• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärä kiinni leuassa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sevenfifty
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meinasi itsellä kanssa usko mennä näissä leuka-asioissa. Ei meinannut sopivaa löytyä ennen kuin testasin Raid II:n. Salaisuus taisi olla siinä, että ainakin tuossa Shoein mallissa se ulkokuori on saman kokoinen aina M kokoon saakka. Useissa muissa malleissa ulkokuori naftimpi S kokoisissa (mihin kokoon päädyin 57cm päänympäryksestä huolimatta). Pakko se on myöntää, ettei kypäräasioissa oikein pysty hintalapun perusteella valintaa tekemään. Se mikä osuu päähän niin se on siinä. Maksoi miltei mitä maksoi...tietty tilanne voi olla myös toisin päin mutta ei tietty mun kohdalla...
veryangry.gif
Pääasia kuitenkin lienee, että kypärä löytyi!
033102beer_1_prv.gif

Ei se myyjä tainnut sitten kuitenkaan ihan tuubaa puhua, koska näiden vastausten valossa, leukasuojat ovat lähellä turpavärkkiä aika monessakin mallissa, myös kalleimmissa ( Shoei, Arai, Schubert ). Oisko sitten niin, että nykykypäröissä suunta on tämä. Ei taida vaihtamalla tilanne parantua.

Mihin lienee sitten perustuvan. Järki kyllä sanoo, että kohta sattuu Juhaa leukaan, jos kikkailee liikaa, ja tulee naamalleen alas. Sen verran vähän siinä on liikkumavaraa, että leukasuoja kolahtaa kyllä leukaan kiinni. Kypärän on tosin varmasti tarkoitus olla niin tiivis ja hyvin istuva, ettei heilahdusta paljoa tapahdu. Mutta silti?? Toivottavasti ne suunnittelijat ja insinöörit kypärätehtaalla ovat laskeneet homman oikein.

kaboom.gif
No, kyllä myyjä siinä oikeassa oli, että monet kypärät ovat tuollaisia, mutta EI kaikki. Valmistajia ja malleja on monia ei tämä ole mikään "suuntaus" vaan näin on aina ollut. Jos haluat kypärän mikä on turvallinen, DD-lukko, kuitu, pestävät/vaihdettavat sisukset yms. niin käy kokeilemassa tota Nolanin X-Lite 901 Stormilla.

Mulla on samanmoinen potta kuin threadin aloittajalla, ja tunnelmat aika lailla samat. Posket on vähän rutussa "niin kuin pitää" ja rasia on napakka päähän. En ole varsinaisesti mikään pitkänaama, mutta leuan kyllä saan helpolla leukasuojaan, on liki kiinni. Huulet eivät tosin ota kiinni lauleskellessa
biggrin.gif
, ellei sitten jollota antaumuksella esim. CSI:n tunnaria, WHO....
Kaikinpuolin mun kupoliin sopiva kypärä. Ja tuo "tilanpuute" ei minun mielestäni ole mitenkään vastenmielinen tms.
Luulenpa tuon nykykippojen tiukan mitoituksen olevan nimenomaan johdannainen melutason alennuksesta ja yleisestä aerodynamiikasta.

Mulla on ollu pariviikkoa käytössä ARAI VIPER GT.
Arain sivuilla mainitaan, että siinä on hieman pidempi leukakaari ja mainos pitää paikkansa.
Suht arvokas mutta olen vielä tyytyväinen.

Sama vika täällä, kypäränä Xpeed chrono, melkoisen lähelle tulee leukaa tuo kypärä. Eipä tuo haittaa kun ei kuitenkaan kauheesti ole tarkoitus harjoittaa ilveilyä ynnä muuta naaman vääntelyä ajaessa...
tounge.gif

sanoi:
Sama vika täällä, kypäränä Xpeed chrono, melkoisen lähelle tulee leukaa tuo kypärä. Eipä tuo haittaa kun ei kuitenkaan kauheesti ole tarkoitus harjoittaa ilveilyä ynnä muuta naaman vääntelyä ajaessa...

Kyllä mää ainakin aika usein karjun ääneen kun (viimeinkin) pääsen lähteen pihasta reissuun ja ekat kiihdytykset aiheuttaa jotensakin "hepoo ränniin" tyylisen fiiliksen...

Taidan olla hieman pimee ?
crazy.gif

Ostin viime syksyn päätteeksi AGV Demon-kypärän. Sovittelin muitakin, mutta ko. malli istui hyvin päähän, ja malli, väri sekä hinta miellyttivät muutenkin. Nyt ajokauden alettua huomaan, että kypärän leukaosa on varsin niukka siten, että se on erittäin lähellä omaa leukaa ( enkä ole edes yksi Daltonin veljeksistä ). Muistan maininneeni asiasta myyjälle, joka sanoi että semmoisia ne nykykypärät ovatkin, eli että nykyään leuan on tarkoituskin olla lähellä ( lue: lähes kiinni ) leukasuojaa. Puhuiko myyjä paskaa, vai onko näin? Onko kyse turvallisuuden tai äänieristyksen parantamisesta, vai pitäiskö ostaa samantien uusi kypärä? Kypärä istuu muuten hyvin, ei heilu, eikä falskaa.
withstupid.gif
Mulla on tuo samainen kuuppa ja samanlainen tilanne, istuu muuten mainiosti ja on suht mukava päässä. mutta leuka tulee tosi lähelle kypärän alaosaa. Oiskohan sulla sitten samanmallinen, kohtuullisella leuvalla varustettu kupoli.
wink.gif

Aika montaa eri merkkistä ja mallista kypärää olen omaani kokeillut ja aika hankalaksi olen just sopivan ja mukavan kypärän löytämisen huomannut. Tuo nyt oli sellainen hyvä kompromissi, kun kuuppa ei muuten puristanut kalloa tai poskipäitä kasaan ja leukakin mahtui sentäs sisään, vaikkakin tosiaan aika lähelle etureunaa. Ilman huurteenestokalvoa tahtoo tulla kylmällä huurtumisongelmaa.

Seuraavan kypärän hankinta on piankkoin edessä ja tähän asti kokeilluista kolme laatumerkkiä on erottunut joukosta, X-Liten 801, Shoein XR-1000 ja AGV:n GP Pro. Eli yleensä ne hinnaston yläpään mallit, jostain syystä. Noin äkikseltään noista tuo X-Lite tuntui väljimmältä myös etuosastaan. Arain Astro tuntui turhan ahdistavalta ja Scubertin S1 tuntui rutistavan kallon kasaan, samoin mm. Lazer ja pari muuta, Shoein Raid2 tuntui jotenkin omituiselta ja äänekkäältä. Halvemmista X-Speed tuntui myös aika mukavalta päässä, mutta en nyt muista oliko se leukaosa sen tilavampi kuin nykyisessäkään.

Mulla toi Arain Corsair tulee kanssa hyvin lähelle naamavärkkiä. Myyjä sanoi sen olevan normaalia nykypäivän kypäröissä, jotka yritetäänkin tehdä niin, että on mahdollisimman vähän tyhjää tilaa.

Nyt voin kuitenkin kokemuksella kertoa....
crazy.gif
että hyvin kypärä toimi suojana kun sukelsin pää edellä tonttiin sarvien ylin....

Kyllähän se aluksi tuntui ahdistavalta, kun kolvi ja leuka hipoi leukasuojaa normiajossa, mutta kaikkeen tottuu
sport05.gif

no eihän siellä sentään norttia tarvii poltella ajaessa... ainakin Raid on malliltaan sellainen että jotta pusuhuulet lähmii kaikenaikaa sitä "leukasuojaa vasten" muuten ei häiritse sitten yhtään ko. seikka.. mielestäni ihan hywä.. eihän siellä takaraivonkaan kohdalla ole 5cm tuulirakoa....
wink.gif

Sama homma AGV GT Openin kanssa. Mikin puomia jos ei vääntele oikein, hinkkaa puomi leukaan ärsyttävästi. Mutta mulla onkin ns. komea leuka...
biggrin.gif

Suomyn Spec1R - kypärässä on hyvät tilat leualle. Ei ollut ennen edes tullut mieleen tuollaiset ongelmat, kunnes kypärää päähän laittaessa oikein seurasin tilannetta. Hyvin mahtuu leuka, ja istuu muutenkin loistavasti ainakin mun päähän.

Mullakaan ei ole mikään Ridge forrester leuka, mutta siitä huolimatta AGV stealth, ja X-Lite 801 r varsinkin, otti leuasta ja nenästä kiinni. Kumpikin sopi muuten hyvin mun päähän, mutta uskomattoman ärsyttävältä tuntui, kun leuka ja nenä hipoi kokoajan turpasuojaa. Sitten tempaisin päähän Shoein RAID II:Sen ja XR-1000:sen. Kumpikin pirun hyviä päässä ja leukatilaa riittävästi, eli ei ahdista. Valitsin loppupeleissä RAID II:Sen, koska se tuntui muuten samalta kuin XR-1000, mutta himpun verran napakampi poskilta. Ja olihan se toki hiukan edukkaampikin. Mutta ehdottomasti potta kannattaa ostaa sen perusteella että mikä passaa omaan päähän parhaiten. Sen jälkeen kun on vaihtoehdot selvillä, kurkitaan hintalappua ja mietitään lisää.

Mullakaan ei ole mikään Ridge forrester leuka, mutta siitä huolimatta AGV stealth, ja X-Lite 801 r varsinkin, otti leuasta ja nenästä kiinni. Kumpikin sopi muuten hyvin mun päähän, mutta uskomattoman ärsyttävältä tuntui, kun leuka ja nenä hipoi kokoajan turpasuojaa. Sitten tempaisin päähän Shoein RAID II:Sen ja XR-1000:sen. Kumpikin pirun hyviä päässä ja leukatilaa riittävästi, eli ei ahdista. Valitsin loppupeleissä RAID II:Sen, koska se tuntui muuten samalta kuin XR-1000, mutta himpun verran napakampi poskilta. Ja olihan se toki hiukan edukkaampikin. Mutta ehdottomasti potta kannattaa ostaa sen perusteella että mikä passaa omaan päähän parhaiten. Sen jälkeen kun on vaihtoehdot selvillä, kurkitaan hintalappua ja mietitään lisää.
Tutun kuuloinen tarina...
cool.gif

Eikä kurkita edes hintalappua kun otetaan suoraan se joka on paras päässä

Mullakaan ei ole mikään Ridge forrester leuka, mutta siitä huolimatta AGV stealth, ja X-Lite 801 r varsinkin, otti leuasta ja nenästä kiinni. Kumpikin sopi muuten hyvin mun päähän, mutta uskomattoman ärsyttävältä tuntui, kun leuka ja nenä hipoi kokoajan turpasuojaa. Sitten tempaisin päähän Shoein RAID II:Sen ja XR-1000:sen. Kumpikin pirun hyviä päässä ja leukatilaa riittävästi, eli ei ahdista.
Eli Shoein RaidII ja XR1000 ovat merkittävästi tilavampia leukaosiostaan kuin esim X-Litet? Itse olen (näköjään) sen verran nenäkäs kaveri että harva potta on tuntunut täysin passelilta tuon klyyvarin takia, ja jo melkein tilaukseen mennyt 801R oli lopulta liian ahdas. Täytyy käydä testailemassa noista Shoeita seuraavaksi...

Mitä tuohon kypärän tiukkuuteen tulee, eikös nykyään kun on irroitettavat sisustat, ole helppo hiekkapaperilla hieman ottaa vaikka ohimon kohdalta pois jos tuntuu liian tiukalta? Tai rälläkällä...
biggrin.gif

Mullakaan ei ole mikään Ridge forrester leuka, mutta siitä huolimatta AGV stealth, ja X-Lite 801 r varsinkin, otti leuasta ja nenästä kiinni. Kumpikin sopi muuten hyvin mun päähän, mutta uskomattoman ärsyttävältä tuntui, kun leuka ja nenä hipoi kokoajan turpasuojaa. Sitten tempaisin päähän Shoein RAID II:Sen ja XR-1000:sen. Kumpikin pirun hyviä päässä ja leukatilaa riittävästi, eli ei ahdista.
Eli Shoein RaidII ja XR1000 ovat merkittävästi tilavampia leukaosiostaan kuin esim X-Litet? Itse olen (näköjään) sen verran nenäkäs kaveri että harva potta on tuntunut täysin passelilta tuon klyyvarin takia, ja jo melkein tilaukseen mennyt 801R oli lopulta liian ahdas. Täytyy käydä testailemassa noista Shoeita seuraavaksi...

Mitä tuohon kypärän tiukkuuteen tulee, eikös nykyään kun on irroitettavat sisustat, ole helppo hiekkapaperilla hieman ottaa vaikka ohimon kohdalta pois jos tuntuu liian tiukalta? Tai rälläkällä...
biggrin.gif
Juu, kyllä shoeissa on ainakin mulla huomattavasti enemmän leuka tilaa. eikähän se poskipalojen tiukkuus ole ongelma, kun shoeihin saa ostaa niitä poskipaloja irralisena eri paksuuksia, mutta kun toisessa Raid 2:nen oli jo valmiiksi parempi poskilta, niin mitä suottaa ostaa xr-1000:sta ja sit tilaa heti uusia poskipaloja.. Ja kyllähän raid 2:sen ja xr-1000:sen hintaerolla ostaa raidiin vaikka iridium visiirin. tai sitten
033102beer_1_prv.gif

biggrin.gif
X-Liten 801 ja 901 on muotoilultaan TÄYSIN eri kypäriä. Jos on leuka ongelmaa niin 901 on silloin paikallaan - 801 vastaa enempi tuota normi mitoitusta.

X-Liten 801 ja 901 on muotoilultaan TÄYSIN eri kypäriä. Jos on leuka ongelmaa niin 901 on silloin paikallaan - 801 vastaa enempi tuota normi mitoitusta.
Ok, mutta _muistaakseni_ 901 taas oli samanlainen kuin esim.  kaikki HJC:t nykyään eli vaikka potta muuten olisi XL on aukko vaan M kokoa ja korvat huutaa hoosiannaa aina kun vetää kypärää päähän tai pois.  
omg.gif

Enivei, RaidII tuli tänään hankittua ja sopii meikäläisen daijjuun aivan loistavasti, ei nouse kovassakaan vauhdissa ja toisaalta nenu ja leuka ovat kohtuu väljissä oloissa...  
smile_org.gif

Itse sovittelin shoein raid-II ja xr 1000 ja pari arain >500 euron pottaa. Kaikissa ottaa leuka kiinni. Jos ei jo päässä ollessa, niin viimeistään leukaa liikuteltaessa.
Schuberthin S1 löytyi sitten naapurikaupasta ja siinä on leualle tilaa. Tietääpä ettei tartte kypärää alkaa vaihtelemaan kun kaikki muut näköjään tehty luiskaleuoille. ;)

niin ja ei tod. ole iso leuka, miksi vähän ihmettelenkin tuota pottien muotoilua...

Itse sovittelin shoein raid-II ja xr 1000 ja pari arain >500 euron pottaa. Kaikissa ottaa leuka kiinni. Jos ei jo päässä ollessa, niin viimeistään leukaa liikuteltaessa.
Schuberthin S1 löytyi sitten naapurikaupasta ja siinä on leualle tilaa. Tietääpä ettei tartte kypärää alkaa vaihtelemaan kun kaikki muut näköjään tehty luiskaleuoille. ;)

niin ja ei tod. ole iso leuka, miksi vähän ihmettelenkin tuota pottien muotoilua...
Taitaa siihen asiaan vaikuttaa myös se oman pään muoto aika lailla.

Back