Tuli laitettua yllättäen itselle tuollainen 350cc Freeride (2012), vähän arvellutti tehojen ja rungon puolesta kun on aiemmat pyörät olleet reippaasti isompia joka osa-alueella. Nyt tulee useamman viikon tilitys kerralla.
Mutta asiaan, ostin omani hieman vajaatoimisena, oireina oli että tehot puuttuivat / tukehtui /sammui kun antoi hanaa yläkierroksilla, bonuksena työnsi vettä ylivuotoletkusta pihalle. Noh:Vesiongelma ratkesi uudella jäähdyttimen korkilla (1,4 bar avautumispaine), vanha ei pitänyt yhtään painetta kun siihen puhalsi. Tukehtumisongelma ratkesi taas sillä että avasin äänenvaimentimet ja totesin villojen olevan täysin lasittuneet/palaneet kivikoviksi, eivät läpäisseet ollenkaan virtausta. Uudet villat sisälle, (samalla katalysaattorit mäkeen rälläkän avulla) ja taas pelitti.
Nyt tässä vaiheessa siis pääsin ensi kertaa vasta ajamaan ks. ostoksellani, ja täytyy todeta että ihan uusi maailma avautui vanhalle katupyöräkuskille! Ehkä mikä tahansa muukin pieni enduro olisi tuonut saman fiiliksen, mutta voi kyllä suositella "vakionakin" tätä. Itsellä on ajokamat päällä painoa lähemmäs 90kg joten omasta mielestä perä ui ehkä turhan alhaalla, en ole vielä sen ihmeemmin säätöihin perehtynyt tässä vaiheessa, enduro/cc alkoi siis tämän myötä sen verran kiinnostaa että katukypärän rinnalle tuli crossikypärä hommattua+muuta varustetta. Ja tietty lähitienoon poluilla ja kallioilla piti käydä heti toteamassa olematon oma fyysinen kunto tähän hommaan vaikka kaikenlaista liikuntaa on tässä tullut harrasteltua, hyvää treeniä!
Luonnollisesti halusin heti suorituskykyyn kaikki mitä helpolla ja halvalla on saatavissa, eli avarsin dremelillä sen imupuolen "snorkkelin" siitä ilmasuodattimen sisäpuolelta niin että vain välttämätön materiaali filsun kiinnikkeen pitämiseen jäi, ja heivasin koko suodattimen uloimman kotelon pois. (Käytännässä siis muistuttaa sitä myynnissäkin olevaa tehosuodatinta, mutta DIY malli.). Putkista lähti ne 2 peräkkäistä verkkoa poistoon myös. ECU:un KTM:n Powerparts kartta (KM720EU12C0732), näillä muutoksilla tuli kyllä aika mieletön ero vakioon! Tarjoaa keulaa yhtä ahnaasti ylös kuin ex-950SM..näin vertauskuvallisesti. Nyt käsissä on kyllä aika hauska ja kevyt peli, saapa nähdä raaskiiko myydä koskaan

. Lambdan jätin putkeen vaikka tuskin uusi kartta käyttää sitä mihinkään.
Yllättäen vanha kartta joka oli pyörässä, oli myös ei-vakio (KM720EU12C0745), luultavasti edellinen omistaja kokeillut rikkaampaa karttaa ilman hardware-puolen muutoksia, joka oli sitten tarjoillut kateille poltettavaksi liian rikasta soppaa joka taas poltti vaimentimet tukkoon(??). Lisäfiksauksena etustefat ja pyörien laakerit vaihtuivat, jarrulevyn putsauksen jälkeen alkoi etujarruikin pelittää niinkuin pitää, ilmeisesti levynpuoleinen etustefa oli pidemmän aikaa roiskinut keulaöljyä levyyn, joka oli lasittanut jarrupalat.
Kesälomareissuunkin tämä pyörä taipui, ratastin eturattaaksi 14 piikkisen jolla saatiin mukava matkavauhti sinne 100km/h nurkille, (huiput n.150km/h), käytiin parin kaverin kanssa heittämässä kevyt 1500km / 3 päivää Itä-Suomessa, (Uimaharju, Pielinen, Koli jne.). Tuli ajettua tapeilla seisoen varmaan 500km reissusta, mutta kyllö se siihen taipui. Niinkuin myös taipui halpa nappularengas vaihtokuntoiseksi.
Siitä päällimmäiset mietteet ovat että, Tulipahan tehtyä, ei ehkä uudestaan. Nimittäin 100km/h tällä runkogeometrialla on jo monen mielestä liian hc. Ja n.100km toimintasäde myös osoittautui haasteelliseksi. mutta sinne Kontiovaaran metsäpoluille ja hiekkateille ehdottomasti tällä uudestaan!

Kulutus matkalla ei ollut paha n. 3,5 - 4 l/100km. Monen katupyörällä tehdyn reissun jälkeen on yllättäen paikat olleet enemmän jumissa, ehkä tuossa tuli koko ajan vaihdeltua asentoa ja jumpattua muutenkin tarpeeksi.