Mika700
New member
Vi**n rumia, siksi halpoja.mitäs tästä sanotte?
http://tinyurl.com/3q2a9z
Tai tästä?
http://tinyurl.com/47zzg5
Kuinka voi olla että ne on noin halpoja rapakon takana?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Vi**n rumia, siksi halpoja.mitäs tästä sanotte?
http://tinyurl.com/3q2a9z
Tai tästä?
http://tinyurl.com/47zzg5
Kuinka voi olla että ne on noin halpoja rapakon takana?
No niinhän ne onkin, paitti fiiatti ja pemariJoidenkin mielestä Skodakin tai Fiat on ihan yhtä hyvä auto kuin Mersu tai Bemari.
No älä nyt viitsi. Jos turvallisuus on ainoa ja tärkein kriteeri, et aja moottoripyörällä vaan istut linja-autossa, eikä sekään takaa, että henki säilyy, niinkuin on nähty.Sepä tässä yleensä onkin se kaikista oudoin olettamus, että kaikki hyväksynnän täyttävät kypärät ovat automaattisesti yhtä mukavia ja turvallisia.
Ei kaikki tieliikennekäyttöön tarkoitetut/hyväksytyt ajoneuvotkaan ole keskenään samanlaisia, ja kumma juttu että sielläkin rahalla saa laatua. Ja jos verrataan markkinoiden halvinta ja kalleinta keskenään, veikkaan että suurin osa jengistä tietää, kumman sisällä he mieluummin olisivat siinä vaiheessa, jos kolahtaa.
Järki käteen, se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu ja minimivaatimus joka ei nykypyörille ja nopeuksille riitä, ei sitten mitenkään. Ja sitten vaan sen ihan oman ja ainokaisen päänne hinnoittelu ensin, ja tämän jälkeen ostoksille. Tiedän monen tunkevan rahojaan paljon turhempiinkin asioihin.
Jep. Pihassa seisoo nuo molemmat...No niinhän ne onkin, paitti fiiatti ja pemariJoidenkin mielestä Skodakin tai Fiat on ihan yhtä hyvä auto kuin Mersu tai Bemari.![]()
Turvallisuus on (tai pitäisi olla) se kaikkein tärkein kriteeri, kun ajovarusteita valitaan. Se ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri.No älä nyt viitsi. Jos turvallisuus on ainoa ja tärkein kriteeri, et aja moottoripyörällä vaan istut linja-autossa, eikä sekään takaa, että henki säilyy, niinkuin on nähty.
Melko turha verrata kypäriä ja autoja keskenään tai voisihan sitä vieläkin kauempaa yrittää hakea vertailupohjaa. Sen lisäksi, nopeudethan on alenemaanpäin verrattuna aikaan "ennen", ainakin sallitut, eikä niiden ylittämiseen ole mitään tarvetta, tai ainakaan tarvetta laittomuuksilla perustella varustehankintoja, vai?
Voit olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta tonnin kypärä ei auta asiaa yhtään enempää kuin satasen, kun lennät 200+ km/h mettään, joten...
Myönnän toki sen, että kalliimpi kypärä on paremmista materiaaleista (ainakin sisus) valmistettu, huomaan sen jo noista omista kypäristäni, mutta tuollaiset "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppiset perustelut (mikä ihmeen perustelu tuokin on?) ei saa ainakaan itseäni uskomaan sokeasti tähän muodikkaaseen "kalliimpi on aina parempi" -ajatteluun. Jos näin olisi, mikseivät kaikki vaan ostaisi sitä kalleinta ja muiden myyminen voitaisiin lopettaa jos ei muuten, niin säätämällä laki joka kieltää näiden "turvattomien ja edullisten" kypärien myynnin.
P.S. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun kalliiden varusteiden ostamista perustellaan kasvaneilla/kasvavilla nopeuksilla ja tehoilla, vaikka julkinen kanta ja suuntaviivaukset on etenkin nopeuksien suhteen juurikin päinvastaiset. No, tiettyä rehellisyyttä tietysti tämäkin.
1. En tiedä, millainen testaus EU-aluella myytäville kypärille tehdään, mutta et tunnu tietävän sinäkään, sillä "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppinen tiedolla mässäily ei saa minua millään uskomaan, että tietäisit! Ja toisaalta jos tietäisit, voisit varmasti paljastaa tämän lepsuilutavan, vai?Turvallisuus on (tai pitäisi olla) se kaikkein tärkein kriteeri, kun ajovarusteita valitaan. Se ei kuitenkaan ole ainoa kriteeri.No älä nyt viitsi. Jos turvallisuus on ainoa ja tärkein kriteeri, et aja moottoripyörällä vaan istut linja-autossa, eikä sekään takaa, että henki säilyy, niinkuin on nähty.
Melko turha verrata kypäriä ja autoja keskenään tai voisihan sitä vieläkin kauempaa yrittää hakea vertailupohjaa. Sen lisäksi, nopeudethan on alenemaanpäin verrattuna aikaan "ennen", ainakin sallitut, eikä niiden ylittämiseen ole mitään tarvetta, tai ainakaan tarvetta laittomuuksilla perustella varustehankintoja, vai?
Voit olla ihan mitä mieltä tahansa, mutta tonnin kypärä ei auta asiaa yhtään enempää kuin satasen, kun lennät 200+ km/h mettään, joten...
Myönnän toki sen, että kalliimpi kypärä on paremmista materiaaleista (ainakin sisus) valmistettu, huomaan sen jo noista omista kypäristäni, mutta tuollaiset "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppiset perustelut (mikä ihmeen perustelu tuokin on?) ei saa ainakaan itseäni uskomaan sokeasti tähän muodikkaaseen "kalliimpi on aina parempi" -ajatteluun. Jos näin olisi, mikseivät kaikki vaan ostaisi sitä kalleinta ja muiden myyminen voitaisiin lopettaa jos ei muuten, niin säätämällä laki joka kieltää näiden "turvattomien ja edullisten" kypärien myynnin.
P.S. Taisi olla ensimmäinen kerta, kun kalliiden varusteiden ostamista perustellaan kasvaneilla/kasvavilla nopeuksilla ja tehoilla, vaikka julkinen kanta ja suuntaviivaukset on etenkin nopeuksien suhteen juurikin päinvastaiset. No, tiettyä rehellisyyttä tietysti tämäkin.
On täysin lapsellista ajatella niin, että en tarvitse hyvää suojaa, kun koska voin osua +200kmh johonkin, jolloin mikään ajovaruste ei suojaa. Voit myös aivan yhtä hyvin joutua sellaiseen kolariin, jossa ajovarusteiden laadulla on aivan ratkaiseva merkitys siihen, mitä käy.
Tiedätkö, minkälainen testaus näille EU-normin täyttäville kypärille ihan tarkalleen tehdään? Jos et tiedä, niin on heikot perusteet ottaa kantaa siihen, mikä on riittävän suojaava kampe mihinkin käyttötarkoitukseen. Minusta on olemassa aivan selkeät perusteet sille, miksi nykyisen normin alarajalla olevat tuotteet pitäisi myydä korkeintaan mopokäyttöön, ja isoille pyörille testauksen pitäisi olla huomattavasti vaativampi.
Hinta yksin ei toki määritä sitä, miten hyvin tai huonosti suojaava kampe on, mutta kaikista halvimmat muovikuoriset ovat täysin kelvottomia moottoripyöräkäyttöön, ne eivät yksinkertaisesti suojaa päätäsi niin kovilta iskuilta kuin mitä niissä nopeuksissa voi helposti tulla. Sellaisia on edesvastuutonta edes myydä moottoripyöräkypärinä.
1. En tiedä, millainen testaus EU-aluella myytäville kypärille tehdään, mutta et tunnu tietävän sinäkään, sillä "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppinen tiedolla mässäily ei saa minua millään uskomaan, että tietäisit! Ja toisaalta jos tietäisit, voisit varmasti paljastaa tämän lepsuilutavan, vai?
2. Mitä on "niissä nopeuksissa" Suomeksi? Miten nämä "nykyiset" nopeudet on muuttuneet vaikkapa siitä, kun n. 18 vuotta sitten ajelin kevytmoottoripyörällä?
3. Olenko puhunut kaikkein halvimmista, en vain sulata putkiaivoista ajatusta "kalliimpi tai kallein on aina parempi/paras"?
4. Miksi kumpikaan meistä kommentoi täällä asioita, joista kumpikaan ei tunnu tietävän mitään, enkä ainakaan itse aio alkaa ottamaan selvää? Parempi ajaa turvallisilla (ei niillä kaikkein kalleimmilla) varusteilla rajoitusten ja sääntöjen mukaan tai lopettaa turvallisuudesta puhuminen ja hyväksyä seuraukset, vai?
Ehkä eniten kritiikkiä tuossa ECE-22 standardin mukaisessa testissä on aiheuttanut se että iskukohdat on tarkasti määrätty etukäteen. Riittää siis että niistä yksittäisistä kohdista kypärä on vahva. Vierestä voi olla kuinka pehmyttä hyvänsä. Toinen puute standardissa on että isku tehdään aina vain kertaalleen. Tosielämässä saattaapi tulla montakin iskua ja kypärän olisi kestettävä ne. Kolmas puute taisi olla se että ECE-22 standardin testissä ei testata terävän esineen läpäisyä ollenkaan.1. En tiedä, millainen testaus EU-aluella myytäville kypärille tehdään, mutta et tunnu tietävän sinäkään, sillä "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppinen tiedolla mässäily ei saa minua millään uskomaan, että tietäisit! Ja toisaalta jos tietäisit, voisit varmasti paljastaa tämän lepsuilutavan, vai?
Äläs nyt sentään. Jätä vähän edes valinnan vapautta. Kyllä minusta ihmisellä pitäisi olla perustavaa laatua oleva oikeus ostaa kuinka huono kypärä tahansa.Hinta yksin ei toki määritä sitä, miten hyvin tai huonosti suojaava kampe on, mutta kaikista halvimmat muovikuoriset ovat täysin kelvottomia moottoripyöräkäyttöön, ne eivät yksinkertaisesti suojaa päätäsi niin kovilta iskuilta kuin mitä niissä nopeuksissa voi helposti tulla. Sellaisia on edesvastuutonta edes myydä moottoripyöräkypärinä.
Jos oikeasti tietää, että kyseessä on todella huono kypärä, ja haluaa sittenkin käyttää sitä, niin siitä vaan, ja ei saa vaan sitten aloittaa valittamista, jos on pää halki.Äläs nyt sentään. Jätä vähän edes valinnan vapautta. Kyllä minusta ihmisellä pitäisi olla perustavaa laatua oleva oikeus ostaa kuinka huono kypärä tahansa.
1. En tiedä, millainen testaus EU-aluella myytäville kypärille tehdään, mutta et tunnu tietävän sinäkään, sillä "se nykyinen EU-hyväksyntä on todella lepsu" -tyyppinen tiedolla mässäily ei saa minua millään uskomaan, että tietäisit! Ja toisaalta jos tietäisit, voisit varmasti paljastaa tämän lepsuilutavan, vai?
2. Mitä on "niissä nopeuksissa" Suomeksi? Miten nämä "nykyiset" nopeudet on muuttuneet vaikkapa siitä, kun n. 18 vuotta sitten ajelin kevytmoottoripyörällä?
3. Olenko puhunut kaikkein halvimmista, en vain sulata putkiaivoista ajatusta "kalliimpi tai kallein on aina parempi/paras"?
4. Miksi kumpikaan meistä kommentoi täällä asioita, joista kumpikaan ei tunnu tietävän mitään, enkä ainakaan itse aio alkaa ottamaan selvää? Parempi ajaa turvallisilla (ei niillä kaikkein kalleimmilla) varusteilla rajoitusten ja sääntöjen mukaan tai lopettaa turvallisuudesta puhuminen ja hyväksyä seuraukset, vai?
1. ECE22.05 normissa testataan kypärän pudotus tasaiseen pintaan siten, että osumanopeus on 27km/h. Osumakohdat on etukäteen määrätty, ja iskuja kuhunkin kohtaan tulee vain yksi. Samasta syystä Euroopassa voidaan myydä mm. sellaisia lämpimän kelin kypäriä, joiden kuoressa on kädenmentäviä aukkoja tuuletukseen, koska tiedetään, että testausta ei niihin kohtiin tehdä. Läpäisykoetta ei ole, kuten vaikkapa amerikkalaisten SNELL-normissa on. Syy näin räikeään puutteellisuuteen löytyy siitä, että Euroopassa on runsaasti halpiskypärävalmistajia, joiden bisnes kusisi pahasti, jos tuotteidensa käyttöaluetta rajattaisiin, mikäli ei valmistusstandardeja nostettaisi. Siksi ko. normia ei varmaankaan tulla saamaan järkevälle tasolle aivan pian.
2. Sellaisissa nopeuksissa, joita nykypyörillä ihan normaalisti ajetaan. Koitapa tulla vaikka edes 80kmh vauhdissa ohjaustangon yli otsa edellä asfaltille, ja veikkaan vahvasti, että halpismuovikypärä päässäsi pääsi menee korjauskelvottomaan kuntoon. Ja 80 ei edes ole vielä vauhti eikä mikään.
3. Jos luit tekstini, niin huomasit, että siellä luki näin: "Hinta yksin ei toki määritä sitä, miten hyvin tai huonosti suojaava kampe on" - en siis ole väittänyt, että kallein olisi paras, lähinnä moitin kaikkein halvimpien ala-arvoista laatua ja suojaavuutta. Kalleimmissa toki maksaa muukin kuin turvallisuus. Ja esimerkiksi istuvuus on tärkeä juttu, jos aikoo viihtyä pidempiä aikoja kypärä päässään.
4. Jos ei kiinnosta ottaa asioista selvää (ja myönnät sen vieläpä itsekin), niin sitten ei varmaankaan kannattaisi paasata täällä, koska silloinhan ei voi tietää niitä asioita, mistä paasaa.
Ole hyvä vain. Ja olisit voinut kokonaan jättää väliin nämä viittailut konttailemisiin ym. puunhalailemisiin, ne osoittavat kypsymättömyyttä. Tiedoksesi, että en ole koskaan ajanut pahaa kolaria tai kaatumista moottoripyörällä. Lieviä lippoja on joskus tullut talviajossa tai harraste-endurossa, mutta se jolle niitä ei ole tullut, ei ole kyseisiä touhuja edes harrastanut. Kadulla pärjään ihan ookoo. Tällä en tarkoita, että kuvittelisin osaamisistani liikaa, mikä tuntuu olevan yleinen ongelma.1. Kiitos kovasti. Ei tarttenut itse googlettaa.
2. Kyllä, normaalinopeuksissa, mutta et vastaa, miten ovat nopeudet muuttuneet, kun käytetään termiä nykyisin ja voidaan olettaa, että vaikkapa n. 18v. sitten päässäni ollut Shoei -merkkinen umpikypärä (jonka mallia en enää muista) saattaisi olla jopa turvattomampi kuin puolta halvempi nykypäivän kypäristä. On jopa mahdollista, että materiaalit ja valmistustekniikat, tieto/taito jne. on kehittyneet/parantuneet nykypäivänä tms. Nopeuksien olisi ainakin pitänyt laskea vaikkapa mainitsemistani ajoista. Kovasti on ainakin rajoitukset laskeneet.
3. Tästä en enää jaksa kängätä, kun kerran olemme niin samaa mieltä.
4. En totta tosiaan aio ottaa selvää, kumpi noista mainitsemistani kypäristäni suojaa ja kumpi ei. Anteeksi kovasti itsekäs käytökseni, mutta pysyn mieluummin pystyssä ja tiellä, kuten tähänkin asti ja puin näitä asioita mielikuvien, myyntipuheiden, huhujen ja vaikkapa omien ja muiden mielipiteiden sun muiden asioiden valossa mieluummin kun konttailen tuolla pitkin ojia, liun pitkin teitä tai halailen puita ja "otan selvää". Jätän sen homman vaikkapa sinulle, kun niin halveksit sitä, etten minä ota selvää. Kerro (tai paasaa, kuten käyttämäsi termi menee) sitten miten kävi kun tiedät, mistä "paasaat".
Lopetan tämän keskustelun osaltani tähän.