KTM 990 SUPERDUKE -07 modausta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja valexi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

valexi

New member
Tuli tuossa talvella ostettua kyseinen moottoripyörä. :orgmp:
Ajokauden alkua odotellessa olen aloitellut pieniä parannuksia ko. pyörään.

Pyörässä oli valmiina jo Leovincen hiilikuitu sliparit, Akran kartta ja jotain muita pieniä ulkonäköparannuksia.
Ajattelin kirjoitella tähän topikkiin kuvien kera juttuja mitä on tullut tehtyä. Monologina, mikäli ei herätä keskustelua.

Modit/tulossa:
- Xenon projektori ajovalomodi -TEHTY-
- ITG/Rottweiler tyylinen vaahtomuovi-ilmansuodatin -TEHTY-
- 2nd butterflies removal -TEHTY-
- SAS blockoff platet -TEHTY-
- GPR V4 ohjausiskari -TEHTY-
- RC8 high velocity stacks
 
Viimeksi muokattu:
Xenon projektori ajovalomodi

Tämän viestiketjun innoittaman päätin toteuttaa omaan Dukeen myös projektorivalot:
http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=9542&start=50#p218143

Miksi projektori? Tavallisessa xenon muutossarjassa vaihdetaan vain polttimo(t). Silloin vastaantulija helposti häikäistyy, kun hajavalo suuntautuu minne sattuu. Projektori leikkaa valokuvion oikeaksi myös kirkkaalla xenon valolla. Projektori on myös erittäin siistin näköinen :WAZAAP: . Projektorissa myös on läppä pitkälle valolle, joka päästää valokuvion "aukeamaan" kokonaan. Pitkien ja lyhyiden vaihtaminen käy salaman nopeasti, eikä vaihdossa ole xenonpolttimon syttymisen aiheuttamaa viivettä, koska poltin palaa koko ajan.

Homma lähti liikenteeseen ajovalon purkamisella. Mittariston vierestä ne kaksi kuusiokoloa auki, käännä etumaski eteen, irroita kaikki liittimet ja johdot jotka menevät etumaskille (irroitetaan maski pois), maskin alareunasta kahden saranan klipsut irti, saranoiden tapit pois, etumaski pöydälle, etumaskin alareunasta kiinnikeruuvi irti, ajovalon mutterit auki, ketkuttele ajovalo pöydälle.

Ajovalo pöydällä:
IMG_20160330_165607 (768x1024).jpg

Irroita ensin kaikki johdot ja ruuvit jotka on näkyvillä. Tässä vaiheessa riittää, että irroitat vain korkeudensäätöruuvin, niin että ajovalon lasi pääsee nousemaan pois. Mattoveitsellä käy läpi ajovalon sauma. Ajovalo uuniin 130'c á 7min. Ruuvimeisselillä varovasti kitkuttelemalla irti. Alkaa aukeamaan HITAASTI mutta varmasti, itse jouduin toistamaan uunikäsittelyn 3 kertaa, ennenkuin ajovalon lasi irtosi. Ruuvaa myös sivuttaissuunnan säätöruuvit ulos asti, niin ne poksahtavat heijastimesta pois.

Ota heijastin pöydälle ja irroita H7 sovite. Ota H4 sovitelevy ja piirrä rajat vanhan reiän keskeltä. Dremelöi reikä oikean kokoiseksi:
IMG_20160331_104200 (768x1024).jpg

Tarkasta projektorin sovitus:
IMG_20160331_104603 (768x1024).jpg

Dremelöi myös projektorin peitelevylle pienet kolot pitkän ajovalon heijastimen reunaan, jotta projektori menee pohjaan asti:
IMG_20160331_111107 (768x1024).jpg

Projektori paikallaan koristelevyn kanssa:
IMG_20160331_110627 (768x1024).jpg

Jatkuu seuraavassa viestissä... (5 kuvaa)
 
Viimeksi muokattu:
Irroittele liimajäämät pohjalevystä ja lasista mahdollisimman hyvin. Laita uudet butyylikumimassat ajovalon lasiuraan. Kasaa ajovalo käänteisessä järjestyksessä. Ajovalo kasattuna projektorilla:
IMG_20160331_153204 (768x1024).jpg

Ota ajovalojen johdot käsittelyyn. Pitkältä polttimolta täytyy ottaa virrat projektorin läpälle, jotta läppä aukeaa kun pitkät syttyvät. Plus johto valkoiseen ja miinus ruskeaan. Muuten kytkentä kuten xenon jälkiasennussarjassa.

Kiinnitä ajovalo takaisin etumaskiin ja kasaa koko roska käänteisessä järjestyksessä.
Uusi ajovalo paikallaan:
IMG_20160404_130502 (768x1024).jpg
IMG_20160404_130437 (768x1024).jpg
IMG_20160404_130446 (768x1024).jpg

Suuntaa ajovalo omistajan käsikirjan mukaisesti:
IMG_20160403_172231 (1024x768).jpg

Valomodi valmis, tässä vielä video toiminnasta: (siisti eikö totta? ;)
 
Viimeksi muokattu:
Omaan silmään aivan jeevelin hieno systeemi! :thumbup: Valotehoakin tuntuis riittävän..
Mistä tilailit projektorihärpättimet, ja paljonko tuli hintaa..?
 
Aliexpressistä ja eBaysta noita saa halvimmillaan. Hinta on vähän toistasataa (täydellinen sarja) noissa paremmissa sarjoissa (metallirunko ja paremmat kelat). Ei kannata haksahtaa niihin muovisiin.

Vaahtomuovi-ilmansuodattimen asennus:

Sama setti käytännössä kuin Rottweilerin, mutta jonkin verran halvempi.
http://www.rottweilerperformance.com/rottweiler-intake-system-super-duke-990/

Asennus menee aivan samalla tavalla kuin tässä Rottweilerin youtube videossa, joten en käy sitä tarkemmin läpi.

Pohjalevyn voi tehdä itse alumiinistä oheisen CNC kuvan perusteella:
http://www.servimg.com/image_preview.php?i=98&u=17145946

Vaihtoehtoisesti voit ostaa valmiin pohjalevyn eBaysta:
http://www.ebay.com/itm/Aluminum-ba...-air-filter-for-the-KTM-990-inj-/321719188351
Samalla kannattaa tilata SAS blockoff platet, tuolta myyjältä ne lähtee 10$ hintaan, jos tilaa samalla.

Itse filtteri on mallia ITG JC30-65, omani tilasin kaasutinexpertiltä Suomesta.

Tankin irroitus:
Molemmat katteet pois, kahdella kuusiokoloruuvilla näkyvistä ja kaksi 8mm pulttia piilossa. Tankin etureunasta kuusiokolo auki, ylivuotoletku irti edestä vasemmalta. Tankki nousee nyt pystyyn kaasujousen varaan. Tankin kaksi johtoa irti, bensaletku irti (täältä lorahtaa muutama tippa polttoainetta, mutta liitin on sulkeva, eli ei tule paljoa). Tankin takaa kaksi kuusiokoloa irti ja kaasujousi alapäästä irti, niin tankki nousee pois.

IMG_20160409_095516 (768x1024).jpg
Ilmansuodattimen ruuvit auki. Seuraa tästä lähtien rottweilerin videota.

IMG_20160409_101728 (768x1024).jpg
Taempi SAS on helpompi irroittaa kuin etummaisen sylinterin. Sokeointi levy vaan paikalleen.

IMG_20160409_111219 (768x1024).jpg
Etummainen SAS on vaikeammin tavoiteltavissa, mutta gynekologin käsillä onnistuu sekin irroittamaan ja sokeointi levyn laitto ilman letkujen irroittamista.

IMG_20160409_112405 (768x1024).jpg
Tiivisteet paikalleen, nämä kannattaa voidella vaseliinilla molemmin puolin, ettei pääse pölyä asennuslevyn kauluksen kautta imusarjaan. Tässä vaiheessa kannattaa poistaa 2nd butterfliesit. Itse jätin tangot paikalleen, kuten 95% muistakin Duken omistajista.

IMG_20160409_113629 (768x1024).jpg
Asennuslevy paikallaan, imuilman lämpöanturi ja huohotinletku paikallaan. Asennuslevy lukitaan imukurkkuputkilla.

Jatkuu... (5 kuvaa)
 
Viimeksi muokattu:
IMG_20160409_114142 (1024x768).jpg
Suodattimen öljyäminen, ruiskuta tasainen kerros koko suodattimeen. Motulin öljy vaihtaa aluksi väriä, joten on helppo katsoa mikä kohta on jo öljytty ja mikä ei.

IMG_20160409_121309 (768x1024).jpg
Suodatin paikallaan ja SAS järjestelmä poistettu.

IMG_20160409_151322 (1024x768).jpg
Tune ECUlla ohjelmasta SAS järjestelmän poisto. Lataa ruiskukartta, tallenna, poista pukki Devices -> SAI kohdasta. Tallenna uudella nimellä, nimen perään esim. SAS_removed. Lataa muokattu softa ECU:un. Virrat pois ja pyörä käyntiin. Ei pitäisi tulla vikakoodeja.

IMG_20160409_134238 (768x1024).jpg
Ilmanottoa parannettu rutkasti ja muutama kilo turhaa painoa poistettu pyörästä. Pyörä myös muutettavissa helposti takaisin vakioksi, koska kaikki osat irroitettu ehjänä pois. :thumbsup:
 
GPR V4 ohjausiskarin asennus:

Poista tankin etummainen kuusiokoloruuvi.

IMG_20160409_122841 (768x1024).jpg
Ota ruuvista kumitiiviste ja asenna se ohjausiskarin kiinnikerautaan. Kiinnitä tankin etupää GPR:n osilla.

Irroita tangon kiinnikkeet ja asenna GPR:n asennusrauta. Asenna GPR V4 ohjausiskari.

IMG_20160409_132030 (768x1024).jpg

Helppoa kuin heinän teko ja pyörä on taas astetta turvallisempi :)
 
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3140

"6/ 2nd flies & shafts removal.*
Effects, much smoother in the lower RPM's, less compression braking on over run when the throttle is closed, great mod. A 5.02 HP gain at peak RPM, 3.43 FT/LBS of extra torque at 8100rpm. I had the Akra map loaded with the 2nd flies turned off. I recommend this mod big time."

Toisella sivulla on dynokäppyrät pelkät toisioläpät poistettu, Akran kartta eikä muita muutoksia.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
http://www.ktmsmt.com/viewtopic.php?t=3140

"6/ 2nd flies & shafts removal.*
Effects, much smoother in the lower RPM's, less compression braking on over run when the throttle is closed, great mod. A 5.02 HP gain at peak RPM, 3.43 FT/LBS of extra torque at 8100rpm. I had the Akra map loaded with the 2nd flies turned off. I recommend this mod big time."

Toisella sivulla on dynokäppyrät pelkät toisioläpät poistettu, Akran kartta eikä muita muutoksia.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk

Hyvin omituista...mutta kai sen uskottava. Pitäs varmaan jostain kaivella toi toisioläppien kartta niin se varmasti selittäs vähän miksi vaikutukset on tuommosia, jotain siellä tuntus vakiokartassa pielessä kuitenkin. Eli jos karttaa ei pääse säätämään, on läppien poisto varmaan se helpoin korjaus.
 
Ne toisioläpät "laahaa" aina hieman perässä, eli eivät toimi niin nopeasti kuin primääriläpät. Helppo todeta esim. paikallaan kaasutellessa. Johtuisko siitä, että ne on elektronisesti ohjattu vs. ensiöläpät suoraan kaasuvaijereilla.

Aiheuttaneeko se sitten sitä nykivää toimintaa pienillä kierroksilla? Toisekseen vakiokartalla ne eivät aukea koskaan 100% auki, tulisiko sieltä se muutama hevoinen lisää.
 
Ne toisioläpät "laahaa" aina hieman perässä, eli eivät toimi niin nopeasti kuin primääriläpät. Helppo todeta esim. paikallaan kaasutellessa. Johtuisko siitä, että ne on elektronisesti ohjattu vs. ensiöläpät suoraan kaasuvaijereilla.

Aiheuttaneeko se sitten sitä nykivää toimintaa pienillä kierroksilla? Toisekseen vakiokartalla ne eivät aukea koskaan 100% auki, tulisiko sieltä se muutama hevoinen lisää.

Joo, karvan perässähän ne tulee kun siellä on sähköaivo välissä ensin tulkkaamassa kaasunasentoanturin liikettä ja sitten käskyttää servoa. Nykimistä noiden sen sijaan pitäisi pehmentää, koska sopivalla vaimennuksella voidaan paikata kuskin kaasukäden liikettä. Tosin tuohon -07 malliin tuli joskus -09 tai -10 kieppeillä ECU:un päivitetty softa, joka vei tuon alakierrosten nykimisen täysin pois. Sen jälkeen pysty ajamaan mukulakivilläkin ilman äärimmäistä tarkkuutta kaasukäden kanssa. Paras virtaus muuten ei välttämättä ole kaasuläppä 100% auki vaikka äkkiseltään niin voisikin luulla.
 
Onko teillä kokemusta lambda antureista, jos laittaisi AFR mittarin tuohon. Voisi säätää (tai ainakin tarkastaa) seossuhdetta itse kohdilleen, jos myöhemmin käyttäisi sitten penkissä säätämässä.

Onko semmoista laajakaista mallia, joka toimisi myös kapeakaistaisena? Eli saisi Duken omalle moottorinohjaimelle samasta anturista kapeakaistatiedon ja mittarille laajakaistaisen. Riittääkö jos esim. etummaisesta pytystä ottaa lambdatiedon, eli laittaisi etummaisen o2 sensorin tilalle laajakaista-anturin?
 
Onko teillä kokemusta lambda antureista, jos laittaisi AFR mittarin tuohon. Voisi säätää (tai ainakin tarkastaa) seossuhdetta itse kohdilleen, jos myöhemmin käyttäisi sitten penkissä säätämässä.

Onko semmoista laajakaista mallia, joka toimisi myös kapeakaistaisena? Eli saisi Duken omalle moottorinohjaimelle samasta anturista kapeakaistatiedon ja mittarille laajakaistaisen. Riittääkö jos esim. etummaisesta pytystä ottaa lambdatiedon, eli laittaisi etummaisen o2 sensorin tilalle laajakaista-anturin?

Eipä ole tietoa, mutta jos löydät systeemin niin laita infoa. Kiinnostaa myös täällä. Kuhan nyt sais tuon rakkineen xp-läppärin perään kun tuo vanha kaapeli ei toimi enää uudemmissa. Vaihtelin itelleni sen ITG-filsun ja pohjalevyn, sivuoireena aivan tyhjäkäynnin pinnassa ilmenevä ajoittainen "vihellys". Oli näköjään samoja oireita tuolla antamassasi linkissä kun lueskelin. Saakohan nyt jostain välistä ilmaa, mulla on nuo sekundat paikallaan? Samalla tuli myös armoton monttu vääntökäyrään 8k pinnassa. Muuten ollaan kyllä menossa oikeaan suuntaan. Pirun omatekele väliputki ei meinaa kestää koneen tuottamaa painetta kun vuotaa vähän sieltä täältä. Pitäs varmaan hommata se orggis tiiviste sinne laipan väliin. No asiaan kuulumatonta tilitystä :)
 
Niin vielä tuosta AFR-anturin paikasta: jos haluaa oikein tarkkaa tietoa, niin kannattaa varmaan mitata pytty kerrallaan niistä molemmista O2 anturin paikoista tai tyytyä yhteen tekemällä yhdysputkeen paikan sille anturille. Mullahan on tilanne vähän toinen kun putkisto on muutettu 2-1 konstruktioon.
 
@wilipedia Laitoitko siihen pohjalevyn ja imukurkkujen väliin mitään tiivistettä? Itsellä ei kuulu tyhjäkäynnillä vihellystä. Esimerkiksi joku vaahtomuovinen vesiputken eristeputki on semmoinen, jonka saisi venytettyä paikalleen. Kannattaa siihen laittaa sitä vaseliinia väliin niin tiivistyy paremmin.

Tosiaan niihin o2 sensoreiden paikalle pyttykohtaisesti laajakaistat vaihtamalla tulisi paras, mutta aika kallis tulee myös. Anturi maksaa noin 100€. Innovatella on ratkaisu, josta löytyy kapeakaistalambdan simulointi. Jos pyörä säädetään penkissä, niin eikös silloin putkeen työnnetä happitunnistin? Eli yhdysputkesta saisi yhtä "tarkan" lukeman kuin penkissä säädettäessä.

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
 
Leikkasin hätäpäissään vanhasta putsarista ne reiän ympärykset tiivisteeksi, kun nehän käy suoraan siihen kurkun päälle. Jos mittaa pytyn kerrallaan niin voithan käyttää samaa anturia kun vaihdat vaan paikkaa?
 
Joo, karvan perässähän ne tulee kun siellä on sähköaivo välissä ensin tulkkaamassa kaasunasentoanturin liikettä ja sitten käskyttää servoa. Nykimistä noiden sen sijaan pitäisi pehmentää, koska sopivalla vaimennuksella voidaan paikata kuskin kaasukäden liikettä. Tosin tuohon -07 malliin tuli joskus -09 tai -10 kieppeillä ECU:un päivitetty softa, joka vei tuon alakierrosten nykimisen täysin pois. Sen jälkeen pysty ajamaan mukulakivilläkin ilman äärimmäistä tarkkuutta kaasukäden kanssa. Paras virtaus muuten ei välttämättä ole kaasuläppä 100% auki vaikka äkkiseltään niin voisikin luulla.

Eikös noiden toisioläppien yhtenä(kin) funktiona ole myös tuottaa "tekniikan avulla" vähän samaa
lisäarvoa kuin saadaan hyvän käsituntuman/ajoituksen kautta "rullaamalla" avauksissa.
Toiset kuvaavat asiaa kait myös ilmaisulla "lineaarinen avaus."
Tuo kuvailemasi "epäkohta" ei liioin ole käytännön sekalaisissa ajoissa aina edes ihan pikkujuttu paikoissa, joissa
on mentävä kieli keskellä suuta.

Todella "hyvä" pata ei ole ihan mikään yksinkertainen juttu :D.

Se kun antaa yllättävän "tylsän" vaikutelman... ja siitä huolimatta, sekä juuri siitä johtuen.....
ainoaksi ongelmaksi jää... ja mihin voi sitten rauhassa keskittyä, on pysyä "ojien välissä" kun voimaa vaan tulee ja tulee :D.
 
Onko valexi jo saanu AFR anturin paikalleen? Ite sain viimein xp läppärin lainaan ja näkyy kaapeli toimivan. Huomenna kokeilemaan uutta karttaa ja jos ruuvais itekin noin 2nd läpät vittuun häiritsemästä :crash: katotaan miten sekasin saa mopon menemään.
 
En ole vielä laittanut AFR anturia. Laitoin pyörän takas talliin oottelemaan jäiden lähtöä. Ajattelin että käyn jossain vaiheessa säädättämässä pyörän penkissä.

Miten teillä nostaa kaasulla keulaa? Itellä nousee ykkösellä (daa) ja kakkosella, mutta kolmosella ei enää oikein. En tiedä sitten jos repis oikein kunnolla.

Otat vaan vanhan kartan talteen ja sit säätöä kokeilemaan. Akran kartta kannattaa vähintää päivittää, jos ei ole jo.

Käykö Superduke R:n kartta suoraan ei ärräläiseen? Kartat näkyy käyvän sama vm 07-10.
Ajattelin kokeilla itse tätä karttaa:

KM611EU0802031Map_LEOEvo1.hex
Dynojet Result KTM 990 SuperDuke R Model year 2008 /2009 / 2010 with Akropovic slip-on exhaust without catalyst without buffels
Airbox modified
http://tuneecu.com/Tunes_in_Hex_and...odel/KTM/990SuperDuke_R/KTM_SuperDukeRLeo.jpg

Jos R:n kartta ei käy suoraan, niin kopioin ko. kartasta syöttö ja ennakkokartat nykyiseen karttaan. O2 sensorit ajattelin jättää voimaan closed loopin takia.
 
Back
Ylös