KTM Duke 790 2018

Onko ne erilaiset kuin muissa?

Näyttää olevan. Pysyykö ne paremmin säädöissä? Mulla on tunne että 790:n peilit kaipaa aina silloin tällöin säätöä (vaikka ei olisikaan osuneet puihin).
 
Viimeksi muokattu:
^Juu, nimenomaan pysyy ja niistä näkee hyvin eivätkä ole kauheat luppakorvat. Ja pyörä on kyllä :wanna: ja ajan 6500 kiekkaa sisäänajoa vasta:cruising:
 
Mitkä tuntuu olevan isoimmat erot 790:n? Alusta ja jarrut nyt ainakin varmaan.
 
Mitkä tuntuu olevan isoimmat erot 790:n? Alusta ja jarrut nyt ainakin varmaan.
Jep, etujarrut todellakin pysäyttävät ja kahvan tuntumaa pystyy säätämään 3-portaisesti. Tehokkaammat kuin Triple Rässän Brembon M50 monoblokit 310 mm levyillä olivat.

Alustaa jouduin heti säätämään pehmeämmäksi vakiosta. Vakioasetuksissakin oli hieman liian kova tällaiselle 71 kg heinäkepille. Toimii kyllä muuten hienosti ja tuntee jatkuvasti pienimmätkin nypyt tiessä mistä kaikki ei varmaan tykkää. Tuohon vaikuttaa varmaan myös nuo melkein puolisliksit renkaat. Kumiseos on todella pehmeä ja pitoa riittää. Alusta on varmasti riittävän "sporttinen" monelle kuskille ihan perussäädöissä. Preload säätöä ei ole etuhaarukassa. Sitä voi joku isompi kuski kaivata. Lisäksi pyörä tuntuu jotenkin vakaammalta kaikilla nopeuksilla kuin 790 eikä se voi johtua pelkästään alustasta. Runko ja takahaarukka on sama, mutta onkohan pyörän geometriaa jotenkin kuitenkin muutettu?

Ja onhan tuossa ruutia ihan eri lailla kuin 790:ssä..jaksaa vääntää isommillakin vaihteilla ja lähtee kakkoselta paikoiltaan mukisematta vakioväleillä. Jotain on varmaan tehty myös softan/ruiskun puolella. Tuntuu, että tuo reagoisi kaasuun nopeammin kuin 790, mutta kuitenkin hyvin lineaarisesti..en osaa selittää. Olen tosin ajanut nyt vaan Street modella missä kaasuvaste on se anteeksiantavin.
 
Ärrässä on pidempi etuhaarukka ja siten loivempi keulan kulma.

Lisää maavara pari senttiä. Parantaa offroad-ominaisuuksia.
 
Joo, etuhaarukka on puolitoista senttiä pidempi. Myös takaiskari on pidempi, mitasta en ole varma, mutta takahaarukka on silmämääräisestikin ihan eri kulmassa. Akseliväli on pidempi, ohjauskulma loivempi ja etujättöä enemmän.

Oikein kovissa nopeuksissa vakaudesta ei voi enää puhua. Jos on epätasaisuuksia tai kuski hölmöilee jotain, reagoi pyörä tosi hermostuneesti. Ja muovipussin aerodynamiikan ansiosta eturengas kevenee yli 200 km/h vauhdissa merkittävästi, mikä tekee elämästä aika jännittävää. Kai se on kolikon kääntöpuoli. Kunnon ohjausiskari on harkinnassa.
 
Hyvää tietoa. Erikoista että sportti malliin laitetaan loivempi ohjauskulma. Onko tämä siksi kun tehoa on enemmän jollon takarenkaalle tarttetaan enemmän pitoa?
 
Kai se jotain hienosäätöä on. Keulakulman tapauksessa puhutaan muutamista asteen osista.

Mulla ei ole tarkkaa muistikuvaa 790:stä, muuta kuin että se oli "ihan kiva", mutta ei kummemmin sytyttänyt. Olisi kiva käydä nyt koittamassa, että miltä se oikein tuntuikaan.
 
Sattui silmään Torilla käytetty Duke 790:n Ixil Ixrace M9 vaimennin ja pakkohan se oli kun halvalla sai t. Sulo
Suht kevyt ja siisti vaimennin. Ilmeisesti yhteensä kolme db killeriä kun väliputkessa on yksi kiinteä. Killereilläkin sopivan raaka ääni vakiovaimentimeen verrattuna, mutta ei yhtään liian häiritsevä. Suosittelen:thumbup:

20210706_125940_compress12.jpg
 
Kävin potkaisemassa 890 Duken renkaita, kohtuullinen korvaus omasta niin vähän rupesi polttelemaan. Sen sijaan vakuutukset vaikutti tyyriltä. Nettimotosta löytyi yksi A2:ksi muutettu, johon vakuutukset on halvat. Sitten kun etsi 890R:llä niin hinta tuplaantui ja pyöristettiin ylöspäin. Kilvellistä perus 890:stä ei löytynyt.

Onko niin, että tuo 1,5 rahaa pitää kärsiä vai löytyykö jostain halpoja vakuutuksia näihin (kokeilin If, Pohjola ja POP)? Bonuksia on niin paljon kuin niitä voi saada. Onkohan ikää niin paljon, että alkaa vakuutusten hinnat nousemaan :D. Jos jollain on tuollainen ärrätön 890 niin laitatko vaikka viestillä rekkarin niin voin kokeilla uudestaan laskureita.
 
Onko tuossa mallissa ajonestoa? Jos ei ole niin käykäämme ymmärtämään vakuutusyhtiön näkemystä.

Toisaalta yhtiöiden välillä on erittäin suuria eroja hinnoissa - kaikki vaan vertailuun.

Itse olen varsin aktiivinen vakuutusten kilpailuttaja, ja Lähitapiolan olen joutunut jättämään pois vertailuista, koska se firma on aina ja ikuisesti joko kallein tai top-kolmosessa.
 
Ei muistaakseni ollut itsellä montaa satasta 890 R IF osakasko täydet ponut ja vajaa viiskyt vee silloin.
 
Ekassa pyörässä on vuosimallilla merkittävä ero. Tsekkasin ennen ostoa -99 mallin vakuutuksen ja halpaa oli. Ostin sitten saman pyörän -03 (joka myydessä todettiin -01 malliksi) ja vakuutushintaan tuli n. 500 € korotus. Tuo mikä katselin oli viime vuoden esittelypyörä, aiemmalla If:n logiikalla vakuutukset pitää kilpailuttaa vuosittain.

Jos sitä kävisi tiistaina kokeilemassa. Ei harrastus saa olla liian halpa. Ja toistaiseksi ei olla menossa paku- / peräkärrykauppaan pyörän lisäksi :).
 
Tuli hommattua moinen laite. Minkälaisia slipareita olette näihin laittaneet? Sc project s1 houkuttaisi ulkonäön puolesta, mutta mietityttää pysyykö siinä äänet järkevällä tasolla? Myöskään ei kiinnostaisi aina alkaa vaihtamaan, jos tulee radalle eksyttyä.
 
Back
Ylös