Kotilo eteen risteyksessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alexz
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

alexz

MotOrg ry
Kotilo eteen risteyksessä

Mikähän siinä on että autot paukkaa risteyksissä eteen. Tänään tulin Kehä 3:sta lännestä päin ja ennen Vihdintien liittymää olevasta Hämeenkylän risteyksestä ajoi naiskuski autolla suoraan eteeni. Onneksi vaisto jotenkin ennakoi tilanteen ja sain mopon kaistojen väliin (samaan suuntaan meneviä). Vasemmallakin kaistalla auto joten ei tilaa liiemmälti ollut suuntaan eikä toiseen :pissed:

Kyseessä paikka jossa näkyvyys on hyvä eikä esim etupilarin katveessakaan pitäisi pitkään olla.

Takanani tuli jonkin verran autoja joten liekö ollut kiire päästä liikkeelle sen takia. Oli miten oli niin nopeasti tilanteet vain tulee :no:
 
Se on muuten ikävä liittymä kun siinä ei muistaakseni ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa, toisin kuin kaikissa muissa lähialueen liittymissä (muistaakseni). Olen tullut itse siitä kehä III:lle muutaman kerran sekä mopolla että kotilolla ja siinä pitää katsoa väli aika tarkkaan ja pistää kunnolla hanaa jottei muiden tarvitse jarrutella. Vaatisi varmaan edes jonkun erikoishuomiomerkin joka varoittaa puuttuvasta kiihdytyskaistasta niitä jotka olettavat siinä sellaisen olevan...
 
Se on muuten ikävä liittymä kun siinä ei muistaakseni ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa, toisin kuin kaikissa muissa lähialueen liittymissä (muistaakseni). Olen tullut itse siitä kehä III:lle muutaman kerran sekä mopolla että kotilolla ja siinä pitää katsoa väli aika tarkkaan ja pistää kunnolla hanaa jottei muiden tarvitse jarrutella. Vaatisi varmaan edes jonkun erikoishuomiomerkin joka varoittaa puuttuvasta kiihdytyskaistasta niitä jotka olettavat siinä sellaisen olevan...

On tosiaan hankala risteys ilman kunnollista siirtymää Kehälle. Tälläisiä vastaavia tarkkuutta ja varovaisuutta vaativia risteyksiä on maanteillämme suurin osa.

Onneksi on vuosien aikana tullut hieman neuroottiseksi noiden risteysten osalta ja se eilenkin auttoi.

Toisaalta ihan sama minkälainen risteys. Kesäkuun lopulla kun reissulla länteen päin kävin Veikkolassa huoltiksella ja siitä ekasta liikenneympyrästä tarkoituksena kääntyä kolmannesta liittymästä ulos niin taas yksi h#&vetin puusilma tulee motarilta päin isolla tila-autolla ja vetää eteeni tuohon ympyrään. Onnekseni jotenkin huomioin että tuo auto tulee liian kovaa pysähtyäkseen ja himmasin oman vauhtini. Muuten olisi kolahtanut.
Jos kuski yhtään katsoi eteensä niin varmasti näki minut kun kerran tulin liki vasten :pissed:
 
Asiaan liittyen lyhyt tarina viime viikonlopulta:

Sunnuntaiaamuna seisoin autolla Itiksen liikennevaloissa Kehäykköselle päin ja edessäni ensimmäisenä jonossa oli poliisimaija. Valot vaihtui vihreäksi ja maija oli lähdössä rauhallisesti liikkeelle kun vasemmalta työntää täyttähäkää punainen Peugeot suoraan risteyksen yli ja Prisman edessäolevaan valotolppaan. Taisivat poliisitkin ihmetellä pari sekuntia että mitä he*vettiä täällä tapahtuu kun eivät heti lähteneet perään. :D Pösö-kuski taisi vielä yrittää lähteä karkuunkin.

Tarinan pointti on se että varsinkin loma-aikaan ja viikonloppuisin kannattaa katsoa tarkkaan molempiin suuntiin vaikka itsellä palaa vihreät ennen kuin ajaa risteykseen koska liikkeellä todennäköisesti on viina- ja huumepäissään poukkoilevia ihmisiä. Jos tuossa tapauksessa olisi maijan tilalla ollut pyörä tai auto lähtenyt normaalinopeutta valoista niin Peugeot olisi tullut suoraan syliin.
 
Kesäkuun lopulla kun reissulla länteen päin kävin Veikkolassa huoltiksella ja siitä ekasta liikenneympyrästä tarkoituksena kääntyä kolmannesta liittymästä ulos niin taas yksi h#&vetin puusilma tulee motarilta päin isolla tila-autolla ja vetää eteeni tuohon ympyrään. Onnekseni jotenkin huomioin että tuo auto tulee liian kovaa pysähtyäkseen ja himmasin oman vauhtini. Muuten olisi kolahtanut.

Siinähän se salaisuus. Koko ajan kannattaa olettaa että kaikki, jos ei koita tappaa, niin ainakaan ei näe ja varautua siihen
 
Siinähän se salaisuus. Koko ajan kannattaa olettaa että kaikki, jos ei koita tappaa, niin ainakaan ei näe ja varautua siihen

Tuossa kiteytyy tärkein.

Paljon toistettu lause on mielestäni hyvä eli "kun lattaa kypärän päähän niin muuttuu näkymättömäksi kanssa liikkujille".
 
Siinähän se salaisuus. Koko ajan kannattaa olettaa että kaikki, jos ei koita tappaa, niin ainakaan ei näe ja varautua siihen

Asia menee toisilla ajan ja kilsojen myötä "ytimeen", toisilla taas ei, siten,
että ei se aiheuta mitään kummempaa angstia.
Toki moni koittaa ihan tosissaankin väittää,
että onhan se vitun raskasta tuolla ajella tuolla asenteella :D.

Välillä tulee toki väistämättä "primitiivejä", mutta paljon enemmän
"onnistumisen tunteita", kun huomaa ne aavistukseksi kutsutut
asiat todellisiksi.

Hauska homma on myös se, että omassa menossa hetkenkin
"herpaantumisen" huomaa paljon helpommin... ja sitä myöten
ei homma karkaa niin helposti ns. korkeaman käsiin... tuurin puolelle.

Tuota kautta törmätään taas todellisuuteen :D.

Kun TARKKAAVAISUUS HERPAANTUU, se "nollaa" aika rankalla kädellä ajettuja kilometrejä,
kokemusta ja hyvää asennettakin :kääk:.
 
Bone :WAZAAP:

Mopolla kun ajaa muistaa yhden säännön:
AINA jää toiseksi ja Aina sattuu kun kotilon kanssa alkaa mittaamaan kestävyyttä.
 
Se on muuten ikävä liittymä kun siinä ei muistaakseni ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa,

Tollanen liittymä on kans Orivedeltä Jyväskylään mentäessä, on itselle kerran tullu yllärinä kun jotenkin olettaa että rampilta voi ottaa jo vähän vauhtia… Jumalauta edessä kolmio… :crash: Onhan siinä varoitusmerkki lisäkilvellä… mutta… :paikallatuulee: No ainakin Street Viewin perusteella se on just ulkokurvin mutkassa jossa alkaa kattelemaan vasemmalle "sisämutkaan" ja/että onko tuolssa autoja mihoin väliin kiihdyttää.
 
Tollanen liittymä on kans Orivedeltä Jyväskylään mentäessä, on itselle kerran tullu yllärinä kun jotenkin olettaa että rampilta voi ottaa jo vähän vauhtia… Jumalauta edessä kolmio ja pysäytysviiva… :crash: Onhan siinä varoitusmerkki lisäkilvellä… mutta… :paikallatuulee:

Orivedeltä Tampereen suuntaan oli samanlainen noin 20 vuotta. Koska kohdalla oli ohituskaista, saattoi päätietä ajava monesti väistää sinne ja kolareita sattui vain noin 15 kpl vuodessa. Väsättiin joskus jopa 10 metrin kokoinen lakanakyltti jossa luki "EI KIIHDYTYSKAISTAA, SAATANA!", mutta ely-keskus poisti sen alle kahdessa tunnissa, koska se vaaransi liikennettä.
Vaarallisen risteyksen poistaminen kesti 20 vuotta ja se tapahtui maalaamalla sulkuviivoilla oikeanpuoleinen kaista kiihdytyskaistaksi ja vasemmanpuoleinen päätieksi.
 
Aloittajan kuvaamaa liittymää en tunne, mutta näitä hankali tosiaan on ja yksi varmasti maamme surkeimmin toteutettuja on Porvoossa ns. Kuninkaanportin liittymäalue PRV-HKI motarille.Tehokkaalla prätkällä siellä vielä sukkuloi,, mutta kotilon kanssa on tekemistä kokeneemmallakin.

Ja sitten on eräs hengenvaarallinen villitys mp-kuljettajan kannalta. Taajamissa olevat ajoratojen väliin laitetut pensasistutukset paikkoihinjossa on paljon risteyksiä. Lahdessa tämä on tehty mm. Uudenmaankadulla. Kyllähän siinä vielä pärjää kun liikennevalot ohjaavat, mutta auta armias kun ei ole ohjausta. Kääntyvälle näkyvyys on erittäin huono ja huonosti näkee myös suoraan ajava kääntyvät.

Siihen kun sitten sattuu kääntyjäksi papparainen, joita on paljon, ja suoraan ajajaksi vähäisen kokemuksen mp-kuljettaja tai skootteristi, niin vaikea kuvitella että osumalta vältyttäsiin.

Lailla pitäisi kieltää tuollaiset näkyvyyttä haittaavat istutukset.
 
Siinähän se salaisuus. Koko ajan kannattaa olettaa että kaikki, jos ei koita tappaa, niin ainakaan ei näe ja varautua siihen

Tämä ""salaisuus"" pitäisi jollain konstilla saada taottua jokaisen motoristin, mopedistin jne. selkäytimeen.
 
Mikähän siinä on että autot paukkaa risteyksissä eteen. Tänään tulin Kehä 3:sta lännestä päin ja ennen Vihdintien liittymää olevasta Hämeenkylän risteyksestä ajoi naiskuski autolla suoraan eteeni. Onneksi vaisto jotenkin ennakoi tilanteen ja sain mopon kaistojen väliin (samaan suuntaan meneviä). Vasemmallakin kaistalla auto joten ei tilaa liiemmälti ollut suuntaan eikä toiseen :pissed:

Kyseessä paikka jossa näkyvyys on hyvä eikä esim etupilarin katveessakaan pitäisi pitkään olla.

Takanani tuli jonkin verran autoja joten liekö ollut kiire päästä liikkeelle sen takia. Oli miten oli niin nopeasti tilanteet vain tulee :no:

Se on muuten ikävä liittymä kun siinä ei muistaakseni ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa, toisin kuin kaikissa muissa lähialueen liittymissä (muistaakseni). Olen tullut itse siitä kehä III:lle muutaman kerran sekä mopolla että kotilolla ja siinä pitää katsoa väli aika tarkkaan ja pistää kunnolla hanaa jottei muiden tarvitse jarrutella. Vaatisi varmaan edes jonkun erikoishuomiomerkin joka varoittaa puuttuvasta kiihdytyskaistasta niitä jotka olettavat siinä sellaisen olevan...

Tää on yks niist käsittämättömistä liittymist, joka ois pitäny poistaa jo vuosikymmeniä sitten, onhan siit 2-sadan metrin pääst eritasoliittymä kiihdytyskaistoineen.

Oli muuten 2-vuosikymmentä sitten mahdollist kääntyä siit myös länteen päin ja lännest päin siihen liittymään.
Taisivat sen kaistojen ylikääntymisen estää, ku siin kolis suht tiheeseen ja tais jokunen ruumiskin tulla...

Mut ehkä tähänki ongelmaan auttais automaattinen nopeusvalvonta? :WAZAAP:
 
Se on muuten ikävä liittymä kun siinä ei muistaakseni ole minkäänlaista kiihdytyskaistaa, toisin kuin kaikissa muissa lähialueen liittymissä (muistaakseni). Olen tullut itse siitä kehä III:lle muutaman kerran sekä mopolla että kotilolla ja siinä pitää katsoa väli aika tarkkaan ja pistää kunnolla hanaa jottei muiden tarvitse jarrutella. Vaatisi varmaan edes jonkun erikoishuomiomerkin joka varoittaa puuttuvasta kiihdytyskaistasta niitä jotka olettavat siinä sellaisen olevan...

Minusta on liioittelua kutsua tuota liittymäksi. Se on pikemmin pihatie kytketty Kehä III:n asfalttiin. Ihan omituinen paikka. Paskaa tuossa on sekin, että aurinko häikäisee kehälle tulijaa.
 
Tiedän kyseisen paikan, siinä on todella lyhyt kiihdytyskaista, voin kuvitella että se eukko ei "nähnyt" sinua


Toiset tekee väistämättä tällein. Eli tulee kovaa risteykseen ja jarruttaa viime tingassa, sillä saadaan aiheutettua risteävällä tiellä kulkevalle sydäriä jne...
Ja toiset ei osaa katsoa sitä, että oletkin lähellä, vaikka ajaisit tikkarin mukaan...
 
Tää on yks niist käsittämättömistä liittymist, joka ois pitäny poistaa jo vuosikymmeniä sitten, onhan siit 2-sadan metrin pääst eritasoliittymä kiihdytyskaistoineen.

Niinpä. Silloin joskus kersana, kun asuin Hämeenkylässä (silloin oli just vähän aikaa sitten suljettu se länteen kääntyminen), ei edes kukaan kavereideni vanhemmista käyttänyt ko. liittymää Kehälle mennäkseen, kun se on niin älytön ja sinne seuraavaan "kunnon" liittymään ei todellakaan ole pitkä matka ajaa. Itselleni on edelleen käsittämätöntä, että joku haluaa siitä liittymästä Kehälle ajaa. Jollei koko liittymää halua sulkea (lisäähän seuraavaan liittymään kiertäminen Kehältä lännestä tulevien matkaa...) niin sulkisivat edes sen Kehälle ajon.
 
Niinpä. Silloin joskus kersana, kun asuin Hämeenkylässä (silloin oli just vähän aikaa sitten suljettu se länteen kääntyminen), ei edes kukaan kavereideni vanhemmista käyttänyt ko. liittymää Kehälle mennäkseen, kun se on niin älytön ja sinne seuraavaan "kunnon" liittymään ei todellakaan ole pitkä matka ajaa. Itselleni on edelleen käsittämätöntä, että joku haluaa siitä liittymästä Kehälle ajaa. Jollei koko liittymää halua sulkea (lisäähän seuraavaan liittymään kiertäminen Kehältä lännestä tulevien matkaa...) niin sulkisivat edes sen Kehälle ajon.

Samaa mieltä kun tuon risteyksen lähistöllä vaikutan. Poistumisen Kehältä voisi ehkä jättää mutta Kehällä ajamisen voisi estää. Joku tietenkin taas valittaa kun joutuisi Hämeenkylän valoissa venaamaan.
 
Back
Ylös