Kypärän ikä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tctic
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Tctic

New member
Kypärän ikä

Mitä te pidätte turvallisena kypärän ikänä? Minulla on pari Arain kuitukypärää (lasikuitua lienevät), kummallakaan ei ole montaa tuhattu ajettu, ne on säilytetty lämpimässä valolta suojattuna ja kypärät ovat kolhimattomia. Ongelma on, että toinen on muistaakseni vuosimallia -99 ja toinen -01. Uutta putkeen vai turvallisin mielin kohti auringonlaskua?
 
Miun avo AGV on 14 vuotta vanha ja Schuberth C2 on reilu 10 vuotta vanha.

Ihan turvallisina pidän molempia.
 
Joku 5-6 vuotta on realistinen.

Itse en alkaisi kypärässä säästämään...
 
Ei siinä säästää kannata, mutta kannattaako heittää roskiin kahta lähes käyttämätöntä kypärää. Itse olen nuo uutena ostanut, joten tiedän miten niitä kohdeltu. Jos kyseessä olisi muovikypärä (tai no, muovia lasikuitukin tavallaan on), niin en miettisi yhtään.
 
Hyllyssä seisottaminen tässä se avainjuttu. Ei ole altistunut UV-säteilylle, hielle tai muille möröille.

Jos fyllit on kyllin piukat, niin miksi ei ajelisi.
 
Materiaalissa ei ole mitään mekanismia joka seuraisi, kauanko on aikaa kulunut. Se voi kulua tai vanhentua ainoastaan, jos se altistuu esim uv-säteille, imee kosteutta tai liuottimia tms.
Muutenhan valmistajan suosittelemaa "käyttöaikaa" ei edes alettaisi laskea ostohetkestä, vaan valmistushetkestä. Kovaa ajoa vaan.
 
Merkkiuskollisena olen vaihtanut Shoein uuteen noin 10 vuoden välein. Vanhatkin edelleen käytössä. Solumuovi lienee se herkin kohta kypärissä. Sisustan kun pesee usein, niin hiki happo rasitus pienenee.
Suomessa kypärää käytetään keskinmäärin 3kk/v, kun taas jossan välimeren maassa käyttö 12kk/v.
 
Materiaalissa ei ole mitään mekanismia joka seuraisi, kauanko on aikaa kulunut. Se voi kulua tai vanhentua ainoastaan, jos se altistuu esim uv-säteille, imee kosteutta tai liuottimia tms.
Muutenhan valmistajan suosittelemaa "käyttöaikaa" ei edes alettaisi laskea ostohetkestä, vaan valmistushetkestä. Kovaa ajoa vaan.

Sen vuoksi esimerkiksi Arai ilmoittaa, että takuu ja suositeltu elinkaari on viisi vuotta ostohetkestä tai seitsemän vuotta valmistuskuukaudesta.

Jos säilytysolosuhteet ovat asialliset, eli että kypärä on ollut suunnilleen normaaleissa huoneolosuhteissa, eikä altistettuna esimerkiksi bensalle tai muille liuottimille jossain huonosti ilmastoidussa tallissa, niin varmasti tuossa 7 vuodessa on reilusti pelivaraa. Mutta siitä huolimatta kyllä itse ainakin siinä 10 vuoden kohdalla alkaisin miettiä, että onko se iskuenergian vastaanottava materiaali enää säilyttänyt alkuperäiset ominaisuutensa, vai onko siitä itsestään haihtunut jotain, minkä vuoksi se olisi kovettunut, haurastunut tai muuten muuttanut kykyään sitoa energiaa. Sitä ei valitettavasti kotikonstein tai muutenkaan päällisin puolin pysty arvioimaan.
 
Kypärän pääasiallinen tarkoitus omassa käytössä on suojata moottoriurheilun kolhuilta, joten se päässä tulee hikoiltua tosi paljon. Vahvalla mutulla epäilen, etteivät iskuja vaimentavat ominaisuudet siinä ainakaan parane. Pari kolme vuotta olen pitänyt maksimi vaihtovälinä, tosin eipä nuo montaa vuotta ole muutenkaan hapantuneet ennen viimeisiä kolhuja.
Joskus kun oli vielä matkapyörä ja kypärää kuormitti eniten tuuli noin 80km/h keskinopeudella, niin 10v luokkaa oli vaihtoväli.

Terveys vaikuttaa elämän laatuun isosti ja siitä kannattaa koittaa huolehtia aina, kun se kohtuudella on mahdollista.
 
Otetaan verrokiksi maailman helpoiten lahoava komposiittimateriaali: koivupuu. Sehän koostuu selluloosakuiduista ja ligniini sideaineista. Jos teillä on jemmassa koivupuinen palikka komeron perällä, vaihdatteko sen muutaman vuoden välein? Sehän säilyy hyvänä kuivassa ainakin 500 vuotta, joten mitään tarvetta vaihtoon ei ole.

Jos taas palikka on ulkona tai muuten kovassa käytössä, silloin se tietenkin voi kulua tai heikentyä.
 
valmiistajan ilmoittama kypärän vaihtoväli lasketaan näin:
- tuoteturvaspesialisi laskee: montako vuotta potta pysyy 100 % priimana kun se saa UV-säteilyä kun sillä ajetaan Texasin auringossa rautaperse vuoden jokaisena päivänä
- lakimies tiputtaa lukemasta kaksi vuotta että varmuudella ei jäädä oikeusjutussa häviölle tästä asiasta
- markkinointiosasto tiputtaa vielä yhden vuoden jotta kauppa kävis
- tekniselle kirjoittajalle tulee kirjoitusvirhe jossa aika vielä tippuu. Kun virhe huomataan niin jo painettujen brosareiden korjaaminen tulisi liian kalliiksi

okei, ylläoleva oli "huumoria". Mutta hyvin vaikealta tuntuu uskoa että 5 vuotta vanha potta olisi vaihtokamaa. Okei, aloittaja kysyy 20 v vanhasta potasta, siihen en uskalla ottaa kantaa.

Itellä tulee vaihdettu varmaan 5-10 välein. Muttei pelosta että kypärä olisi turvallisuusmielessä huono, vaan mieli tekee uusia värejä ja kylläpä pestävä sisuskin jo dunkaa (uskontoni kieltää kypärähupun käytön)
 
Mietin, että miten pehmee mahtaa olla miun 14-vuotias avo AGV, kun se maalattiin samantien ennen käyttöönottoa...:right:
 
Pintajännitys meni samantien eli turvamielessä olet ajanut kypärättä viimeiset 14 vuotta.
Saako kysyä, että miten kypärän maalaaminen vie siitä pintajännityksen? Maalaustekniikoita on useampia kuin myös maaleja... kiinnostaa ihan senki takia että olen töissä maalaamossa jossa kynäruiskumaalataa, jauhemaalataan ja märkämaalataan mm. lätkäveskan kypäriä, mp kypäriä jne... Ni kaikistako niistä on menny pintajännitykset samantien?
 
Noh, tuskin se hyllyllä ja ajamatta miksikään menee ja jos käyttö on jatkossakin samanlaista niin turhaan sinne hyllylle uutta ruukkua ostaa:blink:

Itte oon ajanut pitkään Arailla ja kyllä mulla ainakin 4-5 vuoden jälkeen potta on ihan finaalissa. Toki pesen ja huollan mutta kilsoja kun kertyy +80 000 tuossa ajassa niin potalla ei tee mitään. Kunto ratkaisee, ei ikä...
 
Back
Ylös