mikiv, sun kannattaa lukaista Pohjolan Kurapyöräilijöiden sivustoa, siellä on paljon juttua 690 Endurosta. Myös tällä sivustolla löytyy juttua 690 SMC osion alta. Molemmat on pirun hyviä pyöriä katu/soratie käyttöön, kestäviä ja luotettavia, säädettynä moottorissa on voimaa pieniltä kierroksilta lähtien ja alustaltaan molemmat on hyviä ajaa.
Kadulla huomaa että runko on lyhyempi kuin esim. 690 Endurossa ja mm. siitä johtuen se on ketterämpi. Kääntöpuolena on että jos tällä lujaa haluaisi kadulla ajaa, ohjausiskunvaimennin voisi olla fiksu ostos.
Eroja on muussakin kun rungon pituudessa, EXC on paremmin balanssissa ja se huomaa monessa paikassa. 690 on vähän kun takamoottorista autoa veisi, sitä pitää ajaa määrätietoisesti ja kovalla kaasulla, muuten se ei oikein käänny ja etupää lipsuu tämän tästä. Kun taas ajaa kaasulla niin perä on pidettävä koko ajan luistossa että saa pyörän taittumaan mutkaan, muuten alkaa taas etupää lipsuttelemaan.
EXC:n kanssa ei mulla ole mitään ongelmaa suuntavakavuuden kanssa, ei kadulla eikä nopealla soratiellä. Toki ohjaus on herkkä mutta missään vaiheessa ei tule tunnetta että kohta pyörästä tulee kuljettaja ja mopo lähtee lapasesta. Jos ohjaus on kovemmissa vauhdeissa vispaavan oloinen niin tarkista onko takarengas linjassa eturenkaan kanssa. Selviää helpoiten kun ajat suoraan ja päästät ohjaustangosta irti, jos pyörä lähtee kaartamaan niin takarengas ei ole linjassa vaikka akselin merkit olisi kohdallaan. Siinä vaiheessa kannattaa unohtaa niiden merkkien olemassaolo ja säätää takarengasta kaartamisen suuntaan että saa pyörän kulkemaan suoraan, vispaamisen pitäisi vähentyä tai loppua kokonaan kun etu/takarengas saadaan kulkemaan samaa linjaa.
690 on takapainoisen oloinen pyörä johtuen sen historiasta ja siitä mihin käyttöön se on alunperin suunnattu. Siihen kun laitetaan kiinni rallivarustus joka tuo painoa eteen, pyörä alkaa olla aika hyvin balanssissa ja ajettavuus muuttuu muutaman reissun perusteella parempaan suuntaan. Mulla oli pari 690:stä (ilman rallivarustusta) ja mun näkökulmasta se on puhdasverinen rallipyörä tai katumoto, molemmissa se on loistava kampe ja siihen käyttöön ei juuri parempaa mopoa ole olemassa.
Nyt on alla 400 EXC -09 ja onhan se aivan erilainen 690 verrattuna. Rapakuntokrossi on paljon mielekkäämpää vaikka tykkäsin viedä kovapohjaisella radalla 690:stä, onhan EXC selkeästi kevyempi viedä ja pitkät joustot on plussaa.
EXC:llä pystyy aivan samalla tavalla ajamaan sorateitä ja katuajoa kun 690:llä, siinä en ole huomannut mitään merkittävää eroa, siis silloin kun ajellaan sellaista maisematourinkia. Soratiellä suurin ero on EXC:n tasapainoisuus ja kääntyvyys, pyörä on jatkuvasti yliohjaavan oloinen ja yllärimutkiin on helpompi ajaa kun sen saa kääntymään paremmin. Tehoa on aika hyvin syheröille sorapoluille mutta leveällä ladulla alkaa kyllästyttämään, aivan kuten 690 kanssa.
Renkaina on Pirelli MT16 jotka tuntuu olevan aika hyvät yleisrenkaat, hyvät ajaa kovapohjaisilla reillä ja pehmeällä tuntuu pitoa riittävän, mainiot myös EMK:n krossiradalla. Vannelukot on paikallaan ja pyörät on tasapainoitettu joten ne ei ravista missään nopeudessa, kadulla paineet n.1.5-2.0 ja piki/soratieltä kun päästään pois niin paineet pudotetaan kilon paikkeille. Välityksinä on 13/52 ja ne tuntuu toimivan hyvin vähän joka paikassa, pystyy ajamaan hitaassa maastossa eikä kone huuda isoille teillä missä mä pidän marssivauhtina noin 80-100kmh.
Supermotot tuli pyörän mukana ja yhden kerran ajoin niillä Porkkalantien edestakaisin, lenkin jälkeen motot pois alta ja myyntiin. Muuten ihan hauskaa mutta vauhdit nousee järjettömälle tasolle kun pyörä on niin pirun hyvä ajaa mutkatiellä, ei ole terveellistä pitemmän päälle kuskille eikä ajokortille. Soralla ja poluilla tuntuu ajo mielekkäämmältä kun vauhdit pysyy tolkullisempana.
Voi olla että tulevaisuudessa teen pyörään muutamia juttuja jotka muuttaa sitä enemmän dual-sport suuntaan. Reppuja tai katteita siihen ei tule, eikä isompaa tankkia mutta muutamia mukavuus varusteita ja koneelle tehdään ehkä muutama juttu kestoiän pidentämiseksi.