• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Kypärämelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teisku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pahus.. jäi ohjelma katsomatta, vaikka ohjelmatiedoissa pistikin silmään. Tuota kuulonsuojausta kyllä pitäisi korostaa enemmänkin mediassa.. aika monet yrittävät olla cooleja ja ajelevat vaan ilman tulppia
confused_orig.gif
Itse kun harrastaa musiikin soittoa ja kuuntelua niin osaa arvostaa hyvää kuuloa.. tavoitteena on että kultakorvat kestävät vanhoille päiville asti
smile_org.gif

Aina on EAReita käytetty, moottorikelkalla ja -pyörällä ajaessa. Suosittelen jotain kuulonsiuojausta, ettei yleisin vastaus kysyttäessä ole:MITÄ??

Puskurin testissä oli vertailtu kahden eri moottoripyörän aiheuttamaa melua, mikä on mielestäni aika hassua. Eikö erilaisten kypärien vaikutus meluun ole kuitenkin suurempi kuin pyörien. Niin ainakin itse asian miellän.

Eikö erilaisten kypärien vaikutus meluun ole kuitenkin suurempi kuin pyörien. Niin ainakin itse asian miellän.
Kaipa se tuulen suhina siinä pidemmän päälle ole se suurin melu, mutta onhan pyörissä erilaisia plexejä, jotka varmaan vaikuttaa melutasoon ja useimpien yhdistelmien testaaminen olisi mahdoton urakka.

En minä ole ajanut vuosiin ilman korvatulppia, paitsi ehkä muutaman kilometrin siirtymiä. Aina kun Guzzilla ajaaa ilman tulppia, kuulostaa ihan siltä että joku paikka on hajoamassa totaalisesti tai sivuääniä kuuluu ihan liikaa.

Sitten kun laittaa tulpat korviin, niin on ongelma ratkaistu
smile_org.gif

Joo, ei sitä käy kiistäminen että tulppia kannattaa käyttää, paitsi jos ajelee jollain leluskootterilla. On sitä kuitenkin niin laiska, että kun ajelee tuollaista pätkäajoa kaupungissa niin ei jaksa tulppia käyttää, ei tosin nopeudetkaan ole kovin kaksisia ja kestokin aika olematon kerrallaan.

Tuolla jutussa mainittuun tulehdusvaaraan on kyllä pakko lisätä että se moninkertaistuu joka tapauksessa, käytti ihan mitä tahansa tulppia. Aina, kun korvakäytävä tukitaan mistä tahansa kohdasta niin riski lisääntyy.

Aina käytetään tulppia. Kannattaa hommata, vaikka vähän maksaiskin tai sitten käyttää työsuhdetulppia, jos on mahdolllisuus. Kertakäyttötulpat kannattaa vaan vaihtaa riittävän usein.
Pieni, noin kolmen sekunnin homma, kun tulpat korvissa. Eikä haittaa yhtään menoa, mutta kuulen heinäsirkatkin vielä.

Tuolla jutussa mainittuun tulehdusvaaraan on kyllä pakko lisätä että se moninkertaistuu joka tapauksessa, käytti ihan mitä tahansa tulppia. Aina, kun korvakäytävä tukitaan mistä tahansa kohdasta niin riski lisääntyy.
Saattaa olla hyvin yksilöllistä tuo tulehdusvaara, koska itsellä ei ole ongelmia ollut, vaikka toistakymmentä vuotta tulppia käyttänyt.. "kertakäyttöisiä" ja silikonityyppisiä. Mopoillessa nuo kertakäyttötulpat kyllä likaantuvat nopeasti.. Itse käytänkin nykyään Moldexin kumitulppia. Soittohommissa Earin hifi-tulpat toimii hyvin.

Ei ole tulehtunut meikäläiselläkään. Pärrällä pidemmillä matkoilla tulee käytettyä aina. Talvella kelkkaillessa käytän koko ajan ja joka päivä. Ei ongelmia.

Kun olin vielä töissä, työpaikalla oli muutama sata työntekijää, jotka pääosin viettivät työpäivänsä korvatulpat korvissa, eikä siellä tietääkseni ollut kenelläkään mitään tulehdusongelmia, korvissa siis.

Itte joudun kyllä laittamaan tulpat, vaimentimet on melko lyhyet ja ääni kaikuu kypärään voimakkaampana kuin se vierestä kuultuna onkaan. Sikäli mukava (vai olisko lisätöitä tuottava...), että tulpat korvissa myös jonkin verran paremmin kuulee moottorin toiminnan, esim. jos 3000 I/min:ssa pintakaasulta hitaasti vedolle siirtyessä menee hiukan laihalle hetkeksi, kuten mulla käy. Seosmittari ei ehdi sitä näyttää, mutta kai se on ittee uskottava...
biggrin.gif

Kyllä ne korvatulpat on hyvät, hyödyt ylittää selvästi riskit.

Joo, aina on tulpat korvissa, paitsi joskus kaupungissa/työmatkalla, kun nopeus on ~60km/h. Itse asiassa en pysty ajamaan motarilla ilman, se on täyttä tuskaa, vaikka kypärä on hyvä. Varmaankin puheet, ettei melu haittaa johtuu siitä, että kuulokarvoja on jo tuhoutunut ja melu siksi ei haittaa tulpattomia.

Vanhempien motoristien kanssa puhuessa kyllä huomaa tuon kuulon huononemisen. Häh on yleisin vastaus, jos on vähänkin hälyä, tai puhuu vähänä hiljempaa.

Pistäkäähän tulpat korviin. Ne on halvemmat kuin uudet korvat. Itse heittelen tulppia korviin koko ajan.

Käytin pitkään vanutulppia, muovipussissa olevaa vanua. Ihan kiva, ei semmoista paisumisaikaa kuin uretaanitulpissa?.

Nyt taas käyttänyt uretaania, Vaimentaa enemmän, haittana paisunta-aika, ja se, että ne on liian pitkät, eli jos ulosjäävä pää ottaa kypärään kiinni, niin aiheuttaa bassoääntä. Eli saksilla vähän lyhemmäksi.

Yksi lisävinkki on ottaa taskuun filmipurkki. Siinä on hyvä pitää varatulppia. Heitän vanhat menemään, ja uudet tilalle. Kesässä menee varmaan parit sadat tulpat?

Saisivat tehdä kypärän, jossa olisi kuulosuojaimet, kuin metsurin kypärässä. eli ne nousisi ylös, ja sitten ajaessa ne napsautettaisiin alas. ja suojaus olisi siinä.

Pyörissä on eroa äänen voimakkuuteen, monet katepyörät itse asiassa tekevät enemmän ääntä kuin nakut. Nykyinen blade on hiljaisempi kuin edellinen suzuki. Vaikka kumpikin on katepyörä.

JT

Kun kävin ostamassa pyöräni, ja ajoin sen kotiin pikkuveljen Lidlistä hankittu kypärä päässä, ei melu tuntunut juuri ongelmalta. Sitten ostin oman, IXS:in kypärän, niin järkytys oli suuri: heti kun visiirin tökkää kiinni, alkaa helvetinmoinen meteli. Visiiri auki ei ongelmia, mutta eihän sitä maantievauhdeissa voi auki pitää. Jos katteen taakse kumartuu, loppuu metelikin, mutta näkyvyys taas huononee. Siis tulppien hankintaan on tästä jouduttava. Mites on, onko joku kypärämerkki hiljaisempi kuin muut, vai onko se aina tuurissaan?

Oman osansa saavat nämä mokomat racing sliparit/bolt-onit. Varsinkin pienemmillä vaihteilla mentäessä 7000rpm ja yli ääni on niin infernaalinen että itseäkin irvistyttää tulpat korvissa.
Ja kuitenkaan en sitä vakioonkaan ole vaihtamassa...

Korva on kyllä sangen yksilöllinen elin. Yli 20 vuotta lähes jatkuvassa rock-metelissä kitarakaapin ja rumpusetin katveessa ei ole aiheuttanut tinnitusta eikä kuulonalenemaa (koputtaa puuta), mutta kypärä vinkuu (vanha avattava rohjo MDS  
sad_orig.gif
) kyllä sellaisilla taajuuksilla, että tulpat tulee tungettua korviin vähänkin pitemmillä matkoilla.

Joo puskuri oli aika vakuuttava siitä että tulpat on hyvät.
Itte huomasin että kun rupesin tossa kuukausi sitten käyttää tulppia niin vauhdit tai kiihdytykset ei tunnun missään ja toinen et tietyllä kierrosalueella tuntui että mun kiwakasa on hajoamassa käsiin, mutta tulpilla sitä betonimyllyä ei kuule niin tarkasti
tounge.gif

Mulla on sellainen Grexin halpis kypärä ja on aika mölypönttö ilman eareita.

Tulppia tulee käytettyä nykyään jatkuvasti, pyörällä kuin pyörällä ajaessa... Muutenkin kuulosuojaimet ovat itselleni tärkeä kapistus, pitäisi hankkia syksyksi sellaiset Peltorin kuulevat radiokuulokkeet kännykkäpiuhalla ja erillisellä mikrofonilla; hinta on kyllä yli 300 euroa alv. 0%
confused_orig.gif

Olin keväällä työterveystarkastuksessa ja kuulo oli säilynyt hyvin edelliseen ( v.2000 ) mittaukseen verrattuna. Tämä väliaika on nimittäin ollut juuri sitä aktiivisen ajamisen aikaa meikäläisellä uusiomotoristilla
biggrin.gif
. Ehkä kertakäyttötulpista on ollut jotain hyötyä
062802moto_prv.gif

Mitäh ?
biggrin.gif

Joo, tänäänkin oli niin penteleen tuulinen keli eikä tullu tulupat mukaan, ois tarttenu ... Tuuli repi päätä jokasuuntaan ja aiheutti samalla älytöntä mekkalaa kuupan sisällä.

Tulpat on lähes aina korvissa, paitsi välillä kun ajelee Schuberthin S-1 tai C-2 päässä, ei tulppia tule laitettua lyhyillä matkoilla. Pidemmillä kyllä.

Hondan Tuutti ei pidä lähes ollenkaan ääntä Ducatiin verrattuna, joten kyllä pyörissäkin on valtavat erot mahdollisia. Tuutin tasainen nelariääni ei sillä tavoin jytise kypärässä eikä tuulikaan pyörteile nakussa, kuin Ducatin kakkonen Termiksen putkiloilla ja plexin pyörteiden suhinoilla. Ne putket on itseasiassa hiukan liiankin m(i)eluisat ja mukavimmat olisi jotain siitä välistä, nimittäin pikkuisen ompelukoneelta se kuulosti ilman oikeita putkiloita..

No koskas nyt olisi hyvä.. Turhaa marinaa tietty.

Tulpat siis korviin..

Back