• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kyllästyttääkö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mkukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joskus mietin milloin mopoilu tulisi lopettaa. Meinasinkin jo ja yritetty on, mutta... Tehty korvikkeksi hienoja reissuja matkailuautolla, jotain on vaan jäänyt puuttuman..
Se jotain taitaa olla se ajamisen nautinto.
Ikää kohta 69, mutta vielä tuli uusi pyörä hommattua. Autoilla ei ikinä ole ollut minulle merkitystä, mutta jo 7. uusi pyörä 27 v sisään. Niistä 6 Bemua, kuten uusinkin hankinta 1300 GS.
Olen aika kriittinen itseni ja ajotaitojeni suhteen. Jos ja kun siltä yhtään tuntuu, niin siihen sitten loppuu...

Työmatkat yms hyötykäyttö erikseen, mutta mun mielestä huviajoa ei kannata ajaa, jos ei nappaa. Väkisin jos alkaa vetämään, niin mitäs nautintoa siitä saa?

Mä seisotin pyörää tallissa kymmenkunta vuotta sitten melkein koko kesän ja koitin miettiä, voisiko sitä ihminen harrastaa jotain muutakin. En keksinyt mitään budjettiin sopivaa, joten siitä eteenpäin aloin määrän sijaan panostaa ainoastaan laatuun. Sillä on siitä asti menty. Esimerkiksi viime viikonvaihteen ympärillä surrasin muutaman tonnin Milanon ja Barcelonan väliä. Nyt ei ole hirveä kiire satulaan, voi tehdä välillä jotain muuta.

Nämä kyllästyttäkö -keskustelut ovat varmaan jonkinlaista luterilaista katumusharjoitusta. Kun laitteistoon ja varusteisiin laitettu vähintään tuhansia, monissa tapauksessa kymmeniä tuhansia euroa. Niin tilanne jossa touhu ei sitten huvitakaan niin se tuntuu synniltä. Varsinkin kun verrokiksi kaikki muut motoristit tuntuvat olevan niin innokkaita ja tekevät sankaritekoja. Pitkä Euroopan-turnee alkaa samana iltana kun kesäloma alkaa, paluun lautta kolahtaa maanantai-aamuna rantaan niin että nippanappa ehtii ajoissa taas töihin. Reissujen keskinopeus on päälle kaks markkaa, suollakin.

Nämä kyllästyttäkö -keskustelut ovat varmaan jonkinlaista luterilaista katumusharjoitusta. Kun laitteistoon ja varusteisiin laitettu vähintään tuhansia, monissa tapauksessa kymmeniä tuhansia euroa. Niin tilanne jossa touhu ei sitten huvitakaan niin se tuntuu synniltä. Varsinkin kun verrokiksi kaikki muut motoristit tuntuvat olevan niin innokkaita ja tekevät sankaritekoja. Pitkä Euroopan-turnee alkaa samana iltana kun kesäloma alkaa, paluun lautta kolahtaa maanantai-aamuna rantaan niin että nippanappa ehtii ajoissa taas töihin. Reissujen keskinopeus on päälle kaks markkaa, suollakin.

:D Mulla 8vuotta sitten 400€ maksanut mopo,ei todellakaan pakko ajaa jos ei huvita. Viimeiser 4vuotta ollut loman ajan pois liikennekäytöstä kun menty perheen kanssa matka-autolla,jotain kevät tai syksy ajoja mut vain jos siltä tuntuu. Mut on 8vuoteen yhden rengas sarjan saanut sileäksi ettei ihan käyttämättä. :orgmp:

Kummasti piristää kun vaihtaa joka vuosi pyöriä:grin:
Nytkin tuli kai vaihdettua kaksi yhteen:right: Vähän jo alkoi kaduttamaan etukäteen:blink:

Isäpappaa lainaten "Mitä vähemmän pyörällä vuodessa ajaa, sen halvemmat on vuosikustannukset."

On meillä ostaessa iso, nykyisellä mittapuulla pieni, littuteeveekin, mutta ei silti kiinnosta tuo mm-lätkän vahtaaminenkaan enää, ennen sitäkin piti katsoa kaikki pelit.. Onkohan sama asia. Ku ei vaan jaksa innostua.

Tai sitten on tullut vanhaksi, auto helpompi ilmastointeineen kuin vetää kamppeet niskaan. Toisaalta ennen vanhaan piti vappuna olla aina pyörä ajossa ja suoraan paraatiin, hyvä ku muisti ja ehti rengaspaineet tarkistaa..

No ei talvellakaan enää ole mahoton hinku kelkan päälle, 400 km reilut oli talven saavutus nyt, joskus menty yli kolme tonnia pitkästi, enemmän kuin mitä pärrällä oli ajettu edellisenä kesänä.

16 vuotta ajellut samoja teitä satoja ellei tuhansia kertoja, kotoa yleensä 300-500 km:n päivä lenkkejä. Joka vuosi myös yksi n.viikon reissu ympäri Suomea, Ruotsia ja Norjaa. Kilsoja kertynyt vuosittain 15-20 000. Eikä vielä kyllästytä.

Eilen viimein pääsin kevään eka ajolle ja aina se on yhtä orgastista, parasta mitä voi tehdä vaatteet päällä. :wanna:

Minua kyllästyttää tämän kevään kelit. Päälle viiskybäsenä ei tee mieli ajella enää ihan surkeassa ja kylmässä kelissä. Tulispa kesä.

16 vuotta ajellut samoja teitä satoja ellei tuhansia kertoja, kotoa yleensä 300-500 km:n päivä lenkkejä. Joka vuosi myös yksi n.viikon reissu ympäri Suomea, Ruotsia ja Norjaa. Kilsoja kertynyt vuosittain 15-20 000. Eikä vielä kyllästytä.

Eilen viimein pääsin kevään eka ajolle ja aina se on yhtä orgastista, parasta mitä voi tehdä vaatteet päällä. :wanna:

Nyt on niin väärään otsikkoon kirjoitettu. Kaipa modet poistaa mokomat tahalliset trollaukset.. :rant:

:D

Päälle viiskybäsenä ei tee mieli ajella enää ihan surkeassa ja kylmässä kelissä.
Allekirjoitan tämän ihan täysin! Aikaisemmin painettiin duunimatkaakin Hki-Tku +5 tihkusateessa, munat sinisinä, sormet kohmeessa ja hauskaa oli. Nykyisin kun omassa ikämittarissa tuo 60 on jo paljon lähempänä kuin 50, niin enää ei tulisi moinen kyseeseenkään, no way! Tälläkin vko olisi taas lähipäivä toimistolla tiedossa, vaan taidanpa pompata tuohon 75:een, jaksa Bandulla lähteä vaikka toimiston pihassa 100-varma ilmainen mp-parkkikin löytyy, sen verran vilpakoita aamuja on tässä yhä pidellyt.

Ei tosiaan hupiajelu innosta. Ei tee mieli lähteä kotoa mihinkään. Mutta jos on joku päämäärä, niin mukava on lähteä motskarilla ajelemaan. Maaliskuun alussa käväisin morjenstamassa vanhaa naapuria ja vein sille samalla postit, jotka olivat eksyneet vanhaan laatikkoon. Mittariin tuli heti 20km ja siitäkin puolet osittain pehmeää/jäistä tietä pitkin. Ihan mukava pikkuretki.

Sitten oli mentävä töihin jollakin, kun tavallisesti mennään vaimon kanssa samassa autossa. Nyt ei työvuorot osuneet kohdilleen. Ihan kiva oli ajella +2-+4 asteen kelissä 55km suuntaansa. Mulla on nääs tankohanskat! Ja kahvalämmittimet. Tankohanskat auttaa todella paljon. Rukan ajopuvussa tuli kuuma, kun piti poiketa kaupassa.

No sitten oli auto pukilla ja jarrusatula huonossa kunnossa. Joko korjaussarja tahi uusi satula oli saatava nopsahkosti. Eiku motskarin selkään ja lähimpään Motonettiin satulaa ostamaan. 120km tuntui kivalta hupiajelulta, kun jollakin sinne Motonettiin oli mentävä. Ja ilmakin oli kuin linnunmaitoa - +12 astetta tai jotain sinnepäin. Tulihan siellä Motonetin pihassa turistua yhden toisenkin motoristin kanssa. Että oli sosiaalinen tapahtuma myös jarrusatulan nouto.

Jutauksiin on kiva osallistua. Ne ovat ihan omanlaista lomaa ja ne ei kyllästytä lainkaan. Siinähän on päämäärä. Mutta ihan yksikseen ei huvita minnekään lähteä. Onneksi kelien lämmetessä vaimokin alkaa ajaa motskarilla, niin vaimon kanssa on kiva käydä syömässä jäätelöt Vesijärven ympäriajon tauolla - Lahden satamassa tietysti tai Pulkkilan harjulla.

Kiva olis johonkin kerhoon kuulua - mutta olen liian passiivinen. Ei huvita ainakaan tällä hetkellä.

Kiva olis johonkin kerhoon kuulua - mutta olen liian passiivinen. Ei huvita ainakaan tällä hetkellä.
Kerhoja on erilaisia, omakohtaisestikin enempi ne kerhon tuomat taloudelliset hyödyt (esim. auton vak.maksualennukset) painaa vaakakupissa vs. kerhon vuosimaksu = kerhoon kuuluminen voi olla jopa taloudellisesti kannattavaa.

Olen eri mieltä.
Kokeilin muutaman kerran rätkällä töihin menoa, kun oli pidempi työmatka.
Ei toiminut minulla ollenkaan. 102 kertaa miellyttävämpi oli mennä autolla töihin, kun ei tarvinnut miettiä niin paljoa sitä itse ajamista ja eväät+työvaatteet kulki paljon helpommin.
Sitä paitsi sitten vapaalla ajaminen olisi muistuttanut töihin menosta...

Olen eri mieltä.
Kokeilin muutaman kerran rätkällä töihin menoa, kun oli pidempi työmatka.
Ei toiminut minulla ollenkaan. 102 kertaa miellyttävämpi oli mennä autolla töihin, kun ei tarvinnut miettiä niin paljoa sitä itse ajamista ja eväät+työvaatteet kulki paljon helpommin.
Sitä paitsi sitten vapaalla ajaminen olisi muistuttanut töihin menosta...
Sama täällä. Parempi kun ajaa mopolla vain silloin kun ei tarvi ajatella työasioita. Muuten tulee harrastusta haittaavia assosiaatioita jatkossa.

Sama täällä. Parempi kun ajaa mopolla vain silloin kun ei tarvi ajatella työasioita. Muuten tulee harrastusta haittaavia assosiaatioita jatkossa.
Nuorempana kun tuli työmatkat ajettua aina prätkällä, satoi tai paistoi ja juurikin siksi kun Hki:ssä ainakin siinä pitää olla pää 100% mukana tai kohta sattuu Teroa taas leukaan. Näin varsinkin ns. ruuhkavuosien aikaan tuo n. 20km prätkällä katkasi ihan väkisin ne ajatukset, kotiasiat eivät menneet työpaikalle, eikä ne työasiat valuneet kotiin.

Tuola jo toisessa ketjussa mainitsinkin mut ei joo nappaa kun aamusta iltaan tien päällä joka helvetin päivä, ollut jo toistakymmentä vuotta niin pitää pari tuntia ajaa mihinkään suuntaan että löytyy sellainen tienpätkä jonka jokaista monttua en tunne entuudestaan, niin kynnys vapaa-ajalla enää lähteä heittään hurua on melkoisen korkea, nurkkasuhaus ei kiinnosta joten pitäis johonkin pidemmälle päästä jota elämäntilanne ei juuri nyt salli... Itsellä ollut sellainen filosofia että yksi harrastelaite kerrallaan jossa se budjetti on sitten kiinni, ja jos ei sitä käytä se joutaa kiertoon, sen verta mopokuume pakkasella tällä hetkellä etten oo edes saanu kasattua tota GTS:ää pakarin korjauksen jälkeen että sais sen edes myyntiin ja hommattua sen kilpataljajousen nykyisen tilalle/rinnalle kun tuo tämänhetkinen on enempi metsästysjousi niin vois tehdä siitä 3D ammuntalaitteen.

Katellaan näitä prätkäjuttuja uudestaan sitten kun/jos jompikumpi juipeista alkaa osoittaa kiinnostusta moottoripyöriin, nuorempaan enempi uskoa siinä asiassa vanhempi tuskin innostuu mitä noita seurannut...

EDIT: jää tohon toi Mito-projekti tallia koristamaan jos siihen joku päivä taas kipinä syttyy toistaiseksi lähinnä kerää pölyä...

Back