• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ktm 1290 GT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkoyli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näiden menekki on ilmeisesti ollut aika heikko suhteessa tavalliseen, ei paljon juttua eikä kokemuksia liiku...??
Mallikin olisi vaihtumassa uudelle kaudelle, vanhaa saa edullisesti, olisiko järkiostoksen paikka?
 
Näiden menekki on ilmeisesti ollut aika heikko suhteessa tavalliseen, ei paljon juttua eikä kokemuksia liiku...??
Mallikin olisi vaihtumassa uudelle kaudelle, vanhaa saa edullisesti, olisiko järkiostoksen paikka?

Performance Bikesin John McAvoy kehui ainakin uutta maasta taivaisiin. KTM onnistuneesti yhdistänyt sporttipyörän ja tourinkipyörän DNA:n. Noi sedät kyllä kertoo, jos on jotain moitittavaa.

Sitten on makuasia, että onko se hyvä juuri itselle.
 
Viime kesänä ostin 2017 GT:n itselle ja onhan tuo ihan unelma pyörä, ainakin itselle. Etsin zzr:n tilalle jotain twinia ettei tarvi huudattaa konetta ja silti tehoja on sopivasti käytössä. Mukava ajoasento, suhteellisen kevyt ja moottorista ei tehot tosiaan ihan heti lopu kesken. Naama oli ihme virneessä joka kerta, kun ajelulenkilta tuli takas kotia.
 
Minulla oli 2018 malli ja hyvä oli. Etuvalo oli ruma. Nyt vaihdoin sen 4tkm jälkeen uuteen 2019 malliin, koska ulkonäkö, ominaisuudet jne paranivat huomattavasti. Kevättä odotellessa. Vaikkakin jo 2018 oli huippu pyörä, suosittelen. Käytin MP19 messutarjouksen = 0-korko. Hyvä, että aktivoiduin, koska kuulemma kaikki on myyty vaikka tuplasivat maahantuonnin 2018->2019? Treella Motokeitaassa oma vaihdokkini 2018, kai vielä on.
 
GT vm. 2016, 8500km.
Noin tuhat kilometriä takana ja hieman ristiriitaiset ajatukset... Moottori herättää pelonsekaisia tunteita. Voima on niin erilainen ja läsnä, mihin aiemmin on tottunut (VFR, R1, Z1000, K1300S). Ajoasento hyvä, repsikka valittaa, ettei ole Pemarin vertainen, mutta ergo-satula tilauksessa.

Moottorin vääntö ja voima ja kaasun herkkyys tekee ajosta helposti varsinkin kaksipäällä nykivää - ehkä ranne tottuu ajanmyötä ja vakkari auttaa. Myös sadekelin asetus rauhoittaa kaasukahvan herkkyyttä. Yksin ajettaessa sarvet kasvaa kypärän sisään. Ihan mieletön kone! :WAZAAP:

Moottorin värinät: En tiedä muista, mutta alle 3000rpm ei oikein raski käyttää: Kone ravistaa ja kolisee ja naksuu ja ryskää ja paukkuu siten, että pelottaa sen rikkoutuvan... :)- Lienee tuttua VTwinisteille, mutta nelariin tottuneelle äkkiä hurja tunne. Tekee mieli käyttää 80kmh vauhdeissa pienempää pykälää. Varsinkin kaksin ajettaessa.

Valikot ja hilavitkuttimet: Aluksi ärsyttää, miksi esim. alustan säätö ei voisi olla napilla? Kai tuohon tottuu...? Pitänee opetella sokkona käyttämään.

Ihmetyttää: Ohjauslaakeri naksuu nypyissä. Ei tuttua aiemmin näissä kilometreissä, mutta saavat huollossa kiristää.

Mutta kokonaisuutena mojova peli. Ja siihen keulaan kyllä tottuu, kuten peilikuvaankin. ;-)

Ainiin; repsikka meinasi saada sätkyn ekan vesisateen aikana... Vettä tuli niskaan ihan urakalla... Perä on niin lyhyt, että se alkuperäinen kilpiteline olisi hyvä - tuossa kun on lyhyt versio. Eli jos joku haluaa eroon siitä, ostan mielelläni pois kesän pidempää reissua varten. Muilla keikoilla saa perse kastua... :-)

Ostan:
- Alkuperäinen kilpiteline
- Akrapovic tai vastaava pönttö tai vastaavasti keskivaimentimen tilalle suoran putken. Vakiometeli ihan OK, mutta tuohon kuuluu naapurit herättävä jylinä.
- Tumma alkuperäinen plexi

Pidetään renkaat alapuolella.

-i-
 
Moottorin värinät: En tiedä muista, mutta alle 3000rpm ei oikein raski käyttää: Kone ravistaa ja kolisee ja naksuu ja ryskää ja paukkuu siten, että pelottaa sen rikkoutuvan... :)- Lienee tuttua VTwinisteille, mutta nelariin tottuneelle äkkiä hurja tunne.

-i-

Eipä taida olla ominainen piirre vtwinelle, vaikka saattaa kuulua kyseisen moottorin ominaisuuksiin.
Kovin ovat vtwin-moottoriversiot erilaisia ominaisuuksiltaan, joku ei täristä juuri lainkaan, toinen joillain kierroksilla vähän ja kolmas saattaa olla varsinainen täryjyrä. Suunnittelupöydällä se on päätetty.
 
Gen 1 gt:lle pitäisi olla nyt saatavilla 2019 version moottorin ohjaus ja jousituksen softat päivityksinä. Ainakin euroopassa niitä on päivitelty. En ole vielä täällä kerinnyt kysymään huollosta asiaa
 
Tänään kävi oma pyörä päivityksessä ja on kyllä iso ero entiseen. Nyt moottoria pystyy käyttämään jo 2500 kierroksesta ylöspäin ja isompia vaihteitakin pystyy käyttämään leppoisampaan ajeluun.

Jos meinaa viedä pyörän päivitykseen, niin kannattaa muistuttaa huoltoa, että kytkevät quick shifterin takas päälle päivityksen jälkeen, niin ei tarvi käyttää kahta kertaa niinkuin allekirjoittaneella kävi.
 
Oho, kuulostaa hyvältä! Jos saa kysyä, missä käytit ja lieneeköhän kaikilla merkkihuolloilla tuohon mahdollisuus?
Ja tietty, missä hintaluokassa päivitys pyörii?

Huollossa pyysin ohjauslaakerin kiristystä... Ei auttanut. Pitää viedä uudelleen. Joissakin ulkomaan keskusteluissa joillakin oli pitänyt purkaa ja kasata koko haarukka.



Tänään kävi oma pyörä päivityksessä ja on kyllä iso ero entiseen. Nyt moottoria pystyy käyttämään jo 2500 kierroksesta ylöspäin ja isompia vaihteitakin pystyy käyttämään leppoisampaan ajeluun.

Jos meinaa viedä pyörän päivitykseen, niin kannattaa muistuttaa huoltoa, että kytkevät quick shifterin takas päälle päivityksen jälkeen, niin ei tarvi käyttää kahta kertaa niinkuin allekirjoittaneella kävi.
 
Itse käytin Oulussa uudessa KTM huollossa Tarvikekeskuksella. Itse päivitys ei maksanut minulle mitään kun se tehtiin takaisinkutsu tarkistuksien kanssa samalla. Normaalisti siitä tunnutaan veloittavan maailmalla puolen tunnin - tunnin työ. Pitäisi onnistua kaikilta valtuutetuilta huolloilta, joilla on KTM:n vehkeet.

Jos vie pyörän päivitykseen, niin kannattaa jo tosiaan etukäteen sanoa huoltoon, että tarkistavat quickshifterin toiminnan päivityksen jälkeen. Itsellä piti tehdä kahteen kertaan kun ekan kerran jälkeen shifterin ei toiminut. Softan mukaan kaikki piti olla kunnossa, mutta silti shifteri oli pois päältä.

Onnistuneen päivityksen jälkeen myös tuo quickshifteri toimii jouhevammin kuin aikaisemmin. Uusi 2019 vuosimallista ole jousitussofta toimii myös paljon mukavammin.

Melkeen tuntuu niinkuin ois uuden pyörän saanut takaisin. :cruising:
 
Mielenkiintoinen laite, minkä mittaisia kuskeja gt kuskit täällä?

Mt10 testattuna, hauskuuskerroin siinäkin kohdillaan. GT vaihtoehtona, tai sitten taipuu mt09/ 09tracer, duke790, duke 790adve. Vieläköhän tulee duke 790 GT?

Hakusessa yleispätevä laite, johon sais laukutkin, matkaajoa varten ja vois käydä ratapäivilläkin.
 
Käytin myös päivityksessä omaani. Muutos on huomattava alakierroksilla. Kaksipäällä se vielä meinaa vikuroida ja 5-6 vaihteella 3000-4000rpm, mutta kannatti päivittää koska alakierroksilla moottori on huomattavasti pehmeämpi.
Tämä päivitys on KTM:n tarjoama ja siinä tuli muutoksia WP:n alustasoftaan (en huomannut eroa), quickshifteriin (huomattavasti pehmeämpi käyttää) ja moottorinohjaukseen. En tiedä, miksi tuota ei ole tarkastettu huollossa aiemmin - ilmeisesti ei kuulu huolto-ohjelmaan tjms... Mutta sitä kannattaa kysyä!
Shifteri ja vakionopeuden säädin pitää kalibrida uudelleen päivityksen jälkeen.
:thumbup:

Edit: Ei muuten saatu huollossa toistamisenkaan kiristämällä keulan kolinaa pois... Ehdotus oli, että sähkösäätöinen keula pitää ääntä... Voi olla sitäkin, mutta näillä kilometreillä olen varma, että tuo kolina ei ole jousituksesta lähtöisin. Ehkä pyydän laakerin vaihdon - vaikka tuntuukin hölmöltä lääkitä ilman diagnoosia...

Itse käytin Oulussa uudessa KTM huollossa Tarvikekeskuksella. Itse päivitys ei maksanut minulle mitään kun se tehtiin takaisinkutsu tarkistuksien kanssa samalla. Normaalisti siitä tunnutaan veloittavan maailmalla puolen tunnin - tunnin työ. Pitäisi onnistua kaikilta valtuutetuilta huolloilta, joilla on KTM:n vehkeet.

Jos vie pyörän päivitykseen, niin kannattaa jo tosiaan etukäteen sanoa huoltoon, että tarkistavat quickshifterin toiminnan päivityksen jälkeen. Itsellä piti tehdä kahteen kertaan kun ekan kerran jälkeen shifterin ei toiminut. Softan mukaan kaikki piti olla kunnossa, mutta silti shifteri oli pois päältä.

Onnistuneen päivityksen jälkeen myös tuo quickshifteri toimii jouhevammin kuin aikaisemmin. Uusi 2019 vuosimallista ole jousitussofta toimii myös paljon mukavammin.

Melkeen tuntuu niinkuin ois uuden pyörän saanut takaisin. :cruising:
 
Viimeksi muokattu:
2000 km ajettu, kulutus 6,4l/100km. Enpä ollut edes aiemmin tuota tsekannut - ei meitsin kilsoilla ole ko. ominaisuudella mitään merkitystä. Ja kyllä tämä polle saa kauraa syödäkin, on siinä sen verran mojova potku... :-D


Semi railakkaalla ajolla jossain kuuden litran huudeilla.
 
Back
Ylös