• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kumpaa bensaa Yamahaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YARSKA
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

YARSKA

New member
Minua on ruvennut arveluttamaan että suositellaanko yzf 600r:ään 95 vai 98 oktaanista bensaa mielipiteitä olen kuullut monia ja nyt pari tankillista ajanut 95 okt mutta kertokaapa te viisaampana kumpaa kannattaisi käyttää??
sad_orig.gif

Eiköhän siinä ala aika korkeet puristussuhteet olemaan, eli ei 98 ainakaan pahaa tee.

Yleensähän tehdas suosittelee MIN 95, mutta se on minimi...
98lla ainakin vähän tehokkaammat käyvät paremmin ja kuluttavat vähemmän. Taitaapi tasottua se hinnan ero kulutuksessa.
sport05.gif

Ja kuka ei mopollensa parasta antais... siis 98
062802jumpie_prv.gif

viisaat voisivat kertoa miksi aina 98 ? ymmärrän jotenkin jos tankkaa radalle mennessä "varmuuden vuoksi" isompaa puristuksenkestoa, mutta ohjekirjat osoittelevat kuitenkin vain 95 oktaanista...

Ikuinen kädenvääntö aihe.
Itse tankkaan pääosin 98:a, mutta viimeisimmät tankkaukset on olleet 95:sta. Ajatellaanpa asiaa tältä kantilta:
Kuinka moni laite käyttää kesäisin 98 oktaanista bensaa? Enimäkseen mp:t ja niistäkin vain osa. Ruohonleikkureiden, sahojen ym. trimmereiden osuus on tosi pieni. Perämoottorit taitaa käydä hyvin 95:llakin(ei kokemusta). Talvisin kelkat käyttää valtaosin 98:a ja saattaa siis olla samaa bensaa edelleen tarjolla elokuussa, mitä oli joulukuussakin. Eli ajatelkaapas kuinka vanhaa se 98 loppujen lopuksi on mitä prätkän tankkiin laitetaan. Eli 95:sen vaihtuvuus asemien tankeissa on todella tiheä, verrattuna 98:iin. Pidemmän päälle, kunnes taas tulee uusi satsi 98:a on 95 joskus jo parempi laatuista...Vai?

Oon tankannu molempia pyörääni ja ajelin 98:lla ensimmäiset 5 tankkausta, sen jälkeen kokeilin 95:sta. Pyörän kanssa tuumailtuani asiaa, pyörä totesi että 95 riittää. Tietääkseni suurimmassa osassa uusista pyöristä (alle 5 v) on nakutuksen tunnistin ja automaattinen sytytyksen ajoituksen säätö, joka siis tunnistaa mitä bensaa juotetaan.

Joissakin kelkoissa (Polaris) olen nähnyt myös sytytyksen ajoituksen säädön manuna, jota voidaan käyttää kun ajetaan pienemmällä O:llä.

Tämähän on selvästi jatkokeskustelu aiheelle "lyijyllinen vai lyijytön"....
withstupid.gif

Se mikä vaikuttaa tehokkuuteen on paljonko happea bensassa on ja mikä on ominaispaino per litra, sekä mitä lisäaineita käytetään. Eli eri yhtiöiden bensat saattavat erota toisistaan enemmän kuin saman aseman 95 ja 98...

Jotkut väittävät että 98 on tehokkaampi, miten 98 on taloudellisempi? siksi että räjähdyspiste on korkeampi? Jos 95 ei nakuta, niin ei sillä pitäisi olla merkitystä.

Jotkut väittävät että 98 on tehokkaampi, miten 98 on taloudellisempi? siksi että räjähdyspiste on korkeampi? Jos 95 ei nakuta, niin ei sillä pitäisi olla merkitystä.
Kelkoissa ohjekirja ja perstuntuma antaa ymmärtää että 98:lla ja valittaessa siihen sovitettu sytytys tehoa olis enemmän,

tosin kulutus on aina ollut myös suurempi, syy löytyy peukalosta
buttrock.gif
biggrin.gif

Tosi harva pyörä tarvii 98, mutta tankatkaa nyt vaikka 100 oktaanista jos siltä tuntuu
tounge.gif

Yammuissa taitaa lukea ohjekirjassa että 91 tai yli
wink.gif
Ainakin uudessa FZ1:ssä toi oli.

Itte oon ajanu viritetyllä K5:llä 95:llä, ja jopa ilokaasuilla...

Turha sitä on pelätä että 98 olisi "vanhaa"
Se on totta että 98 myynti on paaljon vähäisempää kuin 95, mutta niin on asemien varastotkin.  Ainakin Nesteellä noudatetaan tämän suhteen hyvin tiukkaa linjaa. Lisäksi 2 kertaa vuodessa säiliöt päästetään lähes tyhjiksi kesä/talvilaadun ( höyryn paineet ) vaihtamisen yhteydessä. Keskiverto aseman 98 säiliötä täydennetään kerran viikossa.
Nythän Nesteellä on tuo uusi bio98, ja sen vaihtamisen yhteydessä tuli taas ajettua säiliöiden pinnat alas.
Tiedän kyllä että jonkun peräkylän kaupan pihan maanpäällisistä säiliöistä voi saada mitä vaan.... se niistä....

T: Säiliöauto kuski

Tosi harva pyörä tarvii 98, mutta tankatkaa nyt vaikka 100 oktaanista jos siltä tuntuu  
tounge.gif

wink.gif

Me ei vaan ymmärretä, että konjakista saa kossua paremman kännin, kun se on kalliimpaa...
biggrin.gif

Turha sitä on pelätä että 98 olisi "vanhaa"
Se on totta että 98 myynti on paaljon vähäisempää kuin 95, mutta niin on asemien varastotkin. Ainakin Nesteellä noudatetaan tämän suhteen hyvin tiukkaa linjaa. Lisäksi 2 kertaa vuodessa säiliöt päästetään lähes tyhjiksi kesä/talvilaadun ( höyryn paineet ) vaihtamisen yhteydessä. Keskiverto aseman 98 säiliötä täydennetään kerran viikossa.
Nythän Nesteellä on tuo uusi bio98, ja sen vaihtamisen yhteydessä tuli taas ajettua säiliöiden pinnat alas.
Tiedän kyllä että jonkun peräkylän kaupan pihan maanpäällisistä säiliöistä voi saada mitä vaan.... se niistä....

T: Säiliöauto kuski
Hyvä. Selvispähän tuokin mysteeri, että kuinka usein bensat vaihtuu tankeissa...

Tässä on vielä yks asia semmonen mikä on huomattu lähinnä noissa pienmoottoreissa + kaasarivehkeissä. 98:n syttyvät osat haihtuvat huonommin kun 95:n eli jos ajaa harvakseltaan ja/tai keväällä on 98:lla paremmat chanssit saada pyörä käymään vaihtamatta kaasareista bensaa.

tounge.gif

wink.gif

Ja ilokaasut jäähdyttää ilmaa ja osaltaan pienentää nakutus riskiä, riippuen tietinkin paljonko töhöttää..

En varmaan tiedä mistään mitään, mutta jotenkin tuntuu hifistelystä bensan valinta, toistaiseksi R6 on käyttänyt kaiken 95:n mitä sille on annettu...
biggrin.gif

tounge.gif

wink.gif

Ja ilokaasut jäähdyttää ilmaa ja osaltaan pienentää nakutus riskiä, riippuen tietinkin paljonko töhöttää..
Kyllä ilokaasuilla lisääntyneen hapen ja palotilan lämpötilan kovan nousun takia alkaa helpommin nakuttamaan.. Moni alkaa myöhästämään sen takia sytkää, samaan tapaan kuin turbovehkeissä ahdon noustessa.

Yleensä ajan kyllä kaasuilla 98:lla, mutta 95:lläkin olen joskus ajanut.

Laitoin vaan esimerkkinä tämän, kun moni sanoo että prätkät on niin korkeaviritteisiä, että tarvii 98:a
tounge.gif
Onhan ne korkeaviritteisiä, mutta todella harva prätkä oikeesti tarvii sitä 98:a..

Back