• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 690 SMC

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Morjesta.
Hommasin tämmösen 690 smc:n vm08 tuossa talvella.
Nyt kun on sitä tullut enemmän käynnisteltyä nii olen huomannut että koneesta kuuluu "kilikatusta" aina kun pyörän käynnistää.

Ääntä ei siis kuulu jos vaikka pyörä sammuu vahingossa ja käynnistää heti uudelleen, mutta jos se on seissyt vähä aikaa nii ääni kuuluu taas.

Tässä vielä video kun käynnistän kotarin nii kuulette äänen. (Ollut käynnistämättä 2 viikkoa)

https://www.youtube.com/watch?v=wHcvoyj-rKw&feature=youtu.be

Ihankun öljy ei kiertäs heti kunnolla? Öljyt vaihettu 100km sitten ja sitä on tarkistussilmän puoliväliin asti.

Mistä mahtaa ääni kuulua? :blink:

Ei aivan priimalta kuulosta. En nyt tiedä kyllä miltä omani kuulostaa noin läheltä konetta äänitettynä, mutta mielestäni tuollaista säännöllistä nakutusta ei ole. Tyhjäkäynnillä suurin kolkutus on epäsäännöllinen ja tiettävästi nokkaketju. Tuo sinun kuulostaa enemmän venttiilikoneistolta ja veikkaan toisen keinun olevan väljä paininlaakerin osalta. Kuivana välys kuuluu selvemmin ja öljy peittää pahimman hetken vatkattuaan. Mun veikkaus siis tämä- ei fakta. Käyttäisin venakoppaa auki ja tutkisin keinut tarkoin. Eli ettei rullissa ole päittäisklappia.

Keinuvipuihin on päivitetty paremmat laakerit, eli vaihtoon vaan ennenkuin hajoavat niinkuin mulla kävi. Uusien osanumero löytyy jostain tästä ketjusta tai sitten se on kurapyöräilijöiden ketjussa.

Muistaakseni jotakuinkin 15 000 oli mittarissa kun laakeri hajosi. Kuutisensataa maksoi remppa, nokka meni uusiksi ja toinen keinuvipu. En silloin ymmärtänyt vaihdattaa toista keinuvipua samalla, no hyvin se toimi niin kauan kun pyörä mulla oli. Osat tuli takuuseen mutta työn maksoin itse.

Nokkahan ei välttämättä ole vielä mitenkään pahana, mutta se selvinnee tutkimalla. Vikaantuva osa on yleensä juuri keinun laakeri. Ymmärtääkseni nimenomaan keinun vaihto-operaatio ei ole älyttömän haastava - venatarkastuksen tein itse pihalla katoksessa eikä vaikuttanut mahdottomalta, että siitä olisi jatkanut pidemmälle. En kyllä ymmärrä miten 600e on voinut mennä työhön, jos osat tulivat takuuseen.

22610km/

galleriamuodossa sama

Komppaan Koheltajaa eli minulla on huonoja muistoja semikumeista. Heidenau k73, Pirelli MT60RS, Avon Distanzia... Taidan toistaa itseäni, mutta sanotaan nyt kuitenkin.

*SNIP*

Siis. Osta vaikka Conti SM:t tai halvemmat raiskattavat Pilot Powerit alle ja vältä savea, suota ja märkää sammalta. Kaikilla muilla pinnoilla voit ajaa ja kun alla on pitävää materiaalia niin et ole tehnyt mitään kompromissia. Jos taas aiot ajaa suolla, savessa ja märässä metässä niin sinulla on väärä pyörä alkujaan :)

Ok, kiitokset vinkeistä. Noita Avon Distanzeja oli suositeltu mutta pitääpä ottaa uudestaan harkintaan.

Contin SM:t näyttävät kuvioltaan sellaisilta, että hieman mietityttää syöttää noilla hiekkateitä pitkin, mutta kaipa noillakin jotain pitoa siellä on - huono puoli noilla näyttäis olevan ettei niitä ole saatavissa Rodamotolta josta olen tilailemassa ratarinkuloita just :(

Contin SM:t näyttävät kuvioltaan sellaisilta, että hieman mietityttää syöttää noilla hiekkateitä pitkin, mutta kaipa noillakin jotain pitoa siellä on - huono puoli noilla näyttäis olevan ettei niitä ole saatavissa Rodamotolta josta olen tilailemassa ratarinkuloita just :(

Contin SM:t menee hiekkateillä vallan hyvin, voi pitää reipasta matkavauhtia. :thumbup:
Viime kesänä varmaan n. 1000km ajelin hiekkateitä noilla ja hyvin ajo asiansa.

Contin SM:t menee hiekkateillä vallan hyvin, voi pitää reipasta matkavauhtia. :thumbup:
Viime kesänä varmaan n. 1000km ajelin hiekkateitä noilla ja hyvin ajo asiansa.

Contit tai vaikkapa goldspeedin leikatut slicksit alle vaan suosiolla. Tärkeintä sinne hiekkatielle on simmauttaa nuo SMC:n WP:t kohdalleen.

Nokkahan ei välttämättä ole vielä mitenkään pahana, mutta se selvinnee tutkimalla. Vikaantuva osa on yleensä juuri keinun laakeri. Ymmärtääkseni nimenomaan keinun vaihto-operaatio ei ole älyttömän haastava - venatarkastuksen tein itse pihalla katoksessa eikä vaikuttanut mahdottomalta, että siitä olisi jatkanut pidemmälle. En kyllä ymmärrä miten 600e on voinut mennä työhön, jos osat tulivat takuuseen.
Juu mullahan siis se laakeri hajosi kokonaan ja siksi meni nokka. Remppa maksoi 600 siinä on osat ja työt, myöhemminkin sain hyvityksenä osien hinnan kun reklamoin asiasta.

Conti SM:llä pystyy sen verran hyvin pitämään kyytiä päällä hiekalla että välillä joutuu hillitsemään vauhtia ettei rupulirenkaiset jää kovin kauas letkasta:grin: Mettäpoluilla se myös toimii jos on kuivaa, märät polut ja savi on renkaalle myrkkyä.

Goldspeedin leikattu katurengas on myös saanut paljon kehuja, ilmeisesti aika vastaava kun Conti SM.

Mä oon sitte kehissä. KTM 690 enduro r 2014 on mökin pihassa. N. 800km takana. Tuli piirrettyä naviin vähän tavallisesta poikkeava reitti, 330km josta reilu 100 hiekkateitä. Kivaltahan toi tuntuu!

"Olemattoman suorituskyvyn" lisäksi pari asiaa ihmetyttää, ei ajonestoa, ei lukittavaa penkkiä. Tuohon ensimmäiseen on tietty lääke, pienemmät tiet...

Se on jännä, että ovat suunnittelussa päätyneet siihen imukoteloratkaisuun mihin ovat. Siis ilmeisen hyvähän se vakiona on, mutta olisiko tuosta nyt aivan kauheasti pitänyt antaa tehokäyrästä anteeksi vähän maltillisemmalla muodolla. Aivan varmasti joka mutkan jälkeisellä pöntön/putken koolla on merkityksensä, mutta vaikea kuvitella, ettei sinne olisi saatu esim puolen litran limpparipullon muotoista koloa pitkittäin johonkin kohti imukoteloa ilman kauheaa turpiinsaamista tehokäyrässä.

Noh. Nyt on RU-0830 hakemassa muotoaan pääsiäsen yli penkin alla. Ahdasta oli tunkea se sinne, mutta jos tuo hyväksi osoittautuu, niin on lääniä koneen päällä monen litran säilytyslaatikolle.

mullakin alkaa olla saman verran mittarissa. Vanhaan 09 malliin verrattuna monessa asiassa on menty eteenpäin. Kaasunvaste on nyt kohdallaan, samoin joustot, enää ei lyö käsille. Suorituskyky riittää, ja moottori käy pehmeämmin ja tuntuu van paranevan koko ajan. onko markkinoilla muuten näin kevyttä ja tehokkaampaa pyörää?

Onkos SMC-R:n istuinkorkeus korkeampi kuin vanhemmassa SMC:ssä?Kiinnostaisi vaihtaa uudempaan ja koubalinkin linkkukin on mutta sopiiko tuohon uudempaan?

Sain Akran pyörään kiinni, ja kyllä nyt hymyilyttää:) alavääntöä parani, ja pyörästä tuli todella miellyttävä ajaa myös hitaasti. Äkkinäisyys on tipotiessään, ja ylhäältä potkii kivasti. Tällainen tämän pitäisi olla jo tehtaalta tullessaan!

Onkos SMC-R:n istuinkorkeus korkeampi kuin vanhemmassa SMC:ssä?Kiinnostaisi vaihtaa uudempaan ja koubalinkin linkkukin on mutta sopiiko tuohon uudempaan?

Itsellä on tuo Enduro versio ja koeistuin Enduro R 2013-mallia koublinkillä varustettuna ja tuntu pirun korkeelta verrattuna omaan. Molemmissa oli motot alla, niin eiköhän tuo päde tuohon SMC-R malliinkin. Voi myös johtua tuo korkeuden tuntu, että penkki oli hieman eritavalla muotoiltu R:ssä:;):

Back