Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitin että sen jäähdyttävä ominaisuus osaltaan vähentää nakutus riskiä ja maltillisilla annoksilla kaasujen käyttö ei mielestäni tämän takia lisää nakutusriskiä. Riippuu tietenkin monesta muustakin asiasta ja jokainen voi arvioida riskin suuruuden itse päätellessään paljonko voi töhöttää. Tietysti suuremmilla annoksilla riski kasvaa.Kyllä ilokaasuilla lisääntyneen hapen ja palotilan lämpötilan kovan nousun takia alkaa helpommin nakuttamaan.. Moni alkaa myöhästämään sen takia sytkää, samaan tapaan kuin turbovehkeissä ahdon noustessa.Ja ilokaasut jäähdyttää ilmaa ja osaltaan pienentää nakutus riskiä, riippuen tietinkin paljonko töhöttää..Tosi harva pyörä tarvii 98, mutta tankatkaa nyt vaikka 100 oktaanista jos siltä tuntuu![]()
Yammuissa taitaa lukea ohjekirjassa että 91 tai yliAinakin uudessa FZ1:ssä toi oli.![]()
Itte oon ajanu viritetyllä K5:llä 95:llä, ja jopa ilokaasuilla...
Yleensä ajan kyllä kaasuilla 98:lla, mutta 95:lläkin olen joskus ajanut.
Laitoin vaan esimerkkinä tämän, kun moni sanoo että prätkät on niin korkeaviritteisiä, että tarvii 98:aOnhan ne korkeaviritteisiä, mutta todella harva prätkä oikeesti tarvii sitä 98:a..![]()
Mäkin olen kuullut, että Ruotsissa, kun siirtyivät ekopensaan, ei ole näkynyt yhden yhtä motoa tien päällä. 50% on räjähtänyt atomeiksi ja loput ei vaan lähde käyntiin. Niinhän siinä aina käy, kun laittaa etanolia (= Masinol...) bensan sekaan...Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä.
Johtuu siitä, että Essonpaariperusteisten mutufaktojen levittely on pätemistarpeisille pakkomielle.sanoi:En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.![]()
Kyllä se toimiia nelisynterisissä ruiskupyörissä. Kaveri on kokeillu ja se ajaa radalla. Kaksisylinterissä se ei kuulemma toimi kun takimmainen sylinteri käy niin paljon kuumempana jotta ekobensa ehtii haihtua taloudellisemman koostumuksensa johdosta ennen kuin se ehtii sylinteriin, joten se menee laihalle. Voi palaa mäntään reikä.Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä. En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.![]()
Fillarin manuaalissa kielletään korostetusti käyttämästä etanolilla plutrattua bensiiniä, jos etanolin osuus on yli 10%. Ruotsilandian ekobensat taitavat olla 5%:sta? Joten ainakin mopon valmistajan mielestä tuo on täysin käyttökelpoista tavaraa.Mäkin olen kuullut, että Ruotsissa, kun siirtyivät ekopensaan, ei ole näkynyt yhden yhtä motoa tien päällä. 50% on räjähtänyt atomeiksi ja loput ei vaan lähde käyntiin. Niinhän siinä aina käy, kun laittaa etanolia (= Masinol...) bensan sekaan...Mites on, kun kuulin, että Nesteen uusi Ekobensa ei toimisikaan moottoripyörissä? Ainakaan uudemmissa ruiskupyörissä.
Johtuu siitä, että Essonpaariperusteisten mutufaktojen levittely on pätemistarpeisille pakkomielle.sanoi:En tiä mistä johtuu, mutta tällaista kuulin.![]()
Tuosta se selvinnee Bantzain viestistä, liekö liian haihtuvaista ja pyrkii laihalle, jos myllyä ei säädetä etanoliseokselle. Kulkeehan bensakone puhtaalla alkollakin, mutta säätöjä joutuu räpläämään. Itse asiassa, ennen lyijy-yhdisteiden käyttöönottoa bensan puristuskestävyyttä nostettiin juuri eta- & metanolilla, mutta kun öljy-yhtiöt tajusivat, että se on joka penni heiltä pois, ajoivat väkisin lyijyn oktaaninkorottajaksi. Samalla saatiin venttiilien istukat senaikuisilla materiaaleilla kestämään kauemmin, lyijy kun suojasi niitä kulumiselta.Mihin mahtaa tuo 10% "sääntö" sitten perustua ja miltä sillä vältytään? Itse kun ajattelen maallikkona asian jotenkin niin, että jos 11% on pahasta, niin ei se 5% hyvästäkään ole![]()
joo jotain 20% tulee lisää. Sitten, kun vaihtaa ketjut ja rattaat niin saa vielä 30% enemmän..shell myy nykyään ferrari bensaa oliko 99+ Kuulemma tuo tehoa ihan pirusti...![]()
sanoi:Ei siitä isoa haittaakaan toisaalta ole, tukeepahan vain jo muutenkin hyvinvoipaa öljyteollisuutta!
Pakko toistaa aikaisempi kommentti, ettei keskustelu taas luisu ihan mutu linjalle.... lukekaa ohjekirjaa tai tankin korkkia, siinä se on sanottu!!!Oktaaniluku on vain puristuskestävyyden mitta.
Korkeampi oktaanikulu ei lisää tehoa ellei moottorin valmistaja ole niin halunnut (moottorinhallintajärjestelmät, siitä on aina varmasti maininta vähintään ohjekirjassa vrt. autot).
Kunnossa oleva moottori toimii sillä mille se vähintään on suunniteltu.