Kypärä kesämatkoille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mpuputti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Outoa, että puhutaan kypäristä kuumina. Itse huomasin täysin päinvastaisen ilmiön 50 asteen varjolämpötilassa Death Valleyssä. Ajoviima poltti naaman karrelle välittömästi jos ei ollut kypärää tai visiiriä kiinni..
smile_org.gif

Itse kattelin eilen KBC:n avokypärää (299e). Mulle se istui hyvin päähän. Tosin niin teki myös Schubertin C2.

KBC
KBC FFR Review

Täällä paikalliset tuntuu pitävän ihan normi Arai - Shoei linjaa.. tosin lämmintäkään ei vielä ole kuin normaali kevät +38.

Bemarin Air Flow:ta olen nähnyt muutamalla kruisailijalla, mutta ainakin itsellä tässä tulee pieni estetiikkaongelma kyykyn kanssa..

Onko kukaan käyttänyt kypärän alla sellaista huivi mallista päähinettä kuumassa kelissä? Toimiiko samalla tavalla kuin ohut kypärä huppu? Viilentääkö? Ainakin stormilla taisi olla luettelossa niitä, muutaman euron hintaan. Tuossahan jäisi vielä kaulakin paljaaksi verrattuna huppuun!
Mulla on aina Muumiliina kyparan alla! Viilentaa kivasti kesalla ja lammittaa talvella, seka pitaa kyparan ja hiukset puhtaina.
smile_org.gif

BMW:llä on hellekelille tarkoitettu Airflow ja Osbella Demi Jet Summer, jotka ovat kyllä avopottia.

Minulla on Arain Tour-X, joka on kevyt ja umpikypärää paremmin tuulettuva, mutta tietysti ulkonäöltään offroad-henkinen. Saa siitä sentään aurinkolipan irti, jolloin se ei ole enää niin kurapyöräpäähineen näköinen.

Kävin tänään BikerPointissa koeponnistamassa sellaisen J1:sen.
Ja se tuntuikin leukaosaltaan ennakkomielipidettäni paljon tukevammalta. Siinämäärin, että se alkoi tuntua Givin kypärää houkuttelevammalta. Kallis muttta houkutteleva.

Mutta se tuntui yllättävän lämpöiseltä - siis ne sisuskalut siinä kypärän sisällä. Kuvittelenko vain, vai onko siinä toisia kypäriä lämpöisemmät vuoret?

Taalla Lontoossa on talla hetkella lahes 30C lampoa ja kavin juuri muutaman tunnin ajelulla J1 paassa. Puuvillahuivi suojaamassa hiuksia (ja imemassa mahdollisimman hien), ja oli kivan viilea olo paalla ja kasvoilla. Talvella huivi ja kauluri pitavat lampimana.

Muihin kypariin, seka avo-, etta integraalisellaisiin verrattuna mielestani Schuberthit ovat lampimampia, S1 vahan liiankin lammin. J1 on kylla kesalla verraton, viileampi olisi ainoastaan taysin avokypara.

Ok, näyttäisi että ainakin Geckolla on samansuuntaiset kokemukset kuin minulla.

Paitsi tuo puuvillajuttu.
Oletan että et ole koskaan kokeillut muuta kuin puuvillaisia alusasuja. Kun kerran kokeilet, uskon ettet enää koskaan palaa mihinkään niin epämiellyttävään ja hiostavaan kuin puuvilla...

Puuvilla kerää kosteuden ja lakkaa hengittämästä. Ja sen jälkeen iho/hiukset pysyvät koko ajan kosteina. Hyvä tekninen alusasu taas antaa ihon/hiusten hengittää, ja poistaa kosteuden. Erityisesti kypärähupuissa ero on huimaava. Kokeile!

On mulla kyparahuppujakin, mutta kaula on liian lammin niissa nailla helteilla ja niissa on monissa liian paksu sauma otsalla. Etsin taydellista saumatonta huppua...

Alusvaatteeni ovat tietty silkkisia, ellen sitten 'go commando'...
wink.gif
Tai sitten naita urheilujuttuja, jotka poistavat kosteuden. Ne pitkikset ovatkin ihanat nahkahousujen alla, koivet ovat kuivat ja viileat monen tunnin helleajon & seisomisen jalkeenkin.

Back