KTM 950 / 990

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Alkaa olla huikeat 15000km kotarin mittarissa:blink: Eli venttiilivälykset tarviis tarkistaa. Mitenkäs hankala tuo on itse tehdä ja mitähän korjaamolla tuosta työstä noin suurinpiirtein veloittavat?
 
Alkaa olla huikeat 15000km kotarin mittarissa:blink: Eli venttiilivälykset tarviis tarkistaa. Mitenkäs hankala tuo on itse tehdä ja mitähän korjaamolla tuosta työstä noin suurinpiirtein veloittavat?

Eipä ole rakettitiedettä, advessa ainakin joudut purkaa paljon, mutta kun saat venakopat näkyviin ihan simppeli homma. Olen käyttänyt samat tiivisteet eikä ole vuotanu mistään, joten niitäkään ei pakko ole vaihtaa. SDssa pahin homma on syylärin longistaminen pois edestä mut ei sitäkään tarvii kokonaan pois ottaa.
 
Nokkia pyörittää väliratas, joka puolestaan saa ketjulta voimansa, ketjuun ei siis tarvitse koskea.
Kaikissa nokissa on tuplamerkit, riippuen meneekö etu- vai takapyttyyn. Ne voi aiheuttaa sekaannusta ja koneesta saa big-bangerin laittamalla molemmat mukit samoilla merkeillä.
 
Sillä vaan tuo nokkaketju mietitytti että jos joutuu säätämään niin sillonhan nuo nokat joutuu irti käyttämään. Noissa löytämissäni ohjeissa oli vaan noita 950 kaasaripelejä, mitenkäs ruiskuversiossa homma eroaa purkaessa?
 
Joutuu juu mutta siis ketjuun ei tarvitse koskea kun nokkia irrottaa. Nokkien hampaat ottaa siihen välirattaaseen, jossa siis on toinen ratas ketjulle.
Ruiskumallia en ole purkanut mutta ei siinä mitään sen ihmeempää pitäisi olla.
Korjaamomanuskan löydät guuglella aika helposti ja jos et, voin paiskata sähöpostiin
 
Joo löytyy multa joku manuaali mutta tuo minun versio vaikuttaa siltä että kaikki koneen huollot tehdään kone irrotettuna pyörästä :blink:
 
No niin sainpahan välykset tarkistettua ja kaikki tuuntui olevan vielä kohdallaan. Pitää tänään vielä kasailla mopo loppuun ja toivoa että kaikki letkut ja liittimet on paikoillaan.
 
Onkos kellään täällä käytössä pehmeitä sivulaukkuja advessa? Merkki, malli ja kiinnitykset kiinnostaisi. Itsellä oli entisessä mopossa Motonetin Richa laukut mutten saanut istumaan huonostikkaan. Kovat laukut ois tietty paremmat mutta laukkurautoja en halua laittaa ja melko tyyriitäkin nuo kovat on.
 
Nyt olisi Advessa DNA suodatin ja Akrat killereillä paikoillaan ja nyt pitää sitten aloittaa ruiskukartta pohdinta. Eikös tuolla kärsi ajaa alkuun vakio kartalla ilman että vetää laihalle ja hajoittaa koneen? Ainakin jenkkifoorumeilla ovat tuntuneet ajavan vakiokartoilla vaikka on putket ja putsari vaihdettu? Akran oma kartta kuulemma on vähän turhan rikkaalle vedetty. Myöhemmin kesällä kun lomat alkaa voisi ajella jonnekin dynoon säädettäväksi mutta sitten kysymys kuuluu että mistäs suomessa löytyy dynopaikkoja jotka osaa myös Tune-Eculla tuota pyörää säätää ja mitähän semmoinen lystin suurinpiirtein kustantaa? Ainakin Gatemania niminen firma löytyin kun nettiä tutkiskeli mutta olisko ketään lähempänä Pohjois-Savoa?
 
Olen tämän ennenkin sanonut ja sanon taas, säädätys kannattaa ehdottomasti. Se muuttaa pyörän luonnetta NIIN paljon, Gatemanian säätämällä pyörälle olen ajanut ja oli tosi hyvä. Kait niitä muutkin säätää, ei ole tosin nyt henk koht kokemusta.
Sen verran on perspektiiviä, että olen ajanut lc8 koneilla reilun 70tkm ja kokeillut noita eri pyöriä, mutta tuo säädetty oli kyllä aivan omassa luokassa.
 
Joo siis tarkoitus on käydä säädättämässä mutta todennäköisesti ei aikataulun puolesta onnistu ennen heinäkuuta ja lomia ja nyt pähkäilen että osaako tuo ecu korjata itse seoksia niin ettei uuden putken ja putsarin kanssa mene laihalle.
 
Joo siis tarkoitus on käydä säädättämässä mutta todennäköisesti ei aikataulun puolesta onnistu ennen heinäkuuta ja lomia ja nyt pähkäilen että osaako tuo ecu korjata itse seoksia niin ettei uuden putken ja putsarin kanssa mene laihalle.

990 SMR meni laihalle vakioputsarilla ja Akran pöntöillä eikä vastannut kaasuun hyvin. Penkissä säätöihin, niin muuttuu pyörä täysin!
 
Terve! Eli aloin viikonloppuna tarkistaan venttiileitä ja törmäsin seuraavaan: etumaisen pytyn toisen venttiilin päällä öljyä. enkä oikein näistä mitään tiedä, niin olisiko siellä venttiilin tukukummit mennyt? pyörällä ajettu 25tkm
 
Terve! Eli aloin viikonloppuna tarkistaan venttiileitä ja törmäsin seuraavaan: etumaisen pytyn toisen venttiilin päällä öljyä. enkä oikein näistä mitään tiedä, niin olisiko siellä venttiilin tukukummit mennyt? pyörällä ajettu 25tkm

Olisin äärimmäisen huolissaan jos venttiilikoneistossa ei olisi öljyä.
 
Jos taas kanavaan katselet, voi etupytyn tapauksessa hyvinkin olla kysessä huohottimesta tullut öljy. Se huohottimen letku tulee suoraan siihen etummaisen kaasarin/läppärungon päälle.
 
Nyt olisi Advessa DNA suodatin ja Akrat killereillä paikoillaan ja nyt pitää sitten aloittaa ruiskukartta pohdinta. Eikös tuolla kärsi ajaa alkuun vakio kartalla ilman että vetää laihalle ja hajoittaa koneen? Ainakin jenkkifoorumeilla ovat tuntuneet ajavan vakiokartoilla vaikka on putket ja putsari vaihdettu? Akran oma kartta kuulemma on vähän turhan rikkaalle vedetty. Myöhemmin kesällä kun lomat alkaa voisi ajella jonnekin dynoon säädettäväksi mutta sitten kysymys kuuluu että mistäs suomessa löytyy dynopaikkoja jotka osaa myös Tune-Eculla tuota pyörää säätää ja mitähän semmoinen lystin suurinpiirtein kustantaa? Ainakin Gatemania niminen firma löytyin kun nettiä tutkiskeli mutta olisko ketään lähempänä Pohjois-Savoa?

en suosittelis riskeeraamaan konetta vakiokartalla jos hengitys on vakiota tehokkaampi.
kokeile vaan se akran kartta, ruksaa O2 sensor päälle (joe ei oo jo; hiiren kakkosnappi, "enable") - lie vähän äksympi kaasutinkahva mutta ei ole niin bensasyöppö.

jos "KTM Custom Map's KTM 990 Adventure, 2007 /08 model year" käy, niin
"mappa_biemme.hex" kartta on ollut mulle hyvä (vm. 2008), vääntää alapäässä akraa paremmin

"KTM 990 Adventure 07-08 with ITG filter kit,no secondary butterflies and AKRA with db-killers,EPC off and SAS removed. Custom map developed in dyno Banch. "

http://www.tuneecu.com/KTM_Tune_list.html

kartan sisällön (bensat) voi kopi-pastee oman koneen karttapohjaan, jos toi tuoreempi ei 2006:seen mene suoraan. muunkin osan siitä voi ihan vertailla tuneecussa, että onko eroja, esim. sytytysennakossa.
ecut lie samat 06 -> 08.

koklaa noilla, ja meet sitten dynoon jos haluut.
 
en suosittelis riskeeraamaan konetta vakiokartalla jos hengitys on vakiota tehokkaampi.
kokeile vaan se akran kartta, ruksaa O2 sensor päälle (joe ei oo jo; hiiren kakkosnappi, "enable") - lie vähän äksympi kaasutinkahva mutta ei ole niin bensasyöppö.

jos "KTM Custom Map's KTM 990 Adventure, 2007 /08 model year" käy, niin
"mappa_biemme.hex" kartta on ollut mulle hyvä (vm. 2008), vääntää alapäässä akraa paremmin

"KTM 990 Adventure 07-08 with ITG filter kit,no secondary butterflies and AKRA with db-killers,EPC off and SAS removed. Custom map developed in dyno Banch. "

http://www.tuneecu.com/KTM_Tune_list.html

kartan sisällön (bensat) voi kopi-pastee oman koneen karttapohjaan, jos toi tuoreempi ei 2006:seen mene suoraan. muunkin osan siitä voi ihan vertailla tuneecussa, että onko eroja, esim. sytytysennakossa.
ecut lie samat 06 -> 08.

koklaa noilla, ja meet sitten dynoon jos haluut.

Viime viikonloppuna pistin tonne ecuun sen Akra kartan sisään mutta vois nyt noitakin muutoksia kokeilla niin tuleepahan tuo tune ecu paremmin tutuksi.:thumbup:
 
Olikohan niin että käy ristiin, mutta on niissä jotain eroa. Olisko pituudessa tms? Tuo edullinen hinta on noille rumille savupiipuille. Ei nuo HP1:t erityisen halvat ole.
 
Back
Ylös