Kuivakytkimen levyjen rasvaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pajazo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kyllä tuo rasvaus varmasti kitkakerrointa pienentää, mutta ehkei sitten niin paljon että alkaisi luistaan. Tuossa jutussa se oli tehty 748iin ja eikös sen kytkin ole sama kuin isommissakin, mutta vähemmän vääntöä ja tehoa - selittäiskö tuo ettei luista? Ehkä tuossa kytkimessä on hiukan varaa vähentääkin kitkaa (mitoitettu isommalle teholle ja väännöllle) - mullei tosin ST4ssa se koskaan luistanu missään oloissa (kuivana siis) - äänteli vain.

Tuossa jutussa mainittiin märkäkytkin, mutta ei se ole ihan vertailukelpoinen siten kuin siinä sanottiin ku se on mitoitettu kuitenkin märkäkytkimeksi ja semmosenaan siirtämään riittävän määrä tehoa ja vääntöä.
 
Mielenkiintoinen niksi kuivakytkimen toiminnan parantamiseen: rasvataan levyt litiumrasvalla ja pyyhitään ylimääräiset pois.

http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/123775-grabby-shreiking-clutch-how-i-cured.html

Kokeilin 900sl:n kytkimeen, hyvin toimii. Kytkin ei narise ja ottaa kiinni pehmeästi. Epäilin että alkaa luistamaan, mutta ei alkanut.

joo, hyvin jeesas (1098), mul STM:n luistokytkin ( oli kyl " hyppykytkin" , hirvee rääkäsy kun lähti liikkeelle).Nyt ton valkoisen litiumin kans toiminu radal ja kadull...
Joskus sentään noil foorumeilla ihan toimiviakin vinkkeja....:D
 
Eli nuo on nyt sitten jotain puolikuivia kytkimiä :D

Tulee enssimmäisenä mieleen, että pakkohan sen on luistaa mutta ilmeisesti sitten ei.
 
Älä ihmeessä! Kun se hyvin muhii, alkaa irrota pieniä paloja. Tulee tasaisessa ajossa aika ajoin palaneen haju. Olisi tehtaalla laitettu rasvanippa, jos olisi tarve voidella. Ainoa huolto on koppa pois, tyhjäkäynnille, paineilmaa puhaltaen kytkin auki ja kiinni. Koppa kiinni ja toimii taas.
:orgmp3:
 
Rasvaamisella ilmeisesti saa positiivisia ominaisuuksia, mutta olisin aavistuksen huolissani hiekasta ja maantiepölystä joka rasvaan jää kiinni. Hiomatahnalla voiteleminen ei kuulosta omaan korvaan kovin hienolta idealta. Toki jos on suljettu koppa, tätä ongelmaa ei ole.
 
Mielenkiintoinen niksi kuivakytkimen toiminnan parantamiseen: rasvataan levyt litiumrasvalla ja pyyhitään ylimääräiset pois.

http://www.ducati.ms/forums/56-superbikes/123775-grabby-shreiking-clutch-how-i-cured.html

Kokeilin 900sl:n kytkimeen, hyvin toimii. Kytkin ei narise ja ottaa kiinni pehmeästi. Epäilin että alkaa luistamaan, mutta ei alkanut.

Mitäs rasvaa käytit ??
Pitää itelläkin kokeilla kun välillä varsinkin kuumana ei meinaa toimia vaikka uudet levyt...

Ari
1098
 
Tämä kesä ajettu rasvat kytkimessä ja todellakin TOIMII!!

ehdottomasti kannattaa koittaa, jos on ongelmia sen liikkeellelähdön kanssa.

ja sitä rasvaa ei tartte läträtä, sillai ohut kerros ja liiat pyyhkii pois.
 
Useimmat valmistajat ovat oivaltaneet, että tuollainen monilevykytkin toimii paremmin öljykylvyssä. "Kuivakytkin" pitää sitten rasvata erikseen.
 
Vain kitkalevyt.
Ja ne teräslevyt voi pyyhkäistä samalla karkealla santapaperilla karheiksi.
 
Miksi muuten mopojen kytkimet useimmiten on öljykylvyssä? Onko se joku mukavuusjuttu vai saavutetaanko tällä muitakin ominaisuuksia? Autoissa kuitenkin on perinteisesti luotettu kuiviin kytkimiin, mutta puhutaan toki yksi-levykytkimistä - ainakin niissä perinteisissä konstruktioissa...

Sorry, meni vähän OT:ksi...
 
Yleensä öljykylpyiset kytkimet kestää pidempään ja on hiukan hiljaisempia kuin kuivat - lämpö jakautuu tasaisemmin ja öljy jäähdyttää. Siinä varmaan suurimmat syyt.

Periaatteessa saman määrän tehoa ja vääntöä siirtävän kuivakytkimen saa taas suunniteltua pienempään tilaan ja keveämmäksi kuin vastaavan märän, koska kitka kuivassa on parempi ja aavistuksen parempi hyötysyhde, kun levyt ei pyöri turhaan pyörimistä vastustavassa öljyssä. Eri asia onko sinä käytännössä merkityksellistä eroa painossa ja vastuksessa.
 
Lisätään vielä edelliseen se, että märkäkytkin ottaa pehmeämmin kiinni, joten liikkeellelähtö ei ole niin töksähtävää. Haittapuolena mm. se, että moottoriöljy likaantuu kytkinlevyn kulumisen mukanaan tuomista partikkeleista.
 
Periaatteessa saman määrän tehoa ja vääntöä siirtävän kuivakytkimen saa taas suunniteltua pienempään tilaan ja keveämmäksi kuin vastaavan märän, koska kitka kuivassa on parempi ja aavistuksen parempi hyötysyhde, kun levyt ei pyöri turhaan pyörimistä vastustavassa öljyssä. Eri asia onko sinä käytännössä merkityksellistä eroa painossa ja vastuksessa.

Eikö pikemminkin perinteisessä moottoripyöräratkaisussa päästä yksinkertaisempaan rakenteeseen sillä, että kampuran vetopuoli ja kytkin pyörivät laatikon kanssa samassa yhteisessä tilassa, eikä tarvitse järkkäillä tiivistyksiä kytkintä varten? Ja Bemarissahan tämä taas toteutettu "automaisesti", laatikko ja kone erillisinä, välissä kuiva kytkin.
 
Kuiva kytkin taitaa olla se perinteinen eli vanhempi ratkaisu. Nykyisin tosin sitei oo enää niin paljo käytössä ja onhan se tuo märkä käyttäjäystävällisempi ja kaipaa yleensä vähempi remonttia. Liekö enää käytössä missään uudessa (sarjatuotanto-) pyörässä tuommosena korityyppisenä kuivana kytkimenä niinku Ducatissa vielä joku aika sitten oli?

Onhan niissä märissäkin, ainakin sporttipyörissä, koteloa valettu kytkimen ympärille, mutta sei tietty oo niin tiivis kuin kuivassa versiossa ja stefaa ei tarvi.
 
Kisakäytössähän kuivakytkin on vieläkin se paras. Mihin perustan väitteeni:

http://www.yamahamotogp.com/discover_the_2015_yzr-m1/assets/img/moto/pins.jpg
http://1.bp.blogspot.com/-KD0zYh1RG...0/Honda+RC+213V+Team+Honda+Repsol+2015+04.jpg
http://www.todocircuito.com/userfiles/KAWASAKI-MOTOGP-c.jpg

Voisin toki listata loputkin. Tehohäviöön en enää usko, eikä öljyn puhtauskaan ole varmaan ole yllä olevien pelien probleema. Mutta lämpö on. Siitä huolimatta että on seamless laatikoita ja vaikka mitä, oikeat kisapelit pitäytyy kuivissa. Jotain hyvää niissä siis on.

Mutta katupeliin toivotan märät ihan Ducatiinkin. Ihan sama, vaikka "perinne" ja kilpamerkki sitä vaalivat, ei harmita yhtään että luopuivat.
 
Painelevyn ja jousien vaihdon yhteydessä päätin tehä tämän rasvauksen.

Käytin rasvana tätä: http://m.motonet.fi/fi/tuote/603075/CRC-Valkoinen-litiumrasva-PTFE-300ml

Putsasin levyt eka brakleenillä ja sitten rasvaa pintaa. Lopulta pyyhin kaiken näkyvän rasvan pois niin hyvin kuin vain pystyin.
Rautalevyjä hieman hioin hiekkapaperilla.

Nyt on noin 1tkm rullattu "uudella" kokoonpanolla ja kytkin toimii erittäin pehmeesti. Välillä jopa yllättyy!

Täytyy seurata tilannetta miten kehittyy! Tällä hetkellä tyytyväinen.
 
Back
Ylös