Kuivakytkimen huolto ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vklnuppi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No oireiden perusteella voisi hyvinkin auttaa levyjen puhdistus ja rasvaus. Sitten todellakin muistettava, että tarkoitus on imeytymisen jälkeen hinkata rätillä kaikki ylimääräinen rasva pois. Ongelmanahan noissa ducatin kuivakytkimissä on levyistä irtoava pöly, joka aiheuttaa ajan kanssa erilaisia epämääräisyyksiä kitkaan. Siitä sitten seuraa rääkymistä, haukkailua ja ravistamista. Rasvaus ehkäisee ja vaimentaa tätä ilmiötä.

Märkäkytkimen levytkin on perinteisesti liotettu moottoriöljyssä ennen asennusta, jotta toimivat pehmeästi heti uutena.
 
Nyt kun on pyörän purku huoltoa varten alkanut, niin kyllähän tuo kytkin siltä näyttää että tarttee kori uusia pohjalle. Aika hyvin on kuopalle hakkautunut tuo paikoillaan oleva.
Sehän on hyvä tässä että on nyt talvi aikaa etsiä sopivaa ja miettiä mitä sinne laittaa.
 
Innostuin minäkin kytkinhuoltoon ja tilasin ebaysta Newfenin levysarjan (kitka+ teräs) ja uuden korin. Mukana tulee vielä lukitustyökalukin asennusta varten. Ens viikolla pitäisi rantautua. Koko paketilla hintaa rahteineen 250€. Jossakin foorumilla joku kehui Newfrenin levyjä, että istuvat kaikkein napakimmin koriin ja kolisevat vähiten. Pyörällä ajettu nyt 30tkm ja alkuperäinen kytkytin. Pidän alkuperäisen vaimennetun keskiön.
 
Vaihtelin kanssa Newfrenin levyt keväällä ja hyvin on toiminut.

Asennuksessa jouduin jättämään ohuen teräslevyn pois, kun pakka oli liian paksu. Eli saman paksuisilla teräslevyillä asettelin teräs, kitka, teräs, kitka...

Kuuluisi manuaalin mukaan olla muistaakseni teräs, teräs, kitka, ohut teräs, kitka, teräs...

Ajattelin korjata teräslevyt oikein, kun kitkalevyt ovat hieman kuluneet.
 
Innostuin minäkin kytkinhuoltoon ja tilasin ebaysta Newfenin levysarjan (kitka+ teräs) ja uuden korin. Mukana tulee vielä lukitustyökalukin asennusta varten. Ens viikolla pitäisi rantautua. Koko paketilla hintaa rahteineen 250€. Jossakin foorumilla joku kehui Newfrenin levyjä, että istuvat kaikkein napakimmin koriin ja kolisevat vähiten. Pyörällä ajettu nyt 30tkm ja alkuperäinen kytkytin. Pidän alkuperäisen vaimennetun keskiön.

Tuliko samalta myyjältä kaikki kamat? Hinta vaikuttaa kyllä kohtuulliselta.
 
Hampurin satamasta lähteneet kohti Suomea torstaina. Eiköhän ne sieltä tule. Kaikki osat samalta myyjältä pakettina. Paketteja on monia erilaisella sisällöllä.

Vinkkinä käy usein virtuaalihypistelemässä tavaroita sivulla niin laittaa alennetun tarjouksen ebayn viesteihin. Minulta meni ohi ja 5% alennus sivu suun. Luultavasti antaa alennusta jos kysyt tarjouksen.

Myyjä on used-italian-parts. Ihan hyvät arvostelut. Joku oli valittanut kun kytkimen työsylinterin mukana ei tullut asennusohjetta eikä osannut. Myyjä vittuili päälle.
 
Hampurin satamasta lähteneet kohti Suomea torstaina. Eiköhän ne sieltä tule. Kaikki osat samalta myyjältä pakettina. Paketteja on monia erilaisella sisällöllä.

Vinkkinä käy usein virtuaalihypistelemässä tavaroita sivulla niin laittaa alennetun tarjouksen ebayn viesteihin. Minulta meni ohi ja 5% alennus sivu suun. Luultavasti antaa alennusta jos kysyt tarjouksen.

Myyjä on used-italian-parts. Ihan hyvät arvostelut. Joku oli valittanut kun kytkimen työsylinterin mukana ei tullut asennusohjetta eikä osannut. Myyjä vittuili päälle.

Samalta myyjältä katoin kanssa. Löysin yhden paketin mut siitä uupu viel teräslevyt, kaikki muut oli mukaanlukien pidike työkalu. Tarttee jatkaa selaamista.

Edit.
Löytyihän sieltä tarvittava setti. Laitoin seurantaan. Annetaan ajan kulua. 😀
 
Viimeksi muokattu:
Tänään vaihdoin osat. Ihan plug and play kaikki kävi paikalleen. Newfrenin pakka on 40mm paksu ja mukana tulee ohje missä järjestyksessä kaikki eripaksuiset levyt asennetaan.

Kori ja lukitustyökalu ovat merkiltään ”duc or die”. Google ohjasi Stein Dinsen sivuille, jossa kerrottiin, että se on heidän house brändi, eli teettävät osat jossakin ja myyvät halvemmalla ilman välikäsiä. Kokonainen luistokytkin on 380€. Työn laatu oikein siistin näköistä. Knoppitietona sellainen, että alkuperäisen korin hahlon leveys on 12,5mm ja tarvikkeessa 12,8, eli tarvike on vähän väljempi. Alkuperäinen oli jo sen verran niettaantunut, että kolina väheni silti ehkä puoleen. Jos oikein äänettömän haluaa, laittaa uuden alkuperäiskorin ja newfrenin levyt.

Uusi kytkin toimii nyt oikein mukavan ja pehmeän tuntuisesti. En laittanut rasvaa uutuuttaan, mutta ei siitä ehkä haittaakaan olisi.

Vaimentamatonta tarvikekeskiötä en ehkä kytkimeen laittaisi. Ties mitä hakkaa paskaksi koneen sisältä. Rattaat ja pooriakselit vaaravyöhykkeessä. Sama koskee kiinteää takanapaa. Koskee etenkin näitä harvapyttyisiä paukuttimia.
 
Tänään kävin postista poimimassa saman satsin mitä B12 oli juuri uusinut.
Näyttää kyllä nuo osat ihan hyviltä.
Nopea oli toimitus tuolta Ebayn used-italian-partsilta, tilasin 23.11. arvio oli että saapuu 16 joulukuuta, mutta 27.11. oli jo paikallisessa postissa noudettavissa.
Täytyy olla tyytyväinen koko tapahtumaan. :thumbup:
 
Back
Ylös