kylmä ilma ja kulkee

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tl72
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tl72

New member
ihmetyttää  miten paljon paremmin tellu toimii kun ilma on kylmempi ,tuntus tosiaan että olis ainakin 20 hp lisää ,missään muussa mopossa en kyllä ole tommosta eroa huomannut, tuntuu että jokin sensori ei toimi oikein kuumana  vai onkohan tässä eri kartat kun lämmöt ei nouse 90 asteeseen
nixweiss.gif
 
Välijäähdytin:

- Saab: pakokaasuahtimen kuumentaman ahtoilman jäähdyttäjä
- Volvo: volvokuskin haaroihin suunnattava tuuletusilma (Tekniikan Maailma, joskus taannoin...)

wink.gif


-jami
 
Koitas huvikseen mitata ilman lämpötila putsariboksissa silloin kun pyörä liikkuu yli 20km/h. Ei se moottori tuota boksin ilmaa ehdi lämmittää kuin paikallaan seisoessa -> MiracleMod-miehen folioidea on täysin huuhaata.
 
Jos seokset on liian rikkaalla ja nyt kylmillä keleillä vähän laihemmalla ja näin ollen afr on enempi kohillaan.
 
Koitas huvikseen mitata ilman lämpötila putsariboksissa silloin kun pyörä liikkuu yli 20km/h. Ei se moottori tuota boksin ilmaa ehdi lämmittää kuin paikallaan seisoessa -> MiracleMod-miehen folioidea on täysin huuhaata.
Voihan nuo laatikot jossain ääriolosuhteissa auttaa. Esim, kun jonotetaan Alabamassa kiihdytyssuoralle pääsyä ja alla oleva asfaltti on 75 astetta celsiusta ja ilma on 40 astetta celsiusta varjossa. Silloin ei ilma paljon virtaa ilmanputsarissa. Folion ansiosta ilmanputsarin sisälämpötila on 5 astetta celsiusta alempi kuin vakiokotelolla.
Aikuisten oikeessa elämässä noista laatikoista ei ole mitään hyötyä.

Jos ameriikan poika on tätä mieltä, niin pakkohan siihen on uskoa.

“The power feels a lot more smooth. I felt the power right away. The bike ran a 9.18 before the airbox, now it runs an 8.95.
Now that’s pure horsepower!” Joe, ‘07 GSX-R 1000, North Carolina
“Man, this bike has a lot more power. This was the best money I ever spent.” Dave, ‘06 Hayabusa, Illinois
Tarkemmin ajatellen on niistä muuten yksi hyöty. Wannabe-motoristit kuuntelee pää vinossa baaritiskillä, kun niille kertoo, että ostin 310 dollarin ilmanputsarikotelon. Arvatkaa mikä respekti sen jälkeen...
 
ihmetyttää  miten paljon paremmin tellu toimii kun ilma on kylmempi ,tuntus tosiaan että olis ainakin 20 hp lisää ,missään muussa mopossa en kyllä ole tommosta eroa huomannut, tuntuu että jokin sensori ei toimi oikein kuumana
Vai olisiko persedynossa 20hp offsettia. Kyllähän tuo tuntuu omakin repivän aivan tajuttomasti ja tuntuu kummalta, että tuolla muutaman viikon päästä lähettää taas täysiä eikä tunnu missään. Meinaan siis, että muistikuvasi on viime kesän säiltä ja nyt aloittelet ajokautta kuten minäkin.
 
itse kyllä huomasin saman tellussa aikoinaan, se toimii myös syksykylmällä samoin.

kylmä ilma auttaa osansa, mutta luulen, että tellu pitää vähän seokset rikkaalla. siellä on ryyppy päällä jos motin lämpö ei ylitä 80 astetta.

myöhemmin huomasin, että kun sääti TPS:n vähän pieleen, eli kaasua vasten, niin se luulee kaasua olevan enemmän, tämä rikastaa ja tehoa tuntuu olevan kivasti enemmän.
 
Kyllä se vaikuttaa, lentokoneessa suoritusarvojen eron kylmällä vs. lämpimällä huomaa kaikkein selvimmin. Kuuma keli niin lousku ei kulje mihinkään, talvipakkasilla kiipeää kuin koti-ikävää poteva enkeli. Maakulkuneuvoissa ero ei ole niin selvä, joten tässä tapauksessa voisi epäillä jopa vikaa.
 
Back
Ylös