• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kumpaa bensaa Yamahaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja YARSKA
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites sen penttsiinin kanssa tämmöisen vanhan koneen kanssa? Kyseessä kun on vm-90 tonninen fzr. Vanha omistaja kertoi tankanneensa 98:a mutta onkohan moiselle jotain perustetta vai vaihdanko suitta suruitta ysivitoseen muutaman sentin säästön perässä?

Tosi harva pyörä tarvii 98, mutta tankatkaa nyt vaikka 100 oktaanista jos siltä tuntuu  
tounge.gif

Yammuissa taitaa lukea ohjekirjassa että 91 tai yli  
wink.gif
 Ainakin uudessa FZ1:ssä toi oli.

Itte oon ajanu viritetyllä K5:llä 95:llä, ja jopa ilokaasuilla...
Ja ilokaasut jäähdyttää ilmaa ja osaltaan pienentää nakutus riskiä, riippuen tietinkin paljonko töhöttää..
Kyllä ilokaasuilla lisääntyneen hapen ja palotilan lämpötilan kovan nousun takia alkaa helpommin nakuttamaan.. Moni alkaa myöhästämään sen takia sytkää, samaan tapaan kuin turbovehkeissä ahdon noustessa.

Yleensä ajan kyllä kaasuilla 98:lla, mutta 95:lläkin olen joskus ajanut.

Laitoin vaan esimerkkinä tämän, kun moni sanoo että prätkät on niin korkeaviritteisiä, että tarvii 98:a  
tounge.gif
Onhan ne korkeaviritteisiä, mutta todella harva prätkä oikeesti tarvii sitä 98:a..
Tarkoitin että sen jäähdyttävä ominaisuus osaltaan vähentää nakutus riskiä ja maltillisilla annoksilla kaasujen käyttö ei mielestäni tämän takia lisää nakutusriskiä. Riippuu tietenkin monesta muustakin asiasta ja jokainen voi arvioida riskin suuruuden itse päätellessään paljonko voi töhöttää. Tietysti suuremmilla annoksilla riski kasvaa.
Tietoni ja arvioni perustuu lähinnä Trevor Langfieldin kirjaan "Nitrous oxide high performance manual" ja vastaavan hepun foorumiin, yhtään konetta en ole sulattanut teoriani tueksi
thumbs-up.gif

Aiheeseen palatakseni, tosiaan toi mun eka vastaus perustui lähinnä arvioon korkeasta puristus suhteesta, mutua niinkuin niin moni muukin vastaus täällä..
withstupid.gif

Oktaaniluku on vain puristuskestävyyden mitta.
Korkeampi oktaanikulu ei lisää tehoa ellei moottorin valmistaja ole niin halunnut (moottorinhallintajärjestelmät, siitä on aina varmasti maininta vähintään ohjekirjassa vrt. autot).
Kunnossa oleva moottori toimii sillä mille se vähintään on suunniteltu.

Ihan samoilla linjoilla olen, eli käyttöohjekirjasta löytyy se iskunkestävyys, jonka ylitse bensiini pitää valita ettei nakuta ja se on siinä. Mitä korkeamman oktaanin valitset, sitä huonommin se palaa (kauempana optimista) ja myös bensaa menee enemmän. Eikös tätä oltu jossain ihan tehopenkissäkin kokeiltu?

92:nen oli ihan ykköskamaa silloin kun sitä vielä sai ja tulitikkuleikit kiinnostivat. Eli äijät on nyt ihan selvästi sekottanut alkoholin prosentit ja oktaanit. Ei isompi ole aina se parempi  
tounge.gif

95:lla on r6-r nyt jo reilut 4500 km toiminut hyvin. Ei ole eroa laittaako 98 vai 95. Ohje kirjan MINIMI suositus on tuo 95, joten pitäs sillä toimia.

Autoissa ton eron huomaa sitten jo. Kulutus oli bimmerissä ( vm.83 ) suurempi 95:lla ja sillä esiintyi jälkikäyntiä aivan saakelisti. Sama homma vanhassa vollessa, kun ajoi 98:lla ei jälki käyntiä ollut. Mutta pyörissä on ole tälläiseen törmännyt.

Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä. En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.
nixweiss.gif

Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä.
Mäkin olen kuullut, että Ruotsissa, kun siirtyivät ekopensaan, ei ole näkynyt yhden yhtä motoa tien päällä. 50% on räjähtänyt atomeiksi ja loput ei vaan lähde käyntiin. Niinhän siinä aina käy, kun laittaa etanolia (= Masinol...) bensan sekaan...
sanoi:
En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.
nixweiss.gif
Johtuu siitä, että Essonpaariperusteisten mutufaktojen levittely on pätemistarpeisille pakkomielle.

Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä. En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.  
nixweiss.gif
Kyllä se toimiia nelisynterisissä ruiskupyörissä. Kaveri on kokeillu ja se ajaa radalla. Kaksisylinterissä se ei kuulemma toimi kun takimmainen sylinteri käy niin paljon kuumempana jotta ekobensa ehtii haihtua taloudellisemman koostumuksensa johdosta ennen kuin se ehtii sylinteriin, joten se menee laihalle. Voi palaa mäntään reikä.

Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä.
Mäkin olen kuullut, että Ruotsissa, kun siirtyivät ekopensaan, ei ole näkynyt yhden yhtä motoa tien päällä. 50% on räjähtänyt atomeiksi ja loput ei vaan lähde käyntiin. Niinhän siinä aina käy, kun laittaa etanolia (= Masinol...) bensan sekaan...
sanoi:
En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.
nixweiss.gif
Johtuu siitä, että Essonpaariperusteisten mutufaktojen levittely on pätemistarpeisille pakkomielle.
Fillarin manuaalissa kielletään korostetusti käyttämästä etanolilla plutrattua bensiiniä, jos etanolin osuus on yli 10%. Ruotsilandian ekobensat taitavat olla 5%:sta? Joten ainakin mopon valmistajan mielestä tuo on täysin käyttökelpoista tavaraa.

Mihin mahtaa tuo 10% "sääntö" sitten perustua ja miltä sillä vältytään? Itse kun ajattelen maallikkona asian jotenkin niin, että jos 11% on pahasta, niin ei se 5% hyvästäkään ole
smile_org.gif

Mihin mahtaa tuo 10% "sääntö" sitten perustua ja miltä sillä vältytään? Itse kun ajattelen maallikkona asian jotenkin niin, että jos 11% on pahasta, niin ei se 5% hyvästäkään ole
smile_org.gif
Tuosta se selvinnee Bantzain viestistä, liekö liian haihtuvaista ja pyrkii laihalle, jos myllyä ei säädetä etanoliseokselle. Kulkeehan bensakone puhtaalla alkollakin, mutta säätöjä joutuu räpläämään. Itse asiassa, ennen lyijy-yhdisteiden käyttöönottoa bensan puristuskestävyyttä nostettiin juuri eta- & metanolilla, mutta kun öljy-yhtiöt tajusivat, että se on joka penni heiltä pois, ajoivat väkisin lyijyn oktaaninkorottajaksi. Samalla saatiin venttiilien istukat senaikuisilla materiaaleilla kestämään kauemmin, lyijy kun suojasi niitä kulumiselta.

shell myy nykyään ferrari bensaa oliko 99+ Kuulemma tuo tehoa ihan pirusti...
bowdown.gif

Itte ajelen ekaa tankillista 98:lla eikä minkäänlaista eroa ainakaan tohon 95:seen oo havaittavissa.
omg.gif
.

Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tämä hyvä wikipedia-artikkeli asiasta (englanniksi, myös suomenkielinen löytyisi, mutta se on huomattavasti ylimalkaisempi):

OctaneRating artikkeli

Eli, oktaaniluku siis kertoo kuinka kovan puristuksen polttoaine kestää ennenkuin se itse-syttyy paineen vuoksi. Ohjekirjasta taas jokainen voi tarkistaa minkälaisen oktaaniluvun omaavaa polttoainetta se oma mopon moottori tarvitsee (lähinnä riippuu siis puristussuhteesta). Tuon yli oktaaniluvultaan menevän polttoaineen ostamisessa ei ole mitään muuta hyötyä kuin että se saattaa näyttää cool:immalta asiasta tietämättömien kanssa-tankkaajien silmissä pumpulla..
tounge.gif

Ei siitä isoa haittaakaan toisaalta ole, tukeepahan vain jo muutenkin hyvinvoipaa öljyteollisuutta!

sanoi:
Ei siitä isoa haittaakaan toisaalta ole, tukeepahan vain jo muutenkin hyvinvoipaa öljyteollisuutta!

Jep! Nyt Shell on jättänyt koko oktaaniluvun pois ja kaikki tankkaamaan oikeeta "vormula bensaa"! Kulkee kuin Verrari!
Mikäköhän moottoripyörä olisi verrattavissa samaan! Varmaan MV-Agusta?
Kuinkahan moni menee retkuun? Aika moni veikkaan.
Kaikki Suomessa myytävä bensiini tulee Nesteen jalostamoilta ja jotkut ketjut sekoittaa sinne omia lisäaineitaan ja niissäkin laatu vaihtelee satunnaisesti.

Tässä R6Rrässä on ainakin 12.80:1 puristussuhde ja toimii moitetta 95sella niin eiköhän nää useat 12.5:1 sporttipyörät toimi kans 95sella?

Oktaaniluku on vain puristuskestävyyden mitta.
Korkeampi oktaanikulu ei lisää tehoa ellei moottorin valmistaja ole niin halunnut (moottorinhallintajärjestelmät, siitä on aina varmasti maininta vähintään ohjekirjassa vrt. autot).
Kunnossa oleva moottori toimii sillä mille se vähintään on suunniteltu.
Pakko toistaa aikaisempi kommentti, ettei keskustelu taas luisu ihan mutu linjalle.... lukekaa ohjekirjaa tai tankin korkkia, siinä se on sanottu!!!
Kehittyneemmät moottorit (hallintajärjestelmät!) toimivat myös alemmalla oktaanilla, mutta antavat huipputehon ohjeissa VARMASTI mainitulla oktaanilla!

Nesteoilin sivuilta löytyy bensanvalinta opas ja se sano ainakin että vm -83 aja sitä uudemmat 4-tahti yamahat 95E...tietä sitten häntä mikä on totta, ite käytän 95E

Ite oon ajanut ysikasilla nyt, ja ero 95 oktaaniseen . Sitä shellin super schumaher bensaa koitin ja tuntu että tehot häipy heti Siispä Ysikasii tulee nielemää meikäläisen catti tästä eteenpäin
062802moto_prv.gif

Back