• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

KTM 990 SMT

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JT79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näihän se takuun kanssa voi käydä. Varasin kyllä huollon ajoissa mutta minkäs teet kun ei ole aikoja. Arvaa vaan kuinka vaikeaa on hillitä ajamista. Kuukauden on saanut miettiä että vieläkö voi hiukan ajaa
sad_orig.gif

Iphonen olen ajatellut pyörään kytkeä. Laitoin 3 gs:n tilaukseen ja saapas nähdä milloin sen saa. Tohon iphoneen laitan navigonin softan. Sillä pitäis sitten pärjätä. Sopii tuohon pussiin juuri sopivasti.

Juu en noista puhelinten navigointiominaisuuksista tiedä, voipihan se olla vallan toimiva.

Missäspäin maata tuo napa sijaitsee kun noin vaikeaa on saada huoltoon? No ei täällä Uudenmaan rajallakaan kovin helppoa ole.
Oman kylän huolto on luotettavalta taholta haukuttu niin ettei sinne uskalla. Olisi kävelymatkan päässä
sad_orig.gif

Racing Bike & Sidecar olisi melko lähellä mutta logistisesti epätoivoinen (ei saa lainakulkinetta).
Järvenpäässä Ykkös-MP:ssä Kotarihuoltaja lähti/lähtee lomalle suunnilleen koko elokuuksi.
Siispä varasin tänään ensi viikon perjantaiksi 7,5 huollon Orimattilasta Motopalvelu Niemitalosta. Naurettavan kaukana (~75km) mutta voi viedä edellisenä iltana ja saa lainapyörän niin toiminee. Ja matkahan on pelkkää mahtimutkaa joten ei sen puolesta paha. Sieltä tuon tankkilaukunkin muuten hain.

Mietin että uskaltaisiko penkin alla pitää paikkapurkkia? Kielletään auringonpaiste ja yli 50 astetta...
Itse itselleni vastaten: 99% todennäköisyydellä ei ongelmia mutta jos se siellä poksahtaa niin tulee ikävää jälkeä, eli ei tohtine.  
nixweiss.gif

Pilot Road 2 tuntui kotimatkan hyvältä vaikka ihan kunnon mutkissa kävin sitä testaamassa, en nyt ihan äärimmäisin ottein kuitenkaan vielä. (Kumiveikolta 200e alta alle, maksuton mainos).
Etusta riittää vielä, sen tilalle ajattelin sitten Pilot Power 2CT:n, joku muukin täällä taisi samaa systeemiä kaavailla.

Mites teillä on ollut tuon bensatankin korkin tiiviys? Itsellä täydellä tankilla vuotaa jarruissa bensaa siihen korkin eteen. Kerran kävi niin että ensin jarrutin risteykseen ja sitten reipas kiihdytys: bensaa lenti ilmavirran mukana sitten silmille. Onneksi oli visiiri kiinni.  Niin onko siihen mitään ratkaisua?
Mulla on Megamotossa korvausilmaa varten semmoinen venttiili täyttöaukon etupuolella, missä kevyt jousi painaa tulpan reikään ja koho kanssa tulppaa sen loiskeista. Voisiko tuossa olla sellainen, eikä tiivistä kunnolla.

Laitoin seitsemän litran lisätankin penkin alle. Siinä oli korvausilman reikä ihan takana ja vedin siitä letkun ihan mopon eteen siten, että letkun pää oli paljon ylempänä kuin tuo varatankki. Silti kiihdytys ja jarrutus sai aikaan purskahduksen letkusta. Homma korjaantui, kun porasin tankkiin kylmästi tiukan reiän lisätankin ilmaletkulle korkeimpaan kohtaan ja tiivistin lisäksi liimalla. Nyt sekin saa korvausilmansa tuon alkuperäisen venttiilin kautta.

Just tollainen tulee mielleen. En ole sen tarkemmin tutkinut korkin rakennetta mutta koho -systeemi selittäisi asian. Tiiviste ei siinä täyttöaukon ympärillä vuoda sillälailla, eli sieltä oikein loiskahtaa bensaa.
Kävi tässä kerran niin, kun tankki oli ihan täynnä, jarrutin risteykseen ja heti kiihdytin "reippaasti" sallittuun matkanopeuteen käännöksen jälkeen. Bensaa lensi ilmavirran mukana silmille; onneksi oli visiiri kiinni ja vielä aurinkolasit lisänä.
Mualiman napahan on kaheen laakee aakee eli Kuopion tori
tounge.gif

Ei nyt ihan korkkia myöten ehkä pari senttiä reunasta. Ehkä se oli liikaa. Jokatapauksessa olen sen jälkeen jättänyt reilusti varaa eli jotain 12 litraa tankkauksella+ varatankki.

Katsoin KTM:n sivuilta SMT:n manuaalia, kun muistelin, että Super Dukenkin manuaalissa kerrotaan miten tankataan
thumbs-up.gif

Olet ilmeisesti täyttänyt sen vain liian täyteen. Owner's Manual sivu 31. Aikamoinen vara pitää jättää, Super Dukessa voi täyttää tuohon kauluriin saakka, mutta se taitaakin olla aivan erilainen koko polttoainetankki.

Siitä tulikin mieleen tämä aamu. Oli tulla kaato. Yksisuuntaisella kadulla vaihdoin oikealle kaistalle ennen risteystä kun edessä oli auto joka kääntyi vasemmalle. Vilkun kanssa leikkiessäni en ollut riittävän tarkkana ja kuinka ollakaan eturengas osui suojatien maalauksen kohdalle juuri kun hiukan himmasin katsoakseni (vauhtia ei ollut juurikaan mitään) oikealle, sehän lähti alta kuin eno veneestä . Löysäsin jarrua (onneksi on supermiehen refleksit)jolloin pito palautui kun asfaltti taas oli renkaan alla. Hetken olin jo melkein kylki tiessä. Tilanteen pelasti se että etunen oli hiukan vinossa ja kun rengas tapasi pidon niin pyörä oikeni itseksekseen. Saipahan virkeän alun työpäivälle.

Niin ja jos joutuu vielä odottamaan huoltoon pääsy kuukaudenkin niin rajoittaa ajeluja jonkin verran. Mulla alka olla jo 9500 km eli menne 2000 kilometriä yli. Ensi perjantaina vasta huolto.
Tää sydeemi on käynyt myös mielessä:
...
Tällaisen jutun kanssa:
...
Ai niin tietysti KTM:n ettei takuu raukea  
biggrin.gif

Pakko laittaa tähän väliin pien ilmainen mainos kun olen ollut sen verran tyytyväinen. Eli itselläni on käytössä Bags-Connectionin systeemi Super Dukessa ja navigaattorina Tomtom One:

Engage Sport Quick Lock -tankkilaukku (154 euroa):

bck_tr5091_1_xl.jpg

Bensakorkin ruuveihin kiinnittettävä kiinnitysadapteri (24 euroa):

trt_00_475_110_1_xl.jpg

Laukkuun kiinnitettävä GPS-teline (31 euroa):

bck_gps_00_010_100_1_xl.jpg

Samainen suojapussi navigaattorille ilman KTM-logoja (14 euroa):

bck_gps_00_010_111_1_xl.jpg

Tuota systeemiä saa myös valmiiksi sähköistettynä, mutta itse koin esteettiseksi haitaksi tankin päällä adapterilevyyn kulkevan sähköjohdon, joten asensin Dukeen Adventuren Powerpartseista löytyvän Powerlet-sähköpistorasian (KTM:n varaosanumerolla 60111042044).

Tupakansytytinpistoke/Powerlet -adapterin tein puolestaan Bilteman tupakansytytinjatkojohdosta, johon vaihdoin irrallisena myytävän Powerlet-pistokkeen (KTM:n varaosanumerolla 60112092060) toiseen päähän.

Systeemi on siitä hyvä, että jos ei se ole käytössä, niin pyörään jää näkyviin ainoastaan tuo kohtuullisen huomaamaton adapterilevy. Huonona puolena sitten se, että jos haluaa GPS:n matkaan, täytyy ottaa myös tankkilaukku mukaan. Tämä ei tosin ole ongelma ainakaan minulle, sillä käytän GPS:ää yleensä ainoastaan sellaisilla reissuilla, joissa tarvitaan myös kuljetuskapasitteettia. Toinen hieman huono puoli on että mittaristo peittyy osittain GPS-laukun taakse, eli joutuu hieman kurkottamaan nähdäkseen koko mittariston...

Noita Bags-Connectionin härpäkkeitä myy Suomessa ainakin R. M. Heino.

EDIT: hieman lisäilyjä...

Edelleenkään mielestäni noita Bags Connectionin tankkilaukkuja ei tähän SMT:hen saa millään kiinni kun siinä ei ole tuollaista pulteilla kiinni olevaa korkin kehystä? Edellisessä pyörässä kyllä oli ja olisin tähänkin halunnut.

Minä olen tankin aina täyttänyt ihan siihen korkin aukon alareunaan asti eikä mitään ylivuotoja ole ollut. Sikäli mietin onko Kottarikuskilla jotain ihan onkelmaa. Mutta täyttöastetta on vähän vaikea kuvata ja sikäli ymmärtää miten kukakin täyttää. Pitää varmaan ottaa kuva ensi kerralla...

Edelleenkään mielestäni noita Bags Connectionin tankkilaukkuja ei tähän SMT:hen saa millään kiinni kun siinä ei ole tuollaista pulteilla kiinni olevaa korkin kehystä? Edellisessä pyörässä kyllä oli ja olisin tähänkin halunnut.
OK, enpä tuota tiennyt.

Edit: Nyt kun oikein otti silmän käteen ja katsoi noita kuvia, niin tosiaan tuon korkin kehyksen takia edellinen postaukseni onpi aivan turha...

No sitähän tässä vähän kuittailin että kun asia on jo edellisellä sivulla käsitelty kerran
wink.gif

Mutta kyllä minäkin noita mielelläni suosittelen kaikkeen mihin sopii
smile_org.gif

Onko tuossa suojapussissa millainen tuo kiinnitys? Taustalevy?
Minä olen vain tuossa netin varassa, pitäis päästä hiukan käpistelmään noita niin vois tehdä noita ostopäätöksiä. Iphone tulee vasta syyskuun alussa joten ei niin kiire sen suhteen ole.
Toi kotarin tankkilaukku muuten makso 100 euroa. Ei kuitenkaan aivan paha hinta vastaaviin verrattuna.

Täytyy myöntää että todella sain laukun halvalla. Olet näköjään itärajan kieroksella, minulla myös kävi mielessä taistelijantalon vierailu. Käväisen sunnutaina kuitenkin pohjanmaalla hiukan sukuloimassa/kahvilla ja samantien takaisin ettei pääse moottori jäähtymään suotta
biggrin.gif

Jees, tänään palauduin kotio kun kilomeetterit tulivat täyteen. Tai ylikin tietysti jo, mutta kun ei aja viikkoon niin huoltoon viedessä on vielä alle 8000. Onneksi on toinenkin pyörä.
Noin 2050 km tuli neljän päivän kiepsahduksessa. Enempikin olisi hyvin ehtinyt ja kauempanakin poiketa kun kerran lähti mutta tällä kertaa näin.

Taas tuli todettua SMT:n olevan juuri oikea peli minulle matkakäytössäkin. Tai siis sillä voi mukavasti ajaa isojakin teitä kovaa silloin kun on pakko, ja sitten on taas kiva ajaa vielä kovempaa pieniä teitä
wink.gif

Etenkin tuo jousitus on täysin lumonnut minut loistavalla toimivuudellaan suomalaisilla routavaurioisilla teillä, se imee kaiken niin elettömästi että tien kunto on melkein se ja sama.
Lienen oletettua keskivertokuskia vähän kevyempi joten minulla vakiosäätö on mielestäni juuri passeli eli vähän sporttisempi kuin hieman kookkaamman alla, eli alusta ei "lölly" kovemmassakaan ajossa mutta on silti erittäin mukava.
Itse asiassa ajelin sorateilläkin joltisenkin verran ja siinäkin tuo jousitus auttaa kummasti pitämään pyörät maassa niin ettei katurenkaiden pito ulosmittaudu tarpeettomasti. Vaikken "osaakaan" soralla sen kummemmin ajaa niin silti tuolla soitteli sellaista 80:n keskinopeutta ja hauskaa vain oli. Itse asiassa matkan parhaita anteja olikin tuo soralla ajamisen hauskuuden löytäminen. Raatteen tielläkin sain selvästi pelonsekaista "rispektiä" ulkomaisilta autoturisteilta kun tulin tuplavauhtia vastaan
biggrin.gif

Pohjois-Karjalassa nuo itäisimmät kolminumeroiset olivat  hauskoja. Oulun korkeudella sen sijaan tiet käyvät aika tylsiksi. Kolminumeroisillakin on jatkuvasti satasen rajoitus ja kilometrien mittaisia suoria, ja pitäisi yrittää pysyä hereillä kun jostain tulee aina se yksi poro kun sitä vähiten odottaa. Yhtä sain minäkin taas väistää ihan tosissaan.

Tiistaina palelin koko päivän kun Venäjältä tuppasi jokin odottamaton kylmä ilmamassa ja oli 14-16 eikä 20-22 kuten luvattiin. Ei kuitenkaan ollut niin kylmä että olisi saanut aikaiseksi kaivaa lisää vaatteita esiin joten piti palella koko päivä...
Keskiviikko alkoi huolestuttavasti kun aamulla Joensuussa oli 11-12 astetta ja tihkutti vettä. Iltapäiväksi kuitenkin selkeni ja lämpeni.
Eilen ja tänään olikin sitten koko päivän ikävän kuuma tekstiilipuvussa, hellerajan pinnassa Oulun korkeudellakin saati etelämpänä tänään.

Pohjoisen suorilla teillä tasaisesti jurnuttaessa (120:tä pääosin) sain kulutuksen 5,7 kieppeille satasella eli bensavalon syttymään vasta 280km nurkilla.

Meinasin reittikartan väsätä Google Mapsillä mutta eihän siihen saa läheskään tarpeeksi kauttapisteitä. Otin kuvakaappauksen MapSourcesta ja panin sen tuonne kuvien sekaan, näkee siitäkin nyt osapuilleen missä on oltu.

Tuolla on kuvakokoelma

Itse asiassa ajelin sorateilläkin joltisenkin verran ja siinäkin tuo jousitus auttaa kummasti pitämään pyörät maassa niin ettei katurenkaiden pito ulosmittaudu tarpeettomasti. Vaikken "osaakaan" soralla sen kummemmin ajaa niin silti tuolla soitteli sellaista 80:n keskinopeutta ja hauskaa vain oli. Itse asiassa matkan parhaita anteja olikin tuo soralla ajamisen hauskuuden löytäminen. Raatteen tielläkin sain selvästi pelonsekaista "rispektiä" ulkomaisilta autoturisteilta kun tulin tuplavauhtia vastaan
biggrin.gif
Sieltä se tuleva matkaenduro kuski pikkuhiljaa kuoriutuu esiin  
tounge.gif

Eivaan, sopivalla kalustolla suomessa on ihan järjetön määrä hienoja teitä ajettavana.
Siis niitä päällystämättömiä tahi muuten ns. huonopintaisia.

Möhköenduro renkaat alle ja sorateitä koluamaan  
sport05.gif

ps. kovin oli tutun näköisiä paikkoja kuvissa, siltoja ja puolustusasemia...
tounge.gif

Back