hyviltä, mutta pitää asettaa huolella korviin riittävän syvälle, muuten tuulen jytinä vuotaa läpi kuten yhdellä ajokerralla kävi kun vasen tulppa oli liian "pinnassa". Edelleen olen tyytyväinen näihin kun kuulee paremmin läpi mutta ei ole korvat väsyneet metelistä ajon jälkeen.

Itseltä löytyy mustat motosafet.

Hyvin vähän tulee käytettyä kun mielestäni vaivalloiset käyttää ja vaimentaa omaan makuun liikaakin :dunno:

Sen verran kovin kyllä pidempien lenkkien jälkeen päässä soi ja humisee että, olis kyllä hyvä löytää jotkin mieleiset tai totutella näihin motosafen tulppiin tai ylipäätään käyttämään tulppia.

Hyvin vähän tulee käytettyä kun mielestäni vaivalloiset käyttää ja vaimentaa omaan makuun liikaakin :dunno:

Sen verran kovin kyllä pidempien lenkkien jälkeen päässä soi ja humisee että, olis kyllä hyvä löytää jotkin mieleiset tai totutella näihin motosafen tulppiin tai ylipäätään käyttämään tulppia.

Suosittelen lämpimästi kuulon suojaamista. Kuulo heikkenee salakavalasti ja sitten kun sen huomaa ei ole enää mitään tehtävissä.

Ajelin kortin saatua ekan kauden ilman tulppia, nyt on muistona siitä tinnitys. Mustat motosafet oli jonkun aikaa mutta en myöskää tykänny niiden käytöstä. Bike Worldistä löysin Pinlock Earplugit ja näillä on nyt pari vuotta menty, paljon paremmat käyttää

Ajelin kortin saatua ekan kauden ilman tulppia, nyt on muistona siitä tinnitys. Mustat motosafet oli jonkun aikaa mutta en myöskää tykänny niiden käytöstä. Bike Worldistä löysin Pinlock Earplugit ja näillä on nyt pari vuotta menty, paljon paremmat käyttää

Nuo Pinlockit myös olleet itselläni varmaan viisi vuotta käytössä, ihan ylivoimaiset, todella mukavat ainakin omissa korvissani käyttää..

Ostin uudet Motosafe racet vanhojen ohelle ja näissä on pienet gripit poistoa varten sekä asetin, jolla tulpat saa oikein paikalleen. Ja pieni säilytyspussukkakin. Jos joku asettaa tulppia ilman tuota asetinta, niin ei tiedä miten niiden kuuluu toimia. Välillä motosafet myytiin ilman asetinta, aiemmin se tuli mukana.

Suosittelen lämpimästi kuulon suojaamista. Kuulo heikkenee salakavalasti ja sitten kun sen huomaa ei ole enää mitään tehtävissä.
Näinpä, ei sitä vaan osaa ajatella juuri omalle kohdalle käyvän, niinkun yleinen ajatusmalli menee.

Oho! Ai saamari, ikävä juttu. Mut kiitos motivoivasta esimerkistä!
Kolmatta ajokautta mennään eikä vielä ole mitään huomattavaa vaikutusta tullut, joten nyt on kyllä korkee aika alkaa suojaamaan sitä kuuloa. Tinnitys ei oo varmasti mukava asia ja kuulo ylipäänsä on ihan kiva ominaisuus säilyttää.

Ei näitä mustia Motosafen tulppia saa tungettua ilman sitä asetinta mitenkään järkevään asentoon korviin, sillä tapilla saa sopivan pyöräytyksen ja suuntauksen että menee oikeaan syvyyteen.

Tuli testattua noita mustia uudestaan, eikä noi kyllä mulla toimi mitenkään. Heti kun tuulen melu ylittää tietyn kynnyksen siinä 70-80km/h vauhdissa, rupeaa korvissa soimaan ihan hulluna noiden motosafejen kanssa. Ilmeisesti noi päästää läpi jotain tiettyä taajuutta, joka mulla tuntuu todella ärsyttävältä. Matalammissa vauhdeissa kaupungissa ajellessa ei tota efektiä huomaa, mutta toisaalta niissä vauhdeissa ei oikeastaan tulppia tarttis käyttää muutenkaan.

Tosiaan tossa paketissa tuli mukana kahet eri tulpat ja asetin, ja mielestäni samalla tavalla laitan molemmat korviin. Punaset toimii, mustat ei. Tohon voi tietysti vaikuttaa monikin eri asia, enkä väitä etteikö muilla vois mustat toimia ihan hyvin, mutta mulla ei mitenkään.

Mustia en ole ostanut, punaiset toimii sopivasti niin kadulla kuin radallakin. Ja oikein asettuneina eivät paljoa ärsytä korvia. Joskus saattaa jäädä ilmeisesti vähän ruttuun, josta ei hyvä seuraa vaikka ensin on ok.

Tinnitus, minulla soi kaikenaikaa. Aluksi kuulin #puhelimen "tidi,didi,didi" äänen ja muitakin höröjä.
Minun tinnitus ei johdu työmaan metelistä!

Älkää hyvät ihmiset tärvelkö korvianne!!!

Nyt mp:llä ajelen, ja olen hankkinut omaan korvaan tehdyt suojaimet.
Puhe kuuluu, voi vaikka viikon pitää korvissa, ei haittaa.Ei purista.

Jos lähden pyörällä liikkeelle ilman tulppia..kone rikki!!

Pitääköhän tässä ne punaisetkin Motosafet vielä hommata ihan silkasta uteliaisuudesta että pääsee niitäkin kokeilemaan? Tuo kuulonsuojaus aikalailla tapetilla omallakin kohdalla kun on tullut jo kakarana meluisilla vanhoilla maatalouskoneilla ajaessa hommattua lievää alkavaa kuulovauriota jonka takia Peltorit päässä aina vähänkään meluisissa työhommissa.

Multa saa Motosafet ja kaupanpäälle vielä avaamattoman paketin NoNoise:n tulppia säilytyskoteloineen. Motosafet on mallia Tour vaikka onkin keltaiset ja vihreät suodattimet. Näitä on kokeiltu kerran ja desinfioitu. Eivät minulle herkkäkuuloiselle sopineet.
18€ kirjekuoressa lähetettynä. Ja desinfioin vielä nuo Alpine Motosafet ennen lähetystä.

Myyn koska käytän Orelon tulppia.

Apteekeista löytyvä Bilsomin 303 (S-koko tai L-koko). En tiedä voiko vaahtomuovitulppa tulla mukavamaksi, sellainen pehmoinen lurtta, toki demppaa äänet koko kirjolta ilman ihmeellisyyksiä. Pussi maksaa alle kympin ja yhtä paria voi käyttää monta kerrtaa, ei tarvi pelätä että menee toinen tulppa hukkaan jne.

No just tämä Bilsom 303. Aivan paras. Käyttää pari päivää, ja sitten puhtaat tilalle.

Back