Kotilo vai Pyörä jarrutuksessa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Muukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ikuinen väittelyn kohde, Kotilo vai Pyörä - Kumpi pysähtyy nopeammin?

  • No pyörä tietenkin!

    Ääniä: 13 36,1%
  • Eipäs kun kotilopas!

    Ääniä: 23 63,9%

  • Ääniä yhteensä
    36
Omista vehkeistäni (auto ja pyörä) auto pysähtyy paremmin. Yleisesti uskon silti 4-sylinterivoimaan pyörissä. :Edit: Jarruissa.
 
Mun mielestä A4 turbo Quattro on talvella yhtä kiva kuin oma mopo kesällä
smile_org.gif
 
Aika lailla taitaa riippua pyörästä/autosta ja suuressa määrin henkilön taidoista/kokemuksesta, joka niitä jarruja käyttää....
 
se on kyllä hieman vuodenajastakin kiinni olis meinaan ilkeetä ajella -20 pakkasessa mopottimella... tai riippuu varusteista
biggrin.gif
 
kotilo on masiina jolla kuskataan lapset maalle lehmiä kattomaan... jos ajella haluu todellakin mp! molemmat käteviä omassa sarjassaan... mut kun ei oo lapsii ni vastasin
062802moto_prv.gif
 
Ilman muuta kotilo, jopa joka pojan ja miksei mammankin kaupparassi Koenigsegg stoppaa 60-0mph 27,7 metrissä. Tuokin kärry on lähes yhtä yleinen Suomen tieliikenteessä kuin perus corolla tai kiksutin joten voin vaan kuvitella millaiseen suorituskykyyn "superautot" pystyvät.
 
Emmä tiedä, mä vaan rakastan noita kaksipyöräisiä.
Fillarointiki on niin mahtavaa verrattuna autoiluun. Autot ahdistaa,ne haisevat pahalle, ja niillä ajavat puolisokeat kuskit
cool.gif
. Hommaan vasta kun pakko sanelee.
 
Riippuu varmaan minkälaisia kulkineita verrataan. Samalla rahalla saatavia vai miten.

Riittävän äärimmäisyyksin kun mennään, niin ei taida mp puolelta löytyä sellasta laitetta jolla olis samanlaisia hidastuvuuksia tai pysähtyvyyttä saatu kun F1:llä?
 
Omissa käsissä kotilo stoppaa nopeammin, mutta joku taitavampi saa pyörän takuulla pysähtymään autoa paremmin!
smile_org.gif
 
Tavallisella tiellä, tavallisella perusautolla, tavallisella peruskuskilla aito pysähtyy nopeammin.

Ja päätelleen siitä miten paljon pyöriä kaadetaan jarrutuksissa niin useiden motoristien ajotaito on surkean ja säälittävän rajoilta.

Taas ORG porukan supervaliokuskit saavat pyörän pysähtymaan huomattavasti lyhyemmälle matkalle ja jos pysähdy niin väistävät. Katsokaa vaikka "läheltä piti" keskusteluketjuja.
 
Tuloksista päätellen näyttää tämän foorumin enemmistön mielipiteeksi muodostuvan, että pyörä pysähtyy nopeammin. Toivottavasti tämä ei luo mielikuvaa, että esim. liikenteessä mopolla voi ajella pienemmillä turvaväleillä kuin autoilla.

Itse olen ollut todistamassa koetta, jossa pakettiauton perässä hinataan narussa runsaan auton etäisyydellä muovitötteröä 50km/h vauhdissa. Motoristi ajaa pakettiauton perässä, kuitenkin sivusuunnassa auton sivulla, tötterön tasalla. Ideana on, että pakettiauto tekee täysjarrutuksen kohdalla, jossa me katselijat olimme. Motoristin tehtävä oli pysäyttää pyörä mahdollisimman nopeasti, kun näkee auton jarruvalojen syttyvän ja hän tietää mikä on kupletin juoni (eli osaa varsin hyvin aavistaa missä jarrutus tapahtuu ja millainen jarrutus on luvassa). Pyörä oli BMW K RS ABS-jarruilla. Lopputulos oli, että ensin pysähtyi auto, moottoripyörä pysähtyi nokattoman pakettiauton etuoventasalle. Keli oli kuiva ja tienpinta asfalttia. Toinen pyöriä, jossa ei ollut ABS:ää (en nyt muista oliko Suzuki vai Honda), pysähtyi metrin pari auton etupuskurin etupuolella.

Opetus tuosta kokeesta mielestäni oli se, että käytännön liikenteessä reaktioajan ja siinä kuljetun matkan vaikutusta ei pidä aliarvioida/ väheksyä. Tuossa koetilanteessa varmasti se reaktioaika oli minimoitunut verrattuna normitilanteeseen tienpäällä. Silti lopputulokset olivat noin dramaattisia. Ja, että autonmitan päässä ei pidä jonossa koskaan ajella, ei edes 50km/h alueilla ruuhkissa!
 
Tavallisella tiellä, tavallisella perusautolla, tavallisella peruskuskilla aito pysähtyy nopeammin.

Ja päätelleen siitä miten paljon pyöriä kaadetaan jarrutuksissa niin useiden motoristien ajotaito on surkean ja säälittävän rajoilta.

Taas ORG porukan supervaliokuskit saavat pyörän pysähtymaan huomattavasti lyhyemmälle matkalle ja jos pysähdy niin väistävät. Katsokaa vaikka "läheltä piti" keskusteluketjuja.
Samaa mieltä asiasta, kotilo yleensä pysähtyy nopeemmin.
-Sergei-
 
Kyllä meiläläisen kotilo pysähtyy tosi hätäsesti ja ei tarvi kun survoo pedaalia pohjaan sen koommin miettimättä. Paniikki tehostin, ABS, isot jarrulevyt ja leveet läskit antaa aika hyvän hidastuvuuden. Vaikka massaakin on enempi kun mopossa niin uskon kyllä auton pysähtyvän hätäsemmin ja ainakin "helpommalla" .

Tosin nyt kun kelit viileni niin renkaiden grippi huononi selvästi - toi tosin taitaa olla MP:nkin onkelma. Ei ole kesäkumeja suunniteltu toimimaan +2 - +7 celsiuksen ympäristöissä parhaalla tavalla.
 
MP-kurssilla testattiin asiaa ja 50km/h nopeudessa motskarin jarrutusmatka oli lyhyempi.
100km/h nopeudessa auto pysähty lyhyemmällä matkalla.
Motskarin sarvissa oli kouluttaja jarruttamassa.
Auto oli joku keskimääräistä pikkusen sporttisempi auto ja
pyörä oli joku ihan uusi 750-1000 kuutioinen nakupyörä.
 
Tuossa videon pätkässä on jonkinlainen jarrutus skaba. Auto ei kylläkään tule ihan joka kadunkulmassa vastaan, mutta eipä tule pyöräkään.

Youtube
 
Tässä Orggilaisten oma jarrutusdemo Ajotaito ykkösen yhteydessä. Autossa on kitkarenkaat alla ja silti pysähtyvät samaan paikkaan. Taitaapi kotilo keskimäärin nopeampi jarruttamaan olla. Nopeutta taisi ennen jarrutusta tuossa olla 80km/h.

 
Tässä Orggilaisten oma jarrutusdemo Ajotaito ykkösen yhteydessä. Autossa on kitkarenkaat alla ja silti pysähtyvät samaan paikkaan. Taitaapi kotilo keskimäärin nopeampi jarruttamaan olla. Nopeutta taisi ennen jarrutusta tuossa olla 80km/h.

Ja mainittakoot myös, että pyörän puikoissa on niin järjettömän taitava kuski, että vastaavat jarrutukset jää about 98%lta motoristeja tekemättä. :respect:

Turvaväli ei ole turhaväli.
 
Back
Ylös