KTM 890 Duke R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Peks
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Peks

MotOrg ry
Pyörä ajoon juhannukselta, ensiksi lakkasi Quickshifter toimimasta elokuussa Motoparkissa, se korjattiin, sitten Alastarossa laukesi kone sen verran pahasti että uusi kone on tulossa tehtaalta. Kellään vastaavia kokemuksia 890R:stä?
 
Vaikea uskoa syyksi, mulla oli eka huolto (öljynvaihto) reilu viikko luovutuksesta eikä mitään asiasta mainittu missän vaiheessa
 
jotain tyyliin venttiilin säätöpala irtos ja/tai venttiilin lukitus petti ja venttiili otti mäntään ja sitä rataa...
 
Tietääkö joku mikä vika 2020vm mallin abs järjestelmässä kun etujarrua painaa täysillä vauhdissa niin jarruteho on vajaa, kahvassa tuntuu kuin abs kytkeytyisi eli värisee ja on jäykkä, mutta kun jarruttaa toistamiseen niin kahvan tuntuma on pehmeä ja jarru tarraa todella tehokkaasti kiinni.

Vika on ollut alusta asti mutta luulin että se on levyistä kiinni, levyt vaihdettu uusiin joten levyt ovat suorat.
 
"Immobilizer failure!" tervehti aamulla mittaristossa. Onkohan muille tullut vastaan? Lämpimästä tallista ulos talutettu, vm2021 ja 6k mittarissa. Pikaisella internethaulla näyttäisi aika yleiseltä tapahtumalta... Lähti kyllä käyntiin ja duunimatkakin sujui. Duunin tallissa ei enää suoraan herjannut. Katsotaan, miten iltapäivästä kukkuu.
 
Vakiolevyt täristää. Alastarossa oli aika pahaa tärinää, mutta helpotti kun pyörittelin niittejä. Kuulemma ominaisuus. Galferit näyttäisi olevan vakiona.

53767050316_c1d9489cab_c.jpg

Hommasin toiset vanteet ja laitoin niille Michelinin Cup2:t jotka tulivat pyörän mukana. Jarrulevyiksi hommasin Supremebikesiltä NG Brakesin levyt (eteen 1837XG ja taakse 1823X). Nämä eivät täristä.

a7acdc8e.jpg
 
Webissä näyttää olevan jonkin verrankin juttua että näissä 790/890/990 koneissa olisi ongelmia nokka-akseleiden kanssa. Onko tämä todellinen ongelma vai yksittäistapauksia ja ihmisten pelottelua? Netissä nämä jutut tuppaa paisumaan ja jutut painottuu ongelmiin, ei niihin omistajiin joilla pelit on toiminut hyvin.
 
Ilmeisesti jotakin ongelmia voitelukanavien kanssa. Elikkä jos ko pyörässä tämä ongelma, uudet nokat tulevat hajoamaan samalla tavalla.

2021 jälkeen nokkien ja seuraajien mitoitusta muutettu ja tehty jotakin voitelumuutoksia. Silti uudemmissakin kuin 2021 on ollut jotakin samanlaisia häikkiä. Vanhempiin hajonneisiin tehdään voiteluun parannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Pystyykö tuota ongelmaa mitenkään selvittämään konetta avaamatta? Mietin omassa -21 kotarissa että jos nokat on kuluneet niin löytyisikö metallihilettä vaikka öljynsuodattimesta? Ajossa ja äänessä tuota ei varmaan tunne mitenkään ennenkuin on niin kuluneita että alkaa venttiilit nakuttamaan?
 
Pystyykö tuota ongelmaa mitenkään selvittämään konetta avaamatta? Mietin omassa -21 kotarissa että jos nokat on kuluneet niin löytyisikö metallihilettä vaikka öljynsuodattimesta? Ajossa ja äänessä tuota ei varmaan tunne mitenkään ennenkuin on niin kuluneita että alkaa venttiilit nakuttamaan?

Minulla meni aikanaan 790 Adventure R vm 2019. 3500km ajettuna nokka ja seuraaja. Silloin tuli takuussa koko moottori. Kuuli kyllä venttiilikoneiston äänestä ettei ole kaikki kunnossa. Sellainen terävä sirittävä ääni. Pyörä meni sittemmin vaihtoon. Toimi kyllä uudella moottorilla ihan ok.
 
Tyhmä kysymys. Tuli mieleen että näin talven kynnyksellä laittaisi tankkiin 98e:tä niin ehkä säilyisi vähän paremmin talven yli. Lueskelin sitten 890sen ohjekirjaa ja siellä sanotaan näin "Lyijytön superbensiini (ROZ 95)". Onko tuolla roz95 mitään tekemistä 95 bensan kanssa, voiko laittaa 98e bensaa?
 
Piti oikein vilkaista, että mikä ihmeen ROZ, kun ei olkut entuudestaan tuttu. Sehän onkin RON saksaksi.
 
Back
Ylös