• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tieliikennelaki puhuu että kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää. Kysymys mikä lopulta on malliltaan hyväksytty ja mitä seuraamuksia seuraa, jos käyttää lain termin mukaan laitonta kypärää. Järkevyydestä ja sen muista ilmiöistä mitään kommentoimatta näiden muitten kypäröiden osalta mutta jos laitan päähäni esimerkiksi uuden autokypärän, saanko sakot, huomautukset ym mahdollisessa ratsiassa ns. laittomasta varusteesta, joka mennen tullen pesisi yli 10 vuotta vanhan potan, joka on nähnyt jo päivänsä mutta olisi vielä lain tulkinnan mukaan laillinen tuote.

Kypärien päivitys kanssa ajankohtainen.

BW:stä tuli hankittua Rukan kamat 7 vuotta palvelleiden Yokojen tilalle. Samassa yhteydessä tuli sovitettua Arain Corsairia. Istui täydellisesti päähän. Kuulemma kypärien Rolls Royce... (hintansa puolesta näyttäisi ainakin näin olevan  
tounge.gif
)

Mutta olin jo aiemmin ajatellut Schuberthin S1:stä josta ei pahemmin ole kuulunut / näkynyt kuin kehuja. Onko ko. potassa mitään negativista kerrottavaa? Tarkoitus käydä lähiaikoina sovittamassa päähän mikä tietty varmistaa istuvuuden. Hintaluokka noilla hinnoilla olisi varsin kohtuullinen.

Edellisiin pottiin (Shoei Raid) olen ollut kohtuutyytyväinen. Ainoat miinukset meluisuudesta ja visiirin huurtumisesta.

Tieliikennelaki puhuu että kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä malliltaan hyväksyttyä suojakypärää. Kysymys mikä lopulta on malliltaan hyväksytty ja mitä seuraamuksia seuraa, jos käyttää lain termin mukaan laitonta kypärää. Järkevyydestä ja sen muista ilmiöistä mitään kommentoimatta näiden muitten kypäröiden osalta mutta jos laitan päähäni esimerkiksi uuden autokypärän, saanko sakot, huomautukset ym mahdollisessa ratsiassa ns. laittomasta varusteesta, joka mennen tullen pesisi yli 10 vuotta vanhan potan, joka on nähnyt jo päivänsä mutta olisi vielä lain tulkinnan mukaan laillinen tuote.
Mä luulisin, että e -hyväksyntä pitää löytyä tai saat ratsiassa sakot.

No, sakoista selviää rahalla (ainakin yleensä), mutta suurempi ongelma tulee vakuutusyhtiön kanssa, joka voi kieltäytyä korvaamasta jos ajelee laittomilla varusteilla ja teloo ittensä.

Se, onko korvauksilla sitten väliä jos on onnettomuuden jäljiltä kuolaava vihannes, onkin sitten eri tarina, mutta kyllä terve järkikin sanoo, että etenkin kypärä kannattaa valita laillisten, hyväksyttyjen mallien joukosta, se kun on se ainoa pakollinen varuste. Muuten vetelee vaikka syntymäasussa jos siltä tuntuu (tosin sakot tulee siitäkin)  
tounge.gif

Tervehdys kaikille!

Kidkaappaan tämän threadin kas näin.
wink.gif

Kypärän hankinta osoittautuikin ennakoitua monimutkaisemmaksi operaatioksi. Ensi alkuun on tullut lueskeltua:

http://www.webbikeworld.com/motorcy....faq.htm

ja

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox....ex.html

Kriteereinä kypärälle olisi, että sinne saisi näppärästi tungettua hengettömät prillit ilman väkivaltaa (modattavia kakkoslaseja ei ajoa varten ole..)

Ensin ajattelin, että modulaarikypärä sopisi käyttötarkoitukseen vallan mainiosti. Ja ei kun mars suureen ajovarusteliikkeeseen. Modulaarikypäriä olikin tarjolla puolisen kymmentä, oikeastaan kaikilta isoilta valmistajilta. Ja näinpä törmäsinkin ensimmäiseen ongelmaan:

Prillit kyllä mahtuvat modulaarikypärään helposti, mutta leuka(!) ei sitten millään! Sharkin uutuuskypärään mahtuisi niin leuka kuin lasit, mutta hinta ei oikein sopinut budjettiin.

Tämän jälkeen testasin pariakymmentä kypärää, käytännössä kaikkia eri malleja eri valmistajilta (umpi, avo- ja modulaarimalleja). Ja vain 4-5 kypärää oli sellaisia, joihin saisi lasit sekä leuan mahtumaan.
confused_orig.gif

Hiilikuitukypärää kovasti kehuivat, että kestää pieniä kolhuja paremmin ja käyttöikä on pitempi kuin komposiittimuovipotassa. Hiilikuitupotista vain Sharkin uutuus modulaari sekä Shoein eräs umpimalli olivat soveltuvia meikäläiselle, mutta hinnaltaan kovia.

Ja nyt itse asiaan: HJCllä oli kaksi kypärää, joihin sekä leuka että lasit mahtuvat. Toinen oli vuoden 2008 uutuus HJC IS16

http://www.hjc-europe.com/hjc_eng/is16.php

ja toinen vanhempi modulaarimalli CL-MAX

http://www.hjc-europe.com/hjc_eng/clmax.php

Molemmissa siis mukaan mahtuivat niin lasit kuin leukakin, modulaari vain on vielä astetta helpompi lasien kanssa. Liikkeessä eivät kyllä CL-Maxia kehuneet, ja totesivat, että näistä (kahdesta "huonosta") pienempi paha on IS16. Koska kypärä on yhtenäinen, on se turvallisempi, hiljaisempi ja siis miellyttävämpi ajossa. IS16 malli(kin) on polykarbonaattia, eikä kuulemma pikkukolhuja kestä niin hyvin kuin hiilikuitu, ja käyttöikä siis lyhyempi. Muutaman vuoden jälkeen todennäköisesti muutenkin tekisi jo mieli vaihtaa pottaa, joten tuo käyttöikä ei niin häiritse. IS16sta oli tismalleen samanlainen hiilikuitupottakin olemassa samaan hintaan, mutta kas, sinnepäs ei sitten lasit mahtuneetkaan..

Nyt kaivattaisiin kommentteja, mielipiteitä ja kokemuksia em. vermeistä. Olen kallistumassa IS16-mallin puolelle juuri ajomukavuus ja turvallisuusseikoista johtuen, vaan tuo CL-Maxi lasien kanssa olisi kyllä hieman helpompi. Hintaeroa ei potissa juuri olllut. CL-Maxi oli tarjouksessa 120€ ja IS16 180€.

Eli joka tapauksessa valittavana on huono kompromissi. Epätoivo meinasi todellakin liikkeessä iskeä, kun ei miltään valmistajalta / hintaluokasta löytynyt pottaa joka meikäläisen pottupäässä toimisi.

nixweiss.gif

Jeps, kiitoksia vaan kaikille vastauksista. Tuli hankittua AGV:n Air Tech 2
cool.gif
Saa sitten kesällä nähdä, että millanen on tositoimissa
smile_org.gif
Asiasta kukkaruukuun, kun en viitsi uutta aihetta aloittaa, että oletteko korvatulppia käyttänyt kypärän kanssa?
Tulpat on korvissa aina kun ajelen.
Alkuun käytin normi eareja mutta ne ei oikeen tuntunut sopivan korviin. Selvisi siihenkin syy kun kävin tilaamassa Finfonicit. Eli korvakäytävät tekevät sen verran jyrkän mutkan että earit ei mene tarpeeksi syvälle.

Itse olen tykännyt noista finconicin tulpista.
Finfonicin tulpissa on kaksi ikävää ominaisuuttaa hinta ja toimitusaika.
Muutoin olen ollut erittäin tyytyväinen.

Itseasiassa takuukin tuli testattua ja sekin toimi aivan loistavasti.
Lähetin heille sähköpostia ja pyysivät toimittamaan tulpat postissa, 2vko myöhemmin oli tulpat kotona huollettuina.

Moikka.
Pyörä hankittu ja autokoulun A-kurssit kohta puolin alkamassa, mutta ajovarusteet vielä uupuuvat. Nyt kysysisinkin itseäni kokeneimmilta, että millainen kypärä olisi hyvä hankkia? Mitä merkkejä/malleja kannattaisi alkaa katselemaan? Hintaa kypärälle saisi tulla max. n. 200€. Saako edes kunnon kypäriä tuohon mainitsemaani summaan?
lookaround_orig.gif
Ja onko noissa kypärän "melu tasoissa" paljon eroa? Ainakin mitä muutamia kertoja pyörän kyydissä ollut mopokypärälläni niin jo 80 km/h ollut tuulen humina ja vinkuna ärsyttävä tekijä.
confused_orig.gif
Alustavasti olen katsellut AGV:n airteckiä http://www.duell.fi/product....d=62299 Onkohan kyseessä minkälainen potta hinta/laatusuhteeltan? Ja ei muuta, kuin hyvät kevään odotukset kaikille!
Emälle ostettiin tommonen ku oli ainoa mikä istui päähän hyvin.
Ei ainakaan vielä oo valittanu että kohisis yms, mutta ostettin siihen myös Shoein whisperkitin joka sisältää leuan alle verkon ja kaulan ympärille lisäsuojan.
Kypärää ei kannate ostaa pelkästää muiden suosituksilla vaan mene itse kokeilee mikä sopii päähän parhaiten ja osta sitten se!

Itselläni on Arain Viper hinta on tyyris mutta potta aivan mahtava rillit ja leuka menee sisään ja ei oo melustakaan valittamista... Toki joka potta vähän mölyä päästää mut sitävartenhan on earit jos häiritsee. Nii ja edellinen pottani oli Kiwi K500 se on kans hyvä mut hippasen vanha et jos löytyy uusia malleija en tiedä
smile_org.gif

Taisin muistaakseni tuota S1 mallia kokeilla myös, ja meikäläisen leukavamma muodostui esteeksi tuossa mallissa.. Koska koittamistani kypäristä tuo HJC oli oikeastaan ainoa, joka päähän mahtui, taitaa valinta kallistua siis siihen. Josko noilla whisperkiteillä ja eareilla suhinat sun muut sais kuriin, ja sitten rauhassa etsiskellä sitä_täydellistä_kypärää omaan kaaliin.
biggrin.gif

sanoi:
Mutta olin jo aiemmin ajatellut Schuberthin S1:stä josta ei pahemmin ole kuulunut / näkynyt kuin kehuja. Onko ko. potassa mitään negatiivista kerrottavaa? Tarkoitus käydä lähiaikoina sovittamassa päähän mikä tietty varmistaa istuvuuden. Hintaluokka noilla hinnoilla olisi varsin kohtuullinen.

Itse itseäni lainaten: eipä sopinut mun kallolle. Harmi koska hinta olisi ollut lähes jopa edullinen.

Onko kellään käyttökokemuksia Arai Chaserista? Istui tosi hyvin päähän, mutten vielä uskaltanut ostaa. Schuberth R1:tä katselin saksasta, mutta kun kokoa ei tiedä...

Chaserin M-koko oli juuri sopiva, vaikka päänympärys oli 59,5cm kun mittasin.

Schuberthissa se aurinkovisiiri olisi kyllä ehdottoman hyvä, kun rillipäänäkin usein ajelen.

Vaikeata vaikeata..
omg.gif

Onko kellään käyttökokemuksia Arai Chaserista?
Moro

Ostin ke ip Arai Chaserin ja olen ajellut eilen ja toissa päivänä sillä päässä noin 400km ja olen erittäin tyytyväinen. Istuu päässäni erinomaisesti silmä tai - aurinkolasien kanssa. Kokeilin myös Schubert R1 mutta ei mitään mahista lasien kanssa. Toisena mulla on Schubert J1, joka on mukava myös lasien kanssa.

Eli omasta puolestani voin suositella...
062802jumpie_prv.gif

sportbikeshop

Jos tuolta tilaa kypärän (esim. Arai), onko se Suomessa hyväksyttyä mallia?
Ja tuleeko hintaan mitään muuta lisää kuin toimitusmaksu?
En ole ennen tilannut ulkomailta varusteita.

Semmosta vielä, että tuleeko noissa Arain kypärissä mukana pinlock-kalvo vai pitääkö tilata erikseen?

Ostin sitten Arai Chaserin ihan lähikauppiaalta, tinkaamalla hinta putosi jopa alle sen mitä olisi postikuluineen maksanut Saksasta tai Briteistä tilattuna. Wraith-maalauksella otin.

Back