Kuinka pitkään ajaa "bensavalolla"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kiivi3
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kiivi3

hiiri
En löytänyt vastausta, enkä sopivaa aihetta, joten tuli uusi.
Eli tuli tossa eilen vaan "mieleen" et onks jollain tietoa, kunika pitkän matkan pääsee CBR 600:lla (F:llä, jos noissa on mallikohtaisa eroja) ku bensavalo syttyy palamaan?

Olin vähän kauempana asutuksesta, kun valo sytty ja siinä meni sitten se nauttiminen ku ei mitään tietoa lähimmästä tankkauspisteestä eikä myöskään siitä paljoks tolla bensavalolla pystyy ajeleen. Tälläkertaa ny kävi ainakin ilmi, et reilu 10km sillä pääsee, ja tankkiin meni vissiin joku 13l polttoainetta, eli järjen mukaan siel ois ollu viel 5l jäljellä, mut miten toi tilavuus on laskettu, ku ohjeissa ei myöskään sais tankata "piripintaan" ja mielestäni en niin tehnytkään...

Mansukasta kävi ilmi, että 18l tankki ymmärtääkseni on (sis. reserven), eikä toi lause oikein auennu sen enempää (tosin tietämys on yhtä hyvä ku jenkeiltä kysyis et mis on Suomi).

Ei oo tullu vastaan viel mitään bensahanaa tms muuta mistä sais "varatankin" päälle vai mitä toi reserve ylipäätään tarkottaa.

Kaikki info on tervetullutta.

Ja kumpaa tankkiin laittais 95 vai 98 (tästä vois ehkä löytyykin jotain, mut kysytään nyt tästä samalla.

Heh, just vastasin samaan aikaan sun viestiin tuonne viimeksi ajelemassa ketjuun. Eli mulla RF:ssä jäljellä kuutisen litraa (= n. 100km normiajelua) valon syttyessä ja veikkaan että CBR:ssä suunnilleen samankaltainen tilanne..

[Ja ihmettelen suuresti jos CBR600F vaatii 98:ia.. (Ei sillä että se mitään haittaa, maksaapahan vaan enempi)]

Jeh, ristiin menee... Toisessa paikas lähinnä kommentoin, ku ei ollu aiheeseen liittyvää varsinaisesti, ni ajattelin täällä kysyä.

mutta kiitän näistä tiedoista, ni eipä tartte sitten seuraavalla kerralla olla jännä kakka housussa heti ku valo vilahtaa, et tarttis löytää asema HETI.

Reservetankista jos joku jotain tietää, vai onks se vaan Hondan omia höpinöitä, eli sillo ollaan "varatankilla" ku valo syttyy..

Näköjään CBR:ssä vain 3,5 litraa jäljellä kun valo syttyy alla olevan ohjekirjalinkin (suoraan pdf:ään) mukaan:

CBR:n ohjekirja suomeksi

Oktaanisuositus on tuon mukaan 91 (*) tai suurempi. Oktaanilukuhan kertoo sen miten herkästi puristettu polttoaineen ja ilman seos itsesyttyy.

(*) Villi arvaus on että suomentaja on suomentanut tämän jenkkioppaasta ja tuo on oikeasti 95 eurooppalaisten käyttämällä asteikolla.

[Ja ihmettelen suuresti jos CBR600F vaatii 98:ia.. (Ei sillä että se mitään haittaa, maksaapahan vaan enempi)]
(Se vaan menee sillä 98 oktaanisella paljon pidemmän matkan ja silleen siiitä tulee halvempaa. Jo vuoden oma kohtaiset testit takana sv 1000 s:llä. Seuraavaksi testataan gsxr 750 sellä.)

reippaat sata kilsaa vetäsin 98v cbr 600 f:llä varatankilla.

Mun -00 vuoden mopossa noin hienoi bensamittareita oo niinku tos suomenkielises -05:n manuskassa... (tosin toi valon syttymisen maininta ja paljo siel on sen jälkeen jäljellä, ei löytyny tosta polttoaine kohdasta vaan muualta, pittää omasta eng.kielisestä manuaalista viel vilasta "oikeasta" kohdasta.
Hyvä oli silti saada suomenkielinen, ni voi jossain tapauksissa helpottaa.

loppupeleis mulle on yks lysti paljo sillä mopolla ajaa ku valo syttyy, jos yli 50km pääsee... en ainakaan tällähetkellä nää tilannetta, et tulis ongelma vastaan.

Rammus: toi sun varatankki vertaus on siis ku valo syttyy?

Mun -00 vuoden mopossa noin hienoi bensamittareita oo niinku tos suomenkielises -05:n manuskassa... (tosin toi valon syttymisen maininta ja paljo siel on sen jälkeen jäljellä, ei löytyny tosta polttoaine kohdasta vaan muualta, pittää omasta eng.kielisestä manuaalista viel vilasta "oikeasta" kohdasta.

loppupeleis mulle on yks lysti paljo sillä mopolla ajaa ku valo syttyy, jos yli 50km pääsee... en ainakaan tällähetkellä nää tilannetta, et tulis ongelma vastaan.

Juu kyllä.

Tossa vanhemmassa kun ei ole mitään valoa.

Yli 50 menee vaikka vedättäisit kuinka.

(Se vaan menee sillä 98 oktaanisella paljon pidemmän matkan ja silleen siiitä tulee halvempaa. Jo vuoden oma kohtaiset testit takana sv 1000 s:llä. Seuraavaksi testataan gsxr 750 sellä.)
Joo, joissain laitteissa voi olla tunnistimet jotka säätää ennakkoja oktaanien mukaan.. Mun vanhuksissa tuolla ole ollut mitään merkitystä, kokeiltu on molempia oktaaneja eikä nakuta pienemmälläkään..

Oktaanien tunnistus autoissa perustuu yksinkertaisesti nakutusanturiin. Se "kuulostelee" käyntiä ja säätää sytyksen niin, että ei nakuta. Näissä autoissa myös saattaa havaita pienen eron 95- ja 98 -bensan välillä kuluslukemissa.

Lieneekö mopoissa noin hienoja antureita - taidetaan suoraan komentaa käyttämään tarpeeksi oktaaneja!

Ite ajoin viime kesänä Saarenmaalla omalla -96 F:lläni vajaa 50 km varatankille kääntämisen jälkeen, kunnes hyytyi tienposkeen ja jäin oottelemaan ku kaveri haki puolen litran limsapullossa lisää menovettä.  
sad_orig.gif

Joo, joissain laitteissa voi olla tunnistimet jotka säätää ennakkoja oktaanien mukaan.. Mun vanhuksissa tuolla ole ollut mitään merkitystä, kokeiltu on molempia oktaaneja eikä nakuta pienemmälläkään..
Tunnistimista en tiedä mitään. Kilsat sen kertoo.

Jotenkin muuten KISS -periaate tuntuu luotettavammalle kuin mitkään mittarit tai merkkivalot. Kun alkaa meno nykimään niin ei muuta kuin kääntää hanan varatankille ja tietää pääsevänsä (mun Hondalla) vielä noin 50 km.

Tietty jos se hana sitten unohtui RES-asentoon tankatessa, niin sittenkin pääsee vielä hyvällä tuurilla jopa 500 metriä ;-)

Jep, oktaaniluku sinällään kertoo (käsittääkseni
tounge.gif
) vain tuon itsesyttymis-resistanttisuuden. Mutta, ainakin joillakin bensayhtiöillä kalliimmissa iso-oktaanisissa "premium" laaduissa (mitä lie V-Powereita jne) on polttoaineen koostumus muutenkin hieman enempi energiaa sisältävä kuin pienempi oktaanisissa peruslaaduissa.

Eli, havaintosi voi pitää paikkaansa, mutta se ei johdu suoranaisesti tuosta oktaaniluvusta.. Sinällään, jos kulutus pienenee enempi kuin on hinta-ero, niin sitten mielestäni kannattaa tuota 98:ia käyttää.
idea3.gif

En vaan ole itse moista huomannut. Pitänee kokeilla tuohon telluun tuota V-Poweria kun kerta on V2 konekin..
biggrin.gif

tounge.gif
) vain tuon itsesyttymis-resistanttisuuden. Mutta, ainakin joillakin bensayhtiöillä kalliimmissa iso-oktaanisissa "premium" laaduissa (mitä lie V-Powereita jne) on polttoaineen koostumus muutenkin hieman enempi energiaa sisältävä kuin pienempi oktaanisissa peruslaaduissa.

Eli, havaintosi voi pitää paikkaansa, mutta se ei johdu suoranaisesti tuosta oktaaniluvusta.. Sinällään, jos kulutus pienenee enempi kuin on hinta-ero, niin sitten mielestäni kannattaa tuota 98:ia käyttää.
idea3.gif

En vaan ole itse moista huomannut. Pitänee kokeilla tuohon telluun tuota V-Poweria kun kerta on V2 konekin..
biggrin.gif
Nojoo, epäilen kuitenkin että olet kääntänyt kahvaa vähemmän ajaessasi 98:lla ja siitä eri kilometrimäärät. Helposti menee vikaan ja olosuuhteet eivät kuitenkaan ole aina samat. Ei kait noissa antureita ole jotka sen bensanlaadun tunnistaisi ja silloin kulutuksessa ei pitäisi olla mitään eroa. Toki eroa saa tuonne korvien väliin helposti ja duunikaverikin väittää että kiihtyykin helvetisti paremmin kun tankissa on v-poweria. Mutta mitä sillä väliä jos itsestä tuntuu hyvältä? Tankkaa kukin mitä tykkää, minä menen 95:sella...
062802moto_prv.gif

tounge.gif

idea3.gif

biggrin.gif
Nojoo, epäilen kuitenkin että olet kääntänyt kahvaa vähemmän ajaessasi 98:lla ja siitä eri kilometrimäärät. Helposti menee vikaan ja olosuuhteet eivät kuitenkaan ole aina samat. Ei kait noissa antureita ole jotka sen bensanlaadun tunnistaisi ja silloin kulutuksessa ei pitäisi olla mitään eroa. Toki eroa saa tuonne korvien väliin helposti ja duunikaverikin väittää että kiihtyykin helvetisti paremmin kun tankissa on v-poweria. Mutta mitä sillä väliä jos itsestä tuntuu hyvältä? Tankkaa kukin mitä tykkää, minä menen 95:sella...  
062802moto_prv.gif
Tää on kokeiltu kymmeniä kertoja viime kesänä ja aina kaasusta riippumatta 98 vie pidemmälle
wink.gif

Sanokaa mitä sanotte. Voin jopa lyödä vetoa että näin käy myös gigserillä.

Enkä ole ainoa joka ihan omissa tutkimuksissaan on tullut tähän tulokseen.

No menee ohi aiheen, suosittelen joka tapauksessa kokeilemaan! SV:llä ero oli melkoinen.

Tuskin pelkällä valolla liikut metriäkään. Äkkiäkös ton kokeilet, miten pitkään sillä bensavalolla pääsee. Kannattaa varmaan pitää pieni kyvetti ja pipetti mukana mistä sitten tankkaat, ettet jää ihan jumalan selän taakse...susilla tuskin on varakanikkaa matkassa, tai ryssillä.
biggrin.gif

Jos ohjekirjassa mainitaan että 3,5 litraa on jäljellä niin 50 km alkaa oleen jo pian höyryillä, riippuu tottakai paljonko kaasua kääntää. Ja voihan sen testakin, ota mukaa parilitraa reppuun tai tankkilaukkuun ja ajä niin kauan kuin pyörä liikkuu.

Onko tietoa paljonko ootte uskaltanu ajaa 750 magnalla ja paljonko uskaltaa ajaa vara tankilla..?
confused_orig.gif

CBR 600F '99 - '00 ohjekirja

Tuosta löytyy sinun ja minun mallin ohjekirja. Tuolla sanotaan, että tankki on 18 litraa, ja merkkivalo syttyy kun jäljellä on n.3 litraa.

Tuossa perjantaina kun tankkasin, juuri mittarille kurvatessa syttyi merkkivalo. Tankkiin mahtui 14,5 litraa, eli 3,5 oli vielä jäljellä. Ajettu oli tuossa vaiheessa 255km (160km matkaa, loput kaupunkii).

Eli kyllä tuolla vielä pitäisi yli 50km päästä, mutta itse pyrin tankkaamaan 200-250km välein.

Back