• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 690 SMC

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maddog
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noiden muutosten jälkeen soitat Jyväskylän Turboteciin ja varaat ajan penkitykseen, he pääsee omaan softaan käsiksi ja saat paljon paremman kun arvailemalla mikä valmis mappi siihen olisi paras. Siellä on muutama 690 penkitetty ja hymyileviä kommentteja on tullut.

Tämmönen uusi Kotari ois ensipyöräksi keväällä tulossa, Akrapovic, quickshifterii yms. valmiiks asennettuna :p

Onko jollaki kokemusta tuosta quickshifteristä tälläisessä laitoksessa? Miten sitä kannattaa käyttää ettei vahingossakaan tuu rikottua mitään, ilmeisesti vähän korkeammilla kierroksilla menee vähemmällä rasituksella vaihteet sisään?

Mitenkäs sisäänajo näissä, huoltoukko sanoi ettei niinkään tarvi sisäänajaa, amerikaanot taas puhuvat 6000rpm rajasta, taitaa mennä persetuntumalla harjotellessa niin eiköhän se tarpeeksi vaihtelevaa ajoa ole..

Onko mitään must do-juttuja mitkä kannattaisi tehdä lähes samantien, kun pyörän saa? En osaa käyttää sivun hakutoimintoa vielä järkevästi niin en oikein pääse onkimaan vanhoja viestejä..

Saisi jo kovaa vauhtia ruveta lämpenemään niin pääsis pyörän hakemaan kotiin :p

Tune ecusta pari kysymystä. Pyöräni on vuosimallia 2013 ja penkin alla olevassa kartanvaihto potikassa on asennot standard, advanced ja soft. Tune ecu softassa nimellä performance -kartta varmaankin asentuu advancedin päälle? ja sitten liittyen lähes "myyttiseen" 15 minuutin idle runiin. jos vaihtaa vain EP mappeja, riittääkö pelkkä kaasun kalibrointi? Entä jos pyörässä on useampia karttoja erilaisilla kaasu, sytkä ja bensa-asetuksilla. jos näitä karttoja sitten haluaa vaihtaa lennossa, riittääkö että pyörän on karttojen asennuksen yhteydessä käyttänyt tyhjäkäynnillä ohjeiden mukaisesti vai täytyykö kalibrointi suorittaa senkin jälkeen kun pyörään jo asennetun kartan vaihtaa penkin alla olevasta namiskasta? tekisi mieli lähteä kokeilemaan slipari-avara imukansi/suodatin komboa, mutta jos homma menee räveltämiseksi niin helposti lämäsee vaan vakio imukannen kii ja rokkaa toimivaksi ja turvallisiksi todetuilla säädöillä. Ei tartte vastata jos vastaus on että vie pyörä pajalle penkitettäväksi :) (tällä hetkellä wingsin pönttö isolla killerillä muuten vakiopyörä)

uskon että moni on jo kyllästymiseen asti pelehtinyt ja räveltänyt erilaisilla karttasovituksilla enemmän ja vähemmän täysin vituiksi koko mopon käytöksen. Itselleni varsin uutena asiana kuitenkin, ainakin toistaiseksi riittäisi intua lähteä kokeilemaan onnea.:thumbup:

Kurapyöräfoorumilla on aika kattavat jutut 690enskan (sama tekniikka) karttajumpasta, kurkkaa sieltä.

Joo oon sitä joskus synkkinä talvipäivinä kolunnu liikaakin. Ei nyt jotenkin osaa löytää just näihin vastauksia, aattelin jos joku ny sattus tietää ni heittäs tähä. kiitoksia. Lähinnä toi 15 minsan idle runin toiminta/funktio. Tuntuu nii erikoiselta koko homma. "15 min.. ei yli eikä ali.. jos menee yli ni vituiks menee.. jos menee ali ni vituiks menee.." miksi siin ei voi syttyy joku merkkivalo että CHECK. kalibrointi suoritettu. ;) ja tosiaan omaksuuko fillari kaikki kartat tolla idle runilla, vaikka ne poikkeis toisistaan paljonkin.

Jos on enemmän tai vähemmän saanut moottorin käytöksen menemään vituiksi eri softilla niin silloin ei ole tiedetty mitä tehdä, on joko säädetty ihan omiaan mutulla tai saatu neuvoja "amerikan pojilta". Suomessa kurafoorumin AMa on syventynyt aika hyvin 690 Tune Ecuun ja softien sielunelämään ja jopa "amerikan pojat" on tämän tunnustaneet ja sielläkin on monet softat modattu AMa:n ohjeiden mukaan. Siihen aikaan kun AMa softien kanssa touhusi, mä olin aika aktiivisesti mukana ja välillä vuoroin nokitettiin toisiamme ja selvitettiin mikä vaikuttaa mihinkin. Suurin harmi on että menetin omat modatut kartat läppärin hajoamiseen ja siihen loppui mulla Tune Eculla touhuuminen pyörän myynnin jälkeen.

Softaa ladatessa karttojen paikat vaihtuu mutta se ei haittaa. Jos laitat putkiston niin laita samalla avarampi ilmansuodattimen kanse ettei ahdista hengityksen puolelta, sen jälkeen lataat sinne Evo1 kartat ja tukit SAS letkut tai poistat sen kokonaan käytöstä. Nyt on voimaa ja vääntöä mutta millään kartalla kaasuvastei ei ole hyvä vaan aivan liian pintaherkkä. Siihen löytyy ratkaisu, menet Kurafoorumille ja kysyt onko jollain lähettää sulle AMa:n tekemän kaasukartan, sillä saa kaasukäytöksen mukavan progressiiviseksi pintakaasun alueen pehmeäksi.

15min tyhjäkäynti tehdään sen jälkeen kun on ladattu uudet softat ECU:lle. Kun vaihdat penkin alta kartan namiskasta niin riittää että sammutat moottorin, käännät namiskan haluttuun asentoon, käynnistät moottorin ja lähdet ajamaan.

Tuli vielä mieleen että jos haluaa kerralla kartat kuntoon niin hurauttaa Jyväskylään Turboteciin, he osaa laittaa säädöt kohdalleen omaan ECU:uun.

Kiitoksia. Juuri kyseinen AMA:n tekemä EP kartta on ladattuna pyörään. Ja SAI on tukittuna ja poistettuna ecusta. Ei tässä vielä ole vaa mitään käytännössä päässy testaamaan.

En millään löytänyt pitävää tietoa siitä, että paljonko sytkämapin 1 asento rajoittaa tehoa? Eli voisinko tämän Kytkimen asentamalla: https://ktmtwins.com/products/ktm-76039 ... 39974100-2 muuttaa tehomäärää ohjaustangosta esim täystehosta -> 28 kilowattiin, niinkuin jossakin kerrottiin tuon 1 asennon tehomäärän olevan?

Voiko noita sytkämappeja hallita ja muokata itse?

Minkä vuotinen pyörä? 2013 asti pystyy Tune Eculla muokkaamaan kaasuprogressioita, siinä ei muuteta sytkää vaan kaasuläpän sähköistä ohjausta kuinka paljon kaasuläppä aukeaa ja miten nopeasti se reagoi kaasun kääntöön. 2014 malleista lähtien tätä ei pysty enään tekemään koska ruisku vaihtui toisen merkkiseen. 2012-2013 mallissa kaikki kolme asentoa on täysitehoisia, ero ainoastaan kaasuprogressiossa, aiemmissa malleissa 1-kartta on lussu, 2 vakio ja 3 agressiivinen. Omiin tein omat kaasuprogressiokartat jotka oli arviolta 28kw, 40kw ja täysiteho, samalla tein kytkimen ohjaustankoon millä sai vaihdettua kartat.

Kyllä mä uskoisin että linkin kytkimellä saa kartat vaihdettua koska sitä myydään map switchinä.

Kurapyörien foorumilta etsit Tune-Ecu viestiketjun ja luet sen ajatuksella, varsinkin AMa:n kirjoitukset ja linkit Advriderille.

Minkä vuotinen pyörä? 2013 asti pystyy Tune Eculla muokkaamaan kaasuprogressioita, siinä ei muuteta sytkää vaan kaasuläpän sähköistä ohjausta kuinka paljon kaasuläppä aukeaa ja miten nopeasti se reagoi kaasun kääntöön. 2014 malleista lähtien tätä ei pysty enään tekemään koska ruisku vaihtui toisen merkkiseen. 2012-2013 mallissa kaikki kolme asentoa on täysitehoisia, ero ainoastaan kaasuprogressiossa, aiemmissa malleissa 1-kartta on lussu, 2 vakio ja 3 agressiivinen. Omiin tein omat kaasuprogressiokartat jotka oli arviolta 28kw, 40kw ja täysiteho, samalla tein kytkimen ohjaustankoon millä sai vaihdettua kartat.

Kyllä mä uskoisin että linkin kytkimellä saa kartat vaihdettua koska sitä myydään map switchinä.

Kurapyörien foorumilta etsit Tune-Ecu viestiketjun ja luet sen ajatuksella, varsinkin AMa:n kirjoitukset ja linkit Advriderille.

Joo eli 2010 pyörä kyseessä. Olen sen lueskellutkin, mutta epäselväksi jäi se että ilmeisesti pyörään siis saa ladattua 3 eri FI ja EP karttaa, ja niiden numeroinnit voi itse valita? Eli vaikka paikkaan 1 laitan 25kw EP ja Fi mapin, paikkaan kaksi esim AMan, ja paikkaan 3 vaikka evo 1? Vai onko kaikilla noilla 3 asennolla pohjalla sama mappi, ja noihin 1-3 vain muutetaan sitä kaasuprogressiokarttaa jotta saadaan esim vähemmän tehoa? Täytyy vielä lukaista kerran tuo Tune-Ecu topic läpi, josko meni ohi tuo tieto vai eikö itsellä luetunymmärtäminen riittänyt :D

Olen miettinyt KTM SMC R:n hankkimista. Osaatteko kertoa 2012-2014 mallien välisiä eroja, tai hyviä ja huonoja puolia, ja kumpaa suosittelisitte? Ainakin tuo 2014 mallin sähkökaasu taitaa olla yksi iso ero?

Joo eli 2010 pyörä kyseessä. Olen sen lueskellutkin, mutta epäselväksi jäi se että ilmeisesti pyörään siis saa ladattua 3 eri FI ja EP karttaa, ja niiden numeroinnit voi itse valita? Eli vaikka paikkaan 1 laitan 25kw EP ja Fi mapin, paikkaan kaksi esim AMan, ja paikkaan 3 vaikka evo 1? Vai onko kaikilla noilla 3 asennolla pohjalla sama mappi, ja noihin 1-3 vain muutetaan sitä kaasuprogressiokarttaa jotta saadaan esim vähemmän tehoa? Täytyy vielä lukaista kerran tuo Tune-Ecu topic läpi, josko meni ohi tuo tieto vai eikö itsellä luetunymmärtäminen riittänyt :D

Oikein ymmärretty, polttoaine/sytkäkartta pysyy koko ajan samana, vain ja ainoastaan läpän ohjausta muokataan. Jollain 25kw kartalla läppä aukeaa muistaakseni 40% ja voit halutessa itse muokata arvoja, se on sitten lähes loputon tie, mä hinkkasin omia karttoja viikkoja ennen kun ne tuli mieleiseksi. Sitten jossain vaiheessa läppäri tilttasi ja sinne meni ne kartat kun en kopioinut niitä mihinkään talteen. Voit laittaa minkä kaasukartan mihin tahansa kolmesta karttapaikasta.

Oikein ymmärretty, polttoaine/sytkäkartta pysyy koko ajan samana, vain ja ainoastaan läpän ohjausta muokataan. Jollain 25kw kartalla läppä aukeaa muistaakseni 40% ja voit halutessa itse muokata arvoja, se on sitten lähes loputon tie, mä hinkkasin omia karttoja viikkoja ennen kun ne tuli mieleiseksi. Sitten jossain vaiheessa läppäri tilttasi ja sinne meni ne kartat kun en kopioinut niitä mihinkään talteen. Voit laittaa minkä kaasukartan mihin tahansa kolmesta karttapaikasta.

Noniin, asiahan selkeni sitten sillä.. Täytyypä ruveta ähväämään noiden mappien kanssa, ja tilata tuo kytkin.
Tämäkin varmaan ajaa asiansa https://www.motokeidas.com/shop/tuo...-yms/Sytkakartan-vaihtokytkin-690-76039974000

No voe rähmä, täytyypä ite muistaa varmuuskopioida noita mappeja talteen.. :D Ourait, tämähän kuulostaa ihan fiksulta. Yhteen karttapaikkaan täytyy ainakin heittää tuo 25kw mapin kaasukartta.. :right:

Mä tykkäsin 25kw mapista krossiradalla ja enskailussa, pystyi keskittymään ajamiseen kun pyörä ei hyökännyt koko ajan niin perkeleesti. Kadulla taas tykkäsin ajaa n.40kw kartalla kun kaula pysyi paremmin maassa mutkatiellä ja kiihdytyksissä, täysiteho oli sitten sen "rallivaihde" millä vedettiin aina ja poikkeuksetta sorateillä:thumbup:

Sain firmalta vasta parin viikon päähän ajan että saan 25kw teholaput ulos ja pyörän katsastettua pikku-A:lle. kysymys kuuluukin: jos itse lataan pyörään 25kw kartat ja ajelen menemään ja pysäytetään, mahtaako kortti lähteä? Eli siis paperilla 46kw, todellisuudessa 25kw. aattelis että olis poliisisedälle ihan ok? :blink:

e: mistä löytyy halvimpaan hintaan katteita kyseiseen menopeliin? Motokeidas toki nopea ja muutenkin loistava firma joten kai sinne kannattaa rahat syytää tässäkin tapauksessa?

Viimeksi muokattu:
Ehdottomasti pitää olla muutoskatsastettu alle 35kw jos sulla on A2 kortti, muuten tulee sakot tai kortti hyllylle tapauksesta riippuen.

Tarvikekatteita ei ole joten melkein sama mistä KTM diileriltä ne tilaa, ellei jollain ole mynnissä käytettyjää katteita.

Ourait, täytyy siis varmaan odotella sitten, ei oikein töiden puolesta ole varaa korttia menettää.

Sulla Koheltaja on ilmeisesti itse tehty kytkin kartanvaihtoon? Täytys tilata jonkinmoinen itellekki, joko KTM:n oma 2 asentoinen tai Trailtechin 3-asentoinen.:orgmp2:

Back