• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kroatia 2014

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JV

New member
:jippikaijee:
No niin, nyt se on varmistettu, kesällä suunnataan Kroatiaan.:) Lähtö on 20.6. Tallinnan kautta ja ajellaan ensin Riikaan, josta pari päivää Puolan yms. läpi Kroatian Ičićiin. Sinne tukikohta noin viikoksi, josta on tarkoitus tehdä tiedusteluretkiä päivämatkan päähän muualle Kroatiaan ja Sloveniaan.
Sen jälkeen jonnekin muualle... Italia tms. sen mukaan mitä mieli tekee. Sitten joskus jotain kautta kotiin.
Tämä on ensimmäinen reissu Kroatiaan, joten mielellään vinkkejä otetaan vastaan. Mitä ei kannata missata?

Kyllä sitä kerran reissussa pitää Pulassa olla !:), siellä on vanha roomalainen amfiteatteri
ja sieltä pohjoiseen Novigradiin josta taas opatijaan !
Pieniä tippukiviluolia on siellä täällä
Viinitiloilta saa ostaa hyvää viiniä halvalla omaan astiaan jos sellainen kiinnostaa... 2012 kun käytiin niin maksoi muistaakseni neljä euroa sellanen kolmen litran kannu !

Suunnilleen samoihin aikoihin ollaan Kroatiassa. Itse lähden reissuun Vicenzasta 17.6 ja ensimmäinen viikko menee Gardalla. Varmaan joskus 22-23.6 siirrymme Kroatian puolelle. Tosin mitään vinkkejä en pysty antamaan kun olen itsekin ensimmäistä kertaa noilla seuduilla :D. Itselleni en ole kovin tarkkaa suunnitelmaa tehnyt, mutta tuota 8 tietä pitkin on ainakin ollut ajatuksissa ajella ehkä Makarskaan asti. Saaret voisi olla mielenkiintoisia käydä

Käy vilkaisemassa (jos et jo ole käynyt) Suomen matkamotoristien forumin matkailuosuutta. Siellä oli ainakin yksi ketju missä jotain vinkkejä Kroatian reissulle.

Pula:ssa tosiaan kantsii käydä, lisäksi Rovinj on hieno Kroatian Italialaisin kaupunki. Sisämaassa on usein 5-10C viileämpää, joten kantsii suunnata sinne jos rannnikolla on kovin kuumaa. Istran kukkulakaupunkeihin kannattaa tutustua, vaikka visiitille Mario Andrettin kotikylään eli Montona d'Istrian:aan. Plitvice ois vähän lähempänä kuin Krka.

Asfaltti on todella liiiiiiukasta...kalkkikiveä, joten varovaisesti!

Krk.n saarella sijaitseva Baska kannattaa käydä katsomassa. Uikkarit mukaan, vesi on huomattavasti kirkkaampaa kun mantereen puolella. Se on varmasti paras ranta tuolla pohjoisessa. Parkkitilaa heikonlaisesti sesonkiaikaan, mutta eiköhän tuolloin vielä mahdu. Ja varmasti kannattaa ajaa sinne Cres saarelle, tiellähän on lauttayhteys ihan vieressä. Opatija oli mukava paikka illallista vähän kosteamminkin, löydettiin joku yökerhoihin mikä ei ole kovin tavallista Kroatiassa. Rovinj.ssa oli hienoa katsella ravintolassa auringonlaskua vanhassa kaupungissa jos sattuu olemaan parempi puolisko mukana, tuosta kertyy kyllä pisteitä reilusti. Hyvää matkaa!

Kiitos jo tähän mennessä tulleista hyvistä vinkeistä! :respect:
Joo, paremman puoliskon kanssa ollaan lähdössä ja näillä näkymin ollaan joskus 23. pvä Kroatian puolella. Noi viinitilat pistetään kyllä listalle! Pitääkin yrittää etsiä niitä netistä - vai miten on, löytyykö niitä ihan "tien varrelta"?

Tässä ollaan yritetty ahmia tietoa Kroatiasta ja selattu nettiä ja google mapsia yms.
Jossain noista luonnonpuistoista ehdottomasti käydään. Samoin tuo Krkin saari on ehdottomasti listalla. Saattaa jopa olla niin, että majoitumme sinne Icicin sijaan, kun emme ole vielä majapaikkaa lukkoon lyöneet. Tarkoitus on kuitenkin ainakin muutamaksi ensimmäiseksi päiväksi majapaikka/tukikohta etukäteen varata.
Ja Pulaanhan täytyy jokaisen ainakin kerran elämässään joutua :;):
Tuota rannikkotietä 65/8 täytynee myös käydä ajamassa ainakin muutama sata kilsaa :orgmp: :)-
Kommenttien perusteella taitaa tulla runsauden pula kaikesta koettavasta ja nähtävästä!

Ei noussut näppylöitä. Tää on hauskaa tää nettikeskustelu, useimmiten ollaan sanomassa että pitääkö vittuilla jostain jos ei sanojaan hyvin tarkasti asettele, sitten kun toimii kuten minä äsken että kysyy jotain termiä aidosti kun ei ole ennen törmännyt, niin "heti on noussut näppylöitä"...bloody hell!:D

TFMKsta muutenkin löytyy varmaan eniten asiantuntemusta matka-asioiden neuvomisessa mopomatkailusta. Mm. sitä varten kerho on olemassa ja focus nimenomaan ulkomaanmatkailussa. Ja kerholaisilla on useimmilla todella pitkältä ajalta omakohtaista kokemusta asioista.:orgmp2::orgmp2:

Opatijassa on Night club Seven jossa on pöytiä ja brenkun myyntiä ihan vesirajan tuntumassa rantsussa. Ja itseasiassa sen baarin yläpuolella on n.200 metriä yhtä baaria tarjolla kun ei aina edes huomaa kun vaihtuu seuraavan baarin alueelle...:D ...kokemusta Opatijan yöstä n.30 vuoden ajalta....:bisseä: ..ja heinäkuussa taas mennään sinne...:)

Itse olen ajatellut pyörähtää Kroatiassa touko-kesäkuussa. Toinen paikka mitä olen katsellut on Romania. Kun kuukkeliin laittaa reittiohjeet Bucharestista Kroatiaan se helposti kierrättää pohjoisen kautta sen sijaan, että menisi Serbian ja Bosnian läpi. Onko noissa maissa tiet niin paljon huonompia vai mistähän moinen kierrätys? Jostain luin, että Serbiasta Kosovoon pääsee mutta toisinpäin on hankalampaa. Onko tuolla alueella muita hankalia tai hitaita tullimuodollisuuksia?

Pikkuteiden varsilta löytyy viinitiloja, eivät vissiin paljon mainosta netissä, joku ite tehty kyltti vaan tienhaarassa!
kyltissä lukee : vina tai vino tms.

Krk.n saarella sijaitseva Baska kannattaa käydä katsomassa. Uikkarit mukaan, vesi on huomattavasti kirkkaampaa kun mantereen puolella.
Maksullisuuden skippaa mukavasti, kun ajaa automaattikaistalle ja puomin vierestä vaan läpi ja ohi - kukaan ei huutele perään.:;):
Näistä jompikumpi - ehdottomasti noilla kulmilla.
https://www.google.fi/search?q=post...QAcfW4ASCjIHACA&ved=0CDYQsAQ&biw=1008&bih=522
http://www.park-skocjanske-jame.si/eng/
Jälkimmäistä paikalliset suosittelivat ja samalla näkee vaikuttavan karstialueen.

Itse olen ajatellut pyörähtää Kroatiassa touko-kesäkuussa. Toinen paikka mitä olen katsellut on Romania. Kun kuukkeliin laittaa reittiohjeet Bucharestista Kroatiaan se helposti kierrättää pohjoisen kautta sen sijaan, että menisi Serbian ja Bosnian läpi. Onko noissa maissa tiet niin paljon huonompia vai mistähän moinen kierrätys? Jostain luin, että Serbiasta Kosovoon pääsee mutta toisinpäin on hankalampaa. Onko tuolla alueella muita hankalia tai hitaita tullimuodollisuuksia?

Ulkoministeriön matkustustiedotteen mukaan: "Serbian viranomaiset vaativat Kosovosta tulevalta aiemmin saadun Serbian maahantuloleiman." Kosovon ja Serbian raja-alue tuntuu edelleen olevan hieman levotonta aluetta, olisiko siinä syy, että kuukkeli tarjoaa pidempää reittiä? Tiedotteet löytyvät täältä: http://www.formin.fi/Public/default.aspx?nodeid=15735&contentlan=1&culture=fi-FI. Sen mukaan myös tullimuodollisuuksiin Serbiassa on syytä varata aikaa.

Tiet ehkä hieman kapeampia, mutta saattaapi osua vuoristoa tuohon välille. Ehkäpä siksi tarjoaa muita vaihtoehtoja. Sateella varsinkaan Bosnian vuoristomutkat ei ole kovin kaksinen elämys kyykyllä. Kosovosta en osaa sanoa, en oo poikennut. Muuten tuolla pääsee hyvin etenemään.

Minunkin oli alun perin tarkoitus tehdä tänä kesänä moporeissu Kroatiaan. Päätavoitteena oli käydä tarkastamassa legendaarinen rantakohde "Baskavoda". Valitettavasti olen nyt joutunut lykkäämään tämän reissun kesälle 2015.

Ja jos Tallinasta meinaat Riikaan ajaa niin älä ihmeessä Riikassa yövy vaan siinä vieressä Jurmalassa. On todella hieno paikka hyvät ruokapaikat ja monta kilometriä hiekkarantaa.
Suosittelen muillekkin ihan vkl reissuksi kun on noin 400km Tallinasta.

Back