Jees, tänään palauduin kotio kun kilomeetterit tulivat täyteen. Tai ylikin tietysti jo, mutta kun ei aja viikkoon niin huoltoon viedessä on vielä alle 8000. Onneksi on toinenkin pyörä.
Noin 2050 km tuli neljän päivän kiepsahduksessa. Enempikin olisi hyvin ehtinyt ja kauempanakin poiketa kun kerran lähti mutta tällä kertaa näin.
Taas tuli todettua SMT:n olevan juuri oikea peli minulle matkakäytössäkin. Tai siis sillä voi mukavasti ajaa isojakin teitä kovaa silloin kun on pakko, ja sitten on taas kiva ajaa vielä kovempaa pieniä teitä
Etenkin tuo jousitus on täysin lumonnut minut loistavalla toimivuudellaan suomalaisilla routavaurioisilla teillä, se imee kaiken niin elettömästi että tien kunto on melkein se ja sama.
Lienen oletettua keskivertokuskia vähän kevyempi joten minulla vakiosäätö on mielestäni juuri passeli eli vähän sporttisempi kuin hieman kookkaamman alla, eli alusta ei "lölly" kovemmassakaan ajossa mutta on silti erittäin mukava.
Itse asiassa ajelin sorateilläkin joltisenkin verran ja siinäkin tuo jousitus auttaa kummasti pitämään pyörät maassa niin ettei katurenkaiden pito ulosmittaudu tarpeettomasti. Vaikken "osaakaan" soralla sen kummemmin ajaa niin silti tuolla soitteli sellaista 80:n keskinopeutta ja hauskaa vain oli. Itse asiassa matkan parhaita anteja olikin tuo soralla ajamisen hauskuuden löytäminen. Raatteen tielläkin sain selvästi pelonsekaista "rispektiä" ulkomaisilta autoturisteilta kun tulin tuplavauhtia vastaan
Pohjois-Karjalassa nuo itäisimmät kolminumeroiset olivat hauskoja. Oulun korkeudella sen sijaan tiet käyvät aika tylsiksi. Kolminumeroisillakin on jatkuvasti satasen rajoitus ja kilometrien mittaisia suoria, ja pitäisi yrittää pysyä hereillä kun jostain tulee aina se yksi poro kun sitä vähiten odottaa. Yhtä sain minäkin taas väistää ihan tosissaan.
Tiistaina palelin koko päivän kun Venäjältä tuppasi jokin odottamaton kylmä ilmamassa ja oli 14-16 eikä 20-22 kuten luvattiin. Ei kuitenkaan ollut niin kylmä että olisi saanut aikaiseksi kaivaa lisää vaatteita esiin joten piti palella koko päivä...
Keskiviikko alkoi huolestuttavasti kun aamulla Joensuussa oli 11-12 astetta ja tihkutti vettä. Iltapäiväksi kuitenkin selkeni ja lämpeni.
Eilen ja tänään olikin sitten koko päivän ikävän kuuma tekstiilipuvussa, hellerajan pinnassa Oulun korkeudellakin saati etelämpänä tänään.
Pohjoisen suorilla teillä tasaisesti jurnuttaessa (120:tä pääosin) sain kulutuksen 5,7 kieppeille satasella eli bensavalon syttymään vasta 280km nurkilla.
Meinasin reittikartan väsätä Google Mapsillä mutta eihän siihen saa läheskään tarpeeksi kauttapisteitä. Otin kuvakaappauksen MapSourcesta ja panin sen tuonne kuvien sekaan, näkee siitäkin nyt osapuilleen missä on oltu.
Tuolla on kuvakokoelma