Tänään kävin testaamassa.
Moottori oli tosiaan erittäin kivan tuntuinen, roimaa voimaa riittää eikä tutise liiaksi vaan värisee juuri sopivasti. Akran E-hyväksytyistä pöntöistä oli huilut jääneet hyllyyn joten oikein mukavasti ääntelikin, ei kohtuuttomasti mutta vauhdista riippumatta aina tietää onko kone käynnissä.
Kaasu voi olla herkempi kuin jossakin muussa mutta en kokenut ongelmaksi. Katselin että ihan Kotarin omasta lisävarustevalikoimasta löytyy muuten erilaisia epäkeskoja joilla säätää kaasun toimintaa.
Ruisku toimii vähän "kulmikkaasti" katkaistessaan löpön syötön moottorijarrutukselle vaihtaessa ja taas vedon jatkuessa. Vaatii hieman totuttelua ja herkkää tatsia että ei nykäise. Pintakaasulla jos tykkää ajella niin voi olla kiusallista.
Vaihteiston toiminta ei ollut ihan parasta A-luokkaa. Alas vaihtaessa piti vetää kytkin huolella ihan auki ja polkaista melko reipasotteisesti jotta pykälä varmasti meni sisään ilman TTRRRT-päräystä vaihtojalkaan. Yhden välivapaankin löysin, tietenkin kehälle kiihdyttäessä ja kerran putosi töyssyssä kakkoselta vapaalle (tosin saattaa olla että jalka osui kevyesti polkimeen, en ole satavarma).
Toisin kuin jotkut, minä olin erittäin positiivisesti yllättynyt pleksinpalan toiminnasta. 145 mittarin mukaan motarilla ei tuntunut mitenkään rasittavalta. Ilmavirta ohjautui juuri kypärän alapuolelle. Käsiin ja olkapäihin viima jonkin verran otti. Vaikea uskoa että se toimii noin hyvin, on saattanut insinörtti hetken viettää tuulitunnelissa. (Mainitaan nyt että olen 179-senttinen, pitkäselkäinen ja lyhytjalkainen.)
Täysin päinvastainen yllätys kuin Ducati Multistradassa, jossa melko ison näköinen kate tuntui suojaavan huonommin kuin Skordarin muoviläpyskä.
Olen 65-kiloinen joten (oletettavasti vakiosäätöinen) jousitus ei tuntunut mitenkään kohtuuttoman pehmeältä. Hieman sporttisemman voisin kyllä minäkin kelpuuttaa.
Ajamisen puolesta peli on mukavan kevyen ja ketterän oloinen kuten em. Multikin. Jalat minulla yltävät molempien päältä yhtä heikosti alas, eli vain päkiät.
Kotarilla oli oikein mukavaa sujutella hieman ruuhkaisessakin kaupunkiliikenteessä, kiitos mukavasti pelittävän kytkimen ja vääntävän moottorin.
Mutkapätkällä tuntui että vauhtia ei kertynyt yhtä kohtuuttomasti kuin Multilla, jolla teki mieli ajaa aina vain kovempaa eikä mikään tuntunut missään. Jäi vaikutelma että Kotaria piti ehkä vähän enemmän käskeä kaarteisiin kun Multi sukelsi niihin kuin ajatus. Paha sanoa oliko vain testaajan eri päivien mielialoista kyse vai todellisista eroista, näin kun amatöörivetovätys on asialla.
Motarilla ja maantiellä pyörä kulki eleettömän asiallisesti.
Joo-o, kyllä tuosta pelottavasti jäi vähän sellainen fiilis että pitäisikö mennä kyselemään vaihtotarjousta