KTM 300 Exc 2017

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Testikuski
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tätä ketjua oonki etsinyt. Eli kysymys kuuluu onko kyseinen pyörä eli siis exc 300 2t liian tehokas katupyöräksi ensimmäiseksi smoto pyöräksi. Aikasempaa ajokokemusta löytyy moposta ja a1 (4 tahtinen). Itse pidin kevariani erittäin laiskana kiihtymään joten en sinänsä pelkää ylimääräisiä tehoja vaan ne ovat juuri hakusessa. Kavereilta olen kuitenkin kuullut etten saisi pidettyä pyörää hallinnassa koska se on kuulemma liian tehokas eikä minulta löydy kokemista esim exc 125 malista. Joten olisi kiva kuulla muiden kommentteja/mielipiteitä ja mahdollisia kokemuksia.

Sen vielä lisään että en uskoisi pyörän olevan erityisen vaikea käsiteltävä kun aloittaa rauhallisesti eikä yritä liikoja
 
Kai se tehokkuus tai liika tehokkuus määräytyy siitä kaasun käytöstä. Järki mukana niin ei se liian tehokas ole. Yleensä nuo on papereissa 5-10kw että mitä tuollaiseen täystehoisena maksaa vakuutukset. Lisäksi nuo vajaa tehoilla kilvissä olevat yleensä Enska tai muussa kilpailu- harrastekäytössä. Jos vajaa tehoilla kilvissä olevalla pyörii kadulla ja on oikeasti jotain muuta niin kuinka helposti joutuu ongelmiin?
 
Tätä ketjua oonki etsinyt. Eli kysymys kuuluu onko kyseinen pyörä eli siis exc 300 2t liian tehokas katupyöräksi ensimmäiseksi smoto pyöräksi. Aikasempaa ajokokemusta löytyy moposta ja a1 (4 tahtinen). Itse pidin kevariani erittäin laiskana kiihtymään joten en sinänsä pelkää ylimääräisiä tehoja vaan ne ovat juuri hakusessa. Kavereilta olen kuitenkin kuullut etten saisi pidettyä pyörää hallinnassa koska se on kuulemma liian tehokas eikä minulta löydy kokemista esim exc 125 malista. Joten olisi kiva kuulla muiden kommentteja/mielipiteitä ja mahdollisia kokemuksia.

Sen vielä lisään että en uskoisi pyörän olevan erityisen vaikea käsiteltävä kun aloittaa rauhallisesti eikä yritä liikoja

Ei ole.
 
Onks tää kyseinen pyörä sit helppo saada täystehoiseks katukäytössä vähän myöhemmällä ajankohdalla ja mitenköhän tää tapahtuis kun tällee amatöörinä ei hirveesti oo vielä kokemusta.

Ja kiitos aikasemmista vastauksista
 
Onks tää kyseinen pyörä sit helppo saada täystehoiseks katukäytössä vähän myöhemmällä ajankohdalla ja mitenköhän tää tapahtuis kun tällee amatöörinä ei hirveesti oo vielä kokemusta.

Ja kiitos aikasemmista vastauksista

Enduroissa tulee mukana pahvilaatikko jossa "katukamat" Vilkut, kuristus osia pakoputkeen ja ilmanottoon. Betassa on vielä näiden lisäksi rattaat joissa eri välitykset. Jos rekisteröi uutena näitä ei ikinä tarvitse, mutta jos rekisteröi käytettyä. Nämä pitää ruuvaa kiinni katsastukseen. Eli jos käytettyä ostamassa niin osta rekisteröity. Pikku homma mutta rekisteröidessä pitää maksaa verot, jotka on uudessa on noin tonnin verran.
 
Käytettyjä tuskin on "vakiona" noissa on se vakio putki ja pienempi suutin ei tietääkseni muuta millä kuristettu. Mitä noita nähnyt niin vakio putkella usein ei ajettu metriäkään, yleensä tulee mukana. 250 on lähes sama ja yleisempi kuin 300 samalla alakerralla, eli voi vaihtaa 300 pytyn jos haluaa ei juuri muuta vaadi.
Edit. Taisi siellä olla ilmansuodatinkotelossa muovilevy jossa 15-20mm reikä, kuri juttuja.
 
Katuajossa syytä pohtia (jos ei jo ole), että kuinka kone kestää pitkiä moottorijarruja nalkkaamatta kiinni.

Joku tahtareiden erikoismies tietänee paremmin. Ite vaan mietin.

Edit: siis tollanen EXC
 
Ei ehkä tuo moottorijarrutus ole ongelma, two strokenhan ei juurikaan jarruta moottorilla. Toisaalta kisoissahan ajetaan kaksitahdilla ja kaasu on pitkiäaikojakin kiinni. Tosi säätäjät laittaa tyhjäkäyntipiiriä vähän rikkaammalle. No siitähän seuraa hieman tulppahuolia, varsinkin jos käyttää tyhjäkäynnillä enempi kuin muutamia kymmensekunttisia. Mutta asiaan, kaksitahtisen ongelma on maantieajossa enempikin tasakaasu, se on myrkkyä kaksitahdille.
 
Mutta asiaan, kaksitahtisen ongelma on maantieajossa enempikin tasakaasu, se on myrkkyä kaksitahdille.

Tuopa hyvinkin ja sitten vähän laihalla vielä tyhjäkäynti. Niin iloisesti kilahtaa, kun aikansa kone "leijuu" pintakaasulla laihalla ja kääntää kaasun kiinni.

TPI -koneissa voi olla kuristettuna laihempi kartta joka on syytä päivittää/varmistaa racingkartaksi. TPI ei haise kaksitahdille. Öljyä ja bensaa kuluttaa paljon vähemmän kuin kaasarikone. Koneen luonne on hiukan erilainen kuin kaasariversiossa. Kone ei ala prötäämään pitemmänkään alakierros vedätyksen aikana, mutta ei ehkä tunnu niin terävältä kuin kaasarikone. En tosin ymmärrä miksi kukaan haluaisi ajaa kaksitahdilla kadulla tai muutenkaan millään laitteella kadulla, mutta tämä on omaa kapeakatseisuuttani :D
 
Tiijä näistä TPI:sta muista härpäkkeistä, mutta kaasari säädetään tuolta osin juuri näin kuin tuossa äsken kerroin. Muu kaasuttimen säätäminen onkin sitten ihan eri asia ja hyvää öljyä bensan sekaan. Voiteleee varmasti. Kunnon kaksitahti mies antaa ajaessa välillä vähän happea, kytkin pohjassa. Enduro pöristelyssä säätämiset on sitten eri asia.
 
Viimeksi muokattu:
Wanhaan aikaan oli tapana, maantiellä kaasutinkoneisilla kisakakstahtareilla kevyellä kaasulla ajaessa, kääntää usein kaasu pohjaan hetkeksi, jotta ylimääräisen polttoaineen mukana menisi myös extra-annos öljyä moottoriin.

En tiedä ovatko teoreetikot samaa mieltä lopputuloksesta, mutta eipä yksikään kone leiponut kiinni, vaikka välillä tuli ajettua pitkiäkin maantiesiirtymiä.
 
Aika suuri merkitys on sillä, "millaisesta" 2-tahtarista on milloinkin kyse.

Lähtökohtainen juttu on "viritysaste", jonka perään kytkeytyvät kiinteästi
"käyttötarkoitus", käyttötapa..... ja kaikkien näiden myötä ne kuuluisat "oikeat säädöt".

Ihan perushärö "kisakoneiden" suhteen on niiden jo lähtökohtainen "pykiminen" varsinaisen
laulualueen alapuolella.
Näiden kanssa on perinteisillä kaasareilla lähes mahdotonta saada aikaa säätöjä, jotka ovat optimit
niin "sinkki tiukalla", kuin "tyhjän pörräämisessä".

Tyhjänpörrääminen vaatii alas "ylilaihaa", tai muuten vetää tukkoon/tuhraa tulppaa.
Näin säädetty laite.... joka ei vedä tukkoon alhalta, on sitten käytännössä ns. välilaihoilla" tehoalueensa
alemmalla osalla, kun konetta rasitetaan äärimmilleen.
Tää tulee hyvin esiin esim. raskaissa hiekkalaareissa, kun ajatellaan että riittävän iso pääsuutin on ainoa
olennainen asia..... kun aina mennään torvi auki.
No näinhän se ei sitten oikeasti kuitenkaan ole. Jo piikillä mennään yllättävän paljon osakaasulla,
mutta kovalla kuormituksella. Oli varsin valaisevaa (ja oikaisevaa) päästä aikanaan seuraamaan
Lommelissa kun tehtaan testikuskilla loggattiin noita juttuja piikistä... ja kyyti oli MM- tasolla.
Tuota kautta avautuu äkkiä se, miksi usein (vaikka muut asiat ovat kunnossa) toisilla löytyy osista pientä
rotanjälkeä vaikka pääsuutin on ollut vallan perkeleen iso.... itse asiassa liiankin iso.

Kisapeli ei vaan ole pörräämistä varten, eikä toimi tuossa ajossa.... "oikeissa säädöissään".

Miedompi versio on taas suht helppo säätää tasapainoisesti laajemmalle käyttöalueelle.....
koska sen lähtökohtainen toiminta-aluekin on laajempi..... eikä niissä se kevyt pörrääminen ole
mikään ongelma tai riski koneelle.

Väärä perusvire väärässä käytössä ja kaasaripeli….. = ongelmia tiedossa, tavalla tai toisella.

"Vemputtamalla", eli tekemällä tuolla aiemmissa postauksissa kuvailtuja ylimääräisiä "voltteja" voidaan
tietty välttää kokoonpanosta johtuvia ongelmia eri tilanteissa aika pitkälle.
Mitä enemmän noita joutuu viljelemään.... mennään väärillä vehkeillä, väärillä säädöillä, tai molemmilla.
 
Täytyy nyt kuitenkin pitää mielessä, että jopa siitä uudenkarheasta TPI 300exc -kotarista löytyy kytkin. Samalla tavalla kuin niistä vanhemmista kaasarimalleista. Kytkimellä onnistuu jopa suhteellisen helposti moottorijarrun välttäminen :p

Liiasta tehosta en olisi huolissaan, ainakaan kadulla. 125 EXC on kyllä kevariksi varsin pirteä laitos, mutta eihän se nyt kadulla oikeen mihinkään liikahda. Pitkillä välityksillä se ei kiihdy ja lyhkäsillä saa napsutella jatkuvasti uutta vaihdetta pesään, mutta siltikään ei oikein tapahdu mitään. 250 ja 300 pienempää en kyllä kadulle laittais, jos nyt edes moposta on kokemusta.

Kyllähän tuommonen 2T on ihan hauska peli kadullekin. Ei se motarille sovi tai oikein pisemmille maantiepätkillekkään, mutta kaupungissa sillä on ,,mukava" ajella ja jos sattuu temppuilusta ja muusta sellaisesta pitämään, niin mikä jottei.
Itellä ei ainakaan toimisi ainoana pyöränä, ihan jo huoltovälien ja ajomukavuuden puutteen vuoksi.
 
Täytyy nyt kuitenkin pitää mielessä, että jopa siitä uudenkarheasta TPI 300exc -kotarista löytyy kytkin. Samalla tavalla kuin niistä vanhemmista kaasarimalleista. Kytkimellä onnistuu jopa suhteellisen helposti moottorijarrun välttäminen :p

Liiasta tehosta en olisi huolissaan, ainakaan kadulla. 125 EXC on kyllä kevariksi varsin pirteä laitos, mutta eihän se nyt kadulla oikeen mihinkään liikahda. Pitkillä välityksillä se ei kiihdy ja lyhkäsillä saa napsutella jatkuvasti uutta vaihdetta pesään, mutta siltikään ei oikein tapahdu mitään. 250 ja 300 pienempää en kyllä kadulle laittais, jos nyt edes moposta on kokemusta.

Kyllähän tuommonen 2T on ihan hauska peli kadullekin. Ei se motarille sovi tai oikein pisemmille maantiepätkillekkään, mutta kaupungissa sillä on ,,mukava" ajella ja jos sattuu temppuilusta ja muusta sellaisesta pitämään, niin mikä jottei.
Itellä ei ainakaan toimisi ainoana pyöränä, ihan jo huoltovälien ja ajomukavuuden puutteen vuoksi.

Miten tää "pitkä matka" sit luokitellaan? Pisin ajo mitä kyseisellä pyörällä tulis ajettua olis about 25km suuntaansa, ellei nyt sit jossain miitissä tuu rullailtua enemmän.
 
EC300 Gasgassilla olen jokusen reilu 50km tiesiivun ajanut, ei se pyörää haitannut, minulla alkoi aika käydä pitkäksi.
RG250 (2-tahti, tuoreöljyvehkeet poistettu)Gammalla olen matkaakin ajanut. Ne on moottoripyöriä ja ajettavaksi suunniteltu. Moottorijarruja nyt tuli vähän nelaria enemmän vältettyä mutta eipä siinä muuta.
Ensi maaliskuussa taas vetää aika pirun monta savustinta pitkiä tiesiirtymiä Päijät-hämeessä ja Uudellamaalla, eikä pyörää haittaa yhtään.
Olen jossain törmännyt huhuun että joku olisi 300 Gassilla ajanut rautapyllynkin, en yhtään epäile mutta onhan se hauskan pyörän haaskuuta.
 
EC300 Gasgassilla olen jokusen reilu 50km tiesiivun ajanut, ei se pyörää haitannut, minulla alkoi aika käydä pitkäksi.
RG250 (2-tahti, tuoreöljyvehkeet poistettu)Gammalla olen matkaakin ajanut. Ne on moottoripyöriä ja ajettavaksi suunniteltu. Moottorijarruja nyt tuli vähän nelaria enemmän vältettyä mutta eipä siinä muuta.
Ensi maaliskuussa taas vetää aika pirun monta savustinta pitkiä tiesiirtymiä Päijät-hämeessä ja Uudellamaalla, eikä pyörää haittaa yhtään.
Olen jossain törmännyt huhuun että joku olisi 300 Gassilla ajanut rautapyllynkin, en yhtään epäile mutta onhan se hauskan pyörän haaskuuta.

Jos nyt oikein tulkitsin niin sun mielestä 300 2t ei ole ongelma liikenne käytössä?
 
"Onko 300cc 2-tahtinen ongelma liikennekäytössä" ?

Asia ei ole niinkään mielipidekysymys noilla määreillä.

Noilla spekseillä voi olla, ettei ole ongelmaa..... jos taas on....
"ongelma" voi olla ihan tasan tarkkaan yhtä lailla tehon puute,
kuin että sitä olisi liikaa.

Ei nyt ole tarkoitus saivarrella sanamuodoilla, mutta jos jotain
koittaa pohtia ja päätellä, eikä mennä vaan fiiliksellä ja pienellä
osalla asiassa merkityksellisillä "palikoilla, on vaan alettava laittaa
niitä palikoita riviin.... arvottaa niitä jollain kertoimilla omiin tarpeisiin
liittyen.

Ensin asiat asioina.... ja sitten tunnetta peliin :D.

Tää on aina tätä... ja jokainen ihminen on yksilö/persoona :D.

Kaikki suht hallittu ja järkevä ei todellakaan aina tarkoita tylsää, eikä vain fiilareilla 100%:n
meno liioin tuota kovinkaan usein ylivoimaisen nautittavaa lopputulosta.

Mut joo.... Millainen osuus ja toistuvuus noilla esim. 25km siirtymillä on kokonaisuudessa?
Jos ne ovat "ongelma", ongelma on suurella todennäköisyydellä enemmän henkisellä puolella.
Teknisellä puolella ne alkavat tuntua enemmän vasta silloin, kun laite on pääosin "matkapyöränä".
Matkapyöräksi kannattaa harkita jotain muuta laitetta.

Liika teho?

250/300:n (kisapeli) jakaa toki torvi auki ja pulssilla ollessaan monessa paikkaa ja kovin monelle "liikaa".
Terveessä kunnossa tuolainen rykii ihan oikeesti aika hyvin:D.
Toisaalta taas tuollainen tuottaa varsinaisen pelialueensa ulkopuolellakin sen verran voimaa,
että sillä on helpompi ja rennompi "neppailla" kuin esim. vastaavalla piikillä.

Voihan tuossa alkuunsa myös kikkailla jonkun verran pakopuolen säätimien ja putken kanssa,
jos se tuntuu ihan liian "karkailevalta" .
 
Samalla kun koitin miettiä kuinka ilmaista asiani vähempisanaisesti, Bone lisäsi pari. Ei siinä, asiaahan tuo.
Koitan kuitenkin napakoittaa ilmaisua.

-Tenisesti ei mikään ongelma, pyörä tykkää että ajetaan.

-Kuskin kannalta? Piikin jälkeen tuo on tehokas ja piikistä riippuen voi tuntua isolta ja tukevalta, litraisen jälkeen tuo tuntuu pieneltä ja hintelältä eikä tehoakaan juuri ole.

-Tehoa 300:ta antaa suurinpiirtein saman kuin 250:t, jämäkämmällä alaväännöllä vaan. Pirun hyviä pyöriä ajaa vittumaisissa paikoissa ja voiman ulostulo on varsin hallittavaa, toki tottumaton saattaa pyytää vahingossa liikaa.
250cc 2-t krossi on kiukkuinen, väkevä taas on ehkä sana jota 300cc enskakoneesta käyttäisin.

-EXC:hen saa muistaakseni kolmea eri pakosäätimen jousta joilla voi pulata luonnetta haluamansalaiseksi. En kuollaksenikaan muista oliko noissa mummokarttaa napin takana.
 
Back
Ylös