KTM 990 SMT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JT79
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ok, kiitoksia valaisusta! Kevääseen mennessä näkee vaihtuuko talli mutta puolensa on Rotaxissakin :).
 
Täällä kanssa sm-t vaihtokuumetta. Jos joku haluu vaihtaa -13 street triple r niin viestiä. Kävin testaamassa yhtä smt ja yllätyin kuinka kapea ohjaustanko on? Oletteko vaihtaneet ja mihin? Toinen seikka on käsittämättömän ankea mittaristo. Siihen loppuikin ja makea peli ajaa myös motarilla.

Mitä noista kannattaa tarkistaa hakiessa, peruskuluvien ja huoltojen lisäksi?
 
Ohjauslaakeri tuntuu antavan kohtuu nopeasti periksi. Omassani kesti noin 30tkm. Muuta ei tälleen nopeasti mieleen tule.
 
Täällä kanssa sm-t vaihtokuumetta. Jos joku haluu vaihtaa -13 street triple r niin viestiä. Kävin testaamassa yhtä smt ja yllätyin kuinka kapea ohjaustanko on? Oletteko vaihtaneet ja mihin? Toinen seikka on käsittämättömän ankea mittaristo. Siihen loppuikin ja makea peli ajaa myös motarilla.

Mitä noista kannattaa tarkistaa hakiessa, peruskuluvien ja huoltojen lisäksi?

Tuossa Suzu-huru-ukko jo mainitsikin ohjauslaakerin, joskin monissa se väljääntyy alkuun mutta yhdellä kiristyksellä kestää jo pidempään. Ahkera keuliminen syö ohjauslaakeria. Määräaikaishuoltojen osalta kannattaa olla hereillä. Venttiilinvälyshuolto maksaa noin 700€ merkkikorjaamolla joten se kandee varmistaa että on tehty ajallaan. Moni sen kuulemma laistaa. LC8:ja vaivaa myös ymmärrettävästi pulttien löystyminen, joten on hyvä tarkistaa että kaikki pultit on paikallaan, myös satulan alla. Mittaristo on kuppainen ja bensamittarin virkaa hoitaa näissäkin trippi. Muuten ei ole mitään maita kaatavia. Kotareilla on taipumus hotkia öljyä aikalailla perus japsirivinelkkuun verrattuna, joten öljypintaa tulee tarkistella useasti. Samasta syystä kannattaa kuunnella ettei moottorissa ole sinne kulumattomia sivuääniä. Tämä toki pätee kaikkiin käytettyihin.
 
Hurupa laittaa vielä laakerista kuvatuksenkin :thumbup:

Laakerie9ace.jpg
 
Jep, ohjainlaakeri oli löysällä siinä koeajetussakin. On kyllä hintaa huollolla, ilmankos nuo käytetyt aina 13900 ajettuja. Jossain muualla saanee välykset tarkistettua halvemmallakin kun merkkiliikkeessä, eihän tuossa ole paljoa katteitakaan.
 
Ittepä kun SMT hankin niin otin selon millanen huoltaa kun tykkään tehä ne ite että on varmasti huollettu. Joo se on vekkuli huoltaa ite :thumbup:
 
Mulla duke, mutta ei se tulppa nyt niin paha rasti ole. Katteet, tankki ja ilmanputsari veks. Sitten syyläri irti roikkumaan letkujen varaan. Kavennetaan sorvilla tulppa-avain ja vääntelee sopivan näköisen jatkovarren. Sitten vaan tulppa irti ja käänteisessä järjestyksessä kasaan. Jos kaljalaatikon kanssa tekee niin 2h.
 
Messuilla tuli kokeiltua ajoasentoa ylivuotisessa sm-t sekä 1050 ja africa twin. Kyllähän sm-t tuntui pienemmältä ja näppärämmältä kun tanko ei niin edessä ja korkealla. Lisäksi siinä on hyvin tehoa ja vääntöäkin.Eipä taida toista vastaavaa tällä hetkellä löytyä, tracer lähimpänä mutta väännössä jää. Samoin ducatin hyper strada. Mittari on kyllä todella aneeminen kotarissa mutta nykyinen lähtee myyntiin ja keväällä vaihtuu jos kaupat löytyy. Saksasta noita ainakin löytyy jos ei Suomesta sillon. Virimielessä, minkä verran lähtenee: rottweiler tai vastaava, ecu ja putki? 130hp/115 nm? Tai pelkkä ecu ja rottweiler, jos ja kun katsastus tulee.
 
Meinasin kokeilla jousitussäätöä vakion ja sportin välistä kun huomasin seuraavat asiat:
Takaiskarin paluuvaimennuksen säätöruuvi on eripuolella kuin ohjekirjassa.
En tiedä oliko se ennen huoltoa näin vai kuten kirjassa.
Ehkä tuo alakiinnike on tarkoituksella laitettu näinpäin nyt, paremmin tuossa nyt tilaa on kun ketju ei ole edessä.
Pyörä oli talvella huollossa jossa myös iskarit huollettiin mutta en tiedä onko tämä käännetty huollossa toisin päin vai oliko jo aikaisemminkin näin.

IMG_20160409_191005.jpg
IMG_20160409_191022.jpg


Toinen asia on etujousituksen esijännityksen säätö.
Kirjassa ja penkin alta löytyvässä tarrassa on erilaiset ohjeet.
Kumpaakohan on syytä noudattaa vai tuleeko näillä sama tulos koska kirjassa kierretään aloituspisteestä vastapäivään ja penkin alta löytyvässä tarrassa ilmeisesti aloituspisteestä myötäpäivään ja kierroksien määrä on eri?
IMG_20160409_192138.jpg
IMG_20160409_192157.jpg
 
Meinasin kokeilla jousitussäätöä vakion ja sportin välistä kun huomasin seuraavat asiat:
Takaiskarin paluuvaimennuksen säätöruuvi on eripuolella kuin ohjekirjassa.
En tiedä oliko se ennen huoltoa näin vai kuten kirjassa.
Ehkä tuo alakiinnike on tarkoituksella laitettu näinpäin nyt, paremmin tuossa nyt tilaa on kun ketju ei ole edessä.
Pyörä oli talvella huollossa jossa myös iskarit huollettiin mutta en tiedä onko tämä käännetty huollossa toisin päin vai oliko jo aikaisemminkin näin.

katso liitettä 9755
katso liitettä 9756


Toinen asia on etujousituksen esijännityksen säätö.
Kirjassa ja penkin alta löytyvässä tarrassa on erilaiset ohjeet.
Kumpaakohan on syytä noudattaa vai tuleeko näillä sama tulos koska kirjassa kierretään aloituspisteestä vastapäivään ja penkin alta löytyvässä tarrassa ilmeisesti aloituspisteestä myötäpäivään ja kierroksien määrä on eri?
katso liitettä 9758
katso liitettä 9759

Kohtaan 1 ei mitään väliä kummalla puolella on toimii kyllä.

Kohtaan 2 Esijännitys säädetään painumien mukaan eli tuossa kirjassa on vaan tietyn painoiselle säädöt. Ota parikaveria mittaamaan ja pitämään pystyssä. Jä säädä painuma omalle painolle hyväksi.
 
Back
Ylös