• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 300 Exc 2017

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Testikuski
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ne on moottoripyöriä ja ajettavaksi suunniteltu.
Olen jossain törmännyt huhuun että joku olisi 300 Gassilla ajanut rautapyllynkin, en yhtään epäile mutta onhan se hauskan pyörän haaskuuta.

Mitäs haaskuuta ??? Eikös moottoripyörä tykkää kun sillä ajetaan ? Ja tosiaan piti tarkistaa, eli kymmenen vuotta sitten on Gas Gas 300 EL 'llä rautaperse hyväksytysti suoritettu.
 
^Pyörä saattaa tykätä - mutta kuski ei niinkään :thumbsup:

Itse 'joudun' siirtymäpätkänä ajamaan pari km kutostietä pitkin GG EC300:lla. Muun liikenteen vuoksi ajan vähintään rekkavauhtia ja useimmiten satasta.

Kyyti on kauniisti sanottuna hontelon tuntuista. Crossirenkaat, crossialusta ja vielä yhdistettynä rengaslukkoon tekevät ajamisesta kaikkea muuta kuin nautinnollista. Lisäksi kaksitahtimoottori ei oikeastaan ikinä käy "hyvin" tasakaasulla ajettaessa vaan pieni nykiminen/tökkiminen on koko ajan läsnä. Kone huutaa 8000 rpm...
 
Ei tommosista rautaperseajoista tai edes 100km matka-ajosta kukaan nauti, ei kuski eikä se 2t kisapyörä. Satula on kova ja kapea, pyörä on kevyt (tuuli ottaa), tankki on onnettoman kokoinen, 120 vauhdissa kierrokset on melkoset, tasakaasu ei välttämättä tee hyvää jne.

Tuolla omalla 625:lla ajelin 100km kotiin, kun ostin sen. Se nyt ei mikään varsinainen kisapyörä ole, eikä kaksitahtinenkaan, mutta tuokin oli jo ihan tarpeeksi pitkä matka asvaltilla.

Jos nyt ylipäänsä mietitään 2T enskaa yleispyöräksi, niin ainakin omilla n. 7tkm vuosikilometreillä öljyjä sais olla vaihtamassa ajokauden aikana n. kerran viikkoon, ilmanputsarin pesut, männänvaihto kauteen, koneremppa joka toinen kausi, pelkkään suht laadukkaaseen 2T öljyyn menisi jo 200e kaudessa, siihen vielä päälle normaalit kulutusosat ja kaikki yllättävät kulut, joita varmaan tulee tuommosilla tuntimäärillä... Se kaikki vaiva ja raha mitä menisi, että saisi omaan käyttöön sopimattoman mopon...

Toki kakkospyöräksi tai miksei pienillä kilsoilla ja ajoilla ihan vaikka ykköspyöräksikin se kyllä passaa. Omimmillaan toki siellä polulla ja enskaradalla, mutta onhan se hauska vehje smotoilla kadullekin.
 
Mitäs haaskuuta ??? Eikös moottoripyörä tykkää kun sillä ajetaan ? Ja tosiaan piti tarkistaa, eli kymmenen vuotta sitten on Gas Gas 300 EL 'llä rautaperse hyväksytysti suoritettu.
:) Nämä on makuasioita, jos siitä tykkää, sitä pitää tehdä. Minä ajan suomienskaa 950:lla, joten ehkä parempi kun en ilkeile 300:lla matkailusta.
 
Noh, saisko sit mielipiteitä Ktm exc 300 2t vs ktm exc 400 4t. Edelleen siis kyseessä katukäyttöön tuleva pyörä smoto renkailla. Ajot kouluun 10km/suunta ja sit vapaa-ajalla kylärinkiin ja välillä vähän pidempää matkaa

- Plussat ja miinukset?
- Ajokustannukset? (bensat ja öljyt)
- Ajomukavuus?
- Teho?
- Huollot ja niiden hinnat? (öljyjen vaihto, männänvaihto, isompi koneremppa)
- Omia kokemuksia kyseisestä/kyseisistä tai samantyyppisistä pyöristä?
- Varaosien hinnat?
- Muuta?

Ja mitens ruisku vai kaasari malli?

Jotain ny varmaan unohtu kuitenkin kysyy nii kertokaa toki muitakin asioita
 
Viimeksi muokattu:
Olen omistanut 400 -08 ja 250 -13 enskan. 400 oli pelkästään huonoja kokemuksia. Kummallakaan en ole ajanut kadulla, metsätiellä kyllä, pääasiassa enskapoluilla. 400 möhkömpi paljon, kyseinen yksilö ei tahtonut käynnistyä 2 viikon seisonnan jälkeen sitten millään. Jos ei startti jaksa pyörittää, polkemalla saa olla hyvässä kunnossa. 250 2T lähti tulille vuoden seisonnan jälkeen samoilla bensoilla 2 polkaisulla kun käytti pyörän kyljellään. 2T paljon halvempi ja helpompi korjata.
 
Noh, saisko sit mielipiteitä Ktm exc 300 2t vs ktm exc 400 4t. Edelleen siis kyseessä katukäyttöön tuleva pyörä smoto renkailla. Ajot kouluun 10km/suunta ja sit vapaa-ajalla kylärinkiin ja välillä vähän pidempää matkaa

- Plussat ja miinukset?
- Ajokustannukset? (bensat ja öljyt)
- Ajomukavuus?
- Teho?
- Huollot ja niiden hinnat? (öljyjen vaihto, männänvaihto, isompi koneremppa)
- Omia kokemuksia kyseisestä/kyseisistä tai samantyyppisistä pyöristä?
- Varaosien hinnat?
- Muuta?

Ja mitens ruisku vai kaasari malli?

Jotain ny varmaan unohtu kuitenkin kysyy nii kertokaa toki muitakin asioita

Supermoto tehdään 450-kilpurista. :)
 
400:t oli tarkoitettu välimalleiksi ison ja pienen nelarin väliin. Pikkuisen teho ja ison vääntö, noin vähän yksinkertaistaen. Voi olla 10hummaa vähemmän kuin 300:ssa. Kestää kyllä huollettuna.
 
400:t oli tarkoitettu välimalleiksi ison ja pienen nelarin väliin. Pikkuisen teho ja ison vääntö, noin vähän yksinkertaistaen. Voi olla 10hummaa vähemmän kuin 300:ssa. Kestää kyllä huollettuna.

Joo nää on näitä markkinointipuheita. Mulla itelläni on kolmas 350n crossi. Markkinointiprosyyrissä 450sen teho ja 250sen paino. Reaalimaailmassa 250sen teho ja 450sen paino. Silti helvetin hyvä peli kun se teho on alempana kuin pikkunelarissa, kone vetää alhaalta ja venyy hienosti. Ei vaan yläkierroksilla revi takkia tyhjäksi niin kuin 450n tekisi.
 
Tunnepuolella kun kuitenkin on merkitystä, joutuu väkisinkin huomioimaan 2/4-tahtarin valtavat
erot "intensiteetissä" ja eritoten äänimaailman osalta.

Onhan siinä omalla tavallaan jotain herkistävää kun Thumpperi törähtää ja iso sellainen
siirtyykin aika rivakasti sen törähdyksen saattelemana.

Toisaalta... Kun nelarit valtasivat esim. crossipuolen, hommasta meni jotenkin maku.....
riippumatta siitä että kyydissä ei ole mitään moitittavaa.
Homma muuttui hyvästä kyydistä riippumatta suorastaan unettavaksi seurattavaksi.
Vähän kuin lehmät kulkis ympäri rataa piereskellen....

Ajaminen on sitten hieman erilainen... ei välttämättä ollenkaan niin "lerpahtanut kokemus" :D.

Nää on näitä..... missä, miten minkä seurassa kukakin on varttunut.

On suorastaan huvittavaa löytää nykyisin itsensä tilanteesta, jossa rapsakan 2-tahtarin vapautunut laulu
yhdistyneenä risiinin tai AVGASin aromiin..... saa aikaiseksi tunteen että juoksee kuin hirvi ylähuuli pitkänä
ympäri metsiä rykimäaikana :grin:. Elämä on :blink:.

Toisaalta.... ei se tahdeista sinällään ole kiinni.
Ne "esihistorialliset" ratavehkeet, jotka nelareina kiersivät miljoonaa ja lauloivat sielunsa pihalle.....
Oli muuten nelarissakin "intensiteettiä"..... kuten nykyisissä kusiaisissakin suht kivasti.
 
Back
Ylös