• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kuuman kelin ajovarustus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w4p2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
On aika henkkoht juttuja noi, miten ahdistavaksi ja kuumaksi mitäkin kuteita kokee. Itse oon tätä aika lämminveristä sorttia ja hiostavat housut on mulle todella ahdistavat.

Ja lizardit hiostivat aivan riittävän ikävästi jo sovituskopissa (juu ei ollu vuoret päällä...).

Täältä sisään, sit Lindstrands textil byxor malli Jet

459_jet-50.jpg

Minä ostin viimekesänä saksasta Hein Gerickeltä semmoset hyvin läpihengittävät housut, malli oli HG mesh tex, ei näkynyt tosin enää webbikaupassa..
sad_orig.gif
viimekesänä housut ainakin toimi hyvin.

/edit: löytyhän ne sieltä kun kirjoitti suche-ikkunaan "mesh tex"

paras yhdistelmä 0-30 astetta: Sweepin nahkatakki, alle t-paita tai pitkähihainen paita, joskus ohut fleece, jalkaan nyörinahkafarkut ja bootsit. tauolla voi sitten heittää takin pois. kyllähän kuumalla välillä hiki on, mutta silloin voi ajatella (ja muistella?) pitkiä kylmiä talvia.
wink.gif

joskus tulee sorruttua farkkuihinkin, mutta ilman nahkatakkia on kyllä melko alaston olo
omg.gif

Tässä myös yksi vaihtoehto ajohousuiksi. Australialaisen firman valmistamat kevlarilla vahvistetut farkut. Kestävät ainakin kuvien perusteella aikamoista kahnaamista asvaltin pintaan...

Suosittelen kunnollisen teknisen T-paidan käyttöä. Normaali Coolmax -paita, jota Suomessa myydään ei sovellu kovalle helteelle, vaan sen pitää olla Coolmax Active tai -Extreme tai vastaavasta Sand-Tech Dry materiaalista tehdyt paidat, joita löytyy meidänkin verkkokaupasta. Nuo ovat paitoja, joiden kanssa tulee alle 20 asteen lämpötiloissa helposti kylmä ja siksi niitä ei oikein Suomesta saa mistään.
Mistäs nuo Active ja Extreme versiot tunnistaa?

Louisin tämänvuotisessa luettelossa puhutaan vain coolmaxista, ilman mitään selventävää etuliitettä. Ja muissa liikkeissä - kuten MC-Lifestyle - miten tietää vaatteen olevan esim. "Coolmax Extreme" materiaalia?

Mä lähden kohta testaan Sweepin Metroa, semmosen 7000 km.
Lisäks ostin Bikeworld'ista semmosen hellepuseron, jossa suojat, vaan kun sitä tarkemmin pälyilee, on siitä turvallisuus kaatuessa kaukana.

T-paidassa ja farkuissa on hellehalvausta tullu joka vuosi välteltyä välimeren rantamilla, vaan nyt on toiset releet. Nahkarotsin ja selkäsuojan otan kyllä mukaan, mutta housupuoli taitaa olla sitten Sweepin varassa.
062802moto_prv.gif

Hyviä vinkkejä niille joilla on tilaa pitää mukana useampia asuja ja halukkuuttaa sijoittaa. Mutta omat reissut on tullut heitettyä Rukan AirPower Goretex asulla, viimekesänä oli Juhannuksen molemmin puolin Saksassa ihan sairaan kuuma, koko viikon jonka olin siellä päivälämpötila +25 ... +30 ja välillä vähä yli. Ruuhkassa oli aika tuskaista puuhaa, mutta vauhdissa pärjää. Turistikohteet on kohtalaisen tuskaisia mopo asussa helteellä
biggrin.gif

Samoilla aion vielä jatkaa, jos joskus on varaa niin nahkat voisin ostaa kuiville ja kuumemmille keleille. Farkuilla en ole ajanut koskaan taajamanopeuksien ulkopuolella enkä yleensä työpaikkaa pidemmälle. T-paidassa olen vienyt muistaakseni kerran mopon helteellä huoltoon. Hyvä aina miettiä niitä hankausominaisuuksia asfaltin kanssa.

Nostetaanpas tätä ketjua ylös. Etelän reissuilla pohjoisen varusteilla 25 - 40 asteen helteissä ajellessa tulee väkisinkin hiki. Ellei sitten ajele T-paidassa ja shortseissa. Sitäkin on tullut harrastettua, kun ei ole ollut tilaa kaksille varusteille. Ja siirtymätaipaleilla täytyy kuitenkin ajovehkeet pukea päälle.
Mitä ratkaisuja asiaan on tänä päivänä? Itsellä ollut nuo perinteiset Coolmax alusasut, mutta ne eivät noissa 30+ keleissä pelasta. Onko nuo Coolmax Active tai -Extreme alusasut se taikasana, jolla homma hoituu?
Kokemuksia? Onko tullut jotain uutta teknologiaa (edelliset viestit 7 vuoden takaa).....?

Itsellä helletakkina Dainese Zentex, jossa sellainen verkkomainen kangas. Alle 24° lämpötilassa maantiellä pitemmän päälle kylmä. Nyt passeli kaupungissa ja lyhyillä lenkeillä.

Mulla on Lindstrands Cougar takki nimenomaan tälläisenä valkoisena.
1_cougar_1_60_S-700x680.jpg

Ajeltu on Italiassa 30 asteen helteessä, ja oli hyvä ajella jos vauhtia on edes hieman. Tossa on ventilaatiot hauiksissa ja selässä. Oikein kuumalla avaan vielä hihavetskarit ja käärin ranteet paljaiksi sekä avaa takin puoleen väliin auki. Värinä valkoinen on hyvä kuumalla sekä tossa takissa on noi tuulen läpi päästävät kangasosat käsivarsien sisäpinnalla. Siis kuvassa olevat mustat alueet kokonaan päästävät tuulen läpi. Huonompi homma on sitten että vesi tulee heti läpi noista kangaspaikoista ja vetskareista jos sattuu pikkuisenkin satamaan.

Lindstrands_Lizard_Jean_Black_01.jpg

Housuina on Lindstrands Lizards, jotka sopii yhteen vetskarilla tohon takkiin. Housuissa on reisi ventilaatiot ja housut saa myös shortseiksi. Polvien alapuolella olevia shortsivetskareita avaamalla puoleen väliin saa polvitaipeisiin kivasti kanssa tuuletusta. Myöskään housut eivät kuitenkaan pidä vettä.

Viimeksi muokattu:
Ensin ostetaan mesh jacket & pants. Siis tuulettuvat verkkomallit, joissa suojat. Sitten ostetaan ohuet kesatakki ja housut joissa ei tuuletusverkkoa. Niista otetaan suojat pois ja kaaritaan rullalle. Menee pieneen tilaan.

Se rulla sitten otetaan helteella mukaan ja puetaan meshien paalle kun alkaa tulla kylma. Toimii taalla niin miksi ei myos siella.

Dainesen selkäsuoja, crossikyynärit ja huppari. Jalassa STR lökäpöksyt kevlarilla ja suojilla :orgmp: Toivottavasti jatkuu helteet vielä pitkään

Back