KTM ja MotoGP

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Havis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Havis

New member
Vaikka tarinaa on jo aloitettu tuolla merkkikohtaisessa KTM osuudessa, laitoin aiheen myös tänne koska tämä on minusta loogisempi alue kirjoitella asiaan liittyvistä uutisista ja kommenteista.

Joku moderaattoreista voisi vaikka yhdistää nämä kaksi aihetta siihen alueeseen johon se heidän mielestä parhaiten sopisi

Ja uusin uutinen:

http://www.bike.fi/uutiset/racebike...sa-jo-kaudella-2016-ktm-muutti-suunnitelmiaan

Otsikko on siltä osin harhaanjohtava että villin kortin ajopaikka ei ole vielä varsinaisesti korvamerkitty kenellekkään. Silti hyvin mielenkiintoinen aikataulun nopeutus, sikälimikäli toteutuu.

KTM tulee täydellä höyryllä MotoGP-luokkaan kaudella 2017. Alustavien suunnitelmien mukaan KTM:n ei ollut tarkoitus ajaa tätä ennen villin kortin GP:tä ja vertailla kisaolosuhteissa, miten kunnianhimoisen projektin kanssa on edetty.

Nyt nuo suunnitelmat ovat kuitenkin muuttuneet, mikä saattaa siis tietää Kalliolle mielenkiintoista bonusta hyvin tehdystä testi- ja kehitystyöstä.

KTM:n toimitusjohtaja Stefan Pierer on vahvistanut luottomedialleen Speedweekille, että ensi vuoden ohjelmaan sisältyy sittenkin yksi villin kortin kilpailu. Se sijoittuu marraskuuhun ja Valencian Ricardo Tormo-radalla ajettavaan kauden perinteiseen päätökseen.

- Olemme sopineet Dornan toimitusjohtaja Ezpeletan (Carmelo) kanssa, että KTM käyttää villin kortin mahdollisuuden vuonna 2016 Valenciassa, kertoo Pierer.

KTM solmii kesällä kaksi
kuljettajasopimustaan

KTM:n testikuljettajana Kallion, 33, rinnalla työskentelee MotoGP-luokan kokemusta omaava saksalainen Alex Hoffman, 35.

Kalliolla on tosin kilpailuvire paljon tuoreemmassa terässä, sillä Hoffman hyvästeli kuninkuusluokan kaudella 2007 Portugalissa ja siirtyi sen jälkeen puhetyöläiseksi Eurosportille.

Pierer ei silti ainakaan vielä tässä vaiheessa vahvista sitä, ajaako KTM:n tiimipaikan kauden 2017 tavoitteekseen asettanut Kallio kyseisen villin kortin kisan Valenciassa. Vaihtoehdot ovat kuitenkin vähissä, sillä muut mahdolliset GP-sarjasta poimittavat kandidaatit kisaavat vielä tuolloin omissa tiimeissään.

- Kallio on testikuljettaja. Hän on edelleen nopea kuljettaja ja erinomainen pyörän testaaja. Hän kasvoi meillä aikoinaan 125- ja 250-kuutioisissa, joten yhteistyössämme on myös tunnetta mukana. Lähdemme siitä, että teemme sopimukset vuoden 2017 kahden kuljettajamme kanssa ensi kauden puoliväliin mennessä, kertoo Pierer.

Piererin mukaan näille pesteille riittää vaihtoehtoja.

Esille nousevat mm. Ajo Motorsportista tällä kaudella Moto2-luokan maailmanmestaruuden saavuttanut Johann Zarco ja Red Bull KTM Ajo-tiimissä Moto3-luokan MM-hopeaa kuitannut portugalilainen Miguel Oliveira.

Zarco jatkaa ensi kaudella suomalaistallissa ja Moto2-luokassa saaden yhdeksi uudeksi kilpakumppanikseen Leopard Racingin väreissä keskiluokkaan nousevan Oliveiran.

Ajo Motorsportin tavoin myös Leopard Racing kuuluu ensi kaudella KTM-perheeseen. Leopard vaihtaa Moto3-tiiminsä Hondat itävaltalaisvalmistajan pyöriin.
 
Ilmeisesti pyörä on parempi kuin uskoisi jo tässä vaiheessa kehitystään ! ( Noh en laita tähän hymiöitä ettei eräille tule väärinkäsityksiä ).
 
Ilmeisesti pyörä on parempi kuin uskoisi jo tässä vaiheessa kehitystään ! ( Noh en laita tähän hymiöitä ettei eräille tule väärinkäsityksiä ).

Tai sitten vaan halutaan oikeasti koeponnistaa pyörä samoissa olosuhteissa kilpailijoita vastaan, että osataan tehdä tarvittavia muutoksia 2017 kautta varten.
 
Tai sitten vaan halutaan oikeasti koeponnistaa pyörä samoissa olosuhteissa kilpailijoita vastaan, että osataan tehdä tarvittavia muutoksia 2017 kautta varten.

Tämä siinä varmaan on takana. Omin päin testiä ajamalla pitää olla tosi fakiiri että pystyy vertaamaan kierrosaikoja muiden tekemiin (eri päivä, eri sää, tyhjä rata ihanteellisilla ajolinjoilla, ilman muiden kisailijoiden vuoksi tehtäviä kompromisseja jne jne)

Eipähän tosin tuossakaan jää hirveesti korjausaikaa jos -16 vika kisassa huomattaisikin joku perusteellinen kämmi ja peli osoittautuiskin täysin kilpailukyvyttömäksi.

Mutta sekin on jo hyvä jos pääsisivät testiajossa edes samoille hehtaareille muiden kanssa ilman teknisiä ongelmia. Olis jo aika hyvä alusta mistä ponnistaa eteenpäin.

Olisivatpa edes näitä nyky open class paketteja parempia ni ois jo hyvä. Harmillista katella nykykisoja kun on niin selvästi "kahden kerroksen" kapinoita. Tai oikeastaan kolmen kerroksen (tehdastallit vs satelliitti tiimit vs open class mopot)

P.S.
Jääkös noi Open class nyt pois? Eli jatkossa kaikka samaa kategoriaa?
 
Viimeksi muokattu:
http://www.bike.fi/uutiset/racebike...-maistiaiset-ktmn-motogp-pyorasta-valenciassa

Mika Kallio käynnistää pestinsä KTM:n MotoGP-luokan projektin kanssa tulevana viikonvaihteena Valenciassa. Kalliolle tarjoutuu ensimmäiset maistiaiset uutukaisesta sunnuntaina Ricardo Tormo-radalla.

- Lähden hyvillä fiiliksillä Valenciaan. On kiva päästä testaamaan pyörää jo tämän vuoden puolella, myhäilee KTM:n kanssa kahden vuoden sopimusjaksonsa aloittava Kallio.

KTM palaa kuninkuusluokkaan kaudella 2017 ja Kallion tavoitteena on lunastaa tuolloin kisakuljettajan paikka itävaltalaisvalmistajan tehdastallissa. KTM lähtee MM-sarjaan kahdella kuljettajalla.

KTM RC16-pyörän ratadebyytti sijoittui marraskuun vaihteessa Itävallan Red Bull Ringille. Ensi kauden uutta MM-näyttämöä kiersi KTM:n toinen testikuljettaja, eli Alex Hoffman.

Hoffman on mukana Kallion rinnalla myös Valenciassa. Saksalainen aloittaa testiurakan lauantaina.

KTM:n kanssa pitkän ja menestyksekkään yhteisen taipaleen takavuosilta omaava Kallio kävi jo viime viikolla Itävallassa tekemässä valmisteluja Valenciaa varten.

- Kävimme KTM:n tehtaalla ottamassa mittoja ja tutustumassa tuleviin tiimiläisiin ja uuteen pyörään. Paljon tuttuja löytyi porukasta ja toiminta oli hyvissä kantimissa. Suuren tehtaan edut näkyvät siinä, että resursointi on hienosti hoidettu ja homma toimii, kertoo Kallio.
 
Ensimmäist kunnon testit takana ja Kalliokin pääsi testaamaan RC16 yhden päivän ajan.

https://motomatters.com/news/2015/11/30/ktm_270hp_rc16_motogp_bike_completes_fir.html

Mielenkiinnolla jään odottamaan, että saadaanko Mikalta kuulla tarkempia kommentteja ensitestien jälkeen pyörän ajettavuudesta ja kehittämiskohteista vai ollaanko pelkästään Ktm virallisten tiedotteiden varassa tämän projektin osalta.
Joka tapauksessa mielenkiintoinen projekti Kalliolle. Erittäin mielenkiintoista nähdä ensi vuoden aikana, että pystyykö Kallio vakuuttamaan ktm johdon ja nappaamaan toisen kuljettajan paikan kaudelle 2017. Haastava paikka kalliolle, mitä nopeammin piiskaat vehkettä radalla niin sitä paremmat saumat saada kuljettajan paikka itselle. Toisaalta mitä kovempaa kotaria vie niin sitä enemmän se pyörä alkaa kiinnostamaan myös muita nykyisiä Motogp kuljettajia, joiden perään KTM johto ainakin tällä hetkellä on, pitkälti erittäin avoimen kuljettajamarkkinoiden sopimustilanteenkin tiimoilta.
Luotetaan Mikan kykyihin ja mahdollisuuksiin KTM kuskin paikan suhteen, niin olisi yksi potentiaalinen syy käydä ihmettelemässä kisafiilistä myös paikan päällä (ellei sitten saada myös Stoneria takaisin viivalle) :grin::thumbup:
 
Hyvää työtä KTM:ltä jos tuo em linkin teholukema on totta ja ajettavassa muodossa otetaan ulos. 270hv lienee jo nyt aikalailla kärkipäätä.
 
Viimeksi muokattu:
Toki muillakin (ellei jopa kaikilla) kilpailijoilla taitaa myös olla vastaavaa tekniikkaa käytössä, joten KTM tuskin saa laatikosta merkittävää etua muihin nähden. Mutta ei liioin anna tasoitustakaan.

Hondahan otti tuon ekana käyttöön ja Yamaha tais olla ainakin kauden verran hätää kärsimässä ennen kuin saivat omansa toimintaan. Nykysellään tämä on se taso, jolla vaihteiston pitää olla jos meinaa edes ajatella pärjäävänsä.
 
Hondahan otti tuon ekana käyttöön ja Yamaha tais olla ainakin kauden verran hätää kärsimässä ennen kuin saivat omansa toimintaan. Nykysellään tämä on se taso, jolla vaihteiston pitää olla jos meinaa edes ajatella pärjäävänsä.

Miten paljon Suzuki sitten otti pataan ilman tuota, kun Espargaron Aleixi pisti GSX-RR:n Kataloniassa paalulle ja pyörään saatiin vasta Sepangin testeihin. OK, onhan niillä huijausrenkaat toki apuna.

Toisaalta Aprillin RS-GP sai Mugelloon saumattoman ja tulosten valossa ei mitään vaikutusta. Varmaan on ollut paljon muutakin ohjelmaa, ja tiedä sitten ko. ratkaisun hyvyydestä.

Yhtä kaikki sitä yritän sanoa, että ei tuo saumaton loota tunnu mikään jyvät akanoista erottava hopealuoti olla. Itseäni vähän vielä haastaen, Suzukit jäivät kyllä aina suorilla aivan seisomaan muihin verrattuna, olisiko tässä laatikko selittänyt kuitenkin jotakin tehonpuutteen lisäksi.

Tietysti voidaan myös keskustella, mitä "ajatella pärjäävänsä" tarkoittaa :)
 
Jonkun varovaisen arvion luin, että on sen pari kymppää per kierros. Et jos haluaa voittaa, niin pitää kaivaa ensin noi kaks kymppää muualta, ja sitten vielä :D

Tai... löytää huomattavasti nopeampia kuskeja, kuin Hondalla ja Yamahalla on.
 
Tai sitten vaan halutaan oikeasti koeponnistaa pyörä samoissa olosuhteissa kilpailijoita vastaan, että osataan tehdä tarvittavia muutoksia 2017 kautta varten.

Taitaa olla enemmän kyse rengastuksesta ja säännöistä. Eli omiin testeihin eivät saa rengastoimittajalta kuin tiettyä seosta. Toki niilläkin alkuun pääsee, mutta ei niilläkään kannata ihan loputtomiin rullailla kun vastaavaa hyötyä siitä ei oikein ole. Perusasioita voi testailla, mutta kierrosaikojen tahkoamiseen ko. renkaat ei käsitykseni mukaan ole tehty.

Rengastestit sitten erikseen, mutta niissä on sitten kaikki viralliset kisatiimit mukana.
 
Miten paljon Suzuki sitten otti pataan ilman tuota, kun Espargaron Aleixi pisti GSX-RR:n Kataloniassa paalulle ja pyörään saatiin vasta Sepangin testeihin. OK, onhan niillä huijausrenkaat toki apuna.

Toisaalta Aprillin RS-GP sai Mugelloon saumattoman ja tulosten valossa ei mitään vaikutusta. Varmaan on ollut paljon muutakin ohjelmaa, ja tiedä sitten ko. ratkaisun hyvyydestä.

Yhtä kaikki sitä yritän sanoa, että ei tuo saumaton loota tunnu mikään jyvät akanoista erottava hopealuoti olla. Itseäni vähän vielä haastaen, Suzukit jäivät kyllä aina suorilla aivan seisomaan muihin verrattuna, olisiko tässä laatikko selittänyt kuitenkin jotakin tehonpuutteen lisäksi.

Tietysti voidaan myös keskustella, mitä "ajatella pärjäävänsä" tarkoittaa :)


Suzuki tosiaan ajoi tämän kauden ilman "seamlessia". Saivat sen vasta kauden jälkeen testattavaksi, Sepangiin:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/121953

Jos tuollainen saumattomasti vaihtava laatikko vaihtaa vaikkapa sen 20 ms nopeammin, suuntaan tai toiseen vaihdettaessa, niin siitä voi laskea paljonko sitä apua tulee, kun vaihtoja on kuitenkin aika monta ratakierroksella.

Samoin lisäetuna voisi mielestäni laskea pyörän paremman käyttäytymisen niin jarrutuksissa sekä mutkista kiihdytettäessä, kun veto tulee tasaisemmin pihalle, eikä nykäise missään vaiheessa pitoja irti niin että luistoneston tartteis puuttua asiaan.

Eli monen asian summahan tuo. Pienistä asioista kertyy yllättäin paljon kasaan. Etenkin kisamatkalla tuollaisen etu alkaa jo näkymään.
 
Suzuki tosiaan ajoi tämän kauden ilman "seamlessia". Saivat sen vasta kauden jälkeen testattavaksi, Sepangiin:

http://www.autosport.com/news/report.php/id/121953

Jos tuollainen saumattomasti vaihtava laatikko vaihtaa vaikkapa sen 20 ms nopeammin, suuntaan tai toiseen vaihdettaessa, niin siitä voi laskea paljonko sitä apua tulee, kun vaihtoja on kuitenkin aika monta ratakierroksella.

Samoin lisäetuna voisi mielestäni laskea pyörän paremman käyttäytymisen niin jarrutuksissa sekä mutkista kiihdytettäessä, kun veto tulee tasaisemmin pihalle, eikä nykäise missään vaiheessa pitoja irti niin että luistoneston tartteis puuttua asiaan.

Eli monen asian summahan tuo. Pienistä asioista kertyy yllättäin paljon kasaan. Etenkin kisamatkalla tuollaisen etu alkaa jo näkymään.

Samaa mieltä että MotoGP on laji jossa hiusten halkomisella on ja pitääkin olla merkitys. Mutta tuo saumaton laatikko kai toiminee vain ylöspäin vaihtaessa ja alaspäin mennään blipperillä. Netissä oli tieto että kisamitalla vaihdettaisiin n 1500 kertaa vaihdetta. Josta puolet siis isommalle. 20ms kertoimella kisamitalla etu on 15s...

Ja pitää muistaa että tuon edun aikana MotoGP menettää vain kiihtyvyyttä tämän 15s ajan. Joka tietysti jollain 0,8-0,9G kertoimella nopeuden muutoksena on jonkinlainen etu, mutten jaksa alkaa tuota teoreettista nopeutusta laskemaan. Käytännössä pitkällä suoralla jossa vaihdetaan max viisi kertaa isommalle, tasakaasun sijaan on läpät levällään 0,1s kauemman. Hankalampi ohitettava, helpompi ohittaa.

Luulisin että jopa MotoGP:ssä joudutaan käyttämään pidempää katkoaikaa kuin 20ms perinteisellä shifterillä. Jolloin etu olisi isompi.
 
Kirjoitin tämän viestin joskus MP-radan puolelle koskien seamless-gearboxia:

https://www.youtube.com/watch?v=WYoWnb75VyY#ws

https://www.youtube.com/watch?v=1REPxXQqG4c#ws

Ylempi video Hondasta (ilmeisesti Stonerin kyydistä kun leikkaa noin paljoa sisäkurveista) ja alempi Yamahasta. Aika hyvin näkyy se ero, jonka Hondan nopea vaihteisto tuo. Yamaha alkaa elämään aina kun pykältää isommalle kallistuksissa, varsinkin nopeassa vasurissa tuon näkee hyvin (videolla n. 1.23 jälkeen). Honda menee aika eleettömästi.

***

Eli en usko, että suurin hyöty on puhtaasti vaihtamistapahtuman nopeudesta ja sen tuomasta nopeammasta kiihdytyksistä, vaan noista johdannaishyödyistä, kun voidaan kiihdyttää ja vaihtaa mm. kallistuksessa tehokkaammin. Monen asian summa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitin tämän viestin joskus MP-radan puolelle koskien seamless-gearboxia:

https://www.youtube.com/watch?v=WYoWnb75VyY#ws

https://www.youtube.com/watch?v=WYoWnb75VyY#ws

Ylempi video Hondasta (ilmeisesti Stonerin kyydistä kun leikkaa noin paljoa sisäkurveista) ja alempi Yamahasta. Aika hyvin näkyy se ero, jonka Hondan nopea vaihteisto tuo. Yamaha alkaa elämään aina kun pykältää isommalle kallistuksissa, varsinkin nopeassa vasurissa tuon näkee hyvin (videolla n. 1.23 jälkeen). Honda menee aika eleettömästi.

***

Eli en usko, että suurin hyöty on puhtaasti vaihtamistapahtuman nopeudesta ja sen tuomasta nopeammasta kiihdytyksistä, vaan noista johdannaishyödyistä, kun voidaan kiihdyttää ja vaihtaa mm. kallistuksessa tehokkaammin. Monen asian summa jne.

Mä en näe noissa videoissa mitään eroa. :;):

Tottakai kai monen asian summa. Itse en usko että seamlessilla voitais ajaa ilman moottorinohjauksen tekemiä pehmennyksiä raakana pykäliä sisään. Sen verta v*tusti noissa on voimaa taistelualueella että uskoisin elektroniikan pehmentävän jonkin verran vaihtotapahtumaa.

Ehkäpä siinä onkin se juju joka saadaan aikaiseksi, pehmeämpi vaihto, koska veto ei katkea xxmillisekunniksi niin kuin perinteisellä, vaan elektroniikan pehmentämänä toimii kuin momentinmuunnin.
 
Molempiin suuntiin toimii.

Jep, noin ainakin Hondan version lukenut toimivan. Kaikista en osaa sanoa.

Hondallahan oli tai on vieläkin joku torque anturi eturattaan päällä. Tuo yhdistettynä moottorinohjaukseen ja sen tuomalla lisäinfolla saivat peliä lähtemään mutkista sulavammin ja samoin jarrutuksissa käyttäytymään tasapainoisemmin.

Jännä nähdä nyt kun ens kaudelle yhteisessä ECU:ssa ei käsittääkseni tuolle mahdollisuutta ole. Onko sillä ollut isokin etu jne.

KTM:lle siis ihan oiva paikka tulla kekkereihin mukaan, kun tulee yhteinen ECU ja saa siihen pakettinsa suoraan rakentaa. Ei tartte aloittaa ihan pahnan pohjimmaisena.

Suzuki on kyllä kirinyt hommaa kasaan varsin kiitettävästi vaikka heillä ei mielestäni ole ihan pakan päälimmäiset kuskit ajamassa.
 
Back
Ylös