Kymcon muokkausta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lehtijussi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

lehtijussi

New member
Pitkän lenkin jälkeen toinen korva totaalisen lukossa.
Syy grand dinkin pleksin ja ilmavirran joka pyörittää varsin huolella pientä päänuppiani - jo 60 km/h nopeuksissa.

Koska täppiä ei löydy, niin koitetaan halvinta ratkaisua, eli pleksin madallusta.

Muutama kuva paikkaamaan surkeaa verbaalista ilmaisukykyä:
http://jkl.kuvat.fi/kuvat/pleksin%20lyhennys/
Saa ny nähdä, auttoko.. ainakin näkee ny hyvin yli.
lookaround_orig.gif
 
Auttaa se osaltaan varmaan tuokin, mutta ei se itse ongelmaa kyllä mihinkään poista
talktohand.gif


Ongelmahan tulee siitä että plexin taakse muodostuu ajossa suuri alipaine, joka sitten satunnaisotannalla täyttyy milloin mistäkin suunnasta ja jokainen "täytös" tuntuu sitten plexin takana tuulahdukselta tuosta suunnasta => paukauttaa kypärään kuin rekan imussa ajelisi
sad_orig.gif
Burgmanini aikanaan kärsi samasta ongelmasta, sillä siihen oli ed. omistaja ruuvannut Givin suuren touring-plexin. Ongelma poistui kun sain järkätyksi ilmavirran tuon plexin alle. Itse idea tuli uudemmasta Burgmanin mallista, jossa oli jo ihan tuuletusaukko keulassa, josta ajoviima ohjattiin plexin alle tuota alipainetta täyttämään => ei muuten paukuttanut
smile_org.gif
No itse sitten tuohon wanhempi-malliseen porasin kojelaudan kanteen, tuonne plexin juureen, mustan osan alle komian reikärivin ja näin plexin alle tuli "korvausilmaa" katteen alta ja siihen loppui kypärän paukuttaminen tuossakin ajopelissä. Ja kun poraus oli tosiaan tuolla "kätkössä", sitä ei havainnut ulkopuolelta lainkaan = skodun ulkonäkö ei ko. modauksesta kärsinyt lainkaan
sport05.gif


Kawakin on S-mallinen, mutta tuulilasi huomattavasti pienempi, ja silti tuossakin on korvausilma jo valmistajan toimesta järkätty nokkaan, tuulilasin etureunan alle => korvausilma tulee katteen alta. Eikä muuten tuuli paukuta vielä edes Suomen tiestön laittomillakaan nopeuksilla
thumbs-up.gif
 
itse sitten tuohon wanhempi-malliseen porasin kojelaudan kanteen, tuonne plexin juureen, mustan osan alle komian reikärivin ja näin plexin alle tuli "korvausilmaa" katteen alta ja siihen loppui kypärän paukuttaminen tuossakin ajopelissä. Ja kun poraus oli tosiaan tuolla "kätkössä", sitä ei havainnut ulkopuolelta lainkaan
Seuraavaksi kokeillaan tuota - jos toi madallus ei ny sitten auta mitään.
 
Seuraavaksi kokeillaan tuota - jos toi madallus ei ny sitten auta mitään.
No kävi tuo lyhennys tuolloin itselläkin mielessä, mutta oma kantti ei riittänyt niinkin radikaaliin toimenpiteeseen, joskos vaikka akkuna halkeaa tai muuten menee ketuiksi
crazy.gif
Poraus oli helpompi ja vaikka ei olisi toiminut, ei siitä tosiaan päällepäin jälkiä jäänyt = "turvallinen" yritelmä
wink.gif
 
tuohon wanhempi-malliseen porasin kojelaudan kanteen, tuonne plexin juureen, mustan osan alle komian reikärivin ja näin plexin alle tuli "korvausilmaa" katteen alta ja siihen loppui kypärän paukuttaminen tuossakin ajopelissä.
Ei sulla olisi kuvaa laittaa näytille, miten tuon reikärivin toteutit? Ja minkäkokoisia reikiä ja paljonko porasit?
 
Ei sulla olisi kuvaa laittaa näytille, miten tuon reikärivin toteutit? Ja minkäkokoisia reikiä ja paljonko porasit?
No eipä ole ja kun mopokin on mennyt vaihtoon reilu vuosi sitten, niin...
lookaround_orig.gif


Mutta siis keulasta löytyi TÄLLÄINEN arkistokuva, josta näkyy että tuo Suzuki-logon alla olevista "ilmanottoaukoista" ylempi on porattu auki (siis punaisten nuolien osoittamien ruuvien väli) ja alempi on yhä orkkis = ummessa (alemman takana on relekeskus, niin siitä mitään ilmaottoa olisi kuitenkaan saanut aikaiseksi). Tuon ylemmän aukon taakse muotoilin muovipullosta 90 ast kulman ohjaimeksi, relekeskuksen päälle, ohjaamaan aukosta painavan ilman suoraan ylöspäin ja vastaavasti plexin taakse, Suzuki-logon päälle, tuohon mustaan, mittariston peitemuoviin porasin vastaavan reikärivin, josta tuo ilma lopulta pääsi tuulilasin alle. Ja kuten näkyy, tuokaan kuva ei paljasta sitä rei'itystä plexin alla = onnistunut, tyylikäs modaus
cool.gif
 
Aika hyvin burgeriin näköjään on saanut modauksen tehtyä. Tosi huomaamaton ja varmasti toimiva.

Oma skootteri näyttää tältä
http://www.scooter-infos.com/model_p....250.jpg
niin siihen ei pysty oikein modausta tekemään.
Nuo mustat raidat tuossa nokassa on vain koristeita, eikä niihin saa mitenkään huomaamattomasti porattua nättiä riviä. Ja toisaalta pleksiinkään ei viitsisi suoraan porata reikiä. Tai sitten pitäisi porata tosi pieniä reikiä paljon tuohon ihan mustan muovin ja pleksin rajalle. Ei taida uskaltaa sitäkään. Ajossa kuitenkin räpsähtää poikki koko pleksi.

Omassa pleksissä ei myöskään ole tuossa yläreunassa tuota rakoa. Tai mikä raolta tuossa kuvassa näyttääkin. Vaan täysin umpinainen koko pleksi. Yläreuna kyllä kääntyy samoin ylöspäin kuten kuvassa. Täytynee jossain vaiheessa patentoida jotain omatekoista laminar lip tyyppistä lippaa siihen ja katsoa joskos se toimisi hyvin ja vähentäisi kypärän tärinää.
 
Ei se tuota erilistä ilmaottoa edestä tartte, mutta kun Burgmanissa oli nuo hämäykset valmiina niin pakkohan ne oli hyödyntää
biggrin.gif


Siis pääasiallinen ideahan on saada sinne tuulilasin alle myös sitä ilmaa ja yleensä riittääkin että sen mittaripäällisen puhkoo ja ilma tulee tuolta etukatteen alta, etupumppujen aukosta jos ei muuten. Eli joskos tuosta lähtisi tuulilasi + tuo musta etumuovi irti ja katselee kuinka tuo mittaripäälline on tiivistetty tuulilasia vasten ynnä mitä siellä mustan etumuovin alla on. Sinne vain mittaripeitteeseen aukotusta piiloon katseilta, mutta toki pitää sen verran huolehtia että mahd. sade/pesuvesi ei pääse sentään ihan suoraan valumaan sähkövermeiden päälle. Sen vuoksi tuo pullosta tehty relekeskuksen suoja + katteen sisäinen tuuliohjain oli ihan MUST tuossa Burgerissa
lookaround_orig.gif


Edit: Näköjään tainneet Malagutissa tehdä saman modauksen jo tehtaallakin, sillä uudemmassa (?) mallissa tuo ilmaotto on hyödynnetty - VANHA 1, VANHA 2 ja UUSI
wink.gif
 
Back
Ylös